• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping i Kroatien

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Fråga till Amstel... varför fick Claes betala böter? Det verkar som att du kontrollerat kvittot? ( Eller vad bygger du på? )

1. Han fick böterna för att han sov i husbilen?

2. Han fick böterna för att han inte hade betalat turistskatt?

Vad anger man på kvittot?
Nej det kan jag tyvärr inte ty den handskrivna texten är för mig inte läsbar/tolkningsbar. Den tryckte texten anger enbart att boten (1000 Kn) har betalats på plats för en förseelse som jag inte kan tolka. Vill du veta exakt vad som står på lappen får du fråga någon som kan kroatiska.
Förstår inte din fråga om jag har kontrollerat kvittot och vad jag bygger det på.:msn_quest:
Men mitt svar på frågan varför Claes fick boten? "Nej det vet jag inte!"
Jag själv tycker inte det är svårt att "tolka" boten, utfärdat pga. att han övernattade på akt. plats utan att betala turistskatt.
Frågan om det gäller brott mot övernattning i husbil eller obetald turistskatt kanske kan besvaras av någon som kan Kroatiska.
För mig är det en kluven fråga, det ena medför det andra.:bye:
Julian
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack för svaret... jag har så klart haft en egen hypotes kring om det är förbjudet att sova i parkerad husbil....
Min hypotes går just ut på det du skriver...
Kanske inte förbjudet... men ändå omöjligt därför att det finns andra regler o begränsningar som stoppar....
Som du skriver...det ena medför det andra.

