• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frankia

P

perprott

Guest
Sv: Frankia

Kul om ni kommer!
Ring gärna och bekräfta på tel: 070-250 04 51.

H

hilding jonasson

Guest

hej
har också en 08 ,men inga problem vad krånglar för dej då?
hilding

KJELL K

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024

Jag tror alla som har det nya MB Sprinterchassiet med längsta hjulbasen har
samma problem med vibrationer. Det spelar ingen roll om det är flak, skåp
eller husbilsbyggnation eller vem som byggt husbilen.

Det är bara hoppas att Mercedes tar ansvar för kontruktionsmissen.
Kanske den långa drivaxeln skapar dessa problem.

På vår bil är problemet störst vid ca 70 km/tim, men finns med i hela
fartregistret.
En bekant med samma motor men ett kortare chassie har inte dessa
problem.

Jag vill definitivt inte byta ut MBs 3 liters V6 eller växellådan, de är
i absolut toppklass!!!

Dags för en gemensam aktion mot Philipsson/Mercedes?

Är dessa problem med Mercedes chassiet aktuella fortfarande eller har det kommit en lösning från MB.

Hälsningar
Kjell

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har ikke tittet på undersiden av denne MB modellen, men er drivakselen hel eller delt og hvordan er opphenget ved delingen. Lang drivaksel krever en meget god avbalansering - selv litt understellsmasse på akslingen lager vibrasjon. Ikke mange som har utstyr for å kontrollere balansen for slike akslinger. En delt aksling blir ikke like kjenslig, men lagringen i opphenget kan lage merkelige fenomen om det er litt skjevt montert.

Uansett så burde MB ta tak i problemet.

KJELL K

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024

Är dessa problem med Mercedes chassiet aktuella fortfarande eller har det kommit en lösning från MB.

Hälsningar
Kjell

Då jag är intresserad av att köpa en bil med långt MB chassie från 2008-2009 gäller min fråga främst om de som hade/har problem med obalans har kunnat få det åtgärdat, eller om det fortfarande inte finns någon lösning på problemet.

// Kjell

F

F.d. 14324

Guest

Kardanaxlarna till sprinter går att renovera, de är lite luriga då det är av "engångstyp" vilket innebär att knutkorsen inte sitter säkrade med låsring utan de sitter fixerade ungefär som med "körnslag".
I mitt jobb ordnade vi detta till en bil med hjälp av Svea bil i Bromma, (jag har inga aktier där)
Problemet med axeln vi skickade dit var att den främre delen var krokig och det lät inte alls bra under körning. De riktade och balanserade axeln och vi har inga klagomål alls på deras jobb, det blev bra helt enkelt. :)

KuMaNi skrev en tråd om sina vibrationer men det har jag för mig gällde en MAN, informativ tråd dock.

Så här ser en kardanaxel ut till sprinter från -07 och framåt med långa hjulbasen. Tre delar med två stödlager och just den här axeln har suttit på firmabilen vid mitt jobb, bilen köptes och började låta mer och mer illa under resan hem. Någon hade försökt sig på någon slags konstig panikåtgärd med en svets för att få tyst på den här stången... men vi hade inga problem att få ut ersättning av bilförsäljaren för en ny axel!

IMG_20141114_120525.jpg

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:
Toppen