• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gråvattentömning på fel ställe

F

F.d. 13963

Guest
hejsan
måste bara göra ett inlägg på hur vi husbilsåkare kommer på kant med allmänheten.
vi låg på smögens ställplats vid kajen mittemot smögenbryggan (kanonställe)
men idag när vi satt och åt frukost så börjar husbilsgrannen tömma sin gråvattentank mitt på asfalten så att dom som gick förbi fick gå omvägar för att inte kliva i deras disk/tvätvatten.
en holländare som stod parkerad bredvid oss och en som fiskade vid kajen undrade vad faan som han höll på med, trist att man ska stå där och försöka förklara att det bara är någon enstaka husbilsägare som gör så.
men det är på tok för vanligt förekommande!!!
i trosa vid gästhamnen, stog en husbilsägare och diskade med avloppskranen öppen och när jag påpekade att hon hade "glömt" stänga kranen såg hon bara iriterrad ut.
vi tycker det är trist att detta sker så pass ofta då det blir en dålig stämpel på oss husbilsfolk.

mvh Krisse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Vi har en låg bygghink med oss och då kan vi, när vi ändå tömmer toaletten vid t ex en rastplats, använda hinken för att tömma det som finns i gråvattentanken. Ibland är det bara en eller 2 hinkar och då behöver en full gråvattentank aldrig bli ett problem.


En idé kan ju annars vara att tömma toaletten och därefter så tar du gråvattnet och sköljer ut toatanken , då slipper du ha med den extra hinken .
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning på fel ställe

I det senaste numret av Statoilnytt (aug. 09) fanns en artikel om att det numera är möjligt att surfa gratis på Statoils mackar. Passade då på att sända ett mail till Statoils kundservice och tackade för den servicen som passar oss alldeles utmärkt eftersom vi är husbilsåkare.
När jag ändå var på gång så lyfte jag fram att det fanns ytterligare behov att för oss husbilsåkare. Genom att t.ex. göra det möjligt för oss att tömma gråvatten, latrin och fylla på färskvatten i samband med tankning m.m. på mackarna. Det skulle kanske t.o.m. på sikt kunna bli en konkurrensfördel för Statoil eftersom det redan idag finns drygt 49 000 registrerade husbilar. Dessutom finns det uppskattningar på att det kommer ca 100 000 gästande husbilar per år till Sverige.
Idag kom svaret från Statoil som tackade för idén och meddelade samtidigt att det inte i dagsläget fanns några planer på att bygga upp den servicen.
V-backen :(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Statoil har de siste årene systematisk FJERNET de tømmestasjoner som vegvesenet i Norge hadde bygget på stasjonene. De ønsket ikke å holde utstyret vedlike uten at staten betalte alle kostnadene.
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: gråvattentömning på fel ställe

På mine turer i Norge, Sverige og Danmark har nok tømming av toa og gråvatn vært vanskeligs i Sverige. Gråvatn er vel stort sett vatn med litt såpe og ikke så veldig forureinende. Har hørt tilfeller hvor man på bensinstasjoner har fått tømme gråvatten i sluk på vaskeplass og lignende. Værre er det med toa, men det har vært så kritisk at jeg har "lurt" meg inn på et offentlig toalett og tømt min toa. Ille at man må gjøre det på denne måten....!
Lite påaktet i Norge er at flere av de selskapene som kjører turbusser har egne tømmeplasser både for gråvann og toa. Er nøden stor går det greit å spørre om lov til å tømme her. Jeg har fåt lov til å benytte dette et par ganger og det har vært greit.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

På mine turer i Norge, Sverige og Danmark har nok tømming av toa og gråvatn vært vanskeligs i Sverige. Gråvatn er vel stort sett vatn med litt såpe og ikke så veldig forureinende. Har hørt tilfeller hvor man på bensinstasjoner har fått tømme gråvatten i sluk på vaskeplass og lignende. Værre er det med toa, men det har vært så kritisk at jeg har "lurt" meg inn på et offentlig toalett og tømt min toa. Ille at man må gjøre det på denne måten....!
Lite påaktet i Norge er at flere av de selskapene som kjører turbusser har egne tømmeplasser både for gråvann og toa. Er nøden stor går det greit å spørre om lov til å tømme her. Jeg har fåt lov til å benytte dette et par ganger og det har vært greit.
Att tömma toan i Sverige är inte några störra problem, vägverkets rastplatser har jättefina anläggningar för latrintömmning efter dom större vägarna. Gråvattnet? tja som du säger innehåller det bara lite miljövänligt diskmedel och tvål så jag ser inte något större problem att använda diket, så länge det inte finns på rastplatserna
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: gråvattentömning på fel ställe

I det senaste numret av Statoilnytt (aug. 09) fanns en artikel om att det numera är möjligt att surfa gratis på Statoils mackar. Passade då på att sända ett mail till Statoils kundservice och tackade för den servicen som passar oss alldeles utmärkt eftersom vi är husbilsåkare.
När jag ändå var på gång så lyfte jag fram att det fanns ytterligare behov att för oss husbilsåkare. Genom att t.ex. göra det möjligt för oss att tömma gråvatten, latrin och fylla på färskvatten i samband med tankning m.m. på mackarna. Det skulle kanske t.o.m. på sikt kunna bli en konkurrensfördel för Statoil eftersom det redan idag finns drygt 49 000 registrerade husbilar. Dessutom finns det uppskattningar på att det kommer ca 100 000 gästande husbilar per år till Sverige.
Idag kom svaret från Statoil som tackade för idén och meddelade samtidigt att det inte i dagsläget fanns några planer på att bygga upp den servicen.
V-backen :(

Allå!

