• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fyra år i förarstolen på en rallybil

F

F.d. 5322

Guest
Jag gjorde lumpen tidigt. Redan i augusti det året jag fyllde 18 ryckte jag in till I 11 i Växjö. Vi körde ganska mycket bil eftersom jag låg på PV-kompaniet. Pansarvärnet för er som inte vet. Jag låg som skytt men körde en hel del ändå.
Det hade alltid varit kul att köra moped och när bilen kom in i livet, fortsatte detta intresse på fyra hjul istället.
Funderingarna fanns och när jag muckade hade jag bestämt mig: Jag skulle börja köra rally!
En Amazon hade jag redan. Min privata från 1967. Bilar kunde jag absolut ingenting om. Hade aldrig skruvat med bilar men det skulle väl gå att lära sig?
En Weber 28/36 införskaffades och monterades. En begagnad bur köptes och skruvades fast i bilen. Comfort Racing vill jag minnas att märket var. En hasplåt under motor och växellåda gjorde en god vän i glasfiber. Sedan anmälde vi oss till en debutanttävling i Eslöv. Den avlöpte bra. Vi kom i mål och nästa tävling kördes ganska tätt inpå den första. Den gick i Skanör-Falsterbo. C-licensen var i hamn och tävlandet kunde börja!
För er som inte kan regler och annat, så fanns det tre förarklasser A, B och C där A var de snabbaste och var ouppnåeligt i våra ögon. Det var klassen som Stig Blomqvist, Per Eklund, Ola Strömberg, Björn ”Nalle” Johansson m fl. av dåtidens kanoner körde i.
Bilarna i sin tur delades också in i tre klasser. Standard A där de vanligaste bilarna var Opel Kadett GTE. Standard B där de flesta V4:eek:r klassades in och till slut den vassaste klassen: Special där i princip fri trimning tilläts. Bilarna var en blandning mellan olika märken. Det fanns dessutom lite andra tekniska specifikationer i de olika klasserna, som jag inte vill gå in på. Min Amazon klassades alltså som en Special eftersom den var trimmad bland annat.

Det var dags att börja tävla på allvar men först måste ju bilen bli lite vassare. En begagnad motor hittade vi i Kosta. Tror jag gav 3 500:- för den komplett med förgasare och allt.
Weber 45:eek:r, Hedlunds kamaxel, förstärkt tryckplatta, kamdrev av stål mm. Minns tyvärr inte storleken på ventilerna men det klassades som en steg 2-topp om inte minnet sviker för mycket. Ett med dagens mått mätt, inte så stort antal hästkrafter – 150 till antalet – innehöll denna ”järnspis” enligt uppgift. Året var 1981 och då ansågs det inte vara jättedåligt. Fjädrar och dämpare byttes ut medan vi behöll original växellåda och likaledes bakaxel, bortsett från att den var en aning nerväxlad eftersom det hade suttit en overdrive i bilen från fabriken. Någon diff satte vi inte i.

Silverratten-81.JPG

Första tävlingen var Silverratten i Älmhult där vi slutade 6:a bland de drygt 30 startande. Helgen efter hamnade vi på 12:e plats i Osby av de över 60 tävlande i klassen.
Tävlingarna gick och faktiskt kom det in en del poäng också, även om det fortfarande saknades några av de tio som krävdes för att klassa upp sig till B-förare. Att vi överhuvudtaget lyckades plocka poäng var för mig helt otroligt och något jag aldrig hade vågat hoppas på!
Bilen hade hållit bra, bortsett från en kylare som fläkten rev upp botten på när vi landade väldigt tungt efter ett lyft i Vetlanda. Efter den incidenten blev det ett besök på skroten och en elfläkt till en Fiat 128, ersatte den av järn som satt original och som drevs av fläktremmen.
Vi hade hållit oss kvar på vägen – i stort sett i alla fall. Vi hade inte behövt ”knacka plåt” vilket var positivt. Redan under semesteruppehållet lackade jag ändå om bilen. Mest för det var skoj. Märkliga nöjen man hade på den tiden.