Jodå jag söker så klart på internet... kring frågeställningen.. googlar hoppas kunna lägga ut två länkar på tyska kring detta.
Tyskar är ett resande folk som gärna vill veta vilka regler som gäller.
" med sunt förnuft o respekt för de regler som gäller på resmålet "
Men för att kunna följa regler o lagar måste man ju känna till dessa!
Det är väl bara bra för husbilsklubbens medlemmar att få veta... vilka regler kring att stanna parkera o campa som gäller i Europa. Eller nån däremot?
Dessutom ännu bättre om denna information är korrekt ! Nån däremot ?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Regelverket inom EU är något olika och ännu värre blir det, när även regioner och/eller kommuner inom olika länder börjar skapa egna förordningar. Många av dessa förordningar är i strid med lagboken men det struntar aktuella regioner och kommuner i så länge de uppnår sitt syfte. Ett bra exempel har vi i Sverige där lagboken har svårt att skilja på camping och övernattning i husbil. Flera kommuner och regioner har skrivit egna förordningar kring övernattning i husbil. Förordningarna brukar ha avsedd effekt på laglydiga husbilsåkare och mig veterligen har endast 1 fall kommit till domstol och därefter blivit nedlagd. Att skapa förordningar är enkelt för en flitig kommunjurist men att beivra är en helt annan sak. Numera har kommuner förstått att det är enklare och tydligare att skylta parkeringsförbud mellan (ex.) 22.00 - 06.00, det löser allt ifrågasättande.
Flera ex. i samma ärende: I Nederland, sedan många år tillbaka, har flera kommuner lyckats driva in böter utan möjlighet att ens överklaga. I Portugal delar söta vänliga poliser, dagligen ut böter i liknande ärenden. Likaså i vissa spanska regioner/kommuner. Hur det går med indrivningen vet jag inte. I Grekland har utländska husbilsägare hamnat inför skranket (Kyparissia) för olaglig camping, FEL! ropar husbilsägarna från skranket och visar upp bilder, Vi Parkerar! Alla ärenden nedlagda såvitt jag vet!
Jag kan dra många fler exempel men till vilken nytta? Jag vill inte bli en "rättshaverist" och är heller ingen "brännvinsadvokat"!:D Om jag känner att jag inte är önskvärt, åker jag vidare, det finns ännu många ställen där jag vet att jag är välkommen, mycket bättre att gynna dom. Har faktiskt aldrig råkat ut för böter i utlandet men skulle jag olyckligtvis råka ut för det, betalar jag med ett glatt leende. Det gagnar förhoppningsvis landets system på något sätt! Jag utgår alltid ifrån att ingen vill jävlas med mig.:D Som sista polismannen i Grekland sade till oss efter kontrollen: "Drive i Peace!"
Julian :bye:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tyskar är ett resande folk som gärna vill veta vilka regler som gäller. " med sunt förnuft o respekt för de regler som gäller på resmålet "
Men för att kunna följa regler o lagar måste man ju känna till dessa! Det är väl bara bra för husbilsklubbens medlemmar att få veta... vilka regler kring att stanna parkera o campa som gäller i Europa.
Jag stannar I Kroatien!!;)
Min bästa källa på alla dina frågor och många fler svar på andra frågor finns att hitta i WOMO-REIHE band 48 "MIT DEM WOHMMOBIL NACH KROATIEN" ; Tipps, Tricks, Touren, Tolle Strände. Fördel om man kan lite Tyska.
Som du säger, Tyskar kan detta sedan lång tid tillbaka. Holländare har också många beskrivningar och erfarenheter men det är lite svårare att begripa för de flesta så jag håller det för mig själv. Jag har hela WOMO-biblioteket, bildande! :D
WOMO 48 är bäst. vad gäller Kroatien (+ Montenegro på köpet). Där finns flera sidor som behandlar just "fricamping" men mitt ex. är från före EU-medlemskapet, 2011. Senaste upplaga är 2019. Adlibris säljer också men oftast äldre upplagor! Köp inte dem!!!
Band 48: Mit dem Wohnmobil nach Kroatien und Montenegro '19, WOMO-Shop
:bye: Julian
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Men för att kunna följa regler o lagar måste man ju känna till dessa!
Det är väl bara bra för husbilsklubbens medlemmar att få veta... vilka regler kring att stanna parkera o campa som gäller i Europa. Eller nån däremot?
Dessutom ännu bättre om denna information är korrekt ! Nån däremot ?
Om det vore så enkelt, du har redan fått flera svar att det inte är så lätt att svara på. Det finns nog ingen som kan få fram detta...
Kan du förklara hur du vet att du får övernatta i en ”parkerad” husbil? Då inte bara att du aldrig fått böter, det säger ingenting om att man får göra det, utan varifrån kommer den regeln?
Så vad vill du egentligen, hitta paragrafer att rida på??? Det finns lokala regler ner på kommunnivå som senast Amstel påpekat... Sen är väl det viktigaste att vi inte förstör för oss själva, förbuden ökar konstant för att en del missköter sej och tänjer på gränserna. Ska vi vara välkomna i framtiden är det nog bäst att försöka vara riktigt på den säkra sidan och inte leta hålen som kanske kan utnyttjas. Detta förstör bara för alla husbilsåkare.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
skapa förvirring i vad som gäller och inte skapar förvirring och osäkerhet. inlägg 50.

Här håller jag till 1000 procent med Los Suecos. Om detta forum ska kunna vara till nytta för medlemmarna och ge ett seriöst intryck, då måste
Informationen som finns här vara tillförlitlig. Därför finns det enligt mig stor anledning att verkligen arbeta sig igenom en frågeställning.
Det gynnar Husbilsklubben och det gynnar medlemmar och andra som letar information här.
Vem vänder sig till en källa som ger ett oseriöst intryck o ger felaktiga svar på frågor?
Inte jag i varje fall!
Så ur min synvinkel är det detta det handlar om... här har Los Suecos fullständigt rätt.

Från en redaktör till andra.
Den tyska husbilstidningen Promobils redaktörer gör bedömningen att det är intressant för deras läsare att få information kring vad som gäller i olika länder i Europa. Ställplatsregler i Europa o var o hur sover man lagligt. Om denna stora tidning tar upp ämnet är det väl rimligt att detta också hör hemma i en svensk Husbilsklubb.

Tyvärr lyckas jag inte lägga in en direktlänk! Men googla Promobil.de/tipps/stellplaetze-europa-regeln

Legal im Wohnmobil schlafen: Stellplatz-Regeln im EU ...

