• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 169 del två.

Jobbar, som vanligt, med att riva innerväggar och eldar i öppna spisen och i köket. Det är endast ett par plusgrader inomhus, eftersom det är ett par minusgrader ute.

Tar det ganska lugnt, sitter en del framför den öppna spisen för att värma mig. Sitter nära och känner värmen i knäna och händerna.

Idag kl 13 skulle vi, Lottie och hennes barn, barnbarn och jag, ha "checkat" in på Rönneberga kursgård för en helg. Lotties dotter fyller 40 år i morgon. Men av känd anledning så har vi avbokat vår beställning. Tyvärr blir det inget födelsedagsfirande. Med "afternoon the", bad och trerätters middag.

Lottie och jag var här en måndag / tisdag i september för att kolla in anläggningen. Som har ett jättefint badhus. Jag skrev och visade några bilder i inlägget för dag 87 och 88 (sid 9). Vi hade lagt ner många timmar på att förbereda ett bra program.

20200908_063950.jpg

20200908_063952.jpg

Körde inget idag.

Dag 170 söndag 29 / 11.

För att minska risken för smitta, så åker jag kl 7,40 till ICA i Vikingstad för att handla. Det står endast tre bilar på deras parkering när jag kommer fram strax efter att de hade öppnat kl 08.00. Det började att snöa, lite lätt, innan jag kom fram. Det är första gången som jag kör i snö efter tiden i Spanien för ett år sedan.

Därefter går färden vidare till Cirkel K i Ryd. Här tankar jag vatten i den stora tanken och i en femlitersdunk, som jag använder som dricksvatten.
Fyller även på med diesel.

Åker därefter direkt till tomten. Nu blir det ett sent fm - dagsfika.

Ringer och grattar dagens födelsedagsbarn. Pratar lite om det tråkiga som Covid 19 innebär och att vi skjuter fram firandet.

Ringer även en god vän, som är 90 +, och önskar en trevlig Advent. Hon mår bra och har ej drabbats av pandemin. Hon är förvånad att FHM slår ihop alla 70 +. Det är ju stor skillnad på de yngre 70 + och henne själv som är 20 år äldre.

På em blir det återigen välbekant arbete inne i huset. Samt bär ut lite saker till garaget, för att det skall bli lättare för besiktningsmannen att komma åt att spraya ytterväggarna på torsdag.

Körde 4,4 mil

Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 171 måndag 30 / 11.

Läser en stund i boken Edward Finnigans upprättelse av författarparet Roslund & Hellström. Tog fram boken i torsdags, har glömt att skriva det. Jag gillar detta författarpars sätt att skriva. De har en förmåga att få fram lättlästa böcker, sidorna "rinner" iväg. Blev 50 sidor på en kort stund.

Googlar på El-toa. Är inne på att vi ev skall köpa och installera en sådan, istället för en vanlig WC. Läser en hel del om detta. En stor fördel är att det endast blir lite aska kvar som skall tömmas, med långa mellanrum. Har tidigare även funderat på varför inte HB - byggarna använder sig av denna möjlighet. Den tar visserligen större plats än vad, som idag finns i min HB. Men det skulle vara väsentligt lättare att tömma. Speciellt för oss som helst fricampar.

Ringer till Jonas och frågar om han har haft kontakt med Tekniska Verken i Linköping. Han har tidigare fått ett brev om vad som krävs om man har rinnande ingående vatten i huset. Man måste ha en form av rening av disk, dusch vatten. Jag frågar om han tycker att det är ok om jag tar kontakt med kommunen. Han svarar ja. Han kör lastbil om dagarna och har inte samma möjligheter att tala i telefon under kontorstid.

Jag ringer ett nr som jag hittade på Linköpings kommuns hemsida. En automatisk röst säger att nr har upphört och jag blir direkt kopplad till den "stora" växeln. Jag förklarar att jag vill till Tekniska kontoret för att informera mig om vad som gäller idag för ett fritidshus när det gäller avlopp. Personen som svarar säger att hon inte kan koppla mig vidare till Tekniska Verken eller till Miljö och hälsoskyddskontoret. Hon kommer att informera en inspektör på Miljö och hälsoskyddskontoret. Som kommer att ringa upp mig inom två arbetsdagar.

Det är förvånande att kommunen , på sin hemsida, har ett telefonnummer som inte används. Liksom att jag inte kan bli kopplad till en inspektör. Vi som kör mycket bil kan ju inte ta emot ett samtal när som helst.

