• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping i Kroatien

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Detta hittar du hur mycket diskussioner om som helst här i HBK och hur många tolkningar som helst.
även i tidningar och kommunala hemsidor. Så här skriver bla tidningen Husvagn & Camping för några år sedan och det är nog det närmaste du kommer vad som gäller":
Vid allmän väg
På rastplatser och skyltade P-platser är det i grunden tillåtet att stå högst 24 timmar under vardagar. På lördagar, söndagar och helger får man i allmänhet stå till nästkommande vardag. Men rastplatser och P-platser är främst avsedda för tillfällig rast och vila, och inte för övernattning. Där kan andra regler gälla enligt lokal trafikföreskrift. Det anges i så fall på en tilläggstavla under P-märket vid rastplatserna. "

Mao vi är skyldiga att kolla vilka regler som gäller där vi parkerar!
Nu lär diskussionen dra igång igen! :twitcy:

Ja här i Sverige är det ju inga problem med fricamping sålänge vi inte bryter mot terrängkörningslagen och markägaren tillåter det. Dessutom har vi allemansrätten som ger oss en viss frihet under ansvar men den rätten kan vi ju inte använda oss av med husbilen.
I HR har vi ju inte allemansrätten som ger oss samma möjligheter som här hemma och det är helt klart förbjudet att fricampa. Att stanna på en rastplats för att vila några timmar är jag ganska säker på att det är svårt att bötfälla, alternativet skulle ju vara att köra uttröttad och vara en trafikfara. Dessutom så tror jag inte att man stannar på en rastplats flera dygn, vilket ju bör tolkas som fricamping, med en mysfaktor mindre än noll, när man kan hitta mysiga små campingar utmed den vackra kusten.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Nej det är kanske så som Stenmark sa? ?
Ganska många i den tråden... även jag....
För jag begriper inte varför så få begriper vad som diskuteras? ?
Jag begriper heller inte varför man måste använda en så negativ ton?
Jag har fortfarande inte sett ett tydligt bevis på huruvida det är förbjudet att sova i en husbil?
Det är i första hand detta som är den springande punkten.
Att man inte får " campa" jamen detta har ingen påstått..... men sova? Ett flertal som åkt till o genom Kroatien har gjort detta.... o samtidigt gett lite hemmagjorda förklaringar till varför detta förbjudna är nästan tillåtet! ?
Los Suecos viftar med en hemsida som är reklam för camping i Kroatien.... o där står att det är förbjudet att campa.... det står inget om att sova eller hur man ser på detta! !
Intressant hemsida... " Camping Holidays in Croatia..... " scrolla längst ner på sidan till Photo Gallery.... finns bilder på husbilar som nästan står i vattnet ! ! !

Och så har vi Zlatko.... han hävdar att man får parkera o sova i husbil... o tänk om han har rätt...? Kanske inte, men ingen har faktiskt motbevisat honom ännu med 100 procent hållbar fakta. Han måste så klart få anse att det är så som han tror. Eller finns det olika forumregler med komplement för olika medlemmar?
Zlatko du skulle ju kunna kolla upp o googla på de länkarna som jag skrivit!
Det är ju bra för dig att veta vad som står o veta vad som gäller.
Också intressant att få veta hur man formulerat detta. Hur man gör avgränsning mellan parkera o campa i Kroatien.

Samma diskussion har jag sett i trådar här men gällande Sverige. Då är det helt ok att inta Zlatkos hållning... dvs jag campar inte o ingen kan se om jag sover.
Så jag förstår inte att så få inte förstår vad tråden handlar om! ! !
Är det straffbart, böter, att parkera lagligt och sova i husbil i Kroatien? ?
Herregud hur svårt kan det va att förstå frågeställningen? Men kanske knepigare att hitta svaret.. en fördel om man kan språket...
Riktiga bevis tack.
Ps Janne B undantagen har ett förslag till hur man få reda på fakta i kärnfrågan.
Är inte en böteslapp för just övernattning i fordon på allmän plats tillräckliga bevis.
Ankomst till P 2100, kl 0745 knackar länsman på dörren och överlämnar böteslapp och kräver kontant betalning.
Bilen korrekt parkerad, inget campingbeteende etc, enbart övernattning.

