• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

F

F.d. 17154

Guest
Hej

Tänkte skriva lite om GFK.
Efter intensivt läsande om husbilar undrar jag varför man tillverkar fortfarande husbilar i aluminiumplåt?
Vissa märken bygga nästan bara på GFK och andra hänga kvar i det gamla.
När du har husbilar i aluminiumplåt är dem oftast byggd med träram. De alu-plåtar är egentligen remsor och vid skarven finns det trä. Med tiden kan varje skarv blir otät. Om det händer då blir det mögel. Samtidigt som alu-plåt är väldigt känsligt för bucklor.

Värst är det nog när dem byggdes på bara en träplatta – med träram. Alla kan ju tänka sig vad kommer att händer i längden. Jag tycker det är ansvarslöst av vissa märken med tanke på att vi pratar här om mycket pengar.

Ett bra husbil bygga man på GFK platta med GFK sidor och tak utan träram. Det hålla länge.



Till sist är det inte ens en prisfråga för man få redan GFK husbilar för samma pengar.:wub:


Hälsningar till alla
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Du har nog inte hela situationen riktigt klart för dig.
Aluminiumklädda bilar har numera för det mesta inte alls träram eller träreglar. Dessutom består aluminiumklädseln inte alls av remsor utan är homogen. Stommen är oftast av aluminium eller komposit.
De mest påkostade husbilarna är så gott som uteslutande byggda i aluminium.
Glasfiber är ju inget dåligt material, ett problem är att få ytan helt slät, ofta ser man bilar med GFK-skal som är småbuckliga.
Är de dessutom inte lackade utan har gelcoat som ytskikt blir en vit yta snart gulaktig.
Däremot är GFK utmärkt som ytskikt på taket eftersom det står emot hagel allra bäst. Bra är också GFK under bilen, istället för trä som ibland används.
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

nja många märken som carado och bürstner etc. bygga med träram och aluplåt samtidigt som fler och fler går över till gfk. chausson exempelvis.

lmc och tec har ett mycket bra konzept med gfk och pu hårdskum och alu profil i hörnet.

visst går det att har aluplåt men med vilken fördel? föresten många dyra märken använda sig av gfk dessutom går det att lakera gfk.

nu är det så att aluplåt är beprövad men men ...... är det verkligen up to date?

hälsningar
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Når det gjelder hagelskador så er underlaget minst like viktig som ytan!
Ett firma i Tyskland som selger en behandling av husbilstak for å tåle mye mer av hagel gjorde en test med prøver av forskjellige tak, en trykkluftkanon og iskuler. Under disse testene sprakk GFK platen på noen takprøver og det ble riktig dype buler på noen Alu plåter, men og buler på alle prøver unntatt en! Den ene prøven var en sandwich med 1 mm alu på begge sider av blå byggisolasjon.
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

det hörde jag med. ska vara väldigt bra.....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

När det sedan kommer till eventuella reparationer av skador är det nog lättare att jobba med plast än aluminium.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Plåtis har varken glasfiber eller aluminium på utsidan, så visst finns det alternativ.
 
F

F.d. 2820

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Jag har skälv studerat vad som har hänt med konstruktionerna, och kommit fram till att dom flesta tillverkarna i dag jobbar utan träreglar, Dyra fordon som många av dessa måste lösa fuktproblemen. Har skälv haft husbil sedan 1993 och prövat både GFK och aluminium och tycker att än i dag har bilarna dålig finish med undantag från vissa byggare, ingen nämnd ingen glömd.

MVG GR
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17154

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Det pratas alldeles för lite om husbilsteknik och hur dem är uppbyggd och det är synd med tanke på vad husbilar kostar. Jag tycker att det ska inte bara se fint ut utan det ska hålla.

Faktum är att Bürstner bygga i stort sett bara med aluminium sandwich vilket betyder aluminium – frigolit – trä och kanske aluminium i hörnet.Bürstner är inget dåligt märke och även jag var nära att köper en. Vi skulle har en Ixeo men köpte den aldrig på grund av att dem bygga i ALU-sandwich och vi skulle hellre har en alkoven modell.


Aluminium sandwich skruvade man ofta vilket är ännu ett problem.

Inte utan anledning bytta fler och fler till GFK med hårdskum och aluminiumprofil i hörnet till sist klistra man ihop sidorna golv och tak. Allt är ett element altso en hel sida en hel tak o.s.v.

Gfk är glasfiber förstärkt lite som dagens plastbåtar – det håller.

Jag kan försöker att översätter på ett ungefär:

Gfk är lätt att reparera
Gfk är väldigt resistens mått bucklor vilket kan ge rabatt hos försäkringsbolaget
Aluminium kan oxidera redan när man använda sig av fel skruv vid installation av satellit exempelvis.
Gfk med hårdskum har ett bättre isoleringsvärde än ALU-sandwich.