Jag går in i huset och börjar att jobba.

Kl 11,45 ringer en inspektör från Milö & hälsan. Det blir ett bra samtal.

Om jag vill installera en vanlig WC så måste jag först göra en ritning och informera om hur jag har tänkt mig att lösa avfallet. Vilket skulle kunna bli en "trekammarbrunn". Där första kammaren skall slamsugas av kommunen ibland, mot avgift. Tredje kammaren skall mynna ut i en markbädd. Ansökan skall lämnas in till byggnadsnämnden, för det krävs bygglov. De skall senare komma ut till tomten och göra en undersökning. Kommer att vara en avgift på drygt 7 000.--

Däremot om jag köper en förbräningstoa ( el-toa) så krävs inget bygglov eller att de kommer ut, för inspektion. Alltså mycket enklare för oss.

Jag känner till innebörden av "stenkista" men det ordet såg jag inte på nätet. Utan ordet "markbädd". Frågar vad det är. Svaret blev att det är en "bättre" stenkista. En speciell sand skall användas. Ytan skall vara minst 15 kvm. Djupet kommer jag inte ihåg.

Nästa fråga blev: Jag förmodar att svärfar har anlagt en stenkista för disk och handfatsvattnet, är det ok att använda idag? Svar ja, om man inte ansluter en dusch. För med dusch kommer kravet på em markbädd. Hon skall skicka lite info på min mail.

Jag tackar för ett bra samtal. Går hem och fixar till en lunch.

Efter det bär jag ut mera saker till garaget. För att det skall bli lättare att gå inne i huset. Inget utejobb med ved idag.

Fortsätter på em med att jobba inne.

Körde inget idag.

Dag 172 tisdag.

Inget speciellt hände. Arbetade som vanligt med min renovering. Inga nya kontakter, på tel.

På kvällen läste jag ut boken, som jag skrev om igår.

Körde inget idag.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 173 onsdag.

Jobbar på som vanligt. Hände inget anmärkningsvärt.

Körde inget.

Dag 174 torsdag.

Kl 10,15 kommer besiktningsmannen. Han skall idag spruta någon kemikalie på ytterväggarna (inifrån) som skall "döda" det svarta, som med stor sannolikhet är mögel. Han tar på sig en ansiktsmask. Han säger att han inte känner någon konstig lukt. Vilket han gjorde första gången som han var här, innan jag hade rivit ner väggar och tak samt tagit bort all isolering.

Själva sprutandet gick fort, ca 15 min. Han säger att jag kan gå in i huset om några timmar.

Efter lunch åker jag till Tornby för att handla. Ställde in gps:en, trots att jag hittar, för jag tänker följa den idag. Den visar nämligen en annan väg än den som jag brukar köra. Färden går först till Nykil. Där ser jag att den gamla ICA butiken har bytt namn till "Handlarn". Kollar mätarställningen och kan konstatera att det endast är fem km dit. Så nästa gång som jag skall cykla gör jag det dit, istället för till Vikingstad som det är ca 14 km till.

När jag kommer fram har jag kört ca sju km längre än om jag hade tagit den vanliga vägen. Så varför visar gps:en en längre väg, när den inte är större och bredare.

Kommer tillbaka vid 16 - tiden, när det börjar att "skymma". Jag går inte in i huset idag. Sitter här och skriver istället.

Nu kl 17 skall jag titta på "efter fem" på TV 4.

Körde 6,0 mil

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack för 174 fantastiska dagar i ditt liv, hittade dig av en slump här, är rätt så ny i den här värden men den fyller ju upp på många olik plan när man får sådana här berättelser oxå. nu har jag läst i 2 dagar och är i fatt nuet Tack / Johan

Tack Johan för de fina orden! Det värmer.

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Gösta, jag har span på dig... Vet ju att du kör omkring här i trakten - så bli inte förvånad om jag stannar dig för att prata några ord.
Om det varit varmare ute hade jag bjudit dig till altanen på baksidan för en kaffe här i Vikingstad - men det får vänta tills våren eller coronan ridit ut... Hoppas dock på ett möte framöver!

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Gösta, jag har span på dig... Vet ju att du kör omkring här i trakten - så bli inte förvånad om jag stannar dig för att prata några ord.
Om det varit varmare ute hade jag bjudit dig till altanen på baksidan för en kaffe här i Vikingstad - men det får vänta tills våren eller coronan ridit ut... Hoppas dock på ett möte framöver!

Hej!