Man kan ju undra om du läst hela tråden o sett böteslappen?.....

Vad är det du egentligen ifrågasätter??
Bara för att en del ” klarar sig” innebär ju inte att det är tillåtet.

Men en del gör ju ”egna regier”vilket innebär fler restriktioner o förbud nu och i framtiden.

Chansa o hoppas kan man ju alltid göra, men man får vara beredd på konsekvenserna.......

Hejs
Claes 105
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nejdå diskussionen behöver inte alls dra igång igen...... tråden handlar om Kroatien!
Kroatien! Kroatien..... inte vilka regler som finns i Sverige...o ev allemansrätt med 8 meters husbil! !
Denna tråd är redan en delning från en annan tråd... så ska Svenska regler in i tråden innan de kroatiska är utredda
då är det ju dags att dela tråden igen! ! !
Jodå Claes jag har läst alla inlägg o jag är medveten om att du har fått böter i Kroatien. Din böteslapp pekar ju tydligt i riktning mot att det är förbjudet.... men ett bevis?
Bevis för vad? Inte 100 procent bevis för vad som exakt gäller.
Gäller detta som du råkade ut för överallt i Kroatien? Hur vet vi det?
Hur ser reglerna ut? Får man vistas i husbilen o koka kaffe klockan 3 på natten ?
Hur ser reglerna ut?
Du anger ett tids intervall. Det är också intressant.... handlar det om att du överträtt ett maxvärde?
Hur ser reglerna ut?
Eller handlar det just att ni sov?
Hur ser reglerna ut?
Så jag har läst igenom alla inlägg i tråden...
Jag är inte ute efter något särskilt mer än se o lära mig.
Jag tycker att ett flertal inlägg i tråden handlar vad man tror..... mot detta sätter jag
Hur ser reglerna ut?
Hur ska resande till Kroatien kunna följa regler om de inte känner till dem?
Så igen..Hur ser reglerna ut?

Ps redan rubriken på den här tråden när den delades blev.... utifrån det som diskuteras oklar!
Fricamping i Kroatien är det ingen som hävdat vara tillåtet..
Som ju du också Claes med versaler hävdade... det handlar om att parkera inte alls campa o sova i husbilen i Kroatien inte i Spanien Portugal eller Sverige.
Så jag vet vad frågeställningen är!
Hur ser reglerna i Kroatien ut om du stannar på en parkering lagligt och sover en natt i denna. Ingen har svarat på denna fråga.
Hur ser reglerna ut?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Jag tycker att ett flertal inlägg i tråden handlar vad man tror..... mot detta sätter jag
Hur ser reglerna ut?
Jag tror inte du kan få de klara svar du försöker få fram. Nu kan jag inte Kroatien, men större delen av medelhavsregionen så finns det inte så klart och tydligt som du verkar vilja ha.
För mej är det klart och tydligt med den böteslapp som visats och vad Amstel säger som har mycket stor erfarenhet från området. För mej är det så att om polisen säger att det inte är ok så är det det som gäller. Man har inte mycket för att försöka komma med paragrafer då.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Nejdå diskussionen behöver inte alls dra igång igen...... tråden handlar om Kroatien!
Kroatien! Kroatien..... inte vilka regler som finns i Sverige...o ev allemansrätt med 8 meters husbil! !
Denna tråd är redan en delning från en annan tråd... så ska Svenska regler in i tråden innan de kroatiska är utredda
då är det ju dags att dela tråden igen! ! !
Jodå Claes jag har läst alla inlägg o jag är medveten om att du har fått böter i Kroatien. Din böteslapp pekar ju tydligt i riktning mot att det är förbjudet.... men ett bevis?
Bevis för vad? Inte 100 procent bevis för vad som exakt gäller.
Gäller detta som du råkade ut för överallt i Kroatien? Hur vet vi det?
Hur ser reglerna ut? Får man vistas i husbilen o koka kaffe klockan 3 på natten ?
Hur ser reglerna ut?
Du anger ett tids intervall. Det är också intressant.... handlar det om att du överträtt ett maxvärde?
Hur ser reglerna ut?
Eller handlar det just att ni sov?
Hur ser reglerna ut?
Så jag har läst igenom alla inlägg i tråden...
Jag är inte ute efter något särskilt mer än se o lära mig.
Jag tycker att ett flertal inlägg i tråden handlar vad man tror..... mot detta sätter jag
Hur ser reglerna ut?
Hur ska resande till Kroatien kunna följa regler om de inte känner till dem?
Så igen..Hur ser reglerna ut?

