F
F.d. 5322
Guest
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil
Fortsättning
En av de ruggigaste episoderna i min högst tvivelaktiga karriär, utspelade sig i Växjös tävling, Dackefejden.
”Bananen” var ju som den var numera. Lite egen om man säger så. Kanske var hon trött på sin usla förare, som behandlade henne på detta vis, vad vet jag?
Oavsett hur det var med detta, så hade jag en ny kartläsare igen. Det var ganska stor omsättning på dessa som ni har förstått. Kanske av samma anledning som den jag nämnde ovan. Kanske tyckte de det gick för sakta. Därom vet jag intet.
Vi kom upp över en gårdsplan och till ett pilat vägbyte. Just vägbyte (vägkorsningar på Svenska) var pilade redan då. Efter en lada skulle man svänga 90 grader höger. Jag gungar in Amazonen i rätt takt och ska precis till att ”lägga henne rätt”, när jag upptäcker vad som står bakom knuten på ladan: Två stora, kraftiga stenstolpar som man skulle in emellan!
Insåg genast att det var helt omöjligt, såvida jag inte hade velat valla in henne och det var inget jag direkt hade lust med, vis av erfarenheten från närkontakten med tallen i Hässleholm. Återstod således bara att omvärdera min intention och släppa ut henne på åkern som var rakt fram. Jag hade helt enkelt inget val!
Problemet var att det stod en hel rad med människor, en bit från vägen!
Alla ni som har försökt bromsa på gräs, vet att detta är en övermäktig uppgift. Det går helt enkelt inte! Det känns nästan som om bilen lyfts upp en liten aning från marken och farten tycks öka. Personligen anser jag det vara ett svårare underlag att hantera än is. Dock är det förhoppningsvis mindre viktigt att kunna hantera denna typ av friktion.
Bestämmer mig därför att försöka mig på att vända bilen med hjälp av gaspedalen. Början på sladden hade jag ju redan. Jag lyckas tack och lov med detta precis framför åskådarskaran som först nu har börjat reagera på vad som hände, och springer undan. Bortsett från en som jag bedömde det i hastigheten, ung kvinna som inte var riktigt lika snabb i vändningarna. Jag höll ett öga över min högra axel och såg henne kasta sig undan bakskärmen i absolut sista sekunden!
Jag har under de snart 30 år som gått, inte kunnat släppa detta. Slog jag till henne med bilen eller inte? Om inte, så kan det omöjligt ha varit många centimeter till godo!
Men å andra sidan, om jag slog till henne så borde jag väl ha hört något efteråt, tycker jag?
I stundens hetta var adrenalinet på sin absoluta toppnivå och tävlingsinstinkten var allt för stark för att ens tänka tanken på att stanna och verkligen kolla upp saken. Gissa om jag har ångrat detta i alla år!
Ärligt talat så tror jag att hon klarade sig. Jag är nästan säker på det. Men bara nästan och jag bara tror och tro är att inte veta.
Jag har faktiskt en önskan medan jag lever, även om den är omöjlig så här långt efteråt, och det är att få veta om hon fick en smäll eller inte och i så fall hur illa det tog.
Det syntes inget på bilen och det hördes inget men…
Många tankar på detta har funnits genom åren ska ni veta. Jag kan helt enkelt inte släppa det!
Dessa tankar hemsöker mig än. Tänk om jag inte hade lyckats vända bilen? Eller ännu värre – tänk om jag bara lyckats vända halvvägs och kanat ut på tvären bland dessa stackars människor!
Innan årets sista tävling hade vi i alla fall – hör och häpna – lyckats ta de sista fyra poängen upp till A-förare! Detta som verkade så fullständigt ouppnåeligt från början. Detta som man inte ens vågade drömma om. Det var ju ett getingbo i alla klasser på den här tiden med runt 50 startande varje gång. Kanske i synnerhet i Special som alltid har varit störst och därmed en väldigt stor konkurrens. Idag har tyvärr Bilsportförbundet splittrat upp klasserna så det inte är mer än en handfull startande i vissa klasser.