Dackefejden i Växjö stod på tur. På första sträckan lyckades jag göra min första repa i lacken genom att slå bort en list på bilen i ett taggtrådsstängsel.
För varje tävling blev rutinen något större. Med ökad rutin kommer även högre fart och säkert en del övermod. När vi startade på tredje sträckan, låg vi i topp i klassen.
Det gick bra och det gick fort på sträckan. Ända tills det återstod en km till mål. Vi kom över ett krön och in i en svag S-böj – alldeles för fort! Bakändan gled ut för mycket i den sista svängen och jag minns så väl att jag tänkte: ”F-n! Nu får jag rikta tröskellådan!”, när jag såg stenen i vägkanten på min sida.
Sen small det!
Det blev totalt tyst i en, som jag tyckte, evighet.
Det är en märklig känsla att sitta i en bil som dånar och slamrar. Ha ett öronbedövande ljud från grus som sprutar mot ett underrede av ren plåt, i öronen. Lyssna på en motor som vrålar på höga varv, till att gå till en total tystnad, på ett ögonblick.
Sen small det igen. Grus, buskar och gräs for omkring framför framrutan som om vi suttit i en tromb på den Amerikanska landsbygden. Det dunkade och small ett tag för att till slut bli tyst igen.
Jag tittade ut genom rutan och upptäckte att någon hade vänt Moder Jord ett kvarts varv. Marken var inte längre parallell med instrumentbrädan, utan vinkelrätt mot densamma.
Efter att ha fått ett positivt svar från min dåvarande flickvän och kartläsare på min fråga om hur det gick, började vi med gemensamma krafter att öppna högerdörren, uppåt, och klättra ut på sidan på Amazonen. Efter att ha använt kardanstång, ett skållhett avgassystem och bärarmarna till bakaxeln som stegpinnar, kunde vi konstatera att vi gjort vår första rullning. Frågan var bara – åt vilket håll var vägen? 25 meter från bilen hittade vi den. Vi låg dessutom på fel håll med fronten mot det håll vi kommit ifrån.
Då kom det några från publiken springande. Jag får väl säga som kommentatorerna i travloppen: De kom från alla håll. (Hur hästarna på en travbana kan göra det har jag aldrig förstått.)
De välte ner Amazonen på rätt köl med gemensamma krafter. Tyvärr var vi för få för att orka få tillbaka den på vägen, så den fick stå kvar för hämtning efter tävlingen. Efter att förgäves ha försökt nå servicen via komradion ett tag, konstaterade någon att det nog inte skulle gå, och pekade på taket. Glasfiberantennen hängde i tre delar och spolen i toppen var ett minne blott.
Vi kom i mål på sträckan till slut men inte så som vi hade trott. Vi fick slita sulorna på skorna den sista kilometern, istället för de begagnade Team Westom-däcken vi hade på bilen.

Dackefejden-81.JPG

Kartläsarens arbete på den tiden när historien utspelar sig, bestod bara i att hålla reda på tider, navigera rätt mellan de olika sträckorna, hålla reda på de mycket få varningar som fanns för vägräcke och stup – och njuta av åkturen. Då visste man ingenting om hur vägen svängde, mer än det man såg framför huven. Att kunna läsa av vägen rätt och ta sig från punkt A till punkt B på kortast möjliga tid, var tjusningen med sporten. Skillnaden mot idag är att man nuförtiden vet exakt hur vägen svänger långt innan man kommer fram.

Efter att ha fått upp bilen till vägen och bytt ett bakhjul, var dock inte skadorna värre än det gick att köra hem. Släp hade vi mycket sällan. Jag hade inte råd med sån lyx. Min första rally-Amazon var trots allt ganska illa skadad för att börja banka på och eftersom en kompis skulle sälja sin Amazon från -66 utan motor och låda, så köpte jag den istället och flyttade över de prylar som behövdes för fortsatt tävlande. Den hade dessutom en riktig bakaxel. Utväxling 4:88 och diff! En klassiker på den tiden för märket.

