Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Härligt att det fungerar som tänkt men du har absolut helt fel i att det bara är att byta, vill du höra till skaran som laddar sina batterier 2-3000 ggr så jäklar du får du köra med en massa övervakning och balansering men nöjer du dig med samma livslängd som ett bra bly så visst då är det bara att byta och glöm inte att ju hårdare du kör batteriet desto viktigare att det att balansera.Har nu testat min mitt batteri, Winston 90ah utan bms. Se här vad jag har installerat: http://www.husbilsklubben.se/forums/t101413-2/#post853243
Problem har det varit med laddningen från generatorn. Votronic VBCS 45/30/350 Triple var en helt ny modell och väl inte riktigt utprovad. Under tiden den varit på uppdatering av mjukvaran så har jag kört med min gamla laddare, Ctek 250dual.
Det är ju fel årstid att testa batteri för de belastas inte så hårt när det bara är kompressorkylskåpet som står för belastningen men batteriet verkar ge fler ah än det gamla agm-batteriet på 150ah så jag är nöjd. Viktbesparingen är 29kg.
Men om jag skulle gjort om det idag så skulle jag bara bytt ut batteriet och gett fanken i all skyddutrustning och avancerad laddning! Med Ctek 250dual har allt fungerat och det har varken blivit över- eller underspänning. Alla åsikter som varit här i tråden att man måste göra allt oerhört komplicerat för att det ska fungera är ju bara snack. Följ norrmännens råd och byt bara batteriet till Lifepo4! Ha bara någon form av batterimonitor med shunt så man se hur strömmarna går, ovärdeligt för övervakning och felsökning.
Härligt att det fungerar som tänkt men du har absolut helt fel i att det bara är att byta, vill du höra till skaran som laddar sina batterier 2-3000 ggr så jäklar du får du köra med en massa övervakning och balansering men nöjer du dig med samma livslängd som ett bra bly så visst då är det bara att byta och glöm inte att ju hårdare du kör batteriet desto viktigare att det att balansera.
Til JonasS
Hei!
Forstår ikke hva du mener.
Jeg fikk montert mitt nye LFP4 batteri for snart ett år siden. Ut med det
gamle GEL 150Ah og inn med 100Ah med innebygd BMS, det tok 15 min.
Har siden kjørt 16000 km uten noen problemer, tvert om, det er en ny tid,
alltid rikelig med strøm tilgjengelig, og, ikke minst, spenningen er på topp selv
etter lange netter med varmeren i gang.
Kan bare anbefale den nye tid
Hilsen Regent.
PS. Ekstrabonus, økte lasteevnen med 40kg.
Vi håller på att testa våra nya LFP (2 x 100 Amp med BMS, köpta i Norge, solcellsberoende vildmarksstugor & båtlandet), för billig peng och har bokstavligen "tappat andan" hur bra allt fungerar. Och vad är då "bra" kan man undra? Först var vi glada för vikten men sen kom något ännu viktigare, laddningstid!!!
Nästan allt som våra LFP pionjärer och föregångare har skrivit om här på HBK-forumet stämmer på pricken. Idag har vi även inbygda BMS system redan vid köpet och det går att ladda supersnabbt med vad du än laddar med. Vi har t.ex. 2x100 W solceller (klass A) som laddar ca 6 Amp under en solig dag och inför kvällens TV-nyhetstittande, en och annan romantisk TV-serie, eller dagens dator-bildbearbetning, m.m... Fungerar hur bra som helst!
"framtidens" bodelsbatteri = JA (redan idag)!
För vår del är det numera helt ute med alla former av blybatterier. Nu och troligtvis kommande 10 åren koncentrera vi oss på helt andra saker vilket känns väldigt skönt. Att vi har extra koll på laddning utöver den inbyggda BMS systemet är bara att tacka HBK medlemmar för!
Ring gärna till Tommy Moe +47 922 55435 på SKANBATT för prisuppgift. Verkar som att batterierna blir billigare för varje månad. Vi betalade under 9 000:- st. inkl. tull & moms.Det låter ju bra! Har ni länk och pris till dessa batterier?
Ring gärna till Tommy Moe +47 922 55435 på SKANBATT för prisuppgift. Verkar som att batterierna blir billigare för varje månad. Vi betalade under 9 000:- st. inkl. tull & moms.