Tack för inbjudan. Alltid roligt att träffa människor med vårt gemensamma intresse. Jag ser fram emot våren och en bättre coronasituation.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 175 fredag.

Känner en svag "kemikalielukt" när jag går in i huset. Låter dörren vara öppen en stund. Tänder en brasa i öppna spisen, för att få igång en luftcirkulation. Fortsätter med mitt vanliga jobb inomhus.

Efter lunch är jag ute på tomten, för att andas kall och frisk luft. Röjer lite bakom garaget, för att senare kunna komma åt ved som finns där.

Sen blir det någon timme till inomhus.

Vid 17 - tiden kör Jonas in på tomten. Han har kommit varannan helg, den senaste tiden.

Vi går in i huset där jag visar vad jag har gjort sedan han var här sist. Vi går igenom vad vi skall köpa på Bauhaus i morgon. Samt hur vi skall jobba.

På kvällen tittar vi på TV. Blir ju även tal om framtiden, i allmänhet och husrenoveringen i synnerhet.

Körde inget idag. Jonas körde ifrån Västerås där han jobbar, tog drygt tre timmar idag.

Dag 176 lördag.

Vid frukosten talar vi om toafrågan. Jag har hittat en filmsnutt om förbränningstoa som jag letar upp på nätet. Vi ser den tillsammans och informerar oss om tekniska detaljer. Förbränningstoa är enklare att installera än en vanlig WC. WC kräver bygglov och en trekammarbrunn samt markbädd, på minst 15 kvm. Vi beslutar att nästa år köpa en sådan toa.

Vi blir en halvtimme sena med att köra till Tornby. På Bauhaus börjar vi med att kolla på en Kap - och Gireringssåg med bord. Det finns några olika märken att gå igenom. Jonas tar fram tumstocken och mäter sågklingans diameter och hur stora stycken som kan hanteras på ett enkelt sätt. Vi bestämmer oss för ett köp.

Vi tittar även på toaletter och lampor. Vi hittar en mindre armatur, som kan passa tamburen, som har mycket lågt i tak. Tyvärr var den slutsåld. Kommer ev in nya på tisdag. Jag får ett artikelnummer av personalen, så att jag kan ringa och fråga om den har kommit.

Nästa anhalt blir virkesavdelningen. Vi plockar på oss reglar, osb-skivor, u-proifiler i metall. Till slut går vi till dörravdelningen. Vi väljer en innerdörr med helt slät sida. Frågar personal om hjälp med att få rätt karm. Mannen tar fram ett paket.

Nu blir det kassakön. När vi har betalt går vi till info-disken för att beställa en släpvagn. Nu vid har vi varit här nästan i två timmar. Alla släpvagnar var "utbokade". Nästa möjlighet blir kl 14. Så vi får lämna våra två kundvagnar, på tillfällig förvaring.

Man kan boka en släpvagn på "nätet". Men eftersom det vid våra två tidigare tillfällen inte har varit några problem - så hade vi ingen tanke på att göra det. Samt att vi inte visste hur länge som vi behövde för vårt handlande och info-sökande.

Ja , ja så kan det blir.

Det är ju lunchdax så vi kör till Max för en hamburgare. Därefter blir det en tur inne på Jula. Där köper vi lite el artiklar.

Kl 14,15 får vi tillgång till släpvagnen. Lastar in och kör till tomten. Där vi snabbt bär in sakerna i huset.

Nu tar vi ett gammalt kyl- & frysskåp och lastar in i släpet, tillsamman med en dörr och några dåliga träfiberskivor.
Kör till återvinningen med detta, på tillbakavägen till Bauhaus.

Klockan blir nästa 17 innan vi är tillbaka på tomten. Nu sätter vi upp u-profilerna och reglarna. Vi skall göra ett sovrum av en del av det L - formade vardagsrummet.

Kl 19.30 slutar vi jobbet för idag.

Jag körde inget men för Jonas blev det ca 4,5 mil.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 177 söndag 2:a advent. 6 / 12

Efter en lugn och långsam gemensam frukost börjar vi att arbeta med väggen.

Jonas tycker att vi skall sätta upp osb - skivorna, för att öka stabiliteten i regelverket. Eftersom det är så utbildade snickare gör, har han fått lära sig. Men jag föreslår att vi skall prova om / att dörrkarmen passar i den öppning, i regelverket, som vi har gjort. Vi behöver ju inte skruva fast karmen, utan bara se om vi har mätit rätt.

