Ifall dina nuvarande LFP-celler är i gott skick, kan det funka att dubbla cellantalet, samt köra med ett 4S BMS som klarar ditt uttag.
Men då blir det 2 celler parallellt till varje mätpunkt på ditt bms.
Du bör också innan slutlig montering göra en toppbalansering på alla cellerna med avsedd spänning, jag har en 3,65V laddare du kan få låna ifall du inte råka äga ett typ lab-aggregat.
Will förklarar det hela rätt bra i denna video
Nu har jag grubblat och ritat, tänkt och suddat och hoppats att jag klurat ut en fungerande lösning.
Jag köper 4 nya celler (lika som de ”gamla” (4mån)) och lägger 2 celler parallellt och i serie (2+2+2+2) så det blir dubbel kapacitet vid 12v.
Sedan kör jag med min gamla BMS enligt förslaget ovan.
Detta ”batteri” får sedan ersätta husbilens bobatteri (Agm) och laddas via EBL (18A).
Hivar även ut den gamla solcellsregulatorn till befintlig 150W panel och monterar in en Votronic Duo Digital 350 som jag har liggande.
Framöver kommer en andra 150W panel monteras (som jag fick med nya bilen) och det klarar då den regulatorn.
Sedan kopplar jag in min växelriktare som kan fjärrstyras (sinus 1500W, peak 3000W) via en Vicron smart battery protect 220A direkt mot batteriets plus och minuspol.
Victronen får sedan både styras via sin inbyggda spänningsmätning samt, som extra säkerhet, minus från BMS:en.
Från växelriktarens 230V sida dras en kabel till inkommande 230V elcentral.
I elcentralen monteras ett prioriteringsrelä.
Då bör jag få följande funktion:
Batteriet laddas från bilens generator/via EBL-laddare/solpanel(er) och matar bodelen elsystem (som idag).
När jag slår på växelriktaren (via fjärr där man även ser hur mycket ström den drar samt spänning i batteriet) så får jag 230V i samtliga befintliga uttag men inte i det utvändiga intaget.
Om jag kopplar in ström i intaget blockeras växelriktaren och strömmen i befintliga vägguttag kommer utifrån.
Som grädde på moset matas även EBL-laddaren från växelriktaren så där blir det en evighetsmaskin
Någon som kan slå hål på min lösning?