Dag 165 tisdag
Har telefonkontakt med elfirman. Normalt är tydligen att deras grossist levererar varorna under natten. Men det kan vara svårt för en chaufför att hitta hit ut, mitt i skogen. Det finns inga ordentliga namnskyltar vid vägkorsningarna. Jag önskar inte att bli väckt mitt i natten av ett telefonsamtal från en chaufför som har kört vilse. Det slutar med att varorna istället skickas med Postnord, på dagtid. Vilket innebär att det kan dröja några dagar innan jag får varorna. Men det gör inget, för det finns annat som jag kan jobba med.
Risken att bli arbetslös är obefintlig!
Jag fortsätter med jobbet i köket. Får ner väggen till diskbänken. Kollar under hur kopplingarna ser ut. Under vasken är det en mycket stor "mutter" C 8 cm bred). Sån stor skiftnyckel har inte jag. Jonas tycker att bänkhöjden på ca 85 cm är för låg, därför vill han ta ner bänken och sen höja den. Men jag är mycket tveksam. För det innebär förmodligen mycket arbete.
Visa bilaga 202890
Efter lunch tar jag fram min motorsåg. Det finns några kraftiga / grova grenar på marken som jag sågar upp. För en månad sedan så tillverkade jag en enkel sågbock av gamla plank som fanns tillgängligt, från svärfars tid.
Sen em åter igen inomhus.
Nu tar jag fram en varmluftspistol och värmer färgen på de övermålade skruvarna på gångjärnen till en innerdörr mellan hallen och tamburen. Vi tycker att den dörren är i vägen, för tamburen är mycket liten. Det är så lågt i taket att det inte går att lyfta av dörren, på ett normalt sätt.
De översta fyra skruvarna går bra att frilägga, efter en stunds värme och ett skrapande med en kraftig bred skruvmejsel. Det var svårare med de nedersta. Orkade inte stå på knä så länge, så det får bli en fortsättning någon annan dag.
Gör kväller vid mörkrets inbrott vid 17 - tiden.
Googlar lite på köksskåp. Funderar på ett lågt skåp till diskbänken och ett högt som skall användas som skafferi. Hittar intressanta skåp på IKEA.
Körde inget.
Dag 166 onsdag.
Åker tidigt till Bauhaus i Tornby för att köpa vindavisningsskivor av frigolit / cellplast. Köper några skivor som är 10 mm tjocka, 600 mm breda och 1200 långa. Skivorna skall klyvas på mitten för att passa mellan takstolarna.
Stannar vid Maxi för att handla. Det är första gången som jag besöker denna butik. En fördel med Maxi är ju att det är lätt att parkera, visserligen över fyra små p-rutor. Samt att det är gott om plats inne i butiken. Lätt att hålla Coronaavstånd trots en hel del kunder.
VVS killen ringde. Han åkte förbi i morse, men jag var redan borta. Han bor granne med min granne. I morse!!!! Det var i min tidräkning fm!!!!
Han skall försöka att hinna komma ikväll eller i morgon bitti.
Ja ja man får hoppas.
På em sätter jag upp några skivor vid takfoten, efter att först ha delat dem med hjälp av en vanlig slidkniv. Frigolit är lätt att jobba med. Lätt att dela.
Eftersom Jonas lämnade kvar sin skruvdragare så använder jag den idag. Tidigare har jag spikat upp skivorna, vilket var svårt p.g.a. det trånga utrymmet.
Körde 6,1 mil