Det visar sig att dörrkarmen är högre än avståndet från golvet till tvär-regel under takstolen. Avståndet hade vi mätt till 210 cm innan vi köpte dörren. Hade ingen tanke på att det skulle vara för lågt. När vi köpte dörren, i går, såg vi ingen storleksinfo på visningsexemplaret. Dessutom frågade vi inte personalen om storleken. Det var ju dumt.

Vi beslutar nu att såga bort ca 1 cm av tvär-regeln.

Jonas skruvar fast karmen. Visar denna bild.

20201206_104535.jpg

Sen sätter vi dit karmen. Då visar det sig att den är mycket smal. Jonas hade berättat för personalen om hur tjock vägg som vi skall bygga.
När vi sen sätter in dörrbladet, så visar det sig även att det "skramlar" när vi stänger dörren. Det är även en stor springa mellan bladet och karmen.

20201206_110912.jpg

Samt en video.
Visa bilaga 20201206_110532.mp4

Jag tycker att vi nu måste reklamera. Skall vi ringa nu? Eller vad skall vi göra?
Till slut bestämmer vi oss för att åka tillbaka till Bauhaus. Vi hjälps åt att lyfta av bladet. Sen går jag hem och lagar lunch, Jonas skruvar ner karmen och lastar in den i personbilen.

Åter igen till Tornby som är en resa på ca 2,5 mil enkel väg.

Jag visar kvittot och talar om att vi har fått fel storlek på karmen. Det är inga problem eller frågor utan vi får ett tillgodokvitto.

Vi är nu mycket noga med att läsa infon på karm- paketen. Så att vi får rätt tjocklek.

Åter hem till tomten. Jobbet fortsätter med den nya karmen.

Äntligen blir dörren på plats. Men även denna dörr "skramlar". Efter en stund kommer Jonas på att det finns två "metalltungor" i låsblecket. Han ändra på dessa och "skramlet" försvinner.

20201206_164416.jpg

Som ni ser, ovan, så är inte nyckelhålet klart. Det fattas nämligen en mutter till de två genomgående skruvarna. Måste åka och reklamera detta.

Vi avslutar arbetet vid 17 - tiden. Jonas har ju ca tre timmars resa hem till Ramnäs. Det blev en fruktstund efter att Jonas har lastat in sina saker i bilen innan har åker.

Jag körde inget idag.

Dag 178 måndag.

Jag fortsätter mitt arbete med att riva väggar. Jag trodde att jag hade fått bort all isolering från ytterväggarna, för två veckor sedan - men nu fann jag en smal remsa med isolering.

Fäster de sista el - dosorna på korttlingar, dra de sista slangarna på vinden och ner på väggarna. Så nu skall el - jobben vara klara. Så nu kan el-firman komma hit och kontrollera mitt jobb innan de kopplar in ström.

Jobbar till kl 17.

Blir sen en avkopplande tv - kväll.

Jag körde inget idag heller.

Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Dag 175 fredag.

Känner en svag "kemikalielukt" när jag går in i huset. Låter dörren vara öppen en stund. Tänder en brasa i öppna spisen, för att få igång en luftcirkulation. Fortsätter med mitt vanliga jobb inomhus.

Efter lunch är jag ute på tomten, för att andas kall och frisk luft. Röjer lite bakom garaget, för att senare kunna komma åt ved som finns där.

Sen blir det någon timme till inomhus.

Vid 17 - tiden kör Jonas in på tomten. Han har kommit varannan helg, den senaste tiden.

Vi går in i huset där jag visar vad jag har gjort sedan han var här sist. Vi går igenom vad vi skall köpa på Bauhaus i morgon. Samt hur vi skall jobba.

På kvällen tittar vi på TV. Blir ju även tal om framtiden, i allmänhet och husrenoveringen i synnerhet.

Körde inget idag. Jonas körde ifrån Västerås där han jobbar, tog drygt tre timmar idag.

Dag 176 lördag.

Vid frukosten talar vi om toafrågan. Jag har hittat en filmsnutt om förbränningstoa som jag letar upp på nätet. Vi ser den tillsammans och informerar oss om tekniska detaljer. Förbränningstoa är enklare att installera än en vanlig WC. WC kräver bygglov och en trekammarbrunn samt markbädd, på minst 15 kvm. Vi beslutar att nästa år köpa en sådan toa.

