Ja. Jag läste inatt att ska man maxa livslängden ska man inte gå under 15% laddning och inte över 95%.
Jag ligger på laddstopp vid 95% och urladdning 10%.
Kanske ligger ganska bra så.
Man kanske snarare ska göra en checklista på vad som ska kollas innan man ställer av bilen, så invertern inte glöms igen....
Många rekommendationer härrör till offgrid-anläggningar där man cyklar sin batteribank varje dygn, då finns det en poäng att uppgradera till större bank och använda mindre av den.
Dock så anser inte jag att detta är aktuellt i våra husbilar, och är det så, då anser jag att man byggt för liten batteribank.
Det finns nog redan medlemmar här som har "lång" erfarenhet idag med LFP som kan delge sin erfarenhet.
Jag är ju nybörjare och har bara fricampat en säsong ännu (2020) med LFP, jag har ingen exakt statistik på mina cykler, så jag får gissa, tror inte jag kom upp i 50st övernattningar men vi kan räkna på det, då borde jag åstadkommit ca.15st cykler. Ifall nu mitt batteri (skött enligt leverantören) inte klarar att fylla mitt behov av el efter 2000st cykler, så blir jag väl tvungen att byta ut det efter 133år.
Nu vet jag inte din kalkyl på önskad livslängd samt hur ofta du cyklar ditt batteri, men de flesta fabrikaten på LFP-celler garanterar minst 2000 cykler och de bästa klarar >8000.
Har du ett stort batteri (Ah) i din husbil och efter x antal år uppnått garanterade cyclingar så är ju inte batteriet "dött" för det, du har troligen 85% kvar av kapaciteten.
Du kan även göra ett kapacitetstest, säg en gång per år för att följa upp ev. förlust i batteriet, det kostar ju bara tid och en cykling.
Det säljs idag en hel del begagnade LFP-celler från bl.a sjukvården som cyklats klart enligt deras instruktioner, dessa fungerar troligen i många år som bobatteri i en husbil.
Mycket hänger även på ett bra BMS med lång livslängd, ibland är det BMS'et som är den svaga punkten.
Så jag tycker inte du ska prioritera extrem livslängd kontra lång livslängd före praktisk användning.
och vem vet om 10år kanske vi köper ett extremt bobatteri på nätet, som går ner i byxfickan och kostar en tusenlapp