Fortsättning följer - (om intresse finns)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Spännande! Men fy katten för att vara kartläsare i en rallybil, jag hade spytt efter första kurvan...

Ser fram emot fler berättelser från dig!

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Jappe! Då måste du skaffa Playstation, projektor och duk hemma, köp ett racingspel! Riktigt kul! Min sexårige son kör bättre än mig, klarar alla kurvor galant! Och jag blir nästan lite åksjuk när jag tittar på!
Vi kör Playstation på en 104 tums duk, häftigt, fartfyllt men inga avgaser!

/Ludde
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Hej.

Här kommer en bild från min första tävling som debutant! Jag var 18 år med färskt körkort och förmodligen tyckte jag nog att jag var rallyvärldsmästare redan.

Ett par sekunder efter kortet togs så låg den fina Saab Sporten på sidan i diket! Jag missade förvarningen till vägbytet!

Säkerheten på den tiden (1971) bestod i att man bytte orginal tvåpunktsbälte till ett trepunkt som man köpte på skroten! T-skirt, jeans och gumpadojor var den "rätta" utstyrseln. Ja, hjälm kom man inte ifrån förståss!

Bilen var en helt orginal Saab Sport med två extraljus. Bilen blev tyvärr under min korta tid som rallyförare betydligt mera omdanad i karossen. Ja, motorn trimmades så klart enl. grupp 2 reglementet så snart pengarna fanns till detta.

Ja det var en skoj tid!
 

Bilagor

  • img001.jpg
    img001.jpg
    1 MB · Visningar: 3
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

De flesta som åkte rally på den tiden hade ingen mer bil! Så det gällde att försöka få bilen iordning till Måndagen när den fick göra sitt veckojobb!

Ingen släptransport till å från tävling heller. Så det gällde att vara lite försiktig, men när hornen växte ut så...........gick det som det gick ibland!
Sedan var man ju jäkla nervös så att man fick pinka innan varje sträcka.

Man lärde sig iaf att åka bil på alla underlag och åkte man Saab Sport med kanske 70-80 hk (55 org)så gällde det att bara utnyttja bromsen till "åka vänsterbroms". Många av knepen i rallyskogen har man förhoppningsvis haft nytta av i den vanliga bilkörningen. Så någon nytta kanske det har gjort även om man var en miljöförstörare. Även om milön inte var något man tänkte på så mycket på den tiden.

Jag personligen var ingen perfekt rallykille.... för ibland kunde jag prioritera en ny kavaj istället för att köpa ett par nya däck.

Det var ju rätt skoj att gå på dans också !!!!!!

Anders
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Ungefär som du då Jappe, helt onödig nöjeskörning med en massa utsläpp till följd från din husbil :msn_wink:.


För att inte tala om dom miljövänliga cykelloppen som körs , men hur många följefordon har dom inte ...

Mera rally berättelser :) .
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Sedan är det ju faktiskt så att de flesta moderna tävlingsmotorer kräver p.g.a hög kompression att man kör på E85 eller något annat för att undvika spikningar i motorerna!

Åk ut i rallyskogen eller på en racebana och LUKTA...........det luktar fasiken inte bensinavgaser längre!

TYVÄRR säger jag !! För lukten av en Saab tvåtakt med Castrol RC40 vegetabilisk olja inblandad i soppan var för mig oförglömligt.
Fast man måste nog miljökompensera duktigt om man kör ett sådan åkdon.

Anders som blandar in E85 för att kunna åka högkomprimerat
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Eftersom det fanns intresse för en fortsättning - så varsågoda!

