Sv: Fyra år i förarstolen på en rallybil
Fortsättning - (tröttnar ni aldrig
?)
Tro mig - jag tycker det är helskoj att få dela med mig till er, av en så här pass viktig del i mitt liv, som det faktiskt är!
1982. Ett år jag sent kommer att glömma. Liksom mina andra år i rallyskogarna.
Vi började året som så många andra – i Sjöbo. Det var oftast den första sommartävlingen för året. Visserligen var tävlingen känd för dåliga vägar men så dåligt kunde det väl ändå inte vara? Nä, riktigt så illa var det inte – det var värre! Det kändes inte bra att komma dit och i stort sett slakta nybyggda, fina bilar även om man höll sig på vägen. Det var enda gången vi startade där. Aldrig mer!
Älmhults MK hade lyckats att få köra JSM det här året. De var dessutom välkända för att ha både roliga och fina vägar. Vi blev inte besvikna även om det ösregnade hela tiden med en svårkörd lervälling som följd. Stort manfall blev det.
Bortsett från en visit i en sågspånshög vid ett gammalt sågverk, gick det dock bra för vår del. Innan den avslutande sträckan ledde vi faktiskt klassen, vilket vi inte visste då. Vi ledde med en hel sekund över en kille från Botkyrka i en 142:a. Han lyckades slå oss på sista sträckan med ett par sekunder! Det var med blandade känslor vi tog emot priset. Att förlora med minsta möjliga marginal efter sju mil sträckor, var lite surt. Samtidigt var vi oerhört nöjda med vår andra plats. Det var ju trots att Junior-SM.
Eslöv hade också fina, hårda vägar med lite ”Smålandskaraktär”. Vi fick in ett fint flyt utan några större incidenter.
På en raksträcka flög vi ganska rejält över ett krön. Jag får säga som Bengt Feldreich gör på julafton om tjuren Ferdinand: ”Han satte sig rakt på en humla!”
Nu var det inte direkt en humla jag satte mig på. Jag såg den dessutom komma. Stenen i vägen som de tidigare tävlande hade grävt fram. Mitt stolsunderrede var konstruerat så att det gick två rör likt en förlängning av ryggraden, ner till golvet och var bultat i detsamma. Precis under denna infästning träffade den jordfasta stenen.
Det kändes som om man blev en bra bit kortare när diskarna i ryggen slogs ihop. Det gjorde ont. Riktigt ont! Stolen slogs dessutom uppåt, vilket fick till följd att fyrpunktsbältet av märket Britax, drog ner axlarna till en körställning som innebar att jag nätt och jämnt nådde ratt och växelspak. Jag har aldrig varit bred över axlarna men här fick uttrycket ”bredaxlad som en flaska” ett ansikte.
Det är inte lätt att justera detta under brinnande tävlingstempo, så det var bara att fortsätta efter bästa förmåga med att peta i växlarna med fingertopparna tills vi kom ut från sträckan. Jag fick släppa på bältet en bra bit för att det skulle passa igen!
Under tävling ville jag aldrig få reda på tider eller hur vi låg till. Jag fungerade inte så. Jag körde vad jag kunde oavsett placering. Fick jag veta hur vi låg till blev jag nervös och kunde inte fokusera på körningen. Under den här tävlingen med ganska många sträckor, kunde inte min service hålla sig, av ren omtanke om oss och resultatet.
”Du åker på topptider! Håll dig på vägen!” Med bara två sträckor kvar, fick vi detta besked. Jag började tänka. Och tänka är inget för mig. Jag släppte av på tempot och blev därför mindre fokuserad på min uppgift. Vi hade legat och krigat bland topp två eller tre men föll till en femte plats. Vi kom i mål i alla fall även om det var mycket nära att vi inte hade gjort det. Vi hoppade lite snett över ett krön och landade nästan i en gran. Jag lyckades få undan fronten i sista sekunden men dundrade i med bakskärmen istället.
Dagen efter var det backtävling i Lund. Ologiskt att ha en backtävling i platta Skåne men så var det. Det var blandat grus – eller rättare sagt sand – och asfalt. Klasserna var sammanlottade och vi hade den tvivelaktiga turen att få nummer ett.
Mitt i backen upp hade man gjort en chikan av vägverksbommar. Under andra och för min del, sista heatet, körde jag på den sista bommen vilket i sin tur fick till följd att jag fick en onormalt hög fart över det krön som backen avslutades med.
En bit efter krönet skulle man svänga 90 grader vänster in mellan två höga murar av betong. Avståndet mellan murarna var gissningsvis kanske 3-4 meter.
Tack vare min höga hastighet ut ur chikanen, kunde jag plocka i nästa växel där de andra släppte gasen. Tanken var att det ska gå! Det gällde att satsa lite om man skulle ta sig vidare till tredje heatet, eftersom första hade gått uselt.
Upp över krönet, fokuserar på det betongkantade hålet och vrider upp Amazonen på tvären på asfalten för att komma rakt in mellan dessa murar. I ögonvrån ser jag hur publiken som satt på en grässlänt började resa sig upp. Amzonens väghållning lämnade en del övrig att önska och den vände runt 180 grader och jag passerar hålet i hög hastighet – baklänges!
Enligt en kompis så var det nog tur. ”Hade du träffat så hade vi fått skrapa bort både dig och bilen!”
