• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Godkänd i Tyskland

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Vet att detta behandlats tidigare här men kan inte hitta det. Försökt googla men kommer inte till annat än tidningsartiklar och annat opålitligt.

På lokalradion tog man upp att gasolanläggning på fritidsfordon måste ha giltigt godkännande innan man reser till Tyskland. De hänvisde till M:s uppgifter. Jag kollade där om det var något nytt men det stod bara att det skulle komma attt krävas på campingar, i övrigt lite vagt.

Jag har full koll på min anläggning men det var just detta med intyget. Var det inte så att de som är godkända i annat EU-land är också godkända för användning i hela EU?

Hdkrister

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Vet att detta behandlats tidigare här men kan inte hitta det. Försökt googla men kommer inte till annat än tidningsartiklar och annat opålitligt.

På lokalradion tog man upp att gasolanläggning på fritidsfordon måste ha giltigt godkännande innan man reser till Tyskland. De hänvisde till M:s uppgifter. Jag kollade där om det var något nytt men det stod bara att det skulle komma attt krävas på campingar, i övrigt lite vagt.

Jag har full koll på min anläggning men det var just detta med intyget. Var det inte så att de som är godkända i annat EU-land är också godkända för användning i hela EU?
Du måste ha med det godkännande intyget där du besiktigade gasolen. Svårare än så är det inte…..

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Vad jag läst mig till räcker det med intyget som som besiktaren av gasolen gett dig. Tveksamt dock om bilprovningens intyg räcker..de testar ju inte med "tryck" på ledningarna. Så till vida de inte ändrat testrutinerna och en får nu valuta för pengarna..

Toppen