Ps redan rubriken på den här tråden när den delades blev.... utifrån det som diskuteras oklar!
Fricamping i Kroatien är det ingen som hävdat vara tillåtet..
Som ju du också Claes med versaler hävdade... det handlar om att parkera inte alls campa o sova i husbilen i Kroatien inte i Spanien Portugal eller Sverige.
Så jag vet vad frågeställningen är!
Hur ser reglerna i Kroatien ut om du stannar på en parkering lagligt och sover en natt i denna. Ingen har svarat på denna fråga.
Hur ser reglerna ut?

Det är nog omöjligt att exakt ange vad som gäller på olika platser och jag har aldrig haft något behov av att veta det heller fastän vi varit i HR alla år sedan 2000. Vi har aldrig övernattat på någon parkering eller rastplats där och det är nog ytterst få som gör det när det finns så bra alternativ. Däremot har vi ofta stannat och ätit/ fikat på rastplatser främst utmed A1an och även tagit en liten tupplur i väntan på maten och det anser jag är helt OK och det gör säkert även polisen. Egentligen ställer det ju samma krav på oss i hela Europa att ta reda på de lokala trafikföreskrifterna, precis som vi skall göra här i Sverige för varje kommun som vi kommer till. Men att begära att HBK-medlemmar skall göra detta för andras räkning är nog för mycket begärt. När jag besöker nya länder kollar jag i M( Motormännen) vilka trafikregler som gäller för resp land och det har funkat bra sedan vår första utlandsresa med bil/husvagn 1989. I HR är det enklast att kolla in en campingapp och sen bestämma sig för vilka campingar, städer, stränder, nationalparker, öar man vill besöka.
För genomresa genom landet får man nog själv ta reda på vad som gäller vid ev övernattning, man kan kanske be att få övernatta på någon privat restaurangparkering, det har säkert inte polisen några problem med, men först bör du ta reda på om du skall registrera dig för övernattningen( jag är inte säker på att det kravet finns kvar nu men det kan man ju höra med konsulatet).
Det enklaste för dig tror jag är att du själv söker för de frågor som du har om inte forumets svar är tillräckliga.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hej Toyota;
Både mitt och bla Lundsholms budskap var att våra och andras erfarenheter från resor i Europa är att precis som i Sverige finns det lokala trafik kungörelser och lagar. Det gör att det ofta inte finns någon generell eller övergripande tydlig lagtext, utan som ofta i livet får man ta reda på vad som gäller dit man kommer (stannar/parkerar), på många ställen har man regler att man är tvungen att anmäla sig hos polisen tex. Så söker du bevis/lag text/ som håller i rätten/domstol blir livet svårt och ofta är det polisen på plats som bestämmer och som man får rätta sig efter som gäst.
" Men rastplatser och P-platser är främst avsedda för tillfällig rast och vila, och inte för övernattning." är nog en bra generell regel till man på plats klarat ut något annat.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack Lundsholm, Bettan o Bertil och Arkilles, för tre vederhäftiga och genomtänkta svar! Svar som tog ner frågan på en mera verklighetsbaserad nivå...... det är nämligen inte alls speciellt krångligt, farligt eller svårt att resa runt i Europa med husbilen. Med lite sunt förnuft, respekt för lagar och regler så går det fint.

