Dag 412 fredag.
Redan vi kl 05 kommer de första solstrålarna in på min balkong, i närheten av balkongdörren längst till väster. Lite för smalt för att kunna sitta och sola. Men sol-området blir snart större. Men jag äter ändå min första enkla frulle inomhus vid min köksö. Lite obekvämt att sitta på de höga pallarna - / - stolarna utan ryggstöd.
Min kära Lottie tyckte, för några dagar sedan, att jag måste nog byta ut min köksö mot ett "normalt" matbord. Men det vill inte jag. Jag gör inget åt det de närmaste åren. För jag vill fortfarande mest vara "på rull".
Min älskling får vänta några år till innan hon "lyfter" frågan. För jag hoppas att kunna vara i Marocko under första kvartalet i många år framöver.
Min hyresvärd, ETC Bygg AB, har skrivit att min nätverksleverantör är Fibra. Som är "statsnätverket" i Västerås. Jag surfar in på deras hemsida för att informera mig. Vid kl 08 ringer jag till Fibra. De säger att de äger själva fiberkabeln som går in i huset. Jag måste ordna ett avtal med någon som levererar tv - signaler genom deras fiber. Men jag är inte intresserad av att teckna något avtal med en leverantör som sänder många tv kanaler. Jag vill endast ha tillgång till de sk "avgiftsfria" kanalerna som vi betalar via vår deklaration en gång per år. Fibra säger att jag skall kunna få tv om jag sätter in en antennkabel mellan väggen och TV:n.
Jag mailar till ETC för att fråga hur jag skall gå till väga för att få tv:n inkopplad.
Jag tar bort den nedersta bokhyllan och alla fotopärmar. För att kunna fota tv - internet uttaget.
Fotar även baksidan av min ca 10 år gamla tv. Där är antennuttaget helt runt.
Före kl 10 kör jag iväg till Erikslund för att försöka skaffa en antennkabel. Som är "fyrkantig" i ena ändan och rund i den andra.
Går in på Elgiganten. Frågar mig fram till rätt avdelning och ber om en antennkabel. När jag får den så ser jag att den har två runda kopplingar. Vilket alltså inte kommer att fungera för mig. Jag tar fram telefonen och visar mina bilder på det "fyrkantiga" vägguttaget och den runda på tv.n.
Då säger den anställde att jag behöver en nätverkskabel. Så vi går dit. Men nätverkskabel har inget runt kabelslut. Så den passar ej. Då frågar jag om de har en "adapter" eller någon typ av "dosa" som man kan använda emellan de två kablarna, nätverkskabeln och antennkabeln. Men tyvärr har de ingen. Så hur skall jag nu kunna få tv:n att kunna ta emot signaler? De vet ej, blev svaret. De rekommenderar att jag tar kontakt med min hyresvärd.
Frågan är nu om en hyresvärd är skyldig att se till att en hyresgäst kan se på de sk "fria" kanalerna, utan en särskild avgift, till en operatör eller till de.
Är det någon av er läsare som vet. Så skriv det gärna här i tråden. Jag funderar på att ta kontakt med hyresgästföreningen i nästa vecka.
Efter att ha lämnat Elgiganten så ringer jag till Lottie, som jag har fått TV:n av. Hon säger att hon fick en "Arischbox" ( vet ej stavningen) att koppla in mellan nätverket och antennen.
Jag går tillbaka till Elgiganten och frågar om de har en sådan box. Men tyvärr känner de inte till vad det är för något.
Nu åker jag vidare till MediaMarkt.
De kan inte heller lösa mitt problem. Utan hänvisar till hyresvärden.
Så jag åker hem igen. Efter lunch mailar jag åter igen till min hyresvärd. Tar det lugnt på min stora balkong. Sen eftermiddag går jag till torget / Lars Färnlöfs plats. Går in på Öhrmans konditori och beställer en fika. Sätter mig på deras uteservering. Det fanns flera bord lediga - så inga problem med covidavstånd.
Tar en promenad utefter Mälaren innan jag återvänder hem till min HB för att titta en stund på tv. Så småningom går jag till lägenheten för att laga och äta middag. Ser lite på SVT - Play på laptopen, men jag vill ju naturligtvis lösa frågan om att kunna koppla in tv:n med den stora bildskärmen. Det är inget stort problem. Men jag vill ju ändå kunna koppla in tv:n.
Det känns väldigt ensamt nu när Lottie inte är här. Vi var ju tillsammans i över två veckor i Norrland och i lägenheten.