• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Carnival, hur ser du på Google Navigations inträde (Android) på den nordiska marknaden, finns det då utrymme för fasta navigatorer och övriga navigationsappar (som inte är gratis)?

Det är väl en tidsfråga innan även iPhone/iPad har tillgång till appen och eftersom även Nokia har något liknande blir ju gratis navigering heltäckande.

Jag antar att du redan har löst problemet hur HBK:s ställplatslista skall kunna läggas in med bild och text även i G Navigation? Övriga POI:s är vad jag förstår överflödiga eftersom Google Sök är integrerat i själva appen och på så sätt sökbara även som kategori (tex camping och stellplatz).
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Carnival, hur ser du på Google Navigations inträde (Android) på den nordiska marknaden, finns det då utrymme för fasta navigatorer och övriga navigationsappar (som inte är gratis)?

Det är väl en tidsfråga innan även iPhone/iPad har tillgång till appen och eftersom även Nokia har något liknande blir ju gratis navigering heltäckande.

Jag antar att du redan har löst problemet hur HBK:s ställplatslista skall kunna läggas in med bild och text även i G Navigation? Övriga POI:s är vad jag förstår överflödiga eftersom Google Sök är integrerat i själva appen och på så sätt sökbara även som kategori (tex camping och stellplatz).

Google navigation lykkes inta, om der stadig er roiming kostnad utenlands ( jag kan bruge den i norden, tacket väre net 1 )

Bild och tekst i google navigation, nej tyvärr lyckes bare på min garmin :) har alle platserne i google navigation, men uten bild och tekst :)

Jag foredrar stadig, at have dom forskellige apparater separeret ( smartphone-garmin-dator ) går en kaput, kan en af dom andre tage over ( om du tabbet din ipad, i spanien och glasset er splintret, du kan inta bruge den, så har du ingenting als i 2 mdr eller mer. )

om roaming udgifter innom europa, bliver på et normalt leje, kanske det bliver en tablet i fremtiden også :)

Läser alle indlägg om navigatorer - iphone - android, så fölger med hvad du och andre skriver om detta :) kepp up the god work :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Jag foredrar stadig, at have dom forskellige apparater separeret ( smartphone-garmin-dator ) går en kaput, kan en af dom andre tage over ( om du tabbet din ipad, i spanien och glasset er splintret, du kan inta bruge den, så har du ingenting als i 2 mdr eller mer. )

Du glömde en sak, nämligen att iPadägaren även har en iPhone, oftast med samma app som endast medför en avgift.

Tack för ditt svar!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Google navigation lykkes inta, om der stadig er roiming kostnad utenlands ( jag kan bruge den i norden, tacket väre net 1 )

Och jag glömde en sak, nämligen att det går att stoppa in ett lokalt simkort i iPaden (tex Aldi), den är aldrig låst till en operatör!
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Och jag glömde en sak, nämligen att det går att stoppa in ett lokalt simkort i iPaden (tex Aldi), den är aldrig låst till en operatör!

Mange europarejser går igennem 6—8 länder, med simkortskift ved gränsen ;) nej tack :)
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Om man bruge Google Navigation, er det muligt at bruge egne Poi i Androidlurar, med GPS map PRO GPSMap by Wrightrocket

Har skrevet om GPS map PRO i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t45262-3/

SC20111008-180559.jpeg SC20111008-180524.jpeg

Om man vil, kan man bruge app'en til at finde den ställplads man vil til, och välge Navigon til at vise vägen.

Tror inta man bruger så mycket data på den måde :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Nu har jag läst hela den här tråden och jag har blivit alldeles snurrig i huvudet. Kan inte ni två, Knarrevik och Carnival, träffas och hålla en "handfast" kurs någonstans (gärna nära Orust) och där på ett pedagogiskt sätt visa alla de möjligheter som finns i dagens "telefoner"!

Carnival menar ju att man ska vara "nice to elderly people" så här kan han få en chans att vara det i verkligheten! Jag misstänker (och hoppas) att det inte bara är jag som blir snurrig av den snabba teknikutvecklingen, så här finns en fin möjlighet för radarparet Knarrevik/Carnival att göra en insats för oss som inte hänger med i utvecklingen.

En träff någonstans i höstrusket väntar jag och många med mig (tror jag) på!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

En träff någonstans i höstrusket väntar jag och många med mig (tror jag) på! Jappe

Jag tror att åldersgränsen för att lära sig så komplicerade saker går vid 70! :D

Förlåt, jag kunde inte låta bli.

Om du inte redan har gjort det på din Gio, gå till Market och uppdatera Google Maps och Street View så har du kommit en bit på väg.
Därefter får du kanske vissa frågor om språkval och dylikt.

  • Om du sedan klickar på Maps (eller möjligen Kartor)
  • Sök på tex släpkärra
  • Klicka på HB Svanesunds Bilservice som är ett av alternativen
  • Klicka på den vinklade pilen (nr 2 från vänster)
  • Hämta vägbeskrivning för bil
  • Klicka på blå pil (navigera) uppe till höger
  • Klart att följa karta och röst

Eftersom jag mest använder iPhone/iPad så kan Carnival bättre förklara hur du lägger in POI:s i appen han beskrev.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Tøff teknikk, navigasjon inne på flyplasser, kjøpesenter og lignende bygg!
Regner med at det er aGPS og access point (AP) triangulering som benyttes.
Krever uansett datatrafikk, men gir store muligheter fremover. Når detaljene om hvordan en organisasjon kan legge ut egne AP tabeller og indre kart så er dette en klar vinner fremover!

Vi som kjører med egne AP i våre husbiler lager litt problemer om våre AP er registrert i Google sin database :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Det mest fantastiska tycker jag är att alla busshållplatser med tidtabeller numera finns i G. Maps. Förstår inte hur dom lyckas hålla allt uppdaterat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Anders, Google har laget et API for trafikkselskapene slik at de kan oppdatere online tabellene selv for sine ruter. De svenske buss bolag har velgt å bruke denne tjenesten, i Norge er det litt mer problem - Trafikanten i Oslo hadde allerede et fungerende system på web - med apps for iphone, nokia, android og andre smartphones før google kom med tilbudet. Det er uenighet om hvem som skal betale for en gateway mellom disse to system, det som kreves er en total omkoding av alle data - strukturen på de to databasene er svært forskjellige. En synkronisering mellom systemene slik at google kopien kan gi samme info som trafikantens egen måtte kjøres i sanntid, mener forøvrig å huske at det er ikke er god støtte for forsinkelser i google sin løsning.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Google maps - snart i DITT sovrum komplett med roomnavigation 360 panorama :)

Roligt att det händer lite på navigationsfronten för jag tycker det har stått ganska stilla i förhållande till mycket annat de senaste åren.
Alla apptillverkare (i synnerhet nu Google) sätter ju viss press på navigatortillverkarna att ta fram bättre och bättre produkter!
Ska man ta betalt för en produkt så gäller det ju att den är mycket bättre än en gratis dito!
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Tøff teknikk, navigasjon inne på flyplasser, kjøpesenter og lignende bygg!

Är det någon som hittat något objekt som fungerar för inomhus navigering i Europa? Jag har testat några europeiska storflygplatser och IKEA-varuhus, men inte hittat någon.
Däremot verkar det fungera i USA (se t. ex. San Francisco International Airport för att få en bild av hur det fungerar)
Dessutom gillar jag den nya menyn på det övre verktygsfältet och den uppdaterade startskärmen för Places.
 
Toppen