Vi blir en halvtimme sena med att köra till Tornby. På Bauhaus börjar vi med att kolla på en Kap - och Gireringssåg med bord. Det finns några olika märken att gå igenom. Jonas tar fram tumstocken och mäter sågklingans diameter och hur stora stycken som kan hanteras på ett enkelt sätt. Vi bestämmer oss för ett köp.

Vi tittar även på toaletter och lampor. Vi hittar en mindre armatur, som kan passa tamburen, som har mycket lågt i tak. Tyvärr var den slutsåld. Kommer ev in nya på tisdag. Jag får ett artikelnummer av personalen, så att jag kan ringa och fråga om den har kommit.

Nästa anhalt blir virkesavdelningen. Vi plockar på oss reglar, osb-skivor, u-proifiler i metall. Till slut går vi till dörravdelningen. Vi väljer en innerdörr med helt slät sida. Frågar personal om hjälp med att få rätt karm. Mannen tar fram ett paket.

Nu blir det kassakön. När vi har betalt går vi till info-disken för att beställa en släpvagn. Nu vid har vi varit här nästan i två timmar. Alla släpvagnar var "utbokade". Nästa möjlighet blir kl 14. Så vi får lämna våra två kundvagnar, på tillfällig förvaring.

Man kan boka en släpvagn på "nätet". Men eftersom det vid våra två tidigare tillfällen inte har varit några problem - så hade vi ingen tanke på att göra det. Samt att vi inte visste hur länge som vi behövde för vårt handlande och info-sökande.

Ja , ja så kan det blir.

Det är ju lunchdax så vi kör till Max för en hamburgare. Därefter blir det en tur inne på Jula. Där köper vi lite el artiklar.

Kl 14,15 får vi tillgång till släpvagnen. Lastar in och kör till tomten. Där vi snabbt bär in sakerna i huset.

Nu tar vi ett gammalt kyl- & frysskåp och lastar in i släpet, tillsamman med en dörr och några dåliga träfiberskivor.
Kör till återvinningen med detta, på tillbakavägen till Bauhaus.

Klockan blir nästa 17 innan vi är tillbaka på tomten. Nu sätter vi upp u-profilerna och reglarna. Vi skall göra ett sovrum av en del av det L - formade vardagsrummet.

Kl 19.30 slutar vi jobbet för idag.

Jag körde inget men för Jonas blev det ca 4,5 mil.
Hej du. Vi har i år genomfört en renovering av vår stuga och WC var givetvis en viktig sak. Förbränningstoa tittade vi speciellt på. Verkade som en enkel lösning. Av de skäl som du skriver om. Initialt billigare dessutom. Men, efter flera diskussioner med kommunen blev det en sluten tank med vattentoa. 3 kbm. Måste tömmas två ggr per år. Det blev givetvis en betydligt högre kostnad. Cirka 180.000 med grävjobb, toalett, vvs, bygglov och övrigt. Men då har vi en lösning som funkar i många år. Eltoan föll på att den dels ändå var ganska dyr och att varje påse kostar per toabesök. Och livslängden kommer inte i närheten av en lösning med tank. Tror däremot att förbränningstoa kan bli bra för båt och husbil.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej du. Vi har i år genomfört en renovering av vår stuga och WC var givetvis en viktig sak. Förbränningstoa tittade vi speciellt på. Verkade som en enkel lösning. Av de skäl som du skriver om. Initialt billigare dessutom. Men, efter flera diskussioner med kommunen blev det en sluten tank med vattentoa. 3 kbm. Måste tömmas två ggr per år. Det blev givetvis en betydligt högre kostnad. Cirka 180.000 med grävjobb, toalett, vvs, bygglov och övrigt. Men då har vi en lösning som funkar i många år. Eltoan föll på att den dels ändå var ganska dyr och att varje påse kostar per toabesök. Och livslängden kommer inte i närheten av en lösning med tank. Tror däremot att förbränningstoa kan bli bra för båt och husbil.

Tack Dramur för ditt inlägg.

Vi har "fallit" för den enklare installationslösningen, som El - toan innebär. Priset blir även lägre nu, även om det på lång sikt kanske blir dyrare i drift.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 179 tisdag.

Ringer el firman på morgonen och säger att jag nu är klar med all slangdragning. Hur går vi nu vidare? Ägaren säger att han skall försöka att komma idag för en inspektion, tar ca en timme.

När jag står vid spisen för att laga lunch så dyker han upp. Där försvann min lunch, åtminstånde för ett par timmar. Det blev till att stänga av spisen och gå ut.

