Dag 386 lördag.
Grabbarna sover när jag äter min tidiga frulle. Jag försöker att vara tyst. Löser några Sudoku i väntan på att de skall vakna.
När de äntligen gör det så blir det en lång frulle med mycket trevligt prat, om allt möjligt. Förutom vad vi skall göra i stugan.
Jonas och jag börjar dagen med att sätta tillbaka låskolven i garagedörren som tidigare i veckan hade lossnat. Jonas ser då att den ena dörren har ändrats. De två dörrarna är nu inte i nivå med varandra. Så jag får ringa snickaren på måndag och reklamera jobbet.
I stugan börjar vi med det jobbiga slipandet. Sonen, A, är energisk och slipar på med full fart. Jonas börjar att tröttna på själva slipandet och tycker att det är jobbigt, liksom jag gör. Så nu lättar han lite på hur noga det skall vara. Att få till det 100 % perfekt i ett fritidshus som man tillbringar några semesterveckor och några helger i, behöver inte vara lika hög kvalité som i ett permanentboende. Så lite inverkan har jag och A tydligen haft på hur Jonas ser på hur mycket arbete som vi skall lägga ner.
Jag målar de väggar som Jonas tycker är färdigslipande. Han själv börjar att spackla några skarvar och skruvskallar.
Efter lunch börjar bröderna att montera förbränningstoan. Det är en hel del info att läsa först. Skall göras två hål i väggen för ventilationen. Ett rör skall gå upp över taket.
Vi jobbar på till 18 tiden. Då går vi ner till sjön och badar. Skönt att bli av med allt slipdamm som finns på kroppen.
Efter en sen middag spelar vi kort och pratar en hel del. Det är trevligt att jobba och vara tillsammans en hel helg.
Dag 387 söndag.
De sista justeringarna på rören till toan görs. Det spacklas även runt om. Vi sätter även upp handfatet i toarummet. Jag målar färdigt i halva sovrum 1. När det har torkat skall jag flytta våningssängen och börja slipa och spackla andra halvan av rummet. Men det får vänta till slutet av juli.
För snart skall jag och min kära Lottie resa till Norrland i HB:n. Jag längtar verkligen jättemycket efter att få tillbringa några veckor tillsammans med min älskling. Skall bli skönt att ta det lugnt och komma bort ifrån allt slipande och spacklande.
Vi hoppas på att hitta Hjortron och att köra Konstvägen ifrån Umeå till norska gränsen. Vet ej om vi kör in i Norge, för det har vi ej talat om.
A fortsätter med slipandet, Jonas spacklar det sista i sovrum 2 och 3, jag målar i köket. Vi jobbar på hela fm. Jonas o A går och badar under tiden som jag tillagar vår lunch.
Vid 15 tiden lämnar bröderna tomten. Jag tvättar hela HB:n, inkl taket, för hand med ljummet vatten utan kemikalier. Sen lastar jag in min kompressor och verktyg som jag skall ta med mig till mitt förråd i Farsta. Där skall jag såga av några långa hyllplan så att de passar till min lägenhet i Västerås.
På kvällen cyklar jag ner till sjön och badar en stund, simmar lite. När jag kommer tillbaka lastar jag in cykeln i mitt garage. För Lottie och jag räknar med att cykla en del i Norrland.
Efter en sen middag ser jag på tv. Tv 4 visar "Maria Wern" vilket jag tycker är en bra film. Jag har sett många av de filmerna som utspelar sig på Gotland.
I morgon skall jag köra till Farsta.