• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågan om fria ställplatser avgörs av Konkurrensverket

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Om jag inte missminner mig helt så finns det väl till och med folk som är på campingen året runt och till och med har post dit.
Man kan ju vidarebefordra post såklart, men att skriva sig och bo på en camping tror jag strider mot någon regel (?)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
det var någon här som skrev om att samarbeta med andra klubbar det skrev jag om för en tid sedan
men det raderades tydligen! jag har varit med i många föreningar och vi har alltid haft samarbete här
fins fler husbilsklubbar i landet som har samma mål då är det bättre med samarbete än fiende skap
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag är inte särkilt kunnig i Plan-och Bygglagen men förstår nog att många av dessa långliggare egentligen utgör ett brott mot lagen. Husvagnarna, ofta avställda och inte trafikmässiga, med tillhörande byggnationer torde väl vara bygglovspliktiga. Det finns fall där tillsynsmyndigheter slagit till mot sådana svartbyggen, men då har det även handlat om brott mot strandskyddet.

Jag kan ju tycka att campingägarna ska ligga lite lågt med kampanjer mot kommuner, med husbilarna som slagträn, om införandet av olika förbud. En praxis som kommuner oftast tiilämpar är att inte göra kontroller av bygglov, så länge ingen klagar. (!)
 
F

F.d. 58689

Guest
Vet inte om någon av er stått på asfaltöknen i Karlskoga, i värmen, under veckan.
Jättefina, fräscha ställplatser med all service, inkl wifi, för bara 150kr! Superbilligt!! :)

MEN för mig är läget viktigare än priset.
Hade inte pallat en kvart där nere i den stekande solen på Boforsudden, trots att det var billigt.
Stod istället gratis i skuggan vid Loviselund och höll ändå på att storkna, men nära till allt.
Behövde ju ingen service, men åt thaimat och passade på att proviantera gasol, mat mm för att gynna ortens handlare och på så vis "tacka" kommunen för bra P-plats.
Så prioriterar jag.
IMG_20200817_151636.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Innan någon börjar bråka om att Cre8iv "står fel":

H12. Husvagnsplats
Husvagnsplats


Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för fordon med bostadsutrymme.

Gäller således både husvagnar och husbilar, och det spelar inte någon roll om husbilen är svensk- eller utlandsregistrerad, personbils- eller lastbilsregistrerad.

Pålle
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Många (de flesta?) campingar säljer säsongsplatser och säsongsplatserna är i allmänhet i klar majoritet av totala antalet platser. Två campingar jag kollade upp redovisar t.ex. "100 husvagnsplatser, 40 gästplatser, 10 stugor" och en annan "174 husvagnsplatser, 39 gästplatser". Jag tolkar sättet att ange platser som att "husvagnsplatser" = långliggare = säsongsplatser och "gästplatser" = de som bara stannar en natt eller några nätter. Fokus är helt klart inte på den typ av resande som husbilar representerar.

Man har, som jag tror, ett sätt att komma runt bygglovs-kravet vid uppställning mer än 6 månader genom att varje säsong (sommar/vinter) hanteras för sig och att husvagnarna, så att säga, rullas ut för att sedan rullas in igen. Men visst har jag också sett campingar med vagnar som uppenbarligen står där mer eller mindre permanent. Man förvarar helt enkelt sin husvagn på en camping utan att bo i den annat än då och då, som en sommarstuga. Jag kan tänka mig att vissa kommuner resonerar som så, att har campingen bygglov så har också de som står där bygglov, t.o.m. om man bygger s.k. spiketält. Eller med andra ord: det är viktigare för kommunen att campingen får intäkter av säsongsplatser än att rida på paragraferna.

Men den grundläggande missförståndet kvarstår: användningen av husbil är en helt annat sätt att vara, än att använda en husvagn. Nu tror jag många campingägare inser detta, men de är en hyfsat inflytelserik lobby som understödda av Svensk Camping driver kampanj varje år för att få fler kunder. De här artiklarna/klagomålen återkommer regelbundet varje år. Som många har sagt: vill campingar ha husbilar så får de erbjuda den service husbilsåkare vill ha, till ett pris husbilsåkarna tycker är värt att betala. En av grundbultarna i en marknadsekonomi.

MVH
Hans
 
F

F.d. 58689

Guest
Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för fordon med bostadsutrymme.

Gäller således både husvagnar och husbilar
Kollade just upp detta när jag parkerat och tolkar ovanstående som ok.
Annars ska nog platsen bort från HBKs HBP.
Snälla nån, vad är det som är fel?!
 
Senast redigerad av en moderator:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Så här kan en camping se ut:
Långt över 100 villavagnar, fast anslutna till el o va. Ofta med stora tralldäck runt om.
Betydligt färre fasta husvagnsplatser.
På sin höjd utrymme för ett 20-30-tal tält, husbilar och tillfälliga husvagnar.
Det är väl den sistnämnda kategorin som gör att man kan kalla det hela för camping.
Man kan undra om det var så det var tänkt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kollade just upp detta när jag parkerat och tolkar ovanstående som ok.
Annars ska nog platsen bort från HBKs HBP.
Snälla nån, vad är det som är fel?!

