• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågan om fria ställplatser avgörs av Konkurrensverket

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
ja det har diskuterats mycket här om gratis ställ platser tänk om allt skulle vara gratis hade landet fungerat då vem skulle betala bygget av ställ platser
och vägar och bostäder! bara för att man har husbil skall prioriteras som medborgare alla måste dra sitt strå till stacken, jag upp växt bland fattiga
jag har lärt mig att betala och ta hänsyn till samhället jag är inget ljus men jag har kämpat på hela livet aldrig begärt att få något utan att betala jag
är 82 år nu och anser att jag har det bra nu trots att jag inte fått något gratis
 
F

F.d. 58689

Guest
Trams att jämföra enkla p-platser med fullservice ställplats.
Tillhandahåll istället en service till ett pris som kunder vill betala.
/QUOTE]
Bra sagt! Håller med föregående talare.
Hur är deras beläggning av båtplatserna i gästhamnen?! Har de lika stor beläggning av gästande båtar där i år, som andra år?

Funderar lite på vem som ansvarar för de 4 ställplatserna på Sanden.
Är det kommunen eller den gästhamnen, för den tillhör väl inte Vänersborgs Marina också?
Tyvärr låst artikel. Någon som är prenumerant på ttela?
 
Senast redigerad av en moderator:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Låter otroligt fint och har det där som jag tror vi är många som uppskattar och letar, men...... hittar inte den på vår ”husbilsplatser”.

Tror många skulle uppskatta om du la in den.

TommyD
Den finns faktiskt med men heter Uvaparkens ställplats. Orten där den ligger heter dock Fröseke. Det borde jag förstås kollat när jag skrev. Jag tror att det är få som skulle åkt därifrån pga kostnaden. En av finesserna med den ställplatsen är förstås att det bara får plats 6 bilar, charmfaktorn tenderar att sjunka med antalet husbilar.
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
hej ! var i boden idag och där hade de stängt ställplatsen pga för lite beläggning ? varför behövs det då fler ?

Vi var också där, den 3/8 och tänkte att 100 kr för en plats utan el är väl ok, men receptionen hade inte koll på deras egen prislista.
De erbjöd en plats inne på campingen för 280kr, efter ett tags argumenterande åkte vi därifrån och "fri campade/parkerade" ute vid Aldersjön en underbar badplats. Den låga beläggningen beror givetvis på Norrmännens rese restriktioner.
Skickade ett mail till Boden camping och bifogade deras prislista, hittintills obesvarat
Vi kan gott tänka oss att nyttja campingar och deras ställplatser men detta ger inga bra "vibbar".

Boendepriser
OBS! 30% Rabatt på samtliga priser fram från 3 juli till 16 augusti!
Avdrages vid bokning.


År 202026:e januari – 19:e juni19:e juni – 2:a juli3:e juli – 2:a augusti + SM-veckan3:e augusti-16:e augusti17:e augusti – juni 2021
Campingplatser
Tomt med el 270 kr365 kr410 kr365 kr270 kr
Tomt med el + VA270 kr420 kr480 kr420 kr270 kr
Dansplats Parken El200 kr200 kr355 kr200 kr200 kr
Dansplats Parken Utan El100 kr100 kr295 kr100 kr100 kr
Extraplats El 300 kr
Extraplats Utan El 200 kr
Tältplats El 260 kr260 kr310 kr260 kr260 kr
Tältplats Utan El210 kr210 kr250 kr210 kr
 
F

F.d. 58689

Guest
Vad betyder/innebär ordet: ställplats?
Vem har stipulerat vad som ska gälla för denna mångtydiga företeelse?
Tydligen allt från parkeringsplats till campingplats.
Väldigt luddigt begrepp!

Personligen har jag exempel på följande klassificering:
Parkering = enl gällande p-föreskrifter vad gäller fordonstyp, tidsbegränsning och avgift. "Vanligt" avstånd, ingen service såklart. Ej övernattning.

Ställplats = avgiftsbelagd plats för husbil på annan plats än camping, t ex privat, GK eller Marina/gästhamn, med 4 m avstånd och minst en servicekategori utöver soptunna. Övernattning, markis och utemöbler tillåtet.