Här har de försökt att sammanställa en lista för vad som gäller i olika länder i Europa.
Ofta gäller olika regler inom ett land då kommuner o regioner bestämmer.
Wildcamping,,, ja kanske Sverige,Norge och Finland men också Rumänien m fl nämns.

Länder som anges där det är helt förbjudet utanför camping o ställplats;
Bulgarien, Danmark, Grekland, Island, Kroatien, Luxemburg, Nederländerna, Serbien, Slovenien, Tjeckien o Ungern.
Ja listan är ganska lång.
Jag reserverar mig för ev fel.
Inne på sidan finns också en länk där man kan läsa om vad som gäller för Tyskland.
Om jag fattar rätt så har man en princip på max 10 timmar.

Tyska är husbilarnas o husvagnarnas huvudspråk.
Med detta inlägg kommer jag att tacka för mig i den här tråden,,,,,, (om inte något verkligt sensationellt dyker upp).
Kanske det finns någon riktig expert på tyska som kan läsa o sammanfatta?
(och kanske någon kan hjälpa till och lägga in en direktlänk?)
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Det farliga med denna typ av sammanställningar är att de ofta inte är eller hålls aktuella eller att någon tar juridiskt ansvar för innehållet. Så den gamla sanningen gäller och som många har skrivit här. Kolla vad som gäller där du avser att sova/ parkera osv.
Ett exempel på felaktighet är tex Danmark."För tre år sedan fick Danmark nya parkeringsregler och kommunerna har kunnat tillkännage de regler de tillämpar på sina hemsidor. De har haft möjlighet att särbehandla husbilar och exempelvis ha förbud mot övernattning i parkerad husbil. Som besökare har man därigenom varit tvungen att kontrollera reglerna i den kommun man besöker på deras hemsida eftersom reglerna har kunnat skilja sig från kommun till kommun. Med det nya regelverket kan nu husbilister tryggt följa skyltningen då de blir enhetliga i hela Danmark och inte kräver någon uppföljning på kommunens hemsida. Notera dock att för husbilar över 3 500 kilo gäller fortfarande speciella regler.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Toyota förutom att jag gillar dit bilmärke som ett av de som har bäst kvalite när de kommer från japan så tycker jag du ska gå med i klubben eftersom du oftast tänker först och skriver sen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det farliga med denna typ av sammanställningar är att de ofta inte är eller hålls aktuella eller att någon tar juridiskt ansvar för innehållet. Så den gamla sanningen gäller och som många har skrivit här. Kolla vad som gäller där du avser att sova/ parkera osv.
Ett exempel på felaktighet är tex Danmark."För tre år sedan fick Danmark nya parkeringsregler och kommunerna har kunnat tillkännage de regler de tillämpar på sina hemsidor. De har haft möjlighet att särbehandla husbilar och exempelvis ha förbud mot övernattning i parkerad husbil. Som besökare har man därigenom varit tvungen att kontrollera reglerna i den kommun man besöker på deras hemsida eftersom reglerna har kunnat skilja sig från kommun till kommun. Med det nya regelverket kan nu husbilister tryggt följa skyltningen då de blir enhetliga i hela Danmark och inte kräver någon uppföljning på kommunens hemsida. Notera dock att för husbilar över 3 500 kilo gäller fortfarande speciella regler.
Jag övernattar vid StoraBältbron långt borta från brummande lastbilar IMG_20190913_164405.jpg
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Oj oj jamen jag lyckades ju få till en länk i mitt inlägg bara att trycka på de lite stora bokstäverna!
Zlatko vilken bil fantastisk ! Ser ut som min vi startar en tråd full med fina bilder på Burstner 88 nostalgitråd
Tack till Bengtic... jag har inte bestämt mig! Det finns bra saker med husbilsklubben . grundidén är ju bra ..men tyvärr också en del ordentligt " skräp ".
Ja jag tror du hade gillat min lilla Toyota.
Ett tips.. googla på...
Previa camping eller campingvan
Du hittar många kul lösningar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Var väldigt sugen på att köpa en toyotabuss innan den här men det var för mycket pengar då.
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det var lite synd! Precis när vi höll på komma nånvart så dog tråden "ut i terrängen"! ;)
Men det är väl inte för sent ännu att få en översättning till Svenska av det kroatiska bötesföreläggandet /-kvittot som drabbade Claes105.
Zlatko känn dig manat!
Jag är i.a.f intresserat av att få veta hela sanningen!
Eller någon annan som kan läsa Kroatiska?
:msn_quest: Julian
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Både jag och min man (vi är kroater) kunde inte riktigt utläsa böteslappen, väldigt luddigt skrivet och handstilen är väl inte den bästa, men vår tolkning är att det har skett i något slags turistområde. Och som någon sa, det är inte polisen som skrivit ut denna boten.

