• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
På morgonpromenad, i min frivilliga karantän, i Tyresta Nationalpark.
Nu fm fika vid Bylsjön.
20200326_080230.jpg

Två km ifrån p.platsen. Har fyra km kvar till Tyresa by. Till höger om eldplatsen har jagställt min ryggsäck med inbygd stol. Så att jag kan sitta bekvämt och äta och se på fåglarna i sjön.

Jag mår bra.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Igår natt var det dax igen för vardagens små förtretligheter.

Vaknar kl 03 av att jag fryser. Går upp och konstaterar att det är 9 grader inne. Kollar att jag hade ställt in termostaten på 20 grader, kollar att säkringen är hel.

Plockar in den torra disken i skåpen och lådorna samt lite annat plock innan avfärd.

Eftersom det är fredag - så kör jag iväg till Caravanhallen i Västerhaninge. Parkerar på deras plan utanför grindarna vid 4,30 tiden. Det är ju inte så långt att åka - så tempen hade bara stigit till 11 grader. Låter motorn vara igång en timme så att det blir en normal temp på 18 - 19 grader.

Dukar fram frukostäggen. vatten och en apelsin. Läser några tidningar och kollar mailen samt HBK, naturligtvis.

Kl 07 öppnar verkstaden. Går in och förklarar läget, det är kallt - mycket kallt.
Ja, det är nog stor skillnad mot vad du är van vid - svarade verkstadschefen.

Ja, det är sant. För i Marocko var det mellan 20 och 30 grader på dagen men bara mellan 6 och 11 grader på morgonen. Men här i Sverige är det ju endast omkring 0 grader på morgonen.

Men nu gäller det min inomhustemp säger jag.

De har personalbrist men skall försöka att titta på vad som har hänt. Verkstadschefen vet att det är min permanentbostad som det gäller.

Jag hämtar min laptop, några tidningar, två smörgåsar och går in med nyckel till verkstaden. Sen sätter jag mig i deras kafeteria.

Läser tidning efter tidning efter tidning. Hade en hel hög oläst efter min utlandsvistelse.

Efter någon timme kommer verkstadschefen och säger att kretskortet och cirkulationspumpen är trasiga. De har förmodligen slagit ut varandra.

Vadå ? Kretskortet böt jag ju i Normandie i november! Han trodde att det skall finnas nya delar hemma. Så det blir till att vänta en stund till. Men tack och lov att det förmodligen kommer att bli klart idag.

Timmarna går. Olika kaffe och chokladsorter provas i deras automat.

Vid 12 - tiden är bilen klar. Så det blir att laga lunch på platsen innan avfärd.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Igår natt var det dax igen för vardagens små förtretligheter.

Vaknar kl 03 av att jag fryser. Går upp och konstaterar att det är 9 grader inne. Kollar att jag hade ställt in termostaten på 20 grader, kollar att säkringen är hel.

Plockar in den torra disken i skåpen och lådorna samt lite annat plock innan avfärd.

Eftersom det är fredag - så kör jag iväg till Caravanhallen i Västerhaninge. Parkerar på deras plan utanför grindarna vid 4,30 tiden. Det är ju inte så långt att åka - så tempen hade bara stigit till 11 grader. Låter motorn vara igång en timme så att det blir en normal temp på 18 - 19 grader.

Dukar fram frukostäggen. vatten och en apelsin. Läser några tidningar och kollar mailen samt HBK, naturligtvis.

Kl 07 öppnar verkstaden. Går in och förklarar läget, det är kallt - mycket kallt.
Ja, det är nog stor skillnad mot vad du är van vid - svarade verkstadschefen.

Ja, det är sant. För i Marocko var det mellan 20 och 30 grader på dagen men bara mellan 6 och 11 grader på morgonen. Men här i Sverige är det ju endast omkring 0 grader på morgonen.

Men nu gäller det min inomhustemp säger jag.

De har personalbrist men skall försöka att titta på vad som har hänt. Verkstadschefen vet att det är min permanentbostad som det gäller.

Jag hämtar min laptop, några tidningar, två smörgåsar och går in med nyckel till verkstaden. Sen sätter jag mig i deras kafeteria.

Läser tidning efter tidning efter tidning. Hade en hel hög oläst efter min utlandsvistelse.