Jag förstår inte heller vad som är fel, och kan inte se att någon påstått att du gjort fel.

Tvärtom så påpekade jag att du gjort helt rätt, innan någon annan började påstå att du gjort fel.

(Men du kanske inte läste första raden i mitt inlägg?)

Pålle
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Stor del av diskussionen i tråden har kommit att handla om camping relativt husbilsplatser.
Vi kan ju ha i minne att tråden började med en anmälan till Konkurrensverket från Vänersborgs Gästhamn och Marina. De är definitivt ingen camping utan erbjuder husbilsplatser på liknande sätt som kommunen (i det här falet).

MVH
Hans
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Stor del av diskussionen i tråden har kommit att handla om camping relativt husbilsplatser.
Vi kan ju ha i minne att tråden började med en anmälan till Konkurrensverket från Vänersborgs Gästhamn och Marina. De är definitivt ingen camping utan erbjuder husbilsplatser på liknande sätt som kommunen (i det här falet).

MVH
Hans
Nja, dom säljer husbilsplatser med el, vatten, tömning, toalett och dusch, medan kommunen erbjuder parkeringsplats för såväl personbilar som husbilar. Två olika tjänster.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
P4 Kronoberg har också uppmärksammat konflikten i Tingsryd, Urshult. Nu har husbilsägarna fått komma till tals;
Husbilsägaren: "Man ser på oss som ett problem"


...... men även representanter från campingbranschen.

Gratisglada husbilsägare i Urshult upprör campingägare




TommyD
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag är inte särkilt kunnig i Plan-och Bygglagen men förstår nog att många av dessa långliggare egentligen utgör ett brott mot lagen. Husvagnarna, ofta avställda och inte trafikmässiga, med tillhörande byggnationer torde väl vara bygglovspliktiga. Det finns fall där tillsynsmyndigheter slagit till mot sådana svartbyggen, men då har det även handlat om brott mot strandskyddet.

Jag kan ju tycka att campingägarna ska ligga lite lågt med kampanjer mot kommuner, med husbilarna som slagträn, om införandet av olika förbud. En praxis som kommuner oftast tiilämpar är att inte göra kontroller av bygglov, så länge ingen klagar. (!)

Helt riktigt man ska inte väcka den björn som sover. En campingplats i området hade till övervägande delen åretruntliggande villavagnar men efter en "schism" med kommunen fick de med ett kraftigt vitesföreläggande order om att vagnarna skulle vara borta under vinterhalvåret. Det hela överklagades naturligtvis men efter några turer fick kommunen rätt.
Det hela motiverades med att campingplatsen endast var avsedd för och hade tillstånd för säsongsboende men med fasta platser på årsbasis ansågs det som fastboende och då var det ett helt annat regelverk som gällde.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Enligt uttalandet från kommunstyrelsens ordförande så får ju campingägarna sig en känga.
Citat "Vissa campingägare har även anpassat sina erbjudande utifrån dessa förändrade behov"
Just det! Det gäller att vara lyhörd och observera förändringar på marknaden. Allt kan inte vara som tidigare, det är en utopi.
:cool:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det gäller för campingägarna att vara lyhörda för våra behov & visa ödmjukhet inför den presumtiva kundgruppen husbilsresenärerna om dom skall ha en chans att lyckas i sitt uppsåt. Av detta har vi inte sett något fram tills idag, bara hot, protester & krav på förbud.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det gäller för campingägarna att vara lyhörda för våra behov & visa ödmjukhet inför den presumtiva kundgruppen husbilsresenärerna om dom skall ha en chans att lyckas i sitt uppsåt. Av detta har vi inte sett något fram tills idag, bara hot, protester & krav på förbud.

En del campingar har ju fixat ställplatser, så alla är ju inte döva! :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En del campingar har ju fixat ställplatser, så alla är ju inte döva! :)
Det är ju positivt & en bra början. Kan bara inte förstå varför campingorganisationerna inte behandlat frågan med utgångspunkt från husbilsresenärernas behov . Gästhamnarna tycks ju förstå, förutom Vänersborgs Marina som utmärker sig.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Kronocamping i Lidköping tycks ha hittat ett bra koncept för deras 50+ husbilsplatser är mycket populära under hela året och de är oftast mer belagda än de gratisparkeringar som kommunen erbjuder. Detta trots att prisläget är är relativt högt. Så priset verkar inte vara den enda parametern utan läge och serviceutbud på campingen och i närområdet samt nära till centrum är nog viktigast.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Här är en som fattat vad det rör sig om. Det finns nog sådana som vill tjäna en hacka för att hyra ut mark, men som inte vill ha besvär med betalning och div administration.
 
Toppen