Gällande att övernatta på rastplats / bensinstation på A1 så har jag egen erfarenhet: Vi stannade på parkeringen bakom en bensinstation och skulle sova över i vår husbil men gick först in för att köpa någon dricka, i caféet sitter 2 poliser och dricker kaffe, jag frågar dom om det är ok att sova över i husbilen på parkeringen, dom tittar nästan lite oförstående på mig och säger: Självklart, var du lugn och trygg och sov gott.
I och för sig sover vi alltid på dessa parkeringarna ändå, men jag tog tillfället i akt och frågade när jag ändå såg dessa poliserna.

Det med böteslappar handlar nog mer om turistområden där man inte vill ha "fricampande"(som är förbjudet) husbilar som hävdar övernattning, och det finns ingen allemansrätt där som här i Sverige. Jag förstår Zlatkos inställning då han oftast sover över på regelrätta parkeringar i Kroatiens inland, det är nog lite annan mentalitet där, många är till och med nyfikna och positiva när dom ser en husbil komma rullandes.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Perfekt svenska o perfekt kroatiska Kan det bli bättre?
I den här tråden är den intressanta frågan.... är det förbjudet att sova i en rätt parkerad husbil. ( i Kroatien)
Ni får gärna goggla på de här orden o se om ni hittar något. Tacksam i så fall.

Propisi iz Turizma
Repubblica Hrvatska Ministarstvo Turizma i sporta
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Både jag och min man (vi är kroater) kunde inte riktigt utläsa böteslappen, väldigt luddigt skrivet och handstilen är väl inte den bästa, men vår tolkning är att det har skett i något slags turistområde. Och som någon sa, det är inte polisen som skrivit ut denna boten.

Gällande att övernatta på rastplats / bensinstation på A1 så har jag egen erfarenhet: Vi stannade på parkeringen bakom en bensinstation och skulle sova över i vår husbil men gick först in för att köpa någon dricka, i caféet sitter 2 poliser och dricker kaffe, jag frågar dom om det är ok att sova över i husbilen på parkeringen, dom tittar nästan lite oförstående på mig och säger: Självklart, var du lugn och trygg och sov gott.
I och för sig sover vi alltid på dessa parkeringarna ändå, men jag tog tillfället i akt och frågade när jag ändå såg dessa poliserna.

Det med böteslappar handlar nog mer om turistområden där man inte vill ha "fricampande"(som är förbjudet) husbilar som hävdar övernattning, och det finns ingen allemansrätt där som här i Sverige. Jag förstår Zlatkos inställning då han oftast sover över på regelrätta parkeringar i Kroatiens inland, det är nog lite annan mentalitet där, många är till och med nyfikna och positiva när dom ser en husbil komma rullandes.
Exakt ,skulle inte ens tänka på att parkera i dom trånga små städer vid Adriatiska havet. Och har samma erfarenhet när det gäller polisen :D
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Gjorde ett försök att leta lite, det jag kan utläsa på böteslappen är att man hänvisar till artikel 48 i turistregleringen och där står följande:
5.2. Sektor za konkurentnost turističkog gospodarstva
Članak 48.

Det handlar om konkurrens inom turistnäringen, dvs att personen har "campat" utanför organiserad camping inom turistområde.

Om man ska hitta lagar och regler på om man får sova över på en "vanlig" parkering i sin husbil inom turistområde får man nog be någon som BÅDE kan kroatiska OCH är juristkunnig att leta upp korrekt fakta.