Tommy
 
Senast ändrad:

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Det är helt säkert så - i Kroatien och på alla andra ställen - att det i det enskilda fallet går att hitta formellt korrekta vägar runt regelverk, vilket i sin tur gör att det går att avgå med segern i just det enskilda fallet, men - som någon sa - lagar till till för de laglydiga. Lagar eller regler och likaså skyltar uttrycker ju i vart fall ett tydligt önskemål, oavsett det är från lagstiftaren (vad kan vara tydligare än en böteslapp?) eller den enskilde markägaren. Det kan vara så, att jag i strid med önskemålet har formell rätt att stanna med min husbil just där och just då, övernatta där och kanske rentav ta ut grillen. Formellt möjligen helt korrekt. Nästa gång jag kommer riskerar jag, att där finns en förbudsskylt, ett hinder i form av stenar eller så kallad höjdhoppsställning eller rentav en opinion bland de boende. Vad har jag då vunnit? Det förefaller som om det på senare tid stramats åt på flera ställen i södra Europa och även här hemma. Att stifta lagar eller skriva regler som täcker varje tänkbar situation går nog inte och personligen vill jag inte heller ha det så, utan där får i stället långsiktighet och sunt förnuft ta vid. Vad tjänar vi husbilsåkare mest på i det långa loppet?

// Peter
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja här i Sverige är det ju inga problem med fricamping sålänge vi inte bryter mot terrängkörningslagen och markägaren tillåter det. Dessutom har vi allemansrätten som ger oss en viss frihet under ansvar men den rätten kan vi ju inte använda oss av med husbilen.
I HR har vi ju inte allemansrätten som ger oss samma möjligheter som här hemma och det är helt klart förbjudet att fricampa. Att stanna på en rastplats för att vila några timmar är jag ganska säker på att det är svårt att bötfälla, alternativet skulle ju vara att köra uttröttad och vara en trafikfara. Dessutom så tror jag inte att man stannar på en rastplats flera dygn, vilket ju bör tolkas som fricamping, med en mysfaktor mindre än noll, när man kan hitta mysiga små campingar utmed den vackra kusten.
Vadå vackra kusten? Kroatien är mera än vackra kusten och jag äker inte till som du säger vackra kusten.. inåt landet är mycket vackrare och inga små mysiga campingar som du säger, men du kan ju alltid stanna på gården hos nån bonden.. Dom blir ju bara glada för sån besök.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det är inte parkeringen som är olaglg, utan ÖVERNATTNING I FORDON som kan ge böter.
Säger som Stenmark en gång sa ” de e ingen ide o förklar för nån som int’ begrip”

Hejs
Claes 105
Exakt och du begriper inte heller att du får övernatta. Jag gör det och än har jag aldrig fått nån bötes lapp, varken i Kroatien Austrien Tyskland eller Danmark.. Men jag parkerar och inte campar så godnatt
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Exakt och du begriper inte heller att du får övernatta. Jag gör det och än har jag aldrig fått nån bötes lapp, varken i Kroatien Austrien Tyskland eller Danmark.. Men jag parkerar och inte campar så godnatt
Kan du förklara hur du vet att du får övernatta i en ”parkerad” husbil? Då inte bara att du aldrig fått böter, det säger ingenting om att man får göra det, utan varifrån kommer den regeln?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vadå vackra kusten? Kroatien är mera än vackra kusten och jag äker inte till som du säger vackra kusten.. inåt landet är mycket vackrare och inga små mysiga campingar som du säger, men du kan ju alltid stanna på gården hos nån bonden.. Dom blir ju bara glada för sån besök.

ja, jag vet också att det är vackert i inlandet, men för oss är det den härliga kusten, det kristallklara vattnet, de mysiga gamla städerna och campingarna som ligger väl utplacerade för att kunna uppleva så mycket som möjligt. Det finns inte på kartan att vi skulle semestra därnere genom att bara fricampa. Vi har också tänkt att vi ska undersöka Slavonien lite mer i framtiden, hoppas att det finns campingar där.