Detta var nog lite konstigt. Vi stannade till på Statoilmacken vid Hyltena s Jönköping för ett par nätter sedan. Fick betala 74,25:- för natten när vår rabatt var avräknad. Behövde ingen ström men det var samma pris ändå.

Latrintömmningen var låst så där gick ej att tömma och det trådlösa internetet skulle de ha betalt för så vi fick ingenting för våra pengar. Ville vi duscha kostade det 10:-.

Nää Statoil, Hyltena ger vi ingenting för. Kan också nämna att det kostar 80:- per dygn stå nere vid hamnen i Gränna och där är inte heller någon service.

Tror bara det är i Sverige som det möjligen finns en del som accepterar dessa priser för ingen service alls.

Ha en bra dag... B&K
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej B&K
förmodar på att ni syftar på att få surfa gratis på Statoils mackar.
Så här står det i nyhetsbrevet.
Nu är de allra flesta av Statoils bemannade stationer också en Telia Surfzon. Alla bredbandskunder hos Telia surfar kostnadsfritt upp till 22 Mbit/s.
Den som inte är Teliakund kan köpa en engångsbiljett. Det ska då bara vara att öppna webbläsaren och följa instruktionerna.
De andra servicemöjligheterna som ni gick miste om är ju bedrövligt dåligt.
V-backen :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Gråvattnet? tja som du säger innehåller det bara lite miljövänligt diskmedel och tvål så jag ser inte något större problem att använda diket, så länge det inte finns på rastplatserna


Miljövänligt ? Antar att det är många av oss som använder Yes diskmedel.

Efter att ha läst säkerhetsdatabladet tänker inte jag hälla ut gråvattnet i något dike.



Yrkesskadad // Pär
 

Bilagor

  • yes.pdf
    138 KB · Visningar: 87

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Vilka ämnen i Yes anser du vara farliga?
Du får tänka på att databladet beskriver en koncentrerad produkt. I diskvatten blir de ganska utspädda.
I jämförelse med att använda vindrutespolare, kan man nog anse att lite diskvatten i dikena är ganska harmlöst.
Calle
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

vanlig gråvann med tannpuss, kroppsvask og vann fra andre normale gjøremål i husbilen, er med de rengøringsmidler som er tillatte i skandinavia, meget lett nedbrytbart, og er istedet kun ett estetisk problem og intet miljøproblem.

Miljøproblem er diesel maskinen som ordner framdriften.... :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Ringde idag till VA-avdelningen på Härryda kommun för att höra var jag kunde tömma ca 100 liter diskvatten från husbilen (dottern har bott i bilen ute på parkeringen ev vecka medan vi renoverade hennes rum). Dom blev helt ställda - det enda svar jag fick var att använda en gräsyta - inte dagvattensystemet.

När jag förklarade att jag visste att det inte var lämpligt att använda dagvattenbrunnarna - det var därför jag ringde - utan jag ville veta om det fanns någon användbar avloppsbrunn, t.ex. på reningsverket.

Fick då tel nr till vattenverket - dom fattade nog inte frågan - pratade om att när deras tankar var fulla ringde dom till nån som kom och tömde......????

Jag tog damen på VA-avdelningen på orden och åkte ut i skogen och tömde på en gräsbevuxen slänt längs gamla rv 40.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Har varit på fiskeresa efter inlandsvägen runt vilhelmina.
På dom flesta fiskeplatser som är iordninggjorda med vindskydd fanns gamla hederliga skithus med frigolitring och en grop grävd i marken för avföringen.
Det enda jag la märke till var att det var extra grönt runt skithuset.
Det kanske inte är så farligt att släppa ut lite gråvatten på lämpliga ställen i skogen när man jämför med dom gamla dassen.

Sen kommer nästa fundering.
Vi män brukar ju kissa i någon skogsdunge efter vägen och vad jag förstår så sköter naturen om att ta hand om näringen och spola bort resten när det regnar.

Om man tömmer grå och svartvatten på dom ställen det finns möjlighet till avloppsbrunnar ska man gör det, men jag tror inte det är så hemst att i vissa situationer släppa lite gråvatten på något ställe i skogen där ingen ska gå.

Tänk på vad bönderna gödslar sina åkrar med. Det kallas naturgödsling :wideeyed:
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Lite intressnat att läsa folks olika syn på detta, det bör väl vara helt ofarligt att släppa gråvattnet i naturen så länge man inte häller väldigt konstiga saker i det. Väldigt många hus som ligger utanför det komunala va nätet har ju bara en trekammarbrunn som tar hand om "materialet" som kommer med vattnet, resten rinner ut i infiltration och ut i marken, och i husbilen använder man ju inte lika mycket "farligheter" som man gör hemma.
 
F

F.d. 222

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

[Tack Krisse för att du tar upp detta ämne!
Har själv sett flera husbilar som gjort så här i sommar bl.a. på Getterön 5:e vik i Varberg. Dessa personer har nog inget vett i skallen. Kan undra om det är OK att vi åker hem till dessa personer och tömmer på deras gata?
Hälsningar Aggie
 
Toppen