Jag lånade min chefs elbil (volvo xc40) igår till idag för en lite längre resa.
Nyköping-Uddevalla-Göteborg-Halmstad-Växjö-Nyköping, totalt 138mil.
Körde samma sväng för en månad sedan med min laddhybrid (Volvo xc60).
Startade fulladdat hemifrån förra gången och hittade ingen laddning för natten så det blev mest hybriddrift.
Fick tanka när jag kom hem och bilen hade då dragit ca 0,5 liter/mil (höll hastighetgränsen) och var hemma på eftermiddagen.
Igår startade vi med elbilen fulltankad och då ska den klara ca 45mil, vi kom ca 25 innan det var dags att börja kolla efter på fyllning (blev drygt 30mil.
Där var det bara en snabbladdare (av två) i funktion och två bilar före. Det blev långlunch på nästan två timmar sedan satt vi av en timme i bilen när vi laddade.
Jobbade lite i Uddevalla och for vidare och fick ladda igen på vägen till Göteborg, dock bara 30min så det skulle räcka till hotellet i Kungsbacka där vi kunde ladda fullt över natten.
Idag fick vi stanna och ladda totalt tre gånger...
Kom hem för ca en timme sedan och räknade då ihop arbetad tid och restid (inkl laddstopp) och arbetstiden är ungefär densamma men restiden är totalt 8,5h! längre på två dar.
Det var första, och även sista på lååång tid, som jag åker elbil.
Har man ingen brådska och inte gör körningar på mer än 30mil/dygn (på sommaren) så kan det funka med elbil men inte annars.
Jag fick frågan om jag ville låna den bilen förra veckan när jag var till Östersund och Luleå och jag är glad att jag tackade nej då....