• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping i Kroatien

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Enligt Palte... får man inte sova i husbil mer än.......... ordet är sova!!
Enligt en folder ( Lundsholm) inte tillåtet att campa..... etc.
.............
Jag vet inte vad som gäller. Men utifrån det som framkommit i tråden...så vet egentligen ingen exakt vad som gäller. Ingen har visat upp...tydlig info om vad som gäller.
Texten i foldern är förmodligen rätt men då används ordet campa.


Jag tror att förmodligen har också Kroatien samma problem med vad är camping o vad är parkering.
Får man parkera o fixa lite kaffe o äta en smörgås inne i sin husbil på dagtid?
Oj bilen lutar lite jag lägger ut en nivåkloss!
Nej nej farfar gör inte det skriker barnbarnet... då kan vi få böter!

Så är det någon här som..verkligen vet? Kan ju va bra att känna till för de som funderar på att åka dit med husbil.
 
Senast ändrad:

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Enligt Palte... får man inte sova i husbil mer än.......... ordet är sova!!
Enligt en folder ( Lundsholm) inte tillåtet att campa..... etc.
.............
Jag vet inte vad som gäller. Men utifrån det som framkommit i tråden...så vet egentligen ingen exakt vad som gäller. Ingen har visat upp...tydlig info om vad som gäller.
Texten i foldern är förmodligen rätt men då används ordet campa.


Jag tror att förmodligen har också Kroatien samma problem med vad är camping o vad är parkering.
Får man parkera o fixa lite kaffe o äta en smörgås inne i sin husbil på dagtid?
Oj bilen lutar lite jag lägger ut en nivåkloss!
Nej nej farfar gör inte det skriker barnbarnet... då kan vi få böter!

Så är det någon här som..verkligen vet? Kan ju va bra att känna till för de som funderar på att åka dit med husbil.
dagtid är väl inga problem myndigheterna vill hjälpa sina campingplatser finns likadant i vissa ställen i sverige eller ordning och reda
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo jo jo men vet du eller någon vad som verkligen gäller i Kroatien?
Många svenska kommuner har regler kring att camping är förbjuden så så långt finns stora likheter med Kroatien.
Vad gäller i Kroatien? Typ... inte bara jag tror eller ..... ? Vad gäller o vad grundas detta på.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Då var vi här igen...

Pålle
Hur definierar du skillnaden mellan camping och parkering? I den citerade texten står det "campa", och i min värld är det inte camping om man parkerar ett fordon på tillåten p-plats. Om man sedan sover i det eller inte är ovidkommande. Camping blir det om man börjar ställa ut möbler osv.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hur definierar du skillnaden mellan camping och parkering? I den citerade texten står det "campa", och i min värld är det inte camping om man parkerar ett fordon på tillåten p-plats. Om man sedan sover i det eller inte är ovidkommande. Camping blir det om man börjar ställa ut möbler osv.
Problemet är väl att det spelar ingen roll vad som finns i din värld. Det är vad som gäller i lagar och regler som räknas. Ytterst vad som gäller i en domstol. Och det verkar vara lite si och så med den kunskapen. En sak vi fått reda på är att det tydligen går att parkera på en p-plats över natt utan att någon bryr sig. Varför det är så vet vi förstås inte. Och om det skulle funka om några hundra bilar gjorde på samma sätt, det vet vi heller inte. Fortfarande inga egentliga svar alltså.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Jo jo jo men vet du eller någon vad som verkligen gäller i Kroatien?
Många svenska kommuner har regler kring att camping är förbjuden så så långt finns stora likheter med Kroatien.
Vad gäller i Kroatien? Typ... inte bara jag tror eller ..... ? Vad gäller o vad grundas detta på.
DF284EE4-39C2-4ADB-838F-074B4C97758A.png
Så här ser böteslappen ut om man blir påkommen med övernattning i husbil i Kroatien.
1000 kuna kontant på plats.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Visa bilaga 206126
Så här ser böteslappen ut om man blir påkommen med övernattning i husbil i Kroatien.
1000 kuna kontant på plats.
Tack Claes då vet vi.

Vi behöver m.a.o. inte älta frågan mera, mera konkret än vad Claes presenterat här vet jag inte vad det skulle vara.

Zlatko, du vet mycket väl vad som gäller i Kroatien, att du själv nonchalerar reglerna får stå för dig, men det är inte annat än fräckt att här skapa förvirring i vad som gäller och inte.

Dina inlägg gör mig förvirrad, undrar vad du vill med dem.... lura dina klubbvänner?

