• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Hej Anders
Interessant med den nya applikation.
Hoppas resultaterne bli bra.

Jag har redan anvendt PC GPS via Google maps - men det fungerte inte bra da data ikke kom i önskade bra mengder.

Detta bekräftar erfarenheterna från Amerika med systemet för att hämta Google vägen och få bra riktningar.

Kom till exempel. en korsning du missade att få meddelande - vilket sätt.

Den nya navigerar från Google (kanske) som Carnival har skrivit om (stora mängder data) ser jag som en bättre produkt tillfälle.

Kolla systemet i trafikken - jag hoppas du får bra funktion.
:)

Keep on ......

+ http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/377716

Det er inte PC vs iPhone.

Du har fått information omkring ämne.
Kritisera inte upphov til informationen.
Da får du igjen - och tråden går i krangel.
Take it or leave it - kann det inte bättre på svensk.:oops:

Keep on the good work. :)

Hur funkar det ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Jag är ledsen Bredo men jag förstår ingenting!

Kan det vara Google-danskan som ställer till det? Jag föredrar om du skriver på danska så att alla förstår, dansk som svensk.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Jag är ledsen Bredo men jag förstår ingenting!

Kan det vara Google-danskan som ställer till det? Jag föredrar om du skriver på danska så att alla förstår, dansk som svensk.

Jag använder inte mycket Google - ordföljden är inte bra.
Ibland kommer jag att skriva på svenska för översättningen till Google.
Det är mest att stava rätt.

Google har också byggt in dansk stavningskontroll och förslag förmågan inom svenska.
Mer än 25% ren svenska Google kommer inte igenom.
Det är fortfarande jag som är censuren.

Det är tekniska anliggender vi debatterer - det kan också vara svårt för ens eget språk.


Men Google vet inte vad en plåtis' är. ;)

Under tiden använder jag Bing for att förstå svensk - :( :rolleyes:.

Men smilies - tyckes jag er bra.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

För att återgå till tråden och dess ursprungliga innehåll så skriver Mobil:

Nu har Googles navigeringstjänst blivit tillgänglig även för svenska och norska användare.
Även nordiska användare kan nu få körinstruktioner eller anvisningar om hur man ska gå från en plats till en annan med hjälp av Google Navigation.
Tjänsten lanseras i Sverige och Norge drygt ett år efter att den blivit tillgänglig i Danmark.

Förutom att en rutt ritas upp på kartan kan man få röstinstruktioner oavsett om man har ställt in billäge eller fotgängarläge.
I billäget får man dessutom en snabbmeny med flera rutter som alternativ till den första rutten som föreslås.
För att söka efter en destination är det inmatning av text som gäller, i alla fall om man vill hålla sig till svenska, eftersom det i skrivande stund inte finns stöd för taligenkänning på norska eller svenska.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

En finess med Google Navigation är att man kan navigera i satellitläge och i vissa lägen, framför allt när man närmar sig målet, i Streetviewläge (gatuvy).
Jag antar att detta är en anledning till att kartor inte kan laddas ned till telefonens minne (bara förcache), kartfilerna skulle bli alltför stora.

Dessutom är Google Navigation integrerad med en mängd annat som trafik, terräng, latitude, linjer för kollektivtrafik, Wikipedia mm.
POI:s är överflödiga eftersom Googles sökmotor ligger i botten.
Skriv tex "apotek" och du får upp alla apotek inom en radie av ca 50 km.

Eftersom Androidlurarna inte klarar av skärmdumpar utan att vara rootade (otroligt men sant) fick jag fotografera skärmen med min iPhone för att visa satellitläge och gatuvy.

IMG_1074.JPGIMG_1075.JPG
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

En finess med Google Navigation är att man kan navigera i satellitläge och i vissa lägen, framför allt när man närmar sig målet, i Streetviewläge (gatuvy).
Jag antar att detta är en anledning till att kartor inte kan laddas ned till telefonens minne (bara förcache), kartfilerna skulle bli alltför stora.

Dessutom är Google Navigation integrerad med en mängd annat som trafik, terräng, latitude, linjer för kollektivtrafik, Wikipedia mm.
POI:s är överflödiga eftersom Googles sökmotor ligger i botten.
Skriv tex "apotek" och du får upp alla apotek inom en radie av ca 50 km.