Efter sista tävlingen i Kristianstads Kong Christian Race, där vi med så lågt startnummer som 23, åkte ”rodel” mellan stenmurar i en lång och krokig nerförsbacke, var det slut med ”Bananen”. Vi kom i mål men det var dags för henne att få gå till sista vilan på skroten hos ”Kalle i Marklunda” utanför Osby.
En ny Amazon skulle byggas. Med en helt ny maskin dessutom. Den ”argaste” toppen köpte jag av en kompis. 46 - 38,5 i ventilstorlek vilket innebar att det var max vad man kunde ta ut av en Volvo-topp om man skulle hålla sig inom reglementet. En S-kam från Volvo och ny bestyckning i de dubbla Weber-45-orna blev kronan på verket. Den gamla ”spisen” gav hela 185 hk i detta utförande men det krävdes ett varvtal jag inte var van vid att använda. Min gamla Hedlund-kam drog nästan från botten, vilket S-kammen var långt ifrån att göra.
Första tävlingen var bara en kilometer gammal när vi small i en sten i bakre delen av tröskellådan och bakhjulet av ren klantighet.
Vi fortsatte till ungefär mitten av sträckan, när vi äntligen blev av med däcket från fälgen och skulle börja gasa på lite mer. Jag lade i tvåan i ett vägbyte, gav järnet – PANG! Bilen slutade driva och vi fick ett varvtal och ett ljud i motorn som fick de nästan helt obefintliga håren man har blivit begåvad med på ryggen, att resa sig av välbehag. Den lät som den vassaste banracingbilen!
Svänghjulsbultarna i stål hade gått av!
När bara kolvarna hoppar omkring därinne utan något att dra, så är det ju ganska självklart att det blir en varvvillighet utöver det vanliga.
Lite skoj i sammanhanget var att några kompisar hade gått förbi bilen efter tävlingen, där den stod och hörde ett resonemang på klingande Stockholmska: ”Vilket jä-a löd det var i motorn på denna! Undrar vad som hände med den?”
Vi åkte en tävling till med en massa strul. Efter fyra avåkningar på tre kilometer, en kabel till oljegivaren som brann av mot grenröret och lurade mig att tro att vi inte hade oljetryck hela tiden, och en strulande generator, vilket innebar att vi fick byta batteri med servicebilen mellan varje sträcka, så att de kunde ladda upp det, gav vi upp.
Eslöv stod på tur. När vi stod i startgroparna på första sträckan började bensinen koka i ledningarna. Detta kunde avhjälpas med att dra gasen i botten så att så mycket bensin som möjligt, skyfflades igenom och kylde. Frågade funktionären om jag fick backa och släppa förbi nästa bil, som var en av Skånes absoluta toppåkare med en hyperpotent Ascona B.
Jag fick ett nekande svar som helt följde reglementet. ”30 sekunder kvar”. Jag gasade. Amazonen gick på två, tre cylindrar. ”10”. Hon bluddrade på.
”5, 4, 3, 2, 1, KÖR”, ropade startkillen. Vi tuggade oss ur groparna med en bil som fortfarande knappt orkade röra sig. Efter ett par hundra meter tände hon och det med besked. Nu ska här åkas! Jag måste hålla undan från honom där bakom.
Tre kilometer in på sträckan kom en ganska kraftig höger. Vi slog i vänster bakhjul i en jordvall, vilket ofrånkomligen vrider in fronten på samma håll. Jag hann inte med att parera detta som jag visste så väl!
Det bara small! Rakt i änden på en stenmur.
Jag kände en smärta i nacken jag inte kan jämföra med något annat. Det kändes som om huvudet ville lämna axlarna och leva sitt eget lilla liv någon annanstans, i lugn och ro.
Sen blev det svart!
