• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frankia

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Frankia

Ja men nu var det ju inte Fiat i den bil som nämdes från början därför ointressant att jämföra fram med bakhjulsdrift, det är ju kardanstång kontra drivknutar. Som sagt hur beter sig bilen vid start stopp och växling upp och ner. Och så är det inte Frankia som märke som är felet utan bilen Mercedes i detta fall.

Senast redigerad av en moderator:

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

Hej!
Konstaterar att du har samma problem som jag och många andra har med helintegrerade Byrstner, vad vi gör är att man byter till andra fjädrar fram och justerar framvagnsinställningen och enligt dom som redan gjort detta, upplever att dom fått en helt annan bil med bättre komfort, och bilen blir c:a 6 cm högre fram.

Mvh Bosse

byggarnsten

FD HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
2896
Medlemskap
2021

Hej både ok, dom tar inte hand om kunderna som dom borde, har haft väldigt problem med värmen och obalans, är väldigt missnöjd, tråkigt, har anmält dom till Allmänareklamationsnämden

Hälsningar Sten

byggarnsten

FD HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
2896
Medlemskap
2021

Hej ja det är ju trevligt att det finns dom som är nöjda med Forsbergs men inte jag, har haft så mycket fel så det blir ju jobbigt till slut, man har ingen lust att åka överhuvudtaget, det är en mercedes med automat men med motor o låda är det inga problem det är vibrationerna och bodelen

Mycket missnöjd

byggarnsten

FD HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
2896
Medlemskap
2021

Hej, det är frågan det, hur skall ni använda bilen, året runt då är det inge större plus att köpa en Frankia

Sten

F

F.d. 3077

Guest

Hej har ej Frankia,(trodde dom var välgjorda ?) men väl Fiat 3 axligt Alko chassi,byt framfjädrar så blir åtminstone det bra .Pratade med en som hade en ny! Eura intrega 3 axlat måste byta framfjädrar,
Varför envisas tillverkarna och Fiat med dessa svaga fjädrar???
Bernt

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Jag tror alla som har det nya MB Sprinterchassiet med längsta hjulbasen har
samma problem med vibrationer. Det spelar ingen roll om det är flak, skåp
eller husbilsbyggnation eller vem som byggt husbilen.

Det är bara hoppas att Mercedes tar ansvar för kontruktionsmissen.
Kanske den långa drivaxeln skapar dessa problem.

På vår bil är problemet störst vid ca 70 km/tim, men finns med i hela
fartregistret.
En bekant med samma motor men ett kortare chassie har inte dessa
problem.

Jag vill definitivt inte byta ut MBs 3 liters V6 eller växellådan, de är
i absolut toppklass!!!

Dags för en gemensam aktion mot Philipsson/Mercedes?

Senast ändrad:
F

F.d. 11203

Guest

Hej
När jag pratade med Mercedes här i uppsala så lovade dom mig att problemet skall lösas har själv en 316 cdi.inga problem,Mercedes jobbar på principen att ej finnas ´med i statisticken med bilar som har fel
mvh deicer
p.s. tag kontakt med ex. Hedin bil

F

F.d. 25023

Guest

Vår bil är M-B 318cd med automat och ALKO-lågbyggd chassi.

De jobbade länge och mycket med vår M-B chassi i Bad-Waldsee i Tyskland på Mercedes-service. Mätte och funderade.

Efter att de hade bytt kardanaxeln, kardanlagren, balanserad alla hjul, mätt alla fälgar för
rundhet och skevhet mätte de också drivaxlarna.

Och där var avvikelsen i någonting (?) 0,7 mm, när den skulle varit mindre än 0,2 mm.

De skulle byta drivaxlarna, men... de fanns inte att få tag i då, och så svarvades & slipades de nuvarande om på någon verkstad, sattes dit och allt blev jättebra. Alla vibrationerna i chassiet försvann!

Nu väntar vi att M-B får fram nya och de temporärt ditsatta axlarna skall bytas mot nya här i Sverige. (Törs vi??)

Hoppas ni alla får era bilar i ordning med.

hälsning
jyrki

H

hilding jonasson

Guest

hej har en i8400 med mb automat 186 hk 2000 mil från forsbergs. har inte kört den många mil men den går fint,fick förlängd garanti vid köpet, 6 månader, men det har inte varit nåt att klaga på men fotsteget poppar inte ut kanske en droppe olja hjälper,luxury class.

F

F.d. 53012

Guest

Hej på er, hur många är det som åker Frankia, skulle vilja ha kontakt med så många som möjligt, har en 08 och mycket problem, önskar höra era synpunkter Tack

Hälsningar Sten Gustafsson
Som sagt vad har hänt känns som ett premiummärke enl mig i alla fall. Med 400-450 tillverkade bilar per år.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Det hade vi gärna gjort, om vi haft någon husbil. Nu är den såld och vi har inte köpt någon ny ännu.

Hoppas ni får en trevlig träff.

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Låter trevligt :eek:)
Ska se om vi inte kan stuva runt lite i schemat och ta "Franke" och åka till Rindö.

Kul med en träff som är i närheten.

// Fredrik

Toppen