Före tävlingen i Växjö där sagan om min första rallybil tog slut, körde vi bl a en tävling i Laholm som hade rykte om sig att ha roliga vägar.
Med två sträckor kvar körde vi ifatt en vanlig bil på en transportsträcka. När jag skulle bromsa small pedalen i golvet. Det fanns inte en tillstymmelse till broms! Ett bromsrör hade gått av på det enkretssystem som satt i bilarna på den tiden. För att inte köra i häcken på framförvarande fick jag öppna dörren och dra i handbromsen. Vi hade monterat en bit rör mellan A och B-stolpen mellan dörr och stol som en extra säkerhet vid smällar i sidorna på bilen. Det var en nymodighet på den tiden. Handbromsen satt under detta rör.
Efter en hel del dividerande med kartläsare och service, bestämde jag mig för att fortsätta tävlingen. Vi hade ju i alla fall handbroms. Röret skruvades bort vid servicen och vi gav oss iväg mot näst sista sträckan med en kartläserska vilkens blick var lika svart som natten utanför. Det var inte ett populärt val jag hade gjort men vi var överens om att i alla fall köra den sträckan för att pröva. Det gick. Vi kom i mål och valde att köra även den sista som återstod av tävlingen. Hennes blick var inte fullt lika svart längre. Möjligen lite grå.
När vi kom i mål även här försökte jag förgäves att stanna vid målbilen. Jag drog allt vad jag orkade i handbromsen och växlade ner så mycket jag vågade. Även handbromsen var slut. Vi fick backa tillbaka för att få tidlappen. Funktionären konstaterade att vi inte hade något bakljus.
Jag såg honom i ögonen och förkunnade att vi inte hade några bromsar heller, fick tidlappen, lämnade en gapande funktionär bakom oss och körde mot Laholm. Vi fick våra priser och någon poäng – vi hade även lyckats vinna ett sträckpris genom att vara snabbast på den sista sträckan vi hade bromsar kvar. Vi hade legat tvåa i klassen när bromsarna gav upp men ramlade ner till en tionde.
Det är väl preskriberat nu, så vi tog oss faktiskt även de 15 milen hem på natten. Helgalet givetvis men då tänkte vi inte så. Vi var helt slut som vanligt efter en tävling och ville bara hem och sova och slippa hämta bilen dagen efter.

Nog om det.
Motor, växellåda, stolar och bälten flyttades över till den ”nya” bilen. En bil som hade gått ett 50-tal tävlingar och varit med om både det ena och det andra. Den var ändå relativt rak och fin i karossen trots att den både varit på taket och haft närkontakt med stenar och träd.
Det var en mycket skicklig förare och bilmekaniker som hade haft den tidigare. En sådan kompis är guld värd när man inte själv kan något. Men som sagt – jag lärde mig efter hand och med god hjälp från välvilliga klubbkompisar var det snart inga problem vare sig att renovera en B 20- motor eller byta andra delar som gick sönder.

Första tävlingen med den här karossen bokades. Vi bestämde redan innan start, att vi skulle ta det lugnt för att jag skulle lära mig att köra med diffad bakaxel.
Amazonen var lite trög i sina rörelser jämfört med många andra bilmärken. Lite skämtsamt brukade vi säga att man såg på en Amazon efter tävlingarna om det gått tillräckligt fort. Då var bakskärmarna inslagna och buliga. Man behövde åka på sladd med andra ord, om det skulle gå tillräckligt fort för ett bra resultat.
Resultatet i denna tävling där vi hade startnummer 242, blev en fullständig överraskning. Det blev en tredje plats i klassen! Hur gick det till? Hade bakaxeln så stor betydelse? Allt annat var ju konstant.
Nästa tävling gav en fjärde plats och poängen upp till B-förare var klara med råge redan innan första året var till ända. För mig kändes det helt osannolikt!

