• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågan om fria ställplatser avgörs av Konkurrensverket

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Va? ”HBK är en klubb för "grumpy old men".”
Alla är väl alltid välkomna att ventilera sina åsikter i en demokrati.
Det har du ju gjort nu.
Då måste man också tåla svaret.
Du behövs som medlem här, alla åsikter är ju välkomna i en stor organisation.
Men jag liksom många vill ha lite rim o reson på skatter och Ställplatsavgifter.
Hoppas vi kan fortsätta samtalet över en ... någonstans med husbil.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du gör inte precis det attraktivare att bli medlem. Har blivit varnad för att HBK är en klubb för "grumpy old men". Jag ville bilda mig en egen uppfattning, och det tror jag att jag gjort nu. En klubb där man inte kan ventilera olika åsikter är ingenting för mig.
Ja det finns säkert en del ”Grumpy old men” i HBK, troligen är undertecknad en i sällskapet, men håll med om att det är högt i tak i våra diskussioner och då blir meningsskiljaktigheterna väldigt konkreta. Det betyder nu inte att man skall kasta in handduken, tvärtom det är bara att söka vässa argumenten. :)

Har läst dina inlägg med stort intresse, tror absolut att du har vinklingar och åsikter som både är intressanta och viktiga för vårt gemensamma mål, att göra husbilslivet ännu bättre för oss alla...... erkänner jag delar dina åsikter i mycket, trots att jag troligen räknas som en ”grumpy old man”.

Välkommen till klubben!

TommyD
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tycker det är principiellt fel att skattepengar skall gå till husbilar, i synnerhet som Corona har visat hur illa det är ställt inom den kommunala omsorgen. Vi som har husbil har råd att betala för oss. Varför skall vi kräva allting gratis när ingen annan får det? Är man för snål för att betala för sin övernattning, så är man nog inte benägen att betala för så mycket annat heller. Vi är inte en attraktiv kundgrupp jämfört med de turister som bor på hotell och äter alla mål på restaurang. Allt som betalas med skattepengar måste ju betalas av någon. Vem då? Jo, du och jag, som får behålla mindre av vår inkomst/pension för att betala mer skatt för att gynna dem som redan har. När vi blir för gamla för husbil och kanske måste in på hemmet, då önskar vi nog att skattepengarna gått till det de var avsedda för.

Hejsan, fattar inte vad/hur du menar (men jag kanske gör mig dummare än jag är).
Har du inte läst rejält vad som betalningsalternativen handlar om. Det handlar om att kunna stå parkerad under natten på en gratis eller normaldebiterad parkering som andra bilar får, och själv kunna bestämma om man behöver service tömning m.m. och då betala för en ställplats eller ev. för en camping.
Att komma kanske kl. 22 på kvällen för att åka vidare tidigt på morgonen och då konstatera att det inte finns någon vanlig parkering där husbilar får stå utan enda alt. är ställplats för 180:- eller camping för 400:- ...(fast man brukar nog inte komma in på campingar så sent har jag hört). De alt. tycker nog de flesta inte verkar ok.
Sedan undrar jag över din mening "Vi som har husbil har råd att betala för oss."
Menar du att om man har råd med en dyr husbil och redan är överbeskattad som straff för det, så har man även råd med att betala flera hundra för att nattparkera..... eller?
Då blir en berättigad fråga. Vilka gränser vill du sätta för att bli behandlad som andra bilister när man bara är på väg någonstans och vill vila en stund utan att belasta framtida åldringsvård.
Husbil, parkera och vila/sova är ju väldigt luddigt. Om man vilar i en vanlig personbil skall man då inte få nattparkera heller utan åka till en annan parkering och betala 180:-.
Om det handlar om att ha råd för man har en dyr bil så kan man göra en skylt som hänvisar personbilar med ett värde över 500.000:- att åka till en parkering som kostar 180:- för då har man råd att även betala det.
Men då spricker ju det om man har en gammal husbil som bara är värd kanske 40.000 som var det enda som man hade råd med. Skall man då få stå på en vanligt debiterad parkering och inte bli tvingad till en dyrare som man inte har nytta av.
Det där med att ha råd för man har en husbil håller ju inte alls. Det kan ju t.o.m. vara så att man inte har råd, just för att man har en dyr husbil....
Visst får du ventilera olika åsikter helt fritt som du gjort för du inte tycker som en del andra (det sker rätt ofta här), men finns det andra som inte tycker lika så får man naturligtvis vara beredd på mothugg i sin tur och inte bli en "grumpy old man" på en gång.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Jag anser att alla kommuner skall ha parkeringsmöjligheter för HB och lastbilar som är upp till 12 meter långa och 250 cm breda. När det gäller målade rutor. Samma avgifter som Pb 1.