Vi går mycket noggrant igenom vad jag har gjort. Han är mycket nöjd med att jag har satt fast plankor ovanpå takstolarna och där satt fast slangarna. Jag drar i en tråd och han ser efter att det rör sig på rätt ställe. Från elcentralen går en slang till centralpunkten, i taket, i varje rum.

Därifrån går slangar till vägguttag och strömbrytare. Från taklampan till strömbrytaren skall han dra in ytterligare en tråd, för annars kan man inte tända taklampan. Vid ett tillfälle så fastnade den, vita, eltråden i en 90 - graderssväng som även hade en skarp kurva efteråt. Jag var tvungen att "rucka" på slangen för att få igenom den fjärde tråden. Det gick ju bra idag, eftersom det var öppet i regelverket. Men efter att vi har satt upp nya väggar så går det ju inte. Så han föreslår att jag gör om detta avsnitt. På en annan vägg hade jag dragit en slang diagonalt en bit, vilket inte heller var bra. För då är det svårt att veta var man kan sätta upp en tavla utan att spika i slangen. Så här ville han att det skall vara en 90 graders böj. Så att det är lättare att följa elledningarna.

Den befintliga gamla spisen är driven av en fempolig ledning. Den slang som jag har är trepolig. Jag frågar om han kan dra in två nya trådar i den anslutningen. Men det går inte. Så här får jag köpa en slang med större diameter. Den slangen som jag har dragit till spisen blir då överflödig. Han föreslår att jag fortsätter med den in i vardagsrummet, som ligger på andra sidan väggen, för det är ju synd att inte utnyttja den till något.

I vissa ledningar ersätter han en brun eller blå tråd med en vit. Vit tråd används för att tända / släcka armaturer.

Det görs för att det skall vara tydligt vad som är vad när elen skall kopplas in. Samt att framtida elektriker skall veta vad som är vad, vid ett ev fel.

Jag är frågvis och han svarar utförligt. Så den här inspektionen, och tråddragningen, tar några timmar. Jag har endast dragit fram slangen till kopplingsdosorna. Trodde att elektrikerna skulle dra den sista biten in i dosan. Men nej, det skall jag göra. För de skall endast koppla ihop relevanta trådar med varandra och själva lampan / tvåväggsuttaget.

Jag har trott att elektrikerna skall koppla in strömmen innan vi sätter upp innertak och väggar med isolering. Men det gör de ej. El - inkopplingen är nästan det sista som görs vid renoveringar och nybyggen. Så det lär inte bli inkopplat föränn i mars.

För nu skall vindavvisningsskivor upp vid takfoten, för att lösullsisoleringen inte skall kunna täppa till friskluftsintaget. Därefter fuktspärren och takskivor. Väggarna skall isoleras och sen skall osb - och- gipsskivor sättas upp. Spackling och målning innan elektrikerna kommer hit.

Så mitt Corona - terapi- jobb kommer att räcka några månader till.

Körde inget idag.

Dag 180 "lillördag"

Idag rättar jag till det som elektriker påpekade. Slangen skall in i kopplingsdosan, tills det säger "klick" så att den verkligen sitter fast i dosan och därför skyddar alla trådar mot ev spik / skruv.

Det är ganska lågt till taket. Så jag kan stå på golvet och dra in slangarna i de fem takdosorna. Vilket är mycket jobbigt för mina axlar. Till strömbrytarna och vägguttagen är det inga problem.

Blev inte riktigt klar med allt, så det blir även en stund imorgon med detta kopplande.

Körde inget idag.

Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 181 torsdag.

Jobbar inne i stugan fram till lunch.

Därefter åker jag till Jula och Bauhaus i Tornby för att handla lite el - artiklar.

Sen går färden till Tyresö. Vid avfart 133 svänger jag in till Preem för att tanka. Denna gång skall jag dra ut kreditkortet sakta och i en följd. Nu funkade kortet även utomhus. Tipset fick jag för en månad sedan på "tappen" i Ekolsund,

Sen tankade jag även färskvatten.

Det börjar nu att "skymma". Dagarna är mycket korta nu för tiden. Så det blir mörkerkörning fram till Radiovägen i Tyresö, där jag nattparkerar i industriområdet.

När jag på kvällen ser på tv så upplever jag att det börjar att bli kyligt. Tempen sjunker, kan jag konstatera. Det måste vara något fel på värmeanläggningen. Det är tredje gången i så fall. Första gången var i Normandie förra året i november, andra gången i april i år. Båda dessa gånger var det kretskortet som behövdes bytas ut, på en ny bil????????????????