Tommy
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan t.o.m. vara så att det finns olika regler på lägre nivå i många länder beroende på hur förvaltningsmodellen ser uti respektive land. Ibland är det kommuner eller guvernement eller regioner eller ... som har hand om parkeringsbestämmelser.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå det går att göra det betydligt mera konkret än...Claes kvitto visar.
Kvittot pekar dock i en viss riktning....
Men att påstå....då vet vi det.....
Vad jag vet det bestämmer jag själv!

Att Claes har fått böter säger ju bara något om vilka regler som finns där detta hänt.

I tråden talas det om.... så tolkar jag det....hela Kroatien.
Jag tycker att ska man ha nytta av informationen här på husbilsklubben så ska man kunna lita på den.
Så frågan blir är det någon som kan svara på... är det i hela Kroatien förbjudet att sova i en parkerad husbil?
I så fall bör det ju rimligtvis finnas någon sorts lagtext som anger t ex mellan vilka klockslag gäller ett förbud? Hur definieras sova eller vistas i husbil? Mm.
Det är mycket rimligt att den som planerar en resa kan få klar o tydlig information....
Annars är det ju bättre att hitta den information på något annat sätt eller annat ställe.
Det finns en tråd Klistrade trådar kring just detta problem.
Att snabbt o enkelt få ett riktigt svar på en frågeställning.
Det är en viktig frågeställning för husbilsklubben...
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Jodå det går att göra det betydligt mera konkret än...Claes kvitto visar.
Kvittot pekar dock i en viss riktning....
Men att påstå....då vet vi det.....
Vad jag vet det bestämmer jag själv!

Att Claes har fått böter säger ju bara något om vilka regler som finns där detta hänt.

I tråden talas det om.... så tolkar jag det....hela Kroatien.
Jag tycker att ska man ha nytta av informationen här på husbilsklubben så ska man kunna lita på den.
Så frågan blir är det någon som kan svara på... är det i hela Kroatien förbjudet att sova i en parkerad husbil?
I så fall bör det ju rimligtvis finnas någon sorts lagtext som anger t ex mellan vilka klockslag gäller ett förbud? Hur definieras sova eller vistas i husbil? Mm.
Det är mycket rimligt att den som planerar en resa kan få klar o tydlig information....
Annars är det ju bättre att hitta den information på något annat sätt eller annat ställe.
Det finns en tråd kring just detta problem.
Att snabbt o enkelt få ett riktigt svar på en frågeställning.
Det är en viktig frågeställning för husbilsklubben...
Nu nämner du bara Kroatien. Men i många länder tex Spanien är det lokala regler som gäller. På vissa ställen räknas möbler som camping, på andra ställen markisen och ytterligare andra ställen klossar. Att redogöra detta för hela Europa blir en hel roman. Så jag tycker att det borde skapas en separat tråd om dessa frågor, möjligtvis per land. Men att reda ut det här i denna tråd blir väldigt långt från ämnet. Dessutom så envisas vissa att ta upp skillnaden med parkering och camping och tom hänvisa till EU som absolut inte tagit något beslut i frågan.
 
Senast ändrad:

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Visa bilaga 206126
Så här ser böteslappen ut om man blir påkommen med övernattning i husbil i Kroatien.
1000 kuna kontant på plats.
Hade du parkerat bilen lagligt? Hade du pallat upp bilen? Hade du några ägodelar utanför bilen (typ bord, markis....)? Vore intressant att veta. Hur som helst, tack för informationen!
/tomas
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hade du parkerat bilen lagligt? Hade du pallat upp bilen? Hade du några ägodelar utanför bilen (typ bord, markis....)? Vore intressant att veta. Hur som helst, tack för informationen!
/tomas
Ja, mycke diskusion blir det, men svar på din fråga är, enbart korrekt parkering utan ” campingbeteende”.

Hejs
Claes 105
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Visa bilaga 206126
Så här ser böteslappen ut om man blir påkommen med övernattning i husbil i Kroatien.
1000 kuna kontant på plats.

Tack för bilden. Om någon på tråden förstår kroatiska kan man nog läsa ut vilken paragraf man hänvisar till. Då har vi kommit ett steg närmare fakta. Nästa steg är om det finns någon kroatisktalande som kan få fram en kopia på lagparagrafen. Då har vi fakta.
/tomas
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tofa,
Här har vi en Kroatisk sida:Camping holidays in Croatia by camper van - CAMPING.HR
Avsändare: Ministry of Tourism Republic of Croatia, Croatia full of life - Croatia Tourist Board, HUT, Croatia Camping Union.

Där vi bl.a. kan läsa detta; There is an important point to note though: In Croatia it is prohibited by law to camp outside campsites and the fines are high.

Hoppas det här uppfyller dina krav, tog mig inte fem minuter att få fram uppgifterna.
Lagparagrafen får du leta upp själv, om inte uppgifter från Turistministeriet och landets Turistråds räcker.

Tommy
 
Toppen