Som jag tidigare nämnt så är det skillnad på turistområden och exemelvis inlandet i synsätt.

Skulle nästan kunna dra paralleller till Sverige där en del campingar lobbar hårt för att ställplatser ska tas bort för att inte "missgynna" campingarna, dvs konkurrensproblem....
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack o intressant svar från Nevisen.
Själv har jag åkt ut i Europa sedan 1969 med massor av övernattningar i bilar o ombyggda skåpbilar. Men detta har enbart varit i mellaneuropa.... mest Tyskland.
Så tyska nattöppna bensinstationer har jag stor erfarenhet av. Inte varit i sydöstra Europa eller sydvästra dock rätt mycket i södra Frankrike vid Medelhavet..och sedan kört mycket till Italien men bor mest i lägenhet där.

Intressant svar från Nevisen.
Lite tankar?
Kan det va så att det också i Kroatien finns olika regler för de områden som räknas som " turistområden" ? Var hamnar Zagreb i så fall?

Nevisen gör precis så som han fått ett gott råd...om att göra här i tråden....
Han ser två kaffedrickande poliser o frågar dem. säkert på mycket god kroatiska.... kan vi sova härute i vår husbil i natt. Poliserna har inga invändningar emot detta.
O han har ju följt rådet härifrån. ta reda på vilka regler som gäller när du är på plats.
Men aber but amma.....
Tänk om det plötsligt knackar på en tjänsteman från turistkontoret .. klockan kvart i 9 på morgonen! Tjänstemannen säger , här blir det till att betala avgift.. här kan ni inte stanna hela natten o sova!
Nevisen kan o förstår ju kroatiska o svarar..jamen vi frågade några poliser igår o de sa att det var helt ok.
Jaha jasså på det viset svarar då den kroatiske tjänstemannen och stoppar ner sitt anteckningsblock i fickan.
Får vi bjuda på en kopp kaffe?
Ja tack gärna svarar tjänstemannen, men utan socker tack.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det som väckte mitt intresse är det faktum att en kroatisk turistinspektör skriver ut ett relativt högt avgifts-(bötes-?)belopp, till en utländsk turist för en förseelse som de inte kan kommunicera om(?). Kvittot är skrivet på ett språk som den drabbade inte förstår men beloppet skall erläggas kontant. Så som jag har tolkat det (förutsatt att jag har tolkat rätt?), skulle det likaväl kunnat vara lurendrejeri! Nu antar jag att så inte är fallet men likväl hade jag personligen inte betalat utan vidare! Jag hade nog sagt att jag kan betala på polisstationen när polisen har kontrollerat att allt står rätt till.
Hela förfarandet är sannolikt i strid med flera EU-regler men det har jag just nu ingen lust att utforska.

Istället har jag skummat igenom Turistministeriets regelverk, särskilt med avseende på beloppets storlek och betalning. Översättningen kroatiska - engelska blir visserligen bristfällig men jag har inte lyckats hitta något som styrker varken det stora beloppet eller betalningsförfarandet. Däremot har jag hittat alla olika turist-skatte-avgifter! De är många och obegripliga! En generaliserande enkel tabell har jag dock lyckats åstadkomma längre ner.
Turistskattesystemet i Kroatien är mycket omfattande och enormt byråkratiskt, ovanligt lite är översatt till engelska och systemet är mycket differentierat i många olika enheter (flyg, fartyg, båt, buss, bil, person, m.m.) och är olika i regionerna ända ner till kommunalnivå.
Som Nevisen skrev i inlägg, måste man vara kunnig i både byråkroatiske:) och juridik, för att kunna begripa något.

Kroatien är en av de yngsta EU-medlemmarna (2013) och har fått genomleva ett blodigt krig (1991-1995)
Landets ekonomi, regelverk och juridiska system är ännu inte helt anpassat till EU-regelverket men de är på god väg.