Växellådan från min Volvo 142 som vi hade som servicebil till dessa tävlingar, lånade jag ut till en kompis, vars låda hade rasat dagen innan i Eslöv. Vad gör man inte för varandra i dessa sammanhang? Klart man ställer upp om man kan! Tyvärr hamnade han på taket med sin riktigt snygga Volvo.
Vägen hem efter två dagars tävling är nästan ett eget kapitel. Skånepolisen hatade allt vad rallybilar hette på den tiden! Det var de allmänt ökända för. Det var faktiskt så illa att motortidningar skrev om denna lite märkliga inställning. De gånger man blev stoppad i Småland eller Blekinge, var de mest intresserade av vad man hade under huven, vilken klass man körde i osv. Men inte i Skåne! Där ansåg man istället att rallybilar var det olagligaste som rullade på vägarna. Det är möjligt att det var så men de hade större krav än vanliga bilar på Bilprovningen och de besiktigades före och efter varje tävling av den arrangerande klubben. De var däremot de säkraste bilarna som rullade på vägarna! Om det rådde ingen tvekan.
Utanför Hörby mötte vi LTG. Attans! Inte bra!
Kompisen åkte fast för 100 kg överlast med sin rullade Volvo på släpen. Vi försökte hävda att den inte vägde så mycket, eftersom växellådan saknades i bilen. Tyvärr hade vi glömt att den låg i framsätet, vilket även de vakna polisögonen konstaterade.
Min bil hade också fått en del pisk under tävlingarna. En hel lapp med diverse anmärkningar lyckades de få ihop. Bland annat trasig blinkers fram. Trasigt baklyse. Ett avgassystem som lät – minst sagt, eftersom det var av efter extractorgrenröret. Vi hade efter bästa förmåga försökt svetsa ihop det lite hjälpligt men det lät mycket ändå. Väldigt mycket! Nummerplåten bak låg någonstans i skogen. Detta hade vi också försökt avhjälpa genom att göra en ny – i papper. Kanske det spelade en viss roll att vi skrev under med ”Bröderna Grip”. Vad vet jag?
De krävde att vi skulle köra till Eslöv och hämta en ny, tillfällig plåt, vilket jag totalvägrade och hänvisade till deras eget klagomål på bullernivån. Till slut kom vi överens om att vi skulle stanna till i Kristianstad och hämta en på väg hem.
Efter ett par timmars diskussion och ännu lite fattigare, var vi åter på väg hem. I rondellen vid sjukhuset i Kristianstad mötte vi nästa polisbil som i bästa Hollywood-stil for efter och prejade upp oss på trottoaren.
En polis klev ur och bröstade upp sig som en tuppfäktningstupp, svart i synen och med handen lika nära kolven på tjänstepistolen, som Vilda Västerns ”gun-slingers” kom han emot oss.
Jag öppnade dörren. Såg honom i ögonen och log lite oskyldigt samtidigt som jag visade honom böteslappen och sa: ”Vad bra att jag hittade er! Jag letar efter polisstationen. Vet du möjligen var den finns?”
Det är första och förmodligen enda gången i mitt liv, jag får se en polisman så avväpnad! Hakan och handen vid pistolkolven sjönk i samma hastighet.
Vårsäsongen gick. De så hett efterlängtade poängen kom faktiskt in efter hand.
Till Vetlanda hade jag fått en annan fortåkare från klubben att åka med. När vi passerade förvarning för mål på andra sträckan, drog jag i en lägre växel och gav fullt. Det bara small till i maskinrummet och det började låta som om någon kastat in en näve singel i cylindrarna. Det var bara att vrida av motorn och huvudströmmen, rulla igenom målet och lämna in tidkortet. Detta var en av mycket få tävlingar vi hade släp och medan servicen åkte och hämtade den, var vår nyfikenhet för stor. Vi lyfte av toppen för att se vad som hänt.
Inget syntes. Kolvarna satt där de skulle – bortsett från treans kolv som var en aning högre än tvåan. Hmmm? Jag tryckte lite på den och allt rasade in! Det blev ett stort svart hål med en vevaxel långt där nere! Kolven och cylindern var pulvriserade förutom den översta centimetern som satt kvar. Det enda som var helt under toppackningen var svänghjulet och oljepumpen från en B30-motor som satt i Volvos 164-modeller. Kammen hade också klarat sig men inte det med mina mått mätt, dyrbara ståldrev som satt på kamaxeln.
Ett nytt block var lätt att hitta. Varenda ”bonde” hade ett sånt på gården. Ett B18 block köptes in och lämnades för borrning till 2 liter. Tror kalaset med borrning, nya kolvar och ringar, gick på 1500 spänn. Inte mycket pengar men med tanke på att jag hade en timlön på 35 kronor innan skatt, för att polera drag på ABU i Svängsta, så var det trots allt en del. Många drag fick poleras för detta motorras. Flera tusen Lill-öringen, Toby och Atomdrag. Dessa polerades för övrigt för hand, ett och ett mot en roterande tygtrissa.
Att renovera motorn blev ett lagom semesternöje det året. Att åka ut och dansa och ha skoj var inte att tänka på. Mina gamla kompisar började dessutom tröttna på att ens fråga. De visste att de skulle få nåt svar i stil med: ”Jag kan inte för jag ska köra i helgen”, eller ”Nä, jag har inte råd”. ”Jag behöver nya stötdämpare”.
Fortsättning? Självklart!