(Cliffhanger )
Fortsättning
En av de ruggigaste episoderna i min högst tvivelaktiga karriär, utspelade sig i Växjös tävling, Dackefejden.
”Bananen” var ju som den var numera. Lite egen om man säger så. Kanske var hon trött på sin usla förare, som behandlade henne på detta vis, vad vet jag?
Oavsett hur det var med detta, så hade jag en ny kartläsare igen. Det var ganska stor omsättning på dessa som ni har förstått. Kanske av samma anledning som den jag nämnde ovan. Kanske tyckte de det gick för sakta. Därom vet jag intet.
Vi kom upp över en gårdsplan och till ett pilat vägbyte. Just vägbyte (vägkorsningar på Svenska) var pilade redan då. Efter en lada skulle man svänga 90 grader höger. Jag gungar in Amazonen i rätt takt och ska precis till att ”lägga henne rätt”, när jag upptäcker vad som står bakom knuten på ladan: Två stora, kraftiga stenstolpar som man skulle in emellan!
Insåg genast att det var helt omöjligt, såvida jag inte hade velat valla in henne och det var inget jag direkt hade lust med, vis av erfarenheten från närkontakten med tallen i Hässleholm. Återstod således bara att omvärdera min intention och släppa ut henne på åkern som var rakt fram. Jag hade helt enkelt inget val!
Problemet var att det stod en hel rad med människor, en bit från vägen!
Alla ni som har försökt bromsa på gräs, vet att detta är en övermäktig uppgift. Det går helt enkelt inte! Det känns nästan som om bilen lyfts upp en liten aning från marken och farten tycks öka. Personligen anser jag det vara ett svårare underlag att hantera än is. Dock är det förhoppningsvis mindre viktigt att kunna hantera denna typ av friktion.
Bestämmer mig därför att försöka mig på att vända bilen med hjälp av gaspedalen. Början på sladden hade jag ju redan. Jag lyckas tack och lov med detta precis framför åskådarskaran som först nu har börjat reagera på vad som hände, och springer undan. Bortsett från en som jag bedömde det i hastigheten, ung kvinna som inte var riktigt lika snabb i vändningarna. Jag höll ett öga över min högra axel och såg henne kasta sig undan bakskärmen i absolut sista sekunden!
Jag har under de snart 30 år som gått, inte kunnat släppa detta. Slog jag till henne med bilen eller inte? Om inte, så kan det omöjligt ha varit många centimeter till godo!
Men å andra sidan, om jag slog till henne så borde jag väl ha hört något efteråt, tycker jag?
I stundens hetta var adrenalinet på sin absoluta toppnivå och tävlingsinstinkten var allt för stark för att ens tänka tanken på att stanna och verkligen kolla upp saken. Gissa om jag har ångrat detta i alla år!
Ärligt talat så tror jag att hon klarade sig. Jag är nästan säker på det. Men bara nästan och jag bara tror och tro är att inte veta.
Jag har faktiskt en önskan medan jag lever, även om den är omöjlig så här långt efteråt, och det är att få veta om hon fick en smäll eller inte och i så fall hur illa det tog.
Det syntes inget på bilen och det hördes inget men…
Många tankar på detta har funnits genom åren ska ni veta. Jag kan helt enkelt inte släppa det!
Dessa tankar hemsöker mig än. Tänk om jag inte hade lyckats vända bilen? Eller ännu värre – tänk om jag bara lyckats vända halvvägs och kanat ut på tvären bland dessa stackars människor!
Innan årets sista tävling hade vi i alla fall – hör och häpna – lyckats ta de sista fyra poängen upp till A-förare! Detta som verkade så fullständigt ouppnåeligt från början. Detta som man inte ens vågade drömma om. Det var ju ett getingbo i alla klasser på den här tiden med runt 50 startande varje gång. Kanske i synnerhet i Special som alltid har varit störst och därmed en väldigt stor konkurrens. Idag har tyvärr Bilsportförbundet splittrat upp klasserna så det inte är mer än en handfull startande i vissa klasser.