Eftersom Androidlurarna inte klarar av skärmdumpar utan att vara rootade (otroligt men sant) fick jag fotografera skärmen med min iPhone för att visa satellitläge och gatuvy.

Visa bilaga 43449Visa bilaga 43450

Med backup-programmet MyPhoneExplorer kan man spara skärmdumpar från Android-telefoner på sin dator.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Hur med mina poi och HBK poi (Canival poi) DACF poi ?

Eftersom ställplatsbegreppet inte är anammat i Norden och HBK:s fil innehåller parkeringar, rastplatser och egna smultronställen är de svåra att söka i Google.

Men ställplatser i Europa (stellplatz), aires i Frankrike och DACF i Danmark går alldeles utmärkt. Du får upp allt som du sökt på i din närmaste omgivning. Även företag och i vissa fall namn. När jag slog in ditt namn hamnade jag dock i Oslo.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Så här beskriver Google om hur Navigations olika lager fungerar:

  1. Street View. Visualisera korsningar lagda ovanpå Googles Street Viewbilder. Navigation går automatiskt över till Street View när du närmar dig din slutdestination.
  2. Satellitbilder. Se din rutt lagd ovanpå Googles högupplösta satellitbilder i 3D.
  3. Sök på samma sätt som du normalt söker i Google Maps. Du behöver inte kunna adressen. Du kan skriva in ett företagsnamn (till exempel Evas Kafé) eller till och med en företagstyp (thailändsk restaurang) på samma sätt som du skulle göra på Google.
  4. Trafikinformation och sätt att undvika hinder i trafiken. En indikator på skärmen lyser grön, gul eller röd beroende på trafiksituationen längs din rutt. Och där det finns trafikinformation tillgänglig tar systemet dig automatiskt runt problemen.
  5. Sök längs med vägen. Sök efter olika företag längs vägen, eller lägg på populära lager som bensinstationer, restauranger eller parkering.
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Hej Anders
Det går bra att navigera till ställplatser inlagda av Hakim Sjöström (Hbk medl) i hans app Ställplats Europa, finns för 10 kr.
förövrigt förklara bättre cashminne, hur?
Tack på förhand
Janne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Hej Anders
Det går bra att navigera till ställplatser inlagda av Hakim Sjöström (Hbk medl) i hans app Ställplats Europa, finns för 10 kr.
förövrigt förklara bättre cashminne, hur?
Tack på förhand
Janne

Ja, Hakim har verkligen lyckats med sin app, synd bara att han inte gjort en liknande till iPhone/iPad, men den som väntar på något gott .......

Om du med din andra fråga menar Google Navigations förcachning så fungerar det så att man i förväg kan lägga in resmålets karta i telefonens minne/minneskort. Om man tex skall resa till till en plats med dålig 3G-täckning kan man i förväg lägga in resmålen och få kartor med 16 km radie nedladdat för att på så sätt inte tappa navigeringen. På samma sätt kan man lägga in delmål på sin utlandsresa för att slippa kostnader för dataroaming. Alternativet är förstås att stoppa in ett lokalt simkort.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Jeg bruger My Overlays, hvor jeg har lavet 2 csv filer ( Hbk 2218 platser och Dacf 1174 platser), overfört til mobilen, och indlagt i My Overlays, den viser alle ställplatser i europa, og navigationen er google :)

Vil eventuelt bruge Google navigation her i Norden, da jag har mobilen koblet til min Net1 router, i Europa bliver den min " gamle " Garmin :)

https://market.android.com/details?id=com.scoobler.myoverlay&feature=search_result

Knarrevik :) det er bare din "gamle" android der inta kan tage screenshot, for os andre med nyere går det hyfset :)
 

Bilagor

  • SC20110811-171940.jpeg
    SC20110811-171940.jpeg
    427,3 KB · Visningar: 5
  • SC20110811-172035.jpeg
    SC20110811-172035.jpeg
    413,6 KB · Visningar: 4
  • SC20110811-172101.jpeg
    SC20110811-172101.jpeg
    212,1 KB · Visningar: 1
  • SC20110811-172120.jpeg
    SC20110811-172120.jpeg
    134,5 KB · Visningar: 0

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Jeg bruger My Overlays, hvor jeg har lavet 2 csv filer ( Hbk 2218 platser och Dacf 1174 platser), overfört til mobilen, och indlagt i My Overlays, den viser alle ställplatser i europa, og navigationen er google :)

Intressant!