Efter någon timme kommer verkstadschefen och säger att kretskortet och cirkulationspumpen är trasiga. De har förmodligen slagit ut varandra.

Vadå ? Kretskortet böt jag ju i Normandie i november! Han trodde att det skall finnas nya delar hemma. Så det blir till att vänta en stund till. Men tack och lov att det förmodligen kommer att bli klart idag.

Timmarna går. Olika kaffe och chokladsorter provas i deras automat.

Vid 12 - tiden är bilen klar. Så det blir att laga lunch på platsen innan avfärd.

Ja det blev ju en solskenshistoria till slut.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Snart dags att hämta ut bilen från vinterdvalan men när man läser om alla "små problem" som dyker upp och som ofta är väldigt dyra att åtgärda blir man lite rädd varje år det är dags. Tänk om vanliga bilar hade haft samma felprocent som en husbil....tack för trevlig läsning förresten.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Själva höst och vinterresan är slut.

Men i morse (söndag) var det endast - 3 grader här i Tyresta, Haninge. Så vintern är inte slut, tyvärr.

Kl 08.20 startar jag min morgonpromenad. Tänker att jag börjar att gå igenom Tyresta by och bondgård för att ta Bysjöslingan i den andra riktningen mot vad jag brukar göra. Skall sen ta av efter ca 4 km och en timmes gång mot Stensjön. Har tidigare endast gått till Brandområdet. Nu skall jag passera detta och gå fram till Stensjön som ligger ca 6,5 km ifrån p-platsen. Tog knappt två timmar. Man behöver "se upp" för att "se ner" så fötterna inte snavar på någon rot eller sten.

När jag kom fram var det gott med fm fika, en halv meter ifrån sjökanten.

Nu hade jag ingen lust att vända och gå samma väg tillbaka. Såg en vägvisare som det stod Långsjön på. Gick åt det hållet, för där har jag inte varit på ungefär 37 år.

Det blev en längre sträcka än vad jag trodde. Passerade först Mörtsjön innan jag kom fram till den smala och långa sjön, som jag rundade för att påbörja promenaden tillbaka till Tyresta By. Men här såg jag ingen vägvisare som det stod Tyresta By på. Fortsatte trots detta tänkte att snart hittar jag nog en markerad gångväg, men det dröjde. Så jag tog fram googel map på tel. Jag är inte van att använda detta verktyg. Men såg i varje fall en karta och en markör som jag försökte att följa. Gick sådär.

Det blev över våta marker och kala berg. Till slut kom jag på en markerade led. Några personer kom ikapp mig. Frågade de om denna led leder fram till Tyresta. Svaret blev ja. Så då är det ju bara att gå på. Efter en timme ser jag en skylt som det står att det är sex km till Tyresta By.

Va! är det sååååå låångt kvar. Då tar jag av mig ryggan och sätter mig för att äta dagens lunch, för nu var kl 13. En banan och lite kallt vatten. Det kommer förmodligen att ta två tim till mitt hem.

Ja, så kan det bli när man ger sig ut på äventyr!

Kommer hem kl 15,15 efter 7 timmars utevistelse, varav ca 20 + 15 min rast. Det blev över 30 000 steg. Förmodligen ca tre mil.

Det känns i benen. Men skönt att veta att det gick bra ändå att gå så långt.
 
S

Sören-6830

Guest
Eller Garmins golfklocka S20 som enligt en test visade distansen noggrannast, t ex Runkeeper m fl visade längre distans än den verkliga.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Söndagens promenad blev 31 054 steg enl mobilen. Men det är ju inte hela sanningen. För jag går ju en del även när telefonen ligger still på bordet hemma. Många steg blir det emellan fåtöljen och pentryt mm.

Onsdagens morgonpromenad mellan kl 7.30 och 8.40 resulterade i 8271 steg, förbrukade 583,2 kcal och gick 6,21 km. Inte jättefort men det är många rötter och andra ojämnheter att ta hänsyn till. Vill ju inte ramla och bli liggande. Även om det snart kommer andra gående som kan hjälpa till om det behövs.

På vardagarna är det ca 100 personbilar här. I lördags räknade jag till 443 personbilar som samtidigt stod på p-platser. Många står några timmar - så det totala antalet per helgdag kan nog bli mer än 700 st. Det innebar att alla var upptagna, en stor yta har de travat upp timmer på - så det finns nog 500 totalt. Några bilar hade parkerat olagligt på sidan av vägen och fick en p-bot på 700 kr.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Lite statistik, för den som så önskar.