Första tävlingen i den för mig väldigt eftertraktade förarklassen B, blev i Lunds tävling. Om jag minns rätt gick starten i Landskrona för att gå mot Klippan och Perstorp.
Första sträckan gick dåligt! Den var av typiskt Skånsk karaktär med raksträckor varvat med tvära svängar på åkermark där det är svårt att läsa vägen med hjälp av naturen. I stort sett alla tävlingar gick i mörker på den här tiden. Det gjorde inte så mycket normalt sett men just i sån här terräng var det svårt, eftersom lysena slog rakt fram och det var marigt att se vart vägen tog vägen efter svängarna. Det var lika för alla men Skåningarna hade väl lite fördel kan jag tro, eftersom de var mer vana vid de här förhållandena. Trots allt fick vi en fjortonde tid på sträckan.
Sträcka två gick lite bättre. Naturen blev lite mer lik den här hemma i Småland med skog och annat.
Innan vi startade på tredje sträckan bestämde jag mig för att släppa gasen senare än jag trodde var möjligt, innan svängarna. Hålla i lite längre. Idiotiskt kan tyckas men jag lärde mig att det går att köra fortare än man tror. Mycket fortare! Vilket nästan syns på fotot.

Lund-81.JPG

Inte över en natt men väl över en sträcka blev jag ”ökänd” i grannklubbarna där hemma, när jag var snabbast i klassen och 19:e tid av alla startande, så här den första tävlingen som B-förare.
Det var naturligtvis skoj att lyckas få till ett så bra flyt i körningen. Jag bestämde mig att fortsätta i samma stil på fjärde sträckan. Den där stilen med att hålla i lite längre.
Det fortsatte att flyta på lika bra. Vi kom ut på en längre raksträcka, upp över ett krön och i samma sekund som lyset slår ner på vägen efter krönet, ser jag att den svänger nästan 90 grader! Ooooops!
Vägen gick dessutom uppe på en ås med en slänt ner till en åker. Dubbel-Ooooops!
Omöjligt att uppskatta hur hög hastigheten var men eftersom vi åkte på en av de högsta växlarna, gick det undan. Jag vräker upp Amazonen på tvären i ett desperat försök att reda upp situationen, vilket givetvis var fullständigt utsiktslöst.
Jag minns det som det vore igår. I exakt samma sekund som Amazonens tak möter den Skånska myllan, hör jag med en mycket uppgiven stämma från högerstolen: ”Inte nu igen!”
Skåne är dock betydligt mer förlåtande mot misstag av den här kalibern, än Småland med dess stenar och träd.
Vi stannade relativt mjukt på taket efter att ha dansat runt 2 ½ varv enligt publiken, som på bredast tänkbara Skånska, förtäljde att: ”Vi såg redan på raksträckan, att det aldrig skulle kunna gå!”
Ett konstaterande som är lagom kul att höra i det här läget.

Vi såg dock inte en själ förrän vi hade knäppt loss bältena och tagit oss ner på innertaket, tryckt upp ena dörren och på alla fyra var på väg att ta oss ut. Då såg vi en massa ben.
Lagom irriterad för att de inte hade varit snabbare att välta oss på rätt köl för att vi inte skulle förlora en massa tid och se till att vi kom iväg, insåg jag att vi hade legat för länge upp och ner. Oljan rann ur motorn. Tävlingen var över för vår del.

