F
F.d. 58882
Guest
Jag brukar alltid se till att det är tomt eller finns marginaler i svart- & gråvattentankarna för 1 - 2 övernattningar innan jag uppsöker en ställplats.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
I Sverige jämför jag ställplats med gästhamn.
Upplägget har många likheter och även olika grad av service, från en punkt att parkera/lägga till utan nämnvärd service, till all inclusive restaurang, underhållning, och markservice som vatten tömning, el, sopsortering m.m.
Samt till för en kortare vistelse max 3 dygn.
Jag tycker det är principiellt fel att skattepengar skall gå till husbilar, i synnerhet som Corona har visat hur illa det är ställt inom den kommunala omsorgen. Vi som har husbil har råd att betala för oss. Varför skall vi kräva allting gratis när ingen annan får det? Är man för snål för att betala för sin övernattning, så är man nog inte benägen att betala för så mycket annat heller. Vi är inte en attraktiv kundgrupp jämfört med de turister som bor på hotell och äter alla mål på restaurang. Allt som betalas med skattepengar måste ju betalas av någon. Vem då? Jo, du och jag, som får behålla mindre av vår inkomst/pension för att betala mer skatt för att gynna dem som redan har. När vi blir för gamla för husbil och kanske måste in på hemmet, då önskar vi nog att skattepengarna gått till det de var avsedda för.
Nu börjar det likna nåt, tråden ska tydligen också behandla ställplatsers betydelse för det svenska skattesystemet, de politiska prioriteringarna (politik) samt förstås (här är det kraftig politikvarning) även ”de hundratals hittagna personer som inte betalt ett öre till dem” dvs pensionerna. Kanske ska vi debattera pensionerna också?Hur skattemedel används kan givetvis diskuteras i det oändliga, i Varbergs kommun är är inga husbilar välkomna som inte står på en dyr ställ eller campingplats. Samtidigt har man av skattemedel byggt en badbrygga för 36 miljoner utan att några avgifter diskuterats, man håller på att bygga en simhall för 465 miljoner (hittills) av skattepengar, man har sponsrat fotbollsklubb med ”lån” och bidrag på 42 miljoner av skattepengar, listan kan göras mycket längre. Busstrafiken kostar de Halländska skattebetalarna 495 miljoner per år. Vad gäller pensionerna så ska dessa delas med hundratusentals hittagna personer som inte betalat in ett öre till dem.
Så om kommuner låter husbilar parkera på befintliga ytor så kommer det inte på något sätt att påverka vare sig pensioner eller platser på hemmet.
Under vår resa de senaste veckorna har vi stått på många marina anläggningar. Faciliterna finns och ofta har de riktigt mysiga lägen med sjö-/havsutsikt. Tyvärr är det ibland lite långt till centrum, men med cykel funkar det.Helt rätt.
Vi har och har haft klubbmedlemmar som har har goda kontakter i båtklubbar och som har hjälpt till och gjort ett mycket bra arbete och tipsat och inte att glömma hjälpt till med vår sponsring av tömningsanläggningar på många ställen.
En av våra populärare Ställplatser i Tyskland är det vi kallar Greven.
Det är också en Marina.
Många hamnar har ju en del serviceanläggningar redan på plats.
Och drar säkert in en hel del på husbilarna, plus att man får en levande hamn.
En del båtägare växlar också till husbil, när man vill uppleva något annat.
Krister.
Nu börjar det likna nåt, tråden ska tydligen också behandla ställplatsers betydelse för det svenska skattesystemet, de politiska prioriteringarna (politik) samt förstås (här är det kraftig politikvarning) även ”de hundratals hittagna personer som inte betalt ett öre till dem” dvs pensionerna. Kanske ska vi debattera pensionerna också?
Det kan väl bli intressant, heller???
Men du hann iallafall få med nåt nedlåtande om invandrare. Bra gjort, eller hur?Hej
Nejdå, inte alls. Det var bara ett svar på ett inlägg där skribenten drog paralleller mellan fria husbilsparkeringar och höjda skatter samt lägre pensioner.
Nu gäller ju tråden konkurrens så jag utvecklar inte svaren mer här.
Att ta reda på vad en ställplats är måste vara som att ta reda på hur långt ett snöre är.
Visst, det tycker jag med- Men efter att alltid haft monopol på camping & inte begriper hur husbilar används så tycker dom tydligen inte att dom behöver göra någonting. För dom är fritid i husbilar likvärdigt med camping som skall tillbringas på en camping. Svenska husbilsklubbar borde gå samman & starta en upplysningskampanj om hur vi använder & lever i våra husbilar. De av oss som föredrar campingar skall dom se som "grädde på moset".Hej! Tycker att campingägare borde undersöka vad husbilsåkare vill ha och erbjuda en en produkt som lockar mera än en vanlig parkering.
Så brukar ju marknaden få agera i normala fall. Förbud o tvång fungerar dåligt.
Hälsningar Sanddammaren
Eftersom tyskarna använder ordet ’stellplatz’ kan det nog vara intressant att höra deras definition. Någon som är bra på tyska?
Eftersom tyskarna använder ordet ’stellplatz’ kan det nog vara intressant att höra deras definition. Någon som är bra på tyska?
Hej
Jag ser inga problem i att kommunen erbjuder parkeringsmöjligheter på samma villkor för husbilar såväl som till personbilar.
Platsen vid Vänern är en parkering utan någon service.
Jag anser snarare att det är kommunens skyldighet att erbjuda parkeringsmöjligheter även för husbilar.
Att diskriminera husbilsägare genom att inte erbjuda parkeringsmöjligheter är inte okey.
Vill jag istället ha service i form av toaletter, dusch, el, tvättmaskin, tömning och vatten så väljer jag ställplatsen i Marinan för 180 kr.
Platserna kompletterar varandra bra.
Visst, det tycker jag med- Men efter att alltid haft monopol på camping & inte begriper hur husbilar används så tycker dom tydligen inte att dom behöver göra någonting. För dom är fritid i husbilar likvärdigt med camping som skall tillbringas på en camping. Svenska husbilsklubbar borde gå samman & starta en upplysningskampanj om hur vi använder & lever i våra husbilar. De av oss som föredrar campingar skall dom se som "grädde på moset".