Det kan vara värt en tia! Dyker dom upp som ett lager "Mina kartor" i Google Maps?

Jag ver att man kan lägga in kml-filer på liknande sätt.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Intressant!

Det kan vara värt en tia! Dyker dom upp som ett lager "Mina kartor" i Google Maps?

Jag ver att man kan lägga in kml-filer på liknande sätt.

My Overlays, er et lager der lägger sig ovan på Google Navigation, Jag välger hvilken CSV fil jag önsker på kartet, och den kan visa ALLE poi på kartet, inta som KML der bare viser 50 stk och man så må bladre indtil den viser dom der önskes, My Overlayes har dom alle i 1 bild om så önskes :)
 

Bilagor

  • SC20110811-185617.jpeg
    SC20110811-185617.jpeg
    98,5 KB · Visningar: 0
  • SC20110811-185630.jpeg
    SC20110811-185630.jpeg
    115,5 KB · Visningar: 0

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

"My overlays" är tydligen "Mina kartor" i den svenska versionen.

Var lägger du csv-filen i telefonen?
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

"My overlays" är tydligen "Mina kartor" i den svenska versionen.

Var lägger du csv-filen i telefonen?

När jag downloader från dropbox, lägger den filen i dropboxmappen på mobilen's SDkartet :)
 

Bilagor

  • SC20110811-200157.jpeg
    SC20110811-200157.jpeg
    76,2 KB · Visningar: 2
  • SC20110811-200122.jpeg
    SC20110811-200122.jpeg
    101,4 KB · Visningar: 3
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Anders och Carnival
Jag har tidigare hört talas om överlägg på foto och egna kartor.

Är det möjligt att överföra en sådan karta
VisKort + sendemast POI.
- som överlägg i Google Navigering?

Hur är det med konverteringar till KML? (Utanför csv)


I relation till bedring av:
Eftersom ställplatsbegreppet inte är anammat i Norden och HBK:s fil innehåller parkeringar, rastplatser och egna smultronställen är de svåra att söka i Google.

Men ställplatser i Europa (stellplatz), aires i Frankrike och DACF i Danmark går alldeles utmärkt. Du får upp allt som du sökt på i din närmaste omgivning. Även företag och i vissa fall namn. När jag slog in ditt namn hamnade jag dock i Oslo.

- för HBK.

(fet text - ja natuligvis - det är nästan' min väg :D )
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Navigation tillgängligt i Sverige & Norge

Ur tidningen M3:
Google Maps Navigation ger dig gratis gps


Så var det äntligen dags för Google att lansera Navigation så som det var tänkt att fungera, med röststyrd guidning, gatuvy och mer.

1262868605.jpg
1060420924.jpg


Google Maps Navigation finns nu att ladda hem kostnadsfritt från Android Market. Uppdateringen av Google Maps ger Navigation automatiskt, och även om appen officiellt sett fortfarande är på betastadie så innehåller den en hel del finesser.

För första gången kan man nu testa röststyrd guidning. Det finns två olika lägen, ett för bilister och ett för fotgängare. Väljer man att gå sin rutt vibrerar mobilen när det är dags att svänga.

Andra nyheter är att du nu kan få Street View, eller gatuvy i din mobil. Det går även att få satellitbilder av kartorna, med rutten lagd ovanpå den detaljerade kartbilden. Google har dessutom gjort så att man inte längre behöver veta adressen till destinationen, det ska gå lika bra att skriva in en butiks namn eller liknande.

Google Maps Navigation känner av om det finns trafikhinder längs din väg. Problemen indikeras med gula och röda slingor längs rutten, och om vägen är blockerad väljer appen en alternativ lösning. Du kan också välja att leta efter bensinstationer eller olika företag när du åker, för att mellanlanda på väg till din slutdestination.

På Android Markets hemsida kan du ladda hem den senaste uppdateringen och hitta mer information om Google Maps Navigation.
 
Toppen