Typiskt. Inte nog med att vi fick bryta för ett sånt – ursäkta uttrycket – skitfel. Det var dessutom den enda tävlingen vi inte hade någon service med oss! Vi hade ett reservhjul där bak och de viktigaste verktygen, vilket för en Amazon-ägare var olika nycklar i storlekarna ½-tum, 9/16, 7/16 och 3/8- tum. Någon hammare, skruvmejsel och skiftnyckel låg också i dörrarnas sidofickor. Innan vi rullade alltså. Efteråt låg de överallt i hela bilen.
Hur skulle vi ta oss hem? Hur skulle vi ens ta oss till Landskrona och till de andra från klubben som körde här nere?
Funktionärerna i målet kunde bli vår räddning att lösa det sistnämnda. När vi lämnade in tidkortet för startnummer 99 som ett tecken på att vi brutit, visade det sig att det inte skulle bli så lätt. Alla tillhörde Eslövs Motorklubb och de skulle åt det hållet.
Till sist fick vi lift med killen i radiosambandet in till stan.
Så återstod bara att försöka hitta någon som kunde hjälpa oss att få hem bilen. Så här i efterhand, undrar man hur man var funtad att ge sig iväg och köra en tävling, utan någon som helst följebil av något slag.
Även om bilen verkade någorlunda ok så ville vi ogärna köra den ända hem utan att ha kollat upp den ordentligt. Fortsätta köra tävlingen var en sak – det gjorde man om det var möjligt men att riskera motorn genom att köra den hem, var något helt annat, ansåg vi då.
De som hade släp med ner från vår klubb, hade kört sönder och kunde inte hjälpa oss. Till slut hittade vi en kille från Olofströms MK som utan att tveka valde att köra med sin tävlings-SAAB hem, medan hans kartläsare hjälpte oss att lasta upp vår bil på deras kärra och dra hem den på natten. Självklart ville vi göra rätt för oss men icke! Det var helt omöjligt att få betala en enda krona till deras ökade bensinkostnader. All heder åt sådana människor!
”Det kan vara vår tur nästa gång”, resonerade de.
De värsta bulorna riktades och anmälan till årets sista tävling i Kristianstad gjordes.
Skånska skjutfältsvägar var inte direkt kända för att hålla en bra kvalitet. Bilden är tagen på skjutfältet utanför Kristianstad.

Kongen-81.JPG

Det första året bakom tävlingsratten var över. Vintervilan väntade.
Några förbättringar gjordes under tiden som snön föll utanför garaget. Amazonens långa växelspak ställde till det när man hoppade med bilen. Vid landningarna ramlade växeln ur om man åkte på trean, vilket kunde få mycket ödesdigra konsekvenser.
Detta problem löste jag genom att införskaffa ett lock till växellådan från en 142:a -73, på skroten. Likaledes köpte jag plåtdelen som höjde upp kardantunneln på en Volvoverkstad. Kardantunneln skars upp och det nya locket skruvades på och plåten svetsades dit. Resultatet blev en bil med betydligt kortare växellägen och snabbare växlingar som följd.
Även Amazonens handbroms satt lite dumt mellan förarstolen och dörren, original. Detta löste jag genom att montera in en handbroms från en Volvo 240, mellan stolarna. Wirarna till bakhjulen drog jag ut där baksätet en gång hade suttit. Bilen plockades ner och lackades om i väntan på det år som skulle bli det mest intensiva året under min högst mediokra karriär – 1982.

Fortsättning följer - om ni inte har tröttnat
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

NEJ, skitbra skrivit..................MER!
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Hej på er Rally nördar
Hör till samma släkte, suttit i kartläsar stolen i 10, 12 år.
just nu finns det en Volvo 940 inköpt, som är under behandling, start till våren är meningen.
Kan kanske fylla på då.

Christer
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Jag har inte tröttnat!! keep em coming :)

:D ps om jag skulle få ett ryck och återuppta min mediokra karriär, så kommer jag att skylla på er. :D:D:D
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Mycket rolig läsning, hoppas det kommer från L-G

Blev faktiskt inspirerad att skriva en del själv från det som var min tid i rallyskogarna, vad säger du L-G är det OK att låna din tråd?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Jodå min vän! Det är Lg. Tack! Kul att ni gillar det!
Självklart får du låna tråden! Ser fram mot att läsa om dina bravader.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil

Tänk vad ett litet ord kan betyda. Jag trodde jag skrev.......hoppas det kommer mer från L-G....men ser att jag missat ordet mer.
 
Toppen