• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

F

F.d. 2621

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Det där är en klok synpunkt, Decker!

Det kan uppstå stora krafter när olika material med olika utvidgningskoefficienter utsätts för temperaturskillnader, inte minst i skruv- och nitförband samt i fog- och limskarvar. Termoplaster och kompositmaterial har - "i runda slängar" - ca 10 gånger så hög utvidgningskoefficient som metaller.

Vem tänker på sådant och vem kan förutse hur det blir framöver, när man står där i utställningshallen eller ska skriva under kontraktet? Det är inte lätt för någon!

Det väsentligaste är och förblir att man köper av någon, som tar ansvar och att man vid problem har någon med erfarenhet och kunskap att åtgärda fel på ett proffsigt sätt.
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Antar att de tyska premiumtillverkarna, t ex Concorde, Carthago, Morelo, N+B, Volkner, Phoenix vet vad de håller på med, samtliga tillverkar huvudparten av bodelen i aluminium.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Gfk - glasfiber i dagligt tal, tål inte solljus och vatten. Annars är det ett utmärkt material att arbete med. Båtar och flygplan använder detta, så varför inte husbilar. Men man måste vara medveten om styrkor och svagheter i konstruktionen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Gfk - glasfiber i dagligt tal, tål inte solljus och vatten. Annars är det ett utmärkt material att arbete med. Båtar och flygplan använder detta, så varför inte husbilar. Men man måste vara medveten om styrkor och svagheter i konstruktionen.
"Tål inte solljus o vatten"
Synd om många båtägare i så fall, om det inte tål vatten, å även synd om mig nu när våran Carthago har GFK tak, både regnar o lyser sol på detta.

Vilket kvalificerat nonsens!!!!!!!!!!

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Inte utan anledning ge tillverkarna som användar gfk mycket lång garantie. Carado exempelvis skriver stort i sitt reklam att dem använder nu gfk tak.

Och att vissa tillverkare än idag bygga på en grundplatta i trä är bara dåligt.

Gfk är dessutom dyrare att bygga med.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Det mest utmärkande för HBK forum och hemsida är nog, att där kan man söka och få hjälp och goda råd i nästan alla frågor och problemsituationer. Kvaliteten på svaren är i allmänhet mycket hög.

OM då någon anmäler sig med extrema svar utan att kunna eller vilja dokumentera sina påståenden och sin källa, så tycker jag att man missbrukar forumet och ger frågeställaren och andra läsare en rejäl björntjänst.

För att förekomma den naturliga frågan "och du själv då?!?" så gör jag det härmed:

I mer än 30 år har jag arbetat med polymerteknik för en av världens största tillverkare av kemiska råvaror - BASF - och då huvudsakligen med de flesta förekommande plastråvarorna och deras praktiska användning och tillämpning. Ett av dessa många områden är omättade polyestrar och epoxihartser för bl a karosserikomponenter inom fordonsbranschen resp båtindustrin.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Lite vid sidan om kan jag tipsa om Caraskin (Caraskin by KM - STARTSEITE), en 3 mm hagelskyddande matta som klistras på taket.
Fick det gjort på N+B:s fabrik i Polch i samband med köp av ny bil (betalade inget extra).
Mattan är lite skrovlig så vill man gå på taket blir det betydligt säkrare. Ser väldigt bra ut fortfarande, har lyckligtvis inte behövt testa i tung hagelskur.
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

J

Jag blir alltid skeptisk när någon uttrycker sig så generaliserande som man kan läsa ovan - och - hur kan någon ha sådana detaljerade kunskaper om hur respektive husbilstillverkare gör och inte gör????



Jag kan säger att jag vet att Knaus exempelvis ( och många andra ) bygga än idag med en träplatta i golvet och ALU-sandwich med träram och aluprofil i hörnet.

Dessutom är jag säkert att du kan mycket om olika plastmaterial och det respektera jag. Våre kul om även du skulle respektera vad andra skriver saker och ting. Även jag har förresten jobbrelaterade kunskaper.

Det är inte precis så att det är en hemlighet det där med husbilar det finns allt på nätet eller direkt hos tillverkarna. Samtidigt kan jag visst stöder det vad du säger om H U R man bygga med GFK eller Aluminium är avgörande.

Och en gång till jag pratar om bara vad jag tycker och verkligen det finns även finna ALU - PLÅT husbilar men jag är övertygad om att ett GFK bygge med hårdskum utan träram är det bästa meeeeeeeeeen som sagt inte det ända.

Hälsningar
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Claes 105:
Kanske nonsens ur din synpunkt. Har du inte hört talas om böldpest?
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Husbilar byggt i GFK tål ingen sol och vatten??? Det tror jag knappast.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Så vitt jag vet, en sjukdom, vad nu det har med glasfiber o göra?????????

