Nu har jag labbat lite till och tror att mitt BMS är paj
Jag har en cell (eller egentligen två celler eftersom de ligger parallellt som sticker iväg när jag börjar ladda.
Trots att hela packet bara har 70% laddning så sticker dessa celler upp till BMS:en löser ut dessa på hög spänning.
Trots att ”balanserar” blinkar hela tiden på den.
Sedan tar det bara 5 min så har den balanserats mot övriga celler.
Det är lika dant när jag laddar ur så rasar de ner först.
Dock stämmer inte dessa värden med riktiga cellspänningen när jag mäter med multimeter.
Nu har jag skiftat cellerna för att se om det är cellerna eller BMS:ens ”kanal” 2 som är paj.
Och felet kvarstår över cell 2. BMS fel.
När den balanserar på övriga celler så sjunker spänningen på de som balanseras trots att jag laddar så dessa gissar jag fungerar som de ska.
Så nu är jag i valet och kvalet.
-Ska jag beställa en ny BMS med samma i och urladdningsströmmar som denna?
Som då inte funkar mot min inverter (som då kommer gå direkt på batteriet med separat kraftrelä via spänningsvakt).
-Eller ska jag beställa en kraftigare (och dyrare) BMS som klarar 200A urladdning?
-Eller ska jag helt enkelt skita i en BMS och köra utan och gå via en separat spänningsvakt och ett kraftrelä?
Efter vad jag läst mig till är att BMS:ens huvuduppgift är att inte tillåta att batterierna töms helt och förstörs.
Åt andra hållet (fulladdat) borde inte vara något problem eftersom bilens generator inte laddar mer än 14,3-14,4Volt.