Husbilar i ALU-sandwich byggdes länge vilket är OK även det håller men är mer känslig. Det är ingen fel på det så länge det är ingen fel på det....... Tyckte bara att man skulle tänker på att kollar upp flera alternativen innan man köper.

Visst köper du en 2000 tals husbil är det mycket aluplåt men idag finns det fler alternativ.




Hälsningar :yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Om en ser på flertallet av bilene med GFK sandwich så er GFK-plattan 2 maks 3 mm - dette holder om hardskummet inne i veggen er hardt nok. Mer tvilsomt for styrken er de 3 til 5 mm fiberplate som er innersidan av sandwichen. Det finnes unntak som benytter 5+ mm GFK utvendig også i veggene - mer vanlig er dette i tak.

Ser en på 3 topp merker fra Tyskland; Niesmann+Bischoff, Carthago og Concorde så benytter de 1 mm aluplate uten skjøter i sine sandwicher og hellimer i alle hjørner. Gulvet får i tillegg på undersiden en 2 mm GFK plate som isolasjon mot stålrammen. Ingen treinnlegg i sandwichene, og ingen av disse benytter frigolitt eller rammeverk, selv om de benytter forskjellige hardskum som kjerne.

Skal en vurdere holdbarhet så får en se på eldre biler som er bygget eksakt på samme måte. Eldste ekte alu-sandwich finner en i 1994 N+B Flair - selv om den hadde endast 28 mm isolasjon og aluprofil i hjørnene.
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Hej
Frankia bygga bara på GFK Bürstner och Adria använder mer och mer GFK.
Carthago har bara ALU-sandwich i väggen tak och golv är GFK.
Hymer blanda lite men bottenplatta är alltid GFK förutom Exsis serien när det gäller helintegrerad.
LMC, TEC och Leika har bara ALU-Sandwich i väggen resten är GFK.
Mobilvetta bygga i stort sett bara GFK.
Chausson bygga bara i GFK.
Eura Mobil Bygga bara i GFK.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Vart vill du egentligen komma med detta? Det finns massor med husbilar byggda på träreglar med aluplåt som är helt felfria efter många år, det handlar mest om hur väl bilen byggdes från början, och hur väl den tagits om hand därefter, alla skarvar, fönster, luckor m.m. kan börja läcka, oberoende av väggmaterial. Har du någon egen erfarenhet av husbilar?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Ja, så är det nog alldeles bestämt, Montreal.

GFK (från tyskan glasfaserverstärkte Kunststoffe) eller som vi säger i Sverige AP = armerad plast, och lackerad aluminiumplåt är två förträffliga alternativa material för karosseribyggen. De kan tillsammans med olika isoleringsmaterial och förstärkningsdetaljer av såväl trä, plast och metall användas till förstklassiga och hållfasta karosserier och detaljer av sådana. Men, de kan också användas på felaktigt sätt!!!

Helt avgörande för slutresultatet är kvaliteten på hantverket och kunskapen om varje materials specifika egenskaper och begränsningar.

Jag blir alltid skeptisk när någon uttrycker sig så generaliserande som man kan läsa ovan - och - hur kan någon ha sådana detaljerade kunskaper om hur respektive husbilstillverkare gör och inte gör????
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Jag har aldrig sagt att ALU-Sandwich är bara sk... jag sa bara att JAG tycker GFK är bättre - om någon tycker annorlunda är även det OK.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Om du läser ditt första inlägg igen, kommer du nog väldigt nära precis det, att Alu är sk-t.? Är fortfarande intresserad av dina egna erfarenheter av sådant här, då du formulerar dej väldigt tvärsäkert?
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Jag våga säger att jag har läst mycket om husbilar. Jag se faktiskt inte så många fördelar med ALU-Sandwich. Man har byggt i alle år med ALU-Sanwich och det är ok om folk köper sig dom husbilar.
Trode det vore intressant om man kunde diskutera lite om ämnet men tydligen känna sig vissa angripna och det var inte meningen.

Det här verkligen ingen djupare betydelse ........ :confused:

Må alla blir lycklig med GFK och ALU-Sandwich
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Det du beskrev i første innlegg som alusandwich var den gamle konstruksjonen med rammeverk og løs plåt - der var det foger midt på veggene og plåten var 0,5 mm og festet kun til rammeverket. Denne type konstruksjon finnes og med gfk-skivor, i ekstremt billige løsninger - knapt solgt i de nordiske land. Selv kjenner jeg litt til disse fra Australia / Newzealand - null isolasjon, lav vekt og uthyrningsbiler hos små obskure bolag.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: GFK kontra ALUMINIUMPLÅT

Skall man vara lite kritisk så är väl ända det mest optimala att använda även förstyvningsdetaljer (vanligen trä eller aluminiumreglar) i glasfiberarmerad polyester. Fördelaktigt både när det gäller sammanfogning och dessutom med samma utvidgningskoefficient.
 
Toppen