Dag 148 lördag.
Jonas och jag åker till Bauhaus. Är där när de öppnar kl 09.00. Jonas går in och hämtar ett paket karmskruvar. Jag gick direkt till kundtjänstdisken och lämnar fram min faktura på dörren. Får vänta medan en annan anställd går och hämtar min beställning. Vi bokar även en täckt släpvagn.
Vi kör tillbaka. Jonas backar in bil och släp mot min HB. Jag vill inte att han backar ända fram till huset. Eftersom han då skulle riskera att fastna, där jag fastnade tidigare. Så vi bär istället den nya dörren över gräsmattan.
Nu hakar vi av den gamla köksdörren och bär den till släpet.
Jag hade fyllt fyra stora, 240 liters, sopsäckar med isoleringsmaterial som jag bär iväg. Alla gamla el - elment lastar jag även in i släpet. Vi tar även en del gammal masonit, som låg på tomten vid garaget. Samt den gamla dörrkarmen ifrån huvudentrén.
Nu kör vi till återvinningen för att lasta av allt. Det är kö. Så en av personalen står vid grinden och stoppar oss. Men vi behöver bara vänta en dryg minut. En bil ut - en bil in. När vi kommer fram, så är det en släpvagn i vänster fil, om oss, där mannen öppnar bakgrinden och låter den bara slå ut mycket nära vår Volvo. Jonas var tvungen att tvärnita. Allt går bra vid avlastningen.
Vi lämnar tillbaka släpet på Bauhaus efter två och en halv timme. Tre timmar får man låna ett släp utan att behöva betala hyra. Vi klarade med god marginal. Därefter åker vi till Max för en enkel lunch.
När vi kommer tillbaka till stugan så är det bara att "köra" hårt med att byta köksdörr. Jonas jobbar hårt med sina batteridrivna maskiner.
Jag blir mer som en "hantlangare". När jag inte behövs går jag till mitt rivningsjobb.
En fuktfläck syns tydligt uppe vid takfoten när jag har rivit bort tapeterna.
Den nya dörren är fem cm högre än den äldre. Så det blir till att såga lite extra upptill. Dörrfodren på sidorna blir därmed för korta. Så vi går in i garaget för att se om vi kan hitta något lämpligt virke. Jonas morfar hade sparat en hel del. Så vi finner vad vi söker. Men allt tar tid.
Äntligen är den nya köksdörren på plats.
Vi håller på hela dagen. Vid 16 - tiden tänder vi en 500 W arbetslampa. Sista halvtimmen grundmålar jag fodret.
Kl 18 slutar vi för dagen och går hem och lagar middag. Blir TV tittande på kvällen.
Jag körde inget men Jonas körde ca 5 mil.
Dag 149 söndag och fars dag.
Jag får några trisslotter. En vinst på 120 kr blev det.
När vi skall byta den medföljande låskistan, som man endast kan låsa med nyckel, till en som även har ett "vred" på insidan så upptäcker vi att "låskläppen" är felvänd. Attans också. Har jag fått fel kartong i måndags. Vi tittar på kartongen om det står något om vänster- eller högerhängd dörr. Men ser ingen speciell markering. Så det blev en ny vända till Bauhaus. Är där några minuter före nio. Går in till disken. Personalen förklarar att låskistan kan användas till både vänster - och högerhängda dörrar. Det finns nämligen ett antal skruvar som går att lossna för att vända låskolven.
Jaha ja, så kan det gå när man inte läser instruktionerna noggrant. För naturligtvis så fanns det några rader om hur man gör.
Nedrans också!! Att jag aldrig lär mig. Alltid för bråttom med det fysiska jobbet.
Bara att vända hem igen och fixa till det. Allt gick bra. Altandörrens gamla handtag med den enkla låsningen, där man sätter ned en metallpinne i ett hål ersätts med ett nytt handtag med nyckellåsning.
Så nu är alla tre dörrar med ordentliga lås. Det är vad vi kan göra för att huset skall vara låst enligt konstens alla regler och till försäkringsbolagets regler.
Kl 11 har vi gjort det som vi skall. Jonas kan nu åka tillbaka till Ramnäs och bli "farsdagsfirad" av sina tre barn, som denna helg är hos sin mor.
Jag går in till mig och lagar lunch.
Fixar lite mail. Min son som har hand om "snigelposten" har scannat in några dokument i "dropboxen" som jag läser och noterar ocr nummer och krontal för att lägga in som kommande betalning. Ett mycket bra verktyg för mig som är på resande hjul.
Sen går jag återigen in i stugan för att riva väggar.
Jobbar på till kl 18.
Som vanligt blir det TV på kvällen.
Körde inget.