Efter sista tävlingen i Kristianstads Kong Christian Race, där vi med så lågt startnummer som 23, åkte ”rodel” mellan stenmurar i en lång och krokig nerförsbacke, var det slut med ”Bananen”. Vi kom i mål men det var dags för henne att få gå till sista vilan på skroten hos ”Kalle i Marklunda” utanför Osby.
En ny Amazon skulle byggas. Med en helt ny maskin dessutom. Den ”argaste” toppen köpte jag av en kompis. 46 - 38,5 i ventilstorlek vilket innebar att det var max vad man kunde ta ut av en Volvo-topp om man skulle hålla sig inom reglementet. En S-kam från Volvo och ny bestyckning i de dubbla Weber-45-orna blev kronan på verket. Den gamla ”spisen” gav hela 185 hk i detta utförande men det krävdes ett varvtal jag inte var van vid att använda. Min gamla Hedlund-kam drog nästan från botten, vilket S-kammen var långt ifrån att göra.
Första tävlingen var bara en kilometer gammal när vi small i en sten i bakre delen av tröskellådan och bakhjulet av ren klantighet.
Vi fortsatte till ungefär mitten av sträckan, när vi äntligen blev av med däcket från fälgen och skulle börja gasa på lite mer. Jag lade i tvåan i ett vägbyte, gav järnet – PANG! Bilen slutade driva och vi fick ett varvtal och ett ljud i motorn som fick de nästan helt obefintliga håren man har blivit begåvad med på ryggen, att resa sig av välbehag. Den lät som den vassaste banracingbilen!
Svänghjulsbultarna i stål hade gått av!
När bara kolvarna hoppar omkring därinne utan något att dra, så är det ju ganska självklart att det blir en varvvillighet utöver det vanliga.
Lite skoj i sammanhanget var att några kompisar hade gått förbi bilen efter tävlingen, där den stod och hörde ett resonemang på klingande Stockholmska: ”Vilket jä-a löd det var i motorn på denna! Undrar vad som hände med den?”
Vi åkte en tävling till med en massa strul. Efter fyra avåkningar på tre kilometer, en kabel till oljegivaren som brann av mot grenröret och lurade mig att tro att vi inte hade oljetryck hela tiden, och en strulande generator, vilket innebar att vi fick byta batteri med servicebilen mellan varje sträcka, så att de kunde ladda upp det, gav vi upp.
Eslöv stod på tur. När vi stod i startgroparna på första sträckan började bensinen koka i ledningarna. Detta kunde avhjälpas med att dra gasen i botten så att så mycket bensin som möjligt, skyfflades igenom och kylde. Frågade funktionären om jag fick backa och släppa förbi nästa bil, som var en av Skånes absoluta toppåkare med en hyperpotent Ascona B.
Jag fick ett nekande svar som helt följde reglementet. ”30 sekunder kvar”. Jag gasade. Amazonen gick på två, tre cylindrar. ”10”. Hon bluddrade på.
”5, 4, 3, 2, 1, KÖR”, ropade startkillen. Vi tuggade oss ur groparna med en bil som fortfarande knappt orkade röra sig. Efter ett par hundra meter tände hon och det med besked. Nu ska här åkas! Jag måste hålla undan från honom där bakom.
Tre kilometer in på sträckan kom en ganska kraftig höger. Vi slog i vänster bakhjul i en jordvall, vilket ofrånkomligen vrider in fronten på samma håll. Jag hann inte med att parera detta som jag visste så väl!
Det bara small! Rakt i änden på en stenmur.
Jag kände en smärta i nacken jag inte kan jämföra med något annat. Det kändes som om huvudet ville lämna axlarna och leva sitt eget lilla liv någon annanstans, i lugn och ro.
Sen blev det svart!
(Cliffhanger )