• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Frågan man kan ställa sig är ju givetvis om det är en kort testperiod man råkar ha snubblat in på, vilket mycket väl kan stämma.
Vad som däremot är intressant är efter ett snabbt test kan jag bekräfta att det fungerar, med svensk röst – åtminstone just nu.

PS! I likhet med iGo och Navigon räknar den fram alternativa vägar och varnar för betalvägar och färjor.
Att den också visar Streetview längs vägen gör inte saken sämre.

Här Streetview över Stavanger:

stav.jpg
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

En av fördelarna med Google Navigation är att man kan söka resmålet med rösten vilket innebär att man slipper fippla med att lägga in adressen med fingrarna.

Tyvärr stöds inte norska och svenska talspråket ännu men det är under utveckling.

Visning av röstsökning i Youtube!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Jag kanske skall nämna att appen är till Androidtelefoner.

Google bekräftar att gratis Turn-by-turnnavigering även kommer till iPhone/iPad.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Hej Anders
Interessant med den nya applikation.
Hoppas resultaterne bli bra.

Jag har redan anvendt PC GPS via Google maps - men det fungerte inte bra da data ikke kom i önskade bra mengder.

Detta bekräftar erfarenheterna från Amerika med systemet för att hämta Google vägen och få bra riktningar.

Kom till exempel. en korsning du missade att få meddelande - vilket sätt.

Den nya navigerar från Google (kanske) som Carnival har skrivit om (stora mängder data) ser jag som en bättre produkt tillfälle.

Kolla systemet i trafikken - jag hoppas du får bra funktion.
:)

Keep on ......
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Någon som vet om den kommer för PC?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Bredo, det är faktiskt en bra app (gratis) som Google har lagt ner massor av miljoner $ på. Enda nackdelen är väl att man inte kan välja att lägga utvalda kartor i telefonens minne. Utan mobiltäckning ingen navigering! Röststyrningen är kanon, tyvärr inte på svenska, danska eller norska ännu!

Google Navigation har väl funnits i Danmark en tid så du kanske redan har testat?

PS! Jag såg Googles kamerabil häromdagen på den lilla vägen där jag bor, så nu kan man snart se mitt hus på Streetview. :D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Nej jag har inte testet Google navigation.
Similar utan tala.

Problemet hämta kartor tillräckligt snabbt för att få kort utan att hoppa, flimra, intet etc. var nog för mig att välja bort systemet som acceptabla.
När samtidigt i USA säger att det är alltför opålitlig, är det en fråga hur långt gå vidare med metoden.
Det är förmodligen också en anledning till varför det talas om en Google-Navigator om download metoden var bra nog.

Problemet är förmodligen en del av att Google kommer att skydda sina kort - Liknande Garmin etc., och pengar for materiella produkter.
Google har den stora bra program kring sina Maps och Streets - som nästan kräver nedladdning - pågående.
Tankar går i samma riktning som Streets kommer att användas av små hastigheder för erkännande av byggnader etc.
Metoden används redan av Route 66 sync. med rekonstruerade byggnader - men ~ ~ ~.:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Jag ser nu att det går att "förcacha" områden där man har dålig täckning, det innebär att man laddar ned kartan på resrutten i förväg. Smart!

Under menu-mer-labs.
 
F

F.d. 29964

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Den finns redan för PC har själv den och har haft i flera månader
Ulla
 
F

F.d. 29931

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Eftersom den uppdaterar kartorna online kommer det att kosta samma som när du surfar. Är du utomlands kan du räkna med en saftig faktura!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge


Ganska omständligt, med gps-puck, mus och diverse inställningar. Jag lyckades inte heller få någon rösthandledning, finns den?

Då är det betydligt mycket enklare att bara ladda ned en app på sin Android, prata in ett resmål, sätta den i bilfönstret eller i skjortfickan om man bara vill lyssna och sedan tuta och köra.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Ganska omständligt, med gps-puck, mus och diverse inställningar. Jag lyckades inte heller få någon rösthandledning, finns den?

Då är det betydligt mycket enklare att bara ladda ned en app på sin Android, prata in ett resmål, sätta den i bilfönstret eller i skjortfickan om man bara vill lyssna och sedan tuta och köra.

Det är under inga omständigheder svårt att använda rett mus - Marble Mouse - om du har provat.
Snarare är det betydligt enklare och betydligt säkrare bara att flytta handen 15 centimeter från ratten.
I USA, Tyskland, Frankrig, England etc. där du ochså användar PC GPS som kan fjärrstyras med pekplatta - utan att behöva flytta från sin sittande position - och hålla koll mot vägen.

Jag försökte fingrar på skärmen i ett halvt år - alldeles för mycket besvår och osäkert - till skillnad.

Röststyrning har jag också i min mobil - men problem med buller från omgivningen och motorn, när det talavståndet är mer än en halv meter.

På något sätt förnedrar jag varken vanliga GPS eller smartphones - men ersätter inte en PC.
En husbil är inte för liten för att ha plats för en PC - och en smarphone är inte ett dåligt tillägg.
Har haft en smartphone för år.

Jag tror inte att det förbättrar smartphones utmärkt komplement till datorn med din förnedran.
(Get it :) - please)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Eftersom den uppdaterar kartorna online kommer det att kosta samma som när du surfar. Är du utomlands kan du räkna med en saftig faktura!

Som tidigare nämnts kan man förcacha kartorna, antingen här hemma eller via WiFi utomlands.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Jag tror inte att det förbättrar smartphones utmärkt komplement till datorn med din förnedran.(Get it :) - please)

Tråkigt att du ser det som om jag förnedrar dig, kan det vara språkförbistring?

Jag bara inser att det är en ny datavärld vi lever i nämligen "apparnas värld" som gör hela konceptet så enkelt att även den oinvigde förstår. Jag har också navigerat med GPS-puck, mus och Autoroute med Bordatlas texter och bilder men den tiden vill jag inte ha igen! Med de nya hjälpmedlen förstår jag att det var alldeles för mycket krångel.

Dessutom fick jag inte svar på min fråga om man får talade instruktioner med PC-Googles, jag lyckades inte få igång det.
 
Toppen