Inom EU kostade bilen (diesel, lpg, p-avg, ställplats och camping samt någon vägavgift) 2 193:21 för 14 veckor nov, dec, 1 v jan, 1 v feb och mars som blir 156:66 euro per vecka ( med kursen 11,57 blir det 1 812:55 sek). Mesta tiden fricamping.

I Marocko var jag ca 7 veckor, jan och feb. 7384:50 MD blir 1 055 per vecka Marockanska Dirham = SEK.
Halva tiden på camping. Billigast i Sidi Ifni med 65 DM / SEK per dygn inkl el dyrast i Agadir med 100 per dygn inkl el.

Ensam i Marocko åt jag endast tre mål på restaurang. Resten i min husbil. Jag handlade livs för i snitt 330 DM / SEK per vecka. Så vill man leva billigt skall man lämna EU.

Jag tankade 1759 liter diesel körde 1394 mil vilket ger 1,26 lit per mil. En hyvsad förbrukning för en 5 ton tung bil, sannolikt med en genomsnittlig bruttovikt på 4,5 ton.

Gas: hade med mig, från Sthlm, 1 full P11:a och en påbörjad samt fylld (17,6 lit) lpg.

Köpte 365,64 lit gas som ger en förbrukning på 17,41 lit per vecka.

------------------
I måndags tankade jag 16 lit som hade förbrukats sedan i fredags d.v.s. på tre dygn eftersom det var minusgrader på natten i helgen som var.
 

Golfnörd

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
23113
Medlemskap
2024
Själva höst och vinterresan är slut.

Men i morse (söndag) var det endast - 3 grader här i Tyresta, Haninge. Så vintern är inte slut, tyvärr.

Kl 08.20 startar jag min morgonpromenad. Tänker att jag börjar att gå igenom Tyresta by och bondgård för att ta Bysjöslingan i den andra riktningen mot vad jag brukar göra. Skall sen ta av efter ca 4 km och en timmes gång mot Stensjön. Har tidigare endast gått till Brandområdet. Nu skall jag passera detta och gå fram till Stensjön som ligger ca 6,5 km ifrån p-platsen. Tog knappt två timmar. Man behöver "se upp" för att "se ner" så fötterna inte snavar på någon rot eller sten.

När jag kom fram var det gott med fm fika, en halv meter ifrån sjökanten.

Nu hade jag ingen lust att vända och gå samma väg tillbaka. Såg en vägvisare som det stod Långsjön på. Gick åt det hållet, för där har jag inte varit på ungefär 37 år.

Det blev en längre sträcka än vad jag trodde. Passerade först Mörtsjön innan jag kom fram till den smala och långa sjön, som jag rundade för att påbörja promenaden tillbaka till Tyresta By. Men här såg jag ingen vägvisare som det stod Tyresta By på. Fortsatte trots detta tänkte att snart hittar jag nog en markerad gångväg, men det dröjde. Så jag tog fram googel map på tel. Jag är inte van att använda detta verktyg. Men såg i varje fall en karta och en markör som jag försökte att följa. Gick sådär.

Det blev över våta marker och kala berg. Till slut kom jag på en markerade led. Några personer kom ikapp mig. Frågade de om denna led leder fram till Tyresta. Svaret blev ja. Så då är det ju bara att gå på. Efter en timme ser jag en skylt som det står att det är sex km till Tyresta By.

Va! är det sååååå låångt kvar. Då tar jag av mig ryggan och sätter mig för att äta dagens lunch, för nu var kl 13. En banan och lite kallt vatten. Det kommer förmodligen att ta två tim till mitt hem.

Ja, så kan det bli när man ger sig ut på äventyr!

Kommer hem kl 15,15 efter 7 timmars utevistelse, varav ca 20 + 15 min rast. Det blev över 30 000 steg. Förmodligen ca tre mil.

Det känns i benen. Men skönt att veta att det gick bra ändå att gå så långt.
vilken tuffing du är. Vi undrar var du tömmer grå o svartvatten och fyller vatten när du står vid Tyresta. Vi hade tänkt ställa husbilen där när vi kommer tillbaka från Portugal.
Marie-Louise o Lars Thurén
 
Toppen