Det som väckte mitt intresse är det faktum att en kroatisk turistinspektör skriver ut ett relativt högt avgifts-(bötes-?)belopp, till en utländsk turist för en förseelse som de inte kan kommunicera om(?). Kvittot är skrivet på ett språk som den drabbade inte förstår men beloppet skall erläggas kontant. Så som jag har tolkat det (förutsatt att jag har tolkat rätt?), skulle det likaväl kunnat vara lurendrejeri! Nu antar jag att så inte är fallet men likväl hade jag personligen inte betalat utan vidare! Jag hade nog sagt att jag kan betala på polisstationen när polisen har kontrollerat att allt står rätt till.
Hela förfarandet är sannolikt i strid med flera EU-regler men det har jag just nu ingen lust att utforska.
Istället har jag skummat igenom Turistministeriets regelverk, särskilt med avseende på beloppets storlek och betalning. Översättningen kroatiska - engelska blir visserligen bristfällig men jag har inte lyckats hitta något som styrker varken det stora beloppet eller betalningsförfarandet. Däremot har jag hittat alla olika turist-skatte-avgifter! De är många och obegripliga! En generaliserande enkel tabell har jag dock lyckats åstadkomma längre ner.
Turistskattesystemet i Kroatien är mycket omfattande och enormt byråkratiskt, ovanligt lite är översatt till engelska och systemet är mycket differentierat i många olika enheter (flyg, fartyg, båt, buss, bil, person, m.m.) och är olika i regionerna ända ner till kommunalnivå.
Som Nevisen skrev i inlägg, måste man vara kunnig i både byråkroatiske
och juridik, för att kunna begripa något.
Kroatien är en av de yngsta EU-medlemmarna (2013) och har fått genomleva ett blodigt krig (1991-1995)
Landets ekonomi, regelverk och juridiska system är ännu inte helt anpassat till EU-regelverket men de är på god väg.
Utanför vanlig turistsäsong, har jag inte upplevt något problem med övernattning i husbil på, i mitt tycke, lämpliga ställen. Men mitt under turistsäsong på de populäraste områdena får man nog se upp med var man övernattar i husbilen. Å andra sidan är det mycket tät mellan alla campingar och autocamps. Ägarna får betala turistskatt även för själva anläggningen, också utan besökare, så jag har förståelse för deras inställning mot husbilar som parkerar nattetid i närheten av anläggningen.
Man kan tycka vad man vill om det men som turist i främmande land är det meningen att man skall bidra i landets BNP eller som vi själva numera gör, transitera Kroatien på den fantastiska motorvägen A1 ca. 550 Km, för 1€ /mil (ca. 1 kr/Km), då vet jag i.a.f. vad jag betalar för.
Men gör det inte vid första besöket till Kroatien, kör kustvägen eller inlandsvägen, landet är verkligen värd merkostnaden i turistskatt. Så här mycket kostar det i allmänhet. Obs! Det är ett exempel! Det är mycket mer komplext än vad tabellen visar.
Förordning om min. och max. belopp för turistskatt per person och natt från 26 juli 2019,
Övernattning i bostadsanläggning där det utförs cateringverksamhet, hotell, pensionat, m.fl.
period 1/4 - 30/9 (1/10 - 31/3) min. belopp för turistskatt 10 Kn ( 7 KN)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - max. belopp för turistskatt 20 Kn (14 Kn)
Övernattning i gruppboende: campingplats, ställplats, m.fl.
period 1/4 - 30/9 (1/10 - 31/3) min. belopp för turistskatt 8 Kn ( 5 KN)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - max. belopp för turistskatt 15 Kn (10 Kn)
Hittade inget om parkerade husbilar men för fritidsbåtar ca. 8m betalas ca. 25 Kn /pers./natt
"Jag vilar min väska!"
Julian