Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vad blev den totala kostnaden för alla tre enheterna?
Optima är blyvariant och bör ligga på ca 400-1500 cykler. Här ser du en visuell jämförelse med LFP som bör ligga på ca 2000-4000 cykler. Hoppas det hjälper lite som svar på din fråga Stig.... Är det någon som har en jämförelse med LiIon batteri vs Optima stavbatterer?
Jag har både pratat och fått e-mail med uppgifter om att LFP batterier kommer att hålla, vid vettig förbrukning och skötsel, på upp till 30 år (bl.a. Tyska kvalitetsbatterier). Tycker att påståendet drar lite i överkant, men hur som helst, batteripriset med kringliggande utrustning och diverse tillbehör är inte konkurrenskraftigt jfr med AGM, GEL och den "gamla" tekniken. Anledning till att vi ska ha LFP är problem vi haft i samband med Truma diesel och ej av ekonomiska skäl. Visst kunde vi fixat problemet på andra och billigare sätt, men vem orkar ett varv till med AGM?
Ja 30år är en jäkla lång tid för ett batteri i husbil!
Men det är väl inget man får skriftligt på
Fördelar med LFP är väl låg vikt, kort uppladdningstid ifall man även byter till en rejäl laddare.
Mina 3st GEL höll i 11år sen sa det mittre gonatt, bytte alla 3 till AGM.
Det som man tror dom gör för att klara sina åtaganden som billeverantör är att man har relativt stora reserver som man ej låter förarna använda föränn dom behövs pga slitage, dvs en ny Tesla kan köra mycket längre om man skulle få använda all tillgänglig ström men då skulle en gammal Tesla upplevas sämre vilket skulle skapa garantiproblem.
Det som man tror dom gör för att klara sina åtaganden som billeverantör är att man har relativt stora reserver som man ej låter förarna använda föränn dom behövs pga slitage, dvs en ny Tesla kan köra mycket längre om man skulle få använda all tillgänglig ström men då skulle en gammal Tesla upplevas sämre vilket skulle skapa garantiproblem.
Detta är inget som konfirmerats men det diskuterades så av insatta personer på ett batteri/ladd seminarium jag var på för en tid sedan.
Kommer det ut så kommer någon att stämma dom för att man ej får använda allt man betalt för om jag känner USA rätt
Ja 30år är en jäkla lång tid för ett batteri i husbil!
Men det är väl inget man får skriftligt på
Fördelar med LFP är väl låg vikt, kort uppladdningstid ifall man även byter till en rejäl laddare.
Mina 3st GEL höll i 11år sen sa det mittre gonatt, bytte alla 3 till AGM.