jag tror att det kan bli svårt att övertyga polisen att man inte campar när man kommer ner från SE och övernattar i campingfordon. Definitionsmässigt så är väl camping med husbil att man övernattar i den, har sin packning/utrustning i den, lagar mat och äter i den och har den som samlingspunkt och uppehållsställe under sin resa.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Definitionsmässigt så är väl camping med husbil att man övernattar i den, har sin packning/utrustning i den, lagar mat och äter i den och har den som samlingspunkt och uppehållsställe under sin resa.
Intressant teori, har du någonting som styrker den? Måste alla de aktiviteter du räknar upp ingå eller räcker det med en av dem?
Jag väntar med spänning på fakta i "målet", dvs kroatiska definitionen av "camping", till skillnad från "parkering".
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Bötesföreläggandet som Claes15 uppvisar är utskriven av en turistinspektör vid Turistministeriet och inte av polisen.
Det många glömmer är att Kroatien har turistskatt som mig veterligen är 10 kuna / natt / person (om den inte har ändrats sedan 2019?) Vill minnas att jag sist fick betala 3-5 Kuna /natt/p. på en camping. Oavsett beloppets storlek tas denna skatt ut av hotell, pensionat, camping, ställplats, m.fl. Inget man märker när man frågar efter priset eller betalar men det skall framgå av kvittot. (om du får något? :cool:)
Om turister parkerar "fritt", betalar de inte skatt för den övernattningen. Gör man det ofta, undandrar man Turistministeriet betydande inkomster och "det går inte för sig!", säger turistinspektörn, därför får du en bot. Jag är osäker om bötesbeloppet men den kan variera från 35€ till 150€ enligt uppgifter jag fått av folk som drabbats.
Jag skulle gissa att detta är en stor anledning till bötesförfarandet i Kroatien för parkerande övernattare. Det drabbar heller inte så många för de har inte så många turistinspektörer. Polisen brukar enbart be en att flytta om de ogillar övernattning, de bötfäller dock gärna turister som överträder parkeringsregelverket (innan Kroatien kom med i EU-klubben var det också förbjudet att övernatta i HB utanför campingen, men tillsynen var låg och några böter utgick inte, vad jag vet, man blev helt enkelt ombedd att flytta).
Men det är väl klart som rakija att alla skall betala sin skatt!?
Japaner är alltid värst! :D Lämnar man Japan tar flygbolaget ut en "sayonara-skatt" om ca. 8 € /p.
Så några Kuna om dagen i Kroatien är väl inget att hänga upp sig på? Ogillar man det är det enkelt! Res inte till Kroatien!
Julian
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Intressant teori, har du någonting som styrker den? Måste alla de aktiviteter du räknar upp ingå eller räcker det med en av dem?
Jag väntar med spänning på fakta i "målet", dvs kroatiska definitionen av "camping", till skillnad från "parkering".

Som du säkert förstår så är det mitt sätt att se på campinglivet, vill du veta hur HR exakt tänker så får du naturligtvis lyssna med dem, t ex konsulat, myndigheter och campingorganisationer, förhoppningsvis kan det minska din spänning. För mig är det inga bekymmer att skilja på camping, fricamping eller bara en vanlig övernattning utan campingfordon.

Precis som Amstel nämner så ska iaf vi som semestrar HR betala en turistskatt så tänker du övernatta på en parkering som turist bör du ju se till att betala in avgiften. När vi för några år sedan hyrde en lägenhet åt våra bekanta så var värden väldigt noga med att tala om för oss, samt noterade på kvittot, att turistskatten ingick i hyresbeloppet. Han meddelade också att våra vänner var registrerade. Hur detta med registreringen fungerar idag låter jag vara osagt
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fråga till Amstel... varför fick Claes betala böter? Det verkar som att du kontrollerat kvittot? ( Eller vad bygger du på? )

1. Han fick böterna för att han sov i husbilen?

2. Han fick böterna för att han inte hade betalat turistskatt?

Vad anger man på kvittot?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Den kreativa kanske kan betala in turistskatten "manuellt" för några dagar innan man börjar camparkera. Om någon knackar på dörren kan man visa ett kvitto på betald turistskatt för några dygn. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fråga till Amstel... varför fick Claes betala böter? Det verkar som att du kontrollerat kvittot? ( Eller vad bygger du på? )

1. Han fick böterna för att han sov i husbilen?

2. Han fick böterna för att han inte hade betalat turistskatt?

Vad anger man på kvittot?

Nu får du väl snart ta det lite lugnare, om du vill veta allt i detalj, sök själv!
 
Toppen