D
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja, den beskrivningen stämmer bra, även adressen.
Bra sagt! Håller med föregående talare.Trams att jämföra enkla p-platser med fullservice ställplats.
Tillhandahåll istället en service till ett pris som kunder vill betala.
/QUOTE]
Den finns faktiskt med men heter Uvaparkens ställplats. Orten där den ligger heter dock Fröseke. Det borde jag förstås kollat när jag skrev. Jag tror att det är få som skulle åkt därifrån pga kostnaden. En av finesserna med den ställplatsen är förstås att det bara får plats 6 bilar, charmfaktorn tenderar att sjunka med antalet husbilar.Låter otroligt fint och har det där som jag tror vi är många som uppskattar och letar, men...... hittar inte den på vår ”husbilsplatser”.
Tror många skulle uppskatta om du la in den.
TommyD
Har du varit på de skånska ställplatserna? Ystad trafikreglerande avgift 8-18, dag. Kåseberga trafikreglerande avgift 17-9, natt. I övrigt ganska fullbelagda husbilsplatser i länet.hej ! var i boden idag och där hade de stängt ställplatsen pga för lite beläggning ? varför behövs det då fler ?
hej ! var i boden idag och där hade de stängt ställplatsen pga för lite beläggning ? varför behövs det då fler ?
År 2020 | 26:e januari – 19:e juni | 19:e juni – 2:a juli | 3:e juli – 2:a augusti + SM-veckan | 3:e augusti-16:e augusti | 17:e augusti – juni 2021 |
Campingplatser | |||||
Tomt med el | 270 kr | 365 kr | 410 kr | 365 kr | 270 kr |
Tomt med el + VA | 270 kr | 420 kr | 480 kr | 420 kr | 270 kr |
Dansplats Parken El | 200 kr | 200 kr | 355 kr | 200 kr | 200 kr |
Dansplats Parken Utan El | 100 kr | 100 kr | 295 kr | 100 kr | 100 kr |
Extraplats El | 300 kr | ||||
Extraplats Utan El | 200 kr | ||||
Tältplats El | 260 kr | 260 kr | 310 kr | 260 kr | 260 kr |
Tältplats Utan El | 210 kr | 210 kr | 250 kr | 210 kr |
Det är väl inte mycket man kan säga om artikeln mer än att även dessa som ställer kravet inte har en susning om vad ordet ställplats innebär.
Tydligen allt från parkeringsplats till campingplats.Vad betyder/innebär ordet: ställplats?
Vem har stipulerat vad som ska gälla för denna mångtydiga företeelse?
Hittade insändaren på nätet så jag kunde se vilka som skrivit under. Nu blev min svarta lista ännu längre. Funderar på att lägga upp en databas.Dagens Smålandspost, underskriven av 10 företagare som erbjuder camping och liknande i närheten.
(delvis blurrad text , hoppas det nu inte bryter mot HBK´s regler
Visa bilaga 197708
Vad betyder/innebär ordet: ställplats?
Vem har stipulerat vad som ska gälla för denna mångtydiga företeelse?
Skrev en artikel i ämnet häromdagen, ”Den ideala ställplatsen, finns den?”
Letade runt efter fakta.![]()
Saxat ur artikeln:
”Husbilsklubben.se har deltagit i vissa projekt, bl.a. den viktigaste och själva starten på projektet, den att definiera vad är egentligen en ställplats i Sverige.
Arbetsgruppen enades om den här formuleringen;
Det här är en kort sammanfattning, i artikeln återges alla detaljerna.
Definition Ställplats
”Ett för ändamålet lättillgängligt avsatt markområde för uppställning/övernattning i husbil under kortare tid. På ställplatsen eller i dess närhet, inom rimligt avstånd, finns tillgång till tömning av avlopp och påfyllning av vatten. Tillgänglighet dygnet runt. Utrymmet för varje husbil skall vara så stort att rekommendationer för avstånd mellan enheter vid en övernattning tillgodoses”.
Arbetsgruppen bestod förutom av Husbilsklubben.se,:
- Husvagnsbranschens riksförbund (HRF)
- Caravan Club (CC)
- Mobil Fritid
- Turistrådet i Västsverige
- Svensk Camping (SCR)
- Åsa Camping & Havsbad
- Visit Östergötland
- Visit Dalarna
TommyD
Skrev en artikel i ämnet häromdagen, ”Den ideala ställplatsen, finns den?”
Definition Ställplats
”...... På ställplatsen eller i dess närhet, inom rimligt avstånd, finns tillgång till tömning av avlopp och påfyllning av vatten. ....."
Med den angivna definitionen uppstår genast frågan om vad som är närhet/rimligt avstånd?
Finns ju många "ställplatser" som inte alls har tömning och fyllning, utan hänvisar till någon camping 5-20 kilometer bort (eller längre)! Som säkert vill ha en rejäl slant för ett tömning/fyllningsbesök (~50 % av "ställplats"-kostnaden). Eller hänvisning till rastplats med endast svartvattentömmning.