Kommuner bör även ha tömningsmöjligheter.

Jag har lämnat in motioner att en arbetsgrupp skall lobba om detta till vårt nästa årsmöte.
Räcker inte med 2.50 breda när husbilen är 2.40
Om man ska komma ut å in i bilen
Jag har råkat ut för att pb1 ska ställa sig precis utanför dörren har hög bil å dom vill ha skugga??
 
F

F.d. 65310

Guest
Jag ber om ursäkt, Roland L, jag menade inget illa.

Jag tål nog att andra inte tycker som jag, men snylta på andra har jag aldrig gjort. Är inte beredd att bli medlem nu och har därför begärt att bli avregistrerad.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Räcker inte med 2.50 breda när husbilen är 2.40
Om man ska komma ut å in i bilen
Jag har råkat ut för att pb1 ska ställa sig precis utanför dörren har hög bil å dom vill ha skugga??
Den har jag råkat utför många gånger under -18/-19 som var varma somrar. En gången hade jag dessutom ställt mig längst bort på parkeringen där det inte fanns en enda bil och med flera tomma rader mellan mig och ingången till det köpcentrat. Det hade ändå parkerat en utmed min sida i skuggan när jag kom ut och det var fortfarande flera tomma rader framför. Dessutom satt hundfan i hans bil och skällde på våra katter
Nu har vi bytt till plåtis, så vi är inte lika attraktiva som skuggobjekt längre.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Ja, 250 breda p-rutor är kanske lite i smalaste laget.
Min HB är 2,33 så det räcker för mig. Men jag glömde att KABE nu har en HB som är exakt 2,50 bred.

Så jag ändrar mig till 3 meter breda målade å-rutor.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Att kommunen tillhandahåller gratis parkering för husbilar är ju ett beslut som är taget i kommunstyrelsen (KS) eller troligtvis även i kommunfullmäktige (KF). Detta måste ju anses som ok när kommuninnevånarna har gett politikerna mandat att besluta sådana här frågor.
Att det sen finns folk och företagare som tycker att det är osund konkurrens är nog ett resultat av frustration över att det står bilar på ett annat ställe än hos mig.
Naturligtvis är detta ett mervärde för kommunen och handeln, så hatten av för kommunen.
 

Boye Clausen

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ystad
HBK-Nr
15129
Medlemskap
2022
Vänersborgs Gästhamn & Marina har nu gjort en anmälan till Konkurrensverket mot Vänersborgs kommun för osund konkurrens. Orsaken är kommunens gratis ställplatser för husbilar.
img
Bild: Andreas Olsson
De kommunala ställplatserna för husbilar har ett fint läge vid Vänern och är också gratis.
– Vi upplever att kommunen förhalar svaret till oss då vi lyfte frågan redan 14 maj och att alla skyller på varandra. Nu är säsongen snart över och vi kände oss tvingade att agera, säger Anne Netterlid, vd för Vänersborgs Gästhamn & Marina.

De har även beslutat att stänga ned sina ställplatser för husbilar söndagen den 2 augusti. Båtarna i gästhamnen berörs inte.

När Konkurrensverket får in en anmälan inleder de en förstudie. Syftet med förstudien är att sammanställa ett underlag för att fatta ett beslut om ärendet ska prioriteras för en fördjupad utredning. Även Vänersborgs kommun kommer