Jag startar motorn, tur att jag är i ett industriområde, och får upp tempen till behagliga 21 grader. Då går jag och lägger mig, för att kunna somna innan kylan återvänder.

Körde 24,6 mil

Dag 182 fredag.

Kl 04.30 går jag upp. Konstaterar att det är endast 12 grader inne. Startar motorn, för att den vägen få en behagligare, eller snarare mindre kylig tillvaro.

Jag slår ifrån Aldevärmaren, på displayen. Startar om för att se om det funkar. Utan nöjaktigt resultat. Detta gör jag några gånger.

Vid 6,30 kör jag fram till vårdcentralen. Har en tid hos den medicinska fotvården kl 11.00. För redan kl 07 är alla bra p-platser upptagna. Därför är jag alltid så tidig.

Åter en tidig lunch, före fotvården, för att snabbt kunna köra till Caravanhallen i Fors, Haninge kommun.

Kommer fram när de har lunch, så det är bara att sättas sig i deras fik och vänta.

Verkan säger att de har fullbokat. Men skall gå in i verkstaden för att se efter om det ev går att lösa. När han kommer tillbaka säger han att de kan felsöka i högst 15 min. Ok säger jag och lämnar ifrån mig nycklarna.

Efter en halvtimme kommer vice verkan och säger att de finner inget fel. Värmaren startade med en gång. Men de vill att den får vara igång en timme till. För att vara på den säkra sidan.

Jaha ja. Det är ju märkligt.

Åker därifrån till Maxi för att handla. Sen till mitt förråd i Farsta för att lämna in saker och ta ut andra saker.

Sen går färden vidare till Liljeholmen för ett besök hos Lottie. Stannar där hela kvällen och natten.

Körde 6,5 mil

Dag 183.

Idag bakar Lottie lussekatter och jag går och handlar.

Kl 10 kör jag till Täby för att hämta "snigelpost" hos en av sönerna. Vi träffas utomhus vid hans port. Blir ett trevligt samtal. Lottie skickade med några "katter".

Jag kör till Skavlötens friluftsområde / naturreservat. Fixar lunch och sen tar jag hand om posten. Det är ju märkligt att ÅFA, som stort företag, inte kan skicka Preem - fakturan digitalt. Så den lägger jag in för betalning. Fick även några tidningar och ett antal kuvert med olika info.

Så nu tillbringar jag hela em här innan jag åter kör till Lottie.

Ikväll skall vi äta varm Brieost med tomat, rödlök, balsamvinäger, olivolja och lite grönt. God dricka därtill.

Imorgon, lucia, har vi bokat tvättstugan mellan kl 07 och 13.

På måndag åker jag åter till vårdcentralen i Tyresö, för att denna gång ta en spruta mot lunginflammation.

Körde 5,4 mil

Senast ändrad:

Farfar

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Dag 181 torsdag.

Jobbar inne i stugan fram till lunch.

Därefter åker jag till Jula och Bauhaus i Tornby för att handla lite el - artiklar.

Sen går färden till Tyresö. Vid avfart 133 svänger jag in till Preem för att tanka. Denna gång skall jag dra ut kreditkortet sakta och i en följd. Nu funkade kortet även utomhus. Tipset fick jag för en månad sedan på "tappen" i Ekolsund,

Sen tankade jag även färskvatten.

Det börjar nu att "skymma". Dagarna är mycket korta nu för tiden. Så det blir mörkerkörning fram till Radiovägen i Tyresö, där jag nattparkerar i industriområdet.

När jag på kvällen ser på tv så upplever jag att det börjar att bli kyligt. Tempen sjunker, kan jag konstatera. Det måste vara något fel på värmeanläggningen. Det är tredje gången i så fall. Första gången var i Normandie förra året i november, andra gången i april i år. Båda dessa gånger var det kretskortet som behövdes bytas ut, på en ny bil????????????????

Jag startar motorn, tur att jag är i ett industriområde, och får upp tempen till behagliga 21 grader. Då går jag och lägger mig, för att kunna somna innan kylan återvänder.

Körde 24,6 mil

Dag 182 fredag.

Kl 04.30 går jag upp. Konstaterar att det är endast 12 grader inne. Startar motorn, för att den vägen få en behagligare, eller snarare mindre kylig tillvaro.

Jag slår ifrån Aldevärmaren, på displayen. Startar om för att se om det funkar. Utan nöjaktigt resultat. Detta gör jag några gånger.