Friplats = gratis plats i naturen, utan service.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Dagens Smålandspost, underskriven av 10 företagare som erbjuder camping och liknande i närheten.
(delvis blurrad text , hoppas det nu inte bryter mot HBK´s regler

Visa bilaga 197708
Hittade insändaren på nätet så jag kunde se vilka som skrivit under. Nu blev min svarta lista ännu längre. Funderar på att lägga upp en databas.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vad betyder/innebär ordet: ställplats?
Vem har stipulerat vad som ska gälla för denna mångtydiga företeelse?

Skrev en artikel i ämnet häromdagen, ”Den ideala ställplatsen, finns den?”
Letade runt efter fakta.

Saxat ur artikeln:
”Husbilsklubben.se har deltagit i vissa projekt, bl.a. den viktigaste och själva starten på projektet, den att definiera vad är egentligen en ställplats i Sverige.

Arbetsgruppen enades om den här formuleringen;
Det här är en kort sammanfattning, i artikeln återges alla detaljerna.

Definition Ställplats
”Ett för ändamålet lättillgängligt avsatt markområde för uppställning/övernattning i husbil under kortare tid. På ställplatsen eller i dess närhet, inom rimligt avstånd, finns tillgång till tömning av avlopp och påfyllning av vatten. Tillgänglighet dygnet runt. Utrymmet för varje husbil skall vara så stort att rekommendationer för avstånd mellan enheter vid en övernattning tillgodoses”.

Arbetsgruppen bestod förutom av Husbilsklubben.se,:
- Husvagnsbranschens riksförbund (HRF)
- Caravan Club (CC)
- Mobil Fritid
- Turistrådet i Västsverige
- Svensk Camping (SCR)
- Åsa Camping & Havsbad
- Visit Östergötland
- Visit Dalarna

TommyD
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skrev en artikel i ämnet häromdagen, ”Den ideala ställplatsen, finns den?”
Letade runt efter fakta.

Saxat ur artikeln:
”Husbilsklubben.se har deltagit i vissa projekt, bl.a. den viktigaste och själva starten på projektet, den att definiera vad är egentligen en ställplats i Sverige.

Arbetsgruppen enades om den här formuleringen;
Det här är en kort sammanfattning, i artikeln återges alla detaljerna.

Definition Ställplats
”Ett för ändamålet lättillgängligt avsatt markområde för uppställning/övernattning i husbil under kortare tid. På ställplatsen eller i dess närhet, inom rimligt avstånd, finns tillgång till tömning av avlopp och påfyllning av vatten. Tillgänglighet dygnet runt. Utrymmet för varje husbil skall vara så stort att rekommendationer för avstånd mellan enheter vid en övernattning tillgodoses”.

Arbetsgruppen bestod förutom av Husbilsklubben.se,:
- Husvagnsbranschens riksförbund (HRF)
- Caravan Club (CC)
- Mobil Fritid
- Turistrådet i Västsverige
- Svensk Camping (SCR)
- Åsa Camping & Havsbad
- Visit Östergötland
- Visit Dalarna

TommyD

Lägg till er definition till Wikipedia, vetja
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Skrev en artikel i ämnet häromdagen, ”Den ideala ställplatsen, finns den?”

Definition Ställplats
”...... På ställplatsen eller i dess närhet, inom rimligt avstånd, finns tillgång till tömning av avlopp och påfyllning av vatten. ....."

Med den angivna definitionen uppstår genast frågan om vad som är närhet/rimligt avstånd?
Finns ju många "ställplatser" som inte alls har tömning och fyllning, utan hänvisar till någon camping 5-20 kilometer bort (eller längre)! Som säkert vill ha en rejäl slant för ett tömning-/fyllningsbesök (~50 % av "ställplats"-kostnaden). Eller hänvisning till rastplats med endast svartvattentömmning.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Med den angivna definitionen uppstår genast frågan om vad som är närhet/rimligt avstånd?
Finns ju många "ställplatser" som inte alls har tömning och fyllning, utan hänvisar till någon camping 5-20 kilometer bort (eller längre)! Som säkert vill ha en rejäl slant för ett tömning/fyllningsbesök (~50 % av "ställplats"-kostnaden). Eller hänvisning till rastplats med endast svartvattentömmning.

Det är väl inget problem om det är en bit att åka, då kan man ju ta det på vägen när man kör vidare..? Att man får betala för vissa tjänster är väl o.k.? Varför skall allt vara gratis för oss?
 
Toppen