Den s.k. böldpesten härjade under en period på båtar byggda i glasfiber. Gelcoaten var inte tillräckligt tät så det trängde in vatten i glasfibern och skapade blåsor i ytskiktet, därav namnet. För att få rätsida på problemet fick man slipa ner gelcoaten och måla med 2-komponentfärg istället.

Tror inte det skulle kunna hända med husbilar med mindre att de var konstant nedsänkta i vatten ;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Plasten behöver inte vara nedsänkt i vatten. Den bildas av fukten i luften. Kan torka upp under sommaren, men då är bubblorna redan gjorda. Topcoat är inte lika känsligt.

Ett annat problem är krackelering.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Där kom ännu mera nonsens! Och vad avser du, Esbjörn, med topcoat?

Inom AP-industrin kallar man topcoat den tämligen enkla standardpolyestern av isophtalsyreharts, som stryks på på insidan av det laminat man bygger upp för att täcka glasfiberarmeringen.

På vad sätt skulle den vara mindre känslig än de vanliga gelcoatskikten av högvärdig neopentylglykoltyp på utsidan av t ex ett båtskrov?

Dessutom detta med böldpest p g a fuktighet i luften - snacka om skrönor!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Nu blir jag lite konfunderad eftersom jag har & har haft plastbåt i åtminstone 25 år. Likaså har jag köpt en Swift Kontiki -91 där taket, alkoven & hörnen är gjorda av glasfiber. Har även haft en Kabe 590 med lackerad aluminiumkaross.
Både lackerad aluminium & glasfiber behöver poleras & vaxas för att skyddas mot solens UV-strålar. Husbilen såg inte rolig ut när jag köpte den eftersom tidigare ägare inte skött karossen. Karossen var så oxiderad att man blev vit om man kom åt plasten. Jag fick lägga ner många timmar på att polera & konservera.

Böldpest uppstår när väta tar sig genom skador i Gelcoaten även kallad Topcoaten (ytskiktet) varvid en rektion med plasten i glasfiberlaminatet uppstår.
Att luftfuktighet eller regn då & då skulle ha någon påverkan har jag svårt att tro men att en båt med skadat ytskikt som är nedsänkt i vatten under längre tid drabbas vet jag eftersom jag själv varit drabbad.

För övrigt tycker jag att det är en tillgång att vi kan tipsa & lära av varann i klubben. Kommentarer som "Vilket kvalificerat nonsens!!!!!!!!!!" tillför inget mer än irritation & förtret.

Bennie
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Flates Mates. "Hä int lönt att förklar för nån som inte begrip". Påhopp hör inte hemma här!!!

Topcoat har mindre porer pga hartsen och har inget att göra med om den sprutas utanpå eller under.
Och precis som Bennie beskriver, så tål epoxin inte solljus - man blir vit om fingrarna. Vaxa med ordentligt vax. Min erfarenhet säger Simoniz, den hårda arbetsamma. Se upp med flytande hårdvax, vissa gör plasten gul.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Flates Mates. "Hä int lönt att förklar för nån som inte begrip". Påhopp hör inte hemma här!!!

Topcoat har mindre porer pga hartsen och har inget att göra med om den sprutas utanpå eller under.
Och precis som Bennie beskriver, så tål epoxin inte solljus - man blir vit om fingrarna. Vaxa med ordentligt vax. Min erfarenhet säger Simoniz, den hårda arbetsamma. Se upp med flytande hårdvax, vissa gör plasten gul.

Också min erfarenhet, med tilltagande ålder kritar top/gelcoaten. Så har det varit på alla mina båtar. Inte så lätt att komma åt och vaxa/polera när båten ligger i sjön.
Har sett husbilar med samma problem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Polerar och vaxar skrovet gör man väl innan man sätter båten i sjön, om det är ordenligt gjort klarar det sig under säsongen. Det viktiga är ju poleringen, "latmansvaxer" står sig några veckor som bäst! :)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Polerar och vaxar skrovet gör man väl innan man sätter båten i sjön, om det är ordenligt gjort klarar det sig under säsongen. Det viktiga är ju poleringen, "latmansvaxer" står sig några veckor som bäst! :)
Att man vaxar och polerar före sjösättning är så självklart att jag inte behövde skriva det. Trots detta, utfört efter alla konstens regler, kunde kritning på en del ställen uppstå.
Har hunnit med en del båtar 1965-2006, sedan upptäcktes husbilen (aluminiumklädd) och det ångrar vi definitivt inte.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Jag tror och hoppas att båda teknikerna gått framåt.
Min gamla husbil från -99 var GFK , många år efter att jag sålt den ,så
hyrde jag den av den dåvarande ägaren.
Den var misskött något fruktansvärt och plasten såg "oxiderad" ut.
Nu har jag köpt bil med alu och tror att den skall funka bra om man
sköter den.
Inget material är underhållsfritt i längden ,rengöring och polering
är kodordet.:yes:
Drive safe // Leif
 
Toppen