Vid 6,30 kör jag fram till vårdcentralen. Har en tid hos den medicinska fotvården kl 11.00. För redan kl 07 är alla bra p-platser upptagna. Därför är jag alltid så tidig.

Åter en tidig lunch, före fotvården, för att snabbt kunna köra till Caravanhallen i Fors, Haninge kommun.

Kommer fram när de har lunch, så det är bara att sättas sig i deras fik och vänta.

Verkan säger att de har fullbokat. Men skall gå in i verkstaden för att se efter om det ev går att lösa. När han kommer tillbaka säger han att de kan felsöka i högst 15 min. Ok säger jag och lämnar ifrån mig nycklarna.

Efter en halvtimme kommer vice verkan och säger att de finner inget fel. Värmaren startade med en gång. Men de vill att den får vara igång en timme till. För att vara på den säkra sidan.

Jaha ja. Det är ju märkligt.

Åker därifrån till Maxi för att handla. Sen till mitt förråd i Farsta för att lämna in saker och ta ut andra saker.

Sen går färden vidare till Liljeholmen för ett besök hos Lottie. Stannar där hela kvällen och natten.

Körde 6,5 mil

Dag 183.

Idag bakar Lottie lussekatter och jag går och handlar.

Kl 10 kör jag till Täby för att hämta "snigelpost" hos en av sönerna. Vi träffas utomhus vid hans port. Blir ett trevligt samtal. Lottie skickade med några "katter".

Jag kör till Skavlötens friluftsområde / naturreservat. Fixar lunch och sen tar jag hand om posten. Det är ju märkligt att ÅFA, som stort företag, inte kan skicka Preem - fakturan digitalt. Så den lägger jag in för betalning. Fick även några tidningar och ett antal kuvert med olika info.

Så nu tillbringar jag hela em här innan jag åter kör till Lottie.

Ikväll skall vi äta varm Brieost med tomat, rödlök, balsamvinäger, olivolja och lite grönt. God dricka därtill.

Imorgon, lucia, har vi bokat tvättstugan mellan kl 07 och 13.

På måndag åker jag åter till vårdcentralen i Tyresö, för att denna gång ta en spruta mot lunginflammation.
Trevlig lucia. Hoppas din värmare funkar bättre nu

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Som vanligt trevlig läsning. Tycker verkligen synd om dig med allt strul din fina bil råkar ut för. Känns på något sätt som att delsystemstillverkarna måste tillbaka till basic, där ex värmen går att få igång åtminstone i nödläger utan elektronik och appar. Du bor ju året runt så det kan ju strula till det rejält om du måste lämna bilen. För oss som jobbar kan det ju i värsta fall innebära en totalförstörd semester bara för att någon finess strular.
Hälsningar
Peter

Geten

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
27326
Medlemskap
2025
Det är så trevligt nu när jag är i fatt nutiden i din dagliga berättelse. När det plingar till i min telefon och jag ser att det har kommit något nytt från dig
så spar jag det till kvällen, tänder en brasa och sätter mig med datorn i knät och läser, det är en trevlig stund, Tack. Johan

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 184 söndag och Lucia.

Idag är det återigen en stor tvättdag. Två perioder om tre timmar, mellan kl 07 och 13. Det brukar bli var fjärde söndag. Jag har två garderober i min HB - så det får plats många kläder.

Kl 06 bjuder Lottie på havregrynsgröt och juice. Kl 07 går jag och hämtar min stora, 125 liters. svarta sopsäck med smutskläder. Startar en stor tvättmaskin. Därefter åter till mitt hem för att hämta några kassar med resten av tvätten. Sen upp till Lottie, i hennes lägenhet. Efter en timme är det dax att gå till tvättstugan. Lottie tar en sväng till kretsrummet med skräp. Sen träffas vi ute för att ta en promenad runt Trekantssjön.

Det blir till att gå ner till tvättstugan ungefär en gång i timmen.

På em blir det mycket tv - tittande.

Igår ringde jag till mina fd grannar. Jag har inte talat med de sen i sommras. Då Lottie och jag hälsade på de i deras stora trädgård. Där vi blev bjudna på en utsökt middag, naturligtvis utomhus. Talade in ett meddelande om vårt hälsoläge. Idag ringde mannen upp och vi hade en trevlig tel - stund. De har inte drabbats av Covid -19, tack och lov.

Körde inget idag.

Senast ändrad:
Toppen