Utanför vanlig turistsäsong, har jag inte upplevt något problem med övernattning i husbil på, i mitt tycke, lämpliga ställen. Men mitt under turistsäsong på de populäraste områdena får man nog se upp med var man övernattar i husbilen. Å andra sidan är det mycket tät mellan alla campingar och autocamps. Ägarna får betala turistskatt även för själva anläggningen, också utan besökare, så jag har förståelse för deras inställning mot husbilar som parkerar nattetid i närheten av anläggningen.
Man kan tycka vad man vill om det men som turist i främmande land är det meningen att man skall bidra i landets BNP eller som vi själva numera gör, transitera Kroatien på den fantastiska motorvägen A1 ca. 550 Km, för 1€ /mil (ca. 1 kr/Km), då vet jag i.a.f. vad jag betalar för.
Men gör det inte vid första besöket till Kroatien, kör kustvägen eller inlandsvägen, landet är verkligen värd merkostnaden i turistskatt. Så här mycket kostar det i allmänhet. Obs! Det är ett exempel! Det är mycket mer komplext än vad tabellen visar.

Förordning om min. och max. belopp för turistskatt per person och natt från 26 juli 2019,
Övernattning i bostadsanläggning där det utförs cateringverksamhet, hotell, pensionat, m.fl.
period 1/4 - 30/9 (1/10 - 31/3) min. belopp för turistskatt 10 Kn ( 7 KN)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - max. belopp för turistskatt 20 Kn (14 Kn)
Övernattning i gruppboende: campingplats, ställplats, m.fl.
period 1/4 - 30/9 (1/10 - 31/3) min. belopp för turistskatt 8 Kn ( 5 KN)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - max. belopp för turistskatt 15 Kn (10 Kn)
Hittade inget om parkerade husbilar men för fritidsbåtar ca. 8m betalas ca. 25 Kn /pers./natt

"Jag vilar min väska!"
:bye: Julian
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Amstel:
Helt rätt, turistskatten SKA betalas av alla som besöker / övernattar i landet oavsett boende, utöver den skatten du nämnde så är det även en engångsskatt (ca 1,1 Euro) för anmälan, det måste campingägaren, / hotellet / bostadsuthyraren anmäla och den informationen går även till polisen så man har koll på alla turister.
Det är till och med så att om du besöker en vän i dennes lägenhet ska det anmälas och skatten betalas även om du bor där gratis.
Vet att turistinspektörer jagar svartuthyrare som varken betalar in turistskatten eller anmäler. Det står ofta gummor och gubbar med små kartongskyltar längs vägen och erbjuder rum / lägenheter runt kuststäderna, en del av dom är svartuthyrning (jag lägger ingen värdering i det).

Att denna boten på 1000 kuna verkar saftig och märklig håller jag med om, och det kan lika gärna vara så att denna turistinspektören tog en chansning att dra in lite extra stålar. På boten har inte alla fält fyllts i, det saknas någon paragraf och det är så slarvigt skrivet, men jag förstår att man som turist kanske inte i det läget börjar tjafsa och be om paragrafer på engelska.

Toyota:
Zagreb räknas inte som turistzon, skulle vilja påstå att hela kustremsan samt vid några nationalparker räknas som turistzon ,i resten av landet springer det inte omkring massa turistinspektörer, däremot kan polisen knacka på om du sover över eller campar vilt / fritt, att däremot sova på en tydlig uppmärkt parkeringsplats torde inte orsaka några böter.
Haha, det där med att bjuda på en kopp kaffe kan ta en långt när man fått hjälp i Kroatien (eller till exempel erbjuda tjugo, fyrtio kuna och säga att vederbörande kan ta sig en öl efter jobbet)

I vilket fall så hävdar jag att alla parkeringar bakom bensinstationer på A1 är ok att stanna och sova över på, finns inte någon som kan misstolka det för camping, vem sjutton skulle vilja campa på en bensinstation? Skulle någon ens ifrågasätta skulle jag åberopa trafikfara ifall jag inte hade stannat och sovit efter lång körning :)

Tror inte vi kommer så mycket längre i funderingarna gällande att sova på parkering i Kroatien vad gäller lagtexten.
 
Toppen