• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Godkänd i Tyskland

Status
Stängd för vidare inlägg.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Vet att detta behandlats tidigare här men kan inte hitta det. Försökt googla men kommer inte till annat än tidningsartiklar och annat opålitligt.

På lokalradion tog man upp att gasolanläggning på fritidsfordon måste ha giltigt godkännande innan man reser till Tyskland. De hänvisde till M:s uppgifter. Jag kollade där om det var något nytt men det stod bara att det skulle komma attt krävas på campingar, i övrigt lite vagt.

Jag har full koll på min anläggning men det var just detta med intyget. Var det inte så att de som är godkända i annat EU-land är också godkända för användning i hela EU?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Liten begreppsförklaring:

EN1949 är den standard som reglerar hur gasolinstallationer i exempelvis husbilar ska vara utförda: Standard - Gasutrustningar - Gasolanläggningar i husvagnar och i andra vägfordon avsedda för boende - Installationsanvisningar SS-EN 1949 - Svenska institutet för standarder, SIS

G607 som det ofta hänvisas till, är ett "Arbeitsblatt" (alltså en mall), utgiven av Zentralverband Karosserie- und Fahrzeugtechnik e.V, som beskriver hur standarden skall tillämpas och hur kontroll ska genomföras.

(Se även inlägg #10.)

Har svårt att tänka mig att ett svenskt kontrollmärke eller intyg skulle accepteras i Tyskland, om de visste hur den svenska "kontrollen" går till.

Här är skillnaden mellan svenskt och tyskt gasoltest:

Sverige: Simpelt läckagest som avslöjar lika mycket/lite som om fordonsägaren själv penslar på lite såpvatten.

Tyskland: Noggrann kontroll enligt det (vill jag minnas) 4-sidiga protokollet.

Pålle

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
jag förstår inte hur dom kan bestämma att en svensk reggad bil ska ha gasolkontrol
det stämmer inte med den fria rörligheten i eu
Alla camping/ställplatser har rätt att bestämma sina egna regler, det gäller i Sverige också. Prova att komma till en Caravan Club ägd camping utan gaskontroll.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
jag förstår inte hur dom kan bestämma att en svensk reggad bil ska ha gasolkontrol
det stämmer inte med den fria rörligheten i eu
Det har man förmodligen inte gjort, allt verkar vara ett missförstånd.

Däremot kan näringsidkare (hotellägare, camping- eller ställplatsägare m.fl.), som skrivits ovan, bestämma vilka regler som gäller för deras boende – t.ex. hundförbud, krav på godkänd elkabel eller krav på gasolkontroll.

Pålle

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag undrar om något godkänt gaskontrollbevis behöver visas på årsmötet i karlstad?
Det hela är lite knepigt när sverige kom in i eu tog bilprovningen bort den obligatoriska testen som idag kostar extra och enbart berör om det finns ett tryckfall med läckage när allt är avstängt.
I tyskland skulle jag inte få ha diesel under motorhuven i en plasttank som fixerats med vanliga buntband vilket jag hade.
Diskuterade detta med en tysk på campingen, han förklarade en del av de stränga regler man har i tyskland.
Själv trodde jag i min enfald att eus regler måste gälla överallt och att de skulle vara samma som sverige har nu eftersom sverige brukar följa eu s regler slaviskt.
Men så enkelt är det inte tydligen.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Prova att komma till en Caravan Club ägd camping utan gaskontroll.
Ja absolut, jag har provat många gånger. Ingen har under mina 27 år som campinggäst frågat efter gaskontroll.
Spekulation, jag har alltid haft nya husvagnar eller väskötta husbilar. Kanske är annat om man kommer med ett "vrak"?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
det tror jag inte på. så alla som kommer från vart som helst i världen, måste göra en tysk gasol test på sin bil.
Som jag skrev i inlägg #24, kan näringsidkare (hotellägare, camping- eller ställplatsägare m.fl.), bestämma vilka regler som gäller för deras boende – t.ex. hundförbud, krav på godkänd elkabel eller krav på gasolkontroll.

Pålle

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
det tror jag inte på. så alla som kommer från vart som helst i världen, måste göra en tysk gasol test på sin bil.
Det beror på vem som säger att man "måste".
Som framkommit i tråden kan campingägaren bestämma vad den vill, för att få utnyttja campingen.
En del campingar tillåter inte:
Personer under xx antal år att checka in.
Stök och oljud efter klockan xy.
Spiketält.
Snöskoterkörning vid husvagnarna.

Detta är exempel på saker som är tillåtna i EU, men inte nödvändigtvis på en camping.
Samma med krav på gasolkontrollmärke / intyg, inget krav i EU men en campingägare kan sätta detta som krav hos sig.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
det lite skillnad på att få ha hund, eller tvinga utlänninger att göra en gasol kontrol
i tyskland
I princip håller jag med.
Det är skillnad på hund och gasol.

I sak däremot kan campingvärden (inte EU eller Tyskland) kräva vad dom vill.

Enklast är att fråga den tilltänkta campingen.

Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Själv trodde jag i min enfald att eus regler måste gälla överallt och att de skulle vara samma som sverige har nu eftersom sverige brukar följa eu s regler slaviskt.
Men så enkelt är det inte tydligen.
Medlemsländerna i EU är skyldiga att följa EU:s regler, inte bara Sverige. Det ett enskilt EU-land beslutar gäller inte överallt, bara i det land där det beslutats, med vissa undantag. T.ex. lokala trafikregler måste följas av alla trafikanter oavsett vad fordon de kör. Lokala krav på fordonen är lite tveksamt; snedrandiga skyltar på cykelställ ligger kanske i gråsonen.

Nog om det, här gällde det tyskarnas krav på gasanläggningskontroll.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
sen är det ju inte camping ägaren som har kommit på detta idioti.
där var ju tal om böter, o tror knappast det camping ägaren som ger dej böter om du kommer med en svensk reggad bil utan gasol kontrol
det måste ju vara nån sjuk tysk byrokrat som har hittat på detta ofog

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
sen är det ju inte camping ägaren som har kommit på detta idioti.
där var ju tal om böter, o tror knappast det camping ägaren som ger dej böter om du kommer med en svensk reggad bil utan gasol kontrol
det måste ju vara nån sjuk tysk byrokrat som har hittat på detta ofog
Tror att du har missuppfattat något.

Att det numera, för tyska husvagns- och husbilsägare, åter är obligatoriskt med regelbunden (och dokumenterad) kontroll av gasolsystemet är ett lagkrav. Att bryta mot denna lag medför böter.

Att en camping- eller ställplatsägare kräver att gasolsystemet är testat, är något som denne själv bestämt – precis som övriga ordnings- och trivselregler för området.

Pålle

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
jag erkänner jag blandade nog ihop det
men iallafall är det ytterligare ett spik i kistan för att sälja husbilen
om det stämmer detta med att komma in på camping

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
jag erkänner jag blandade nog ihop det
men iallafall är det ytterligare ett spik i kistan för att sälja husbilen
om det stämmer detta med att komma in på camping
Kravet finns redan på vissa svenska campingplatser, precis som kravet på att elkabeln måste vara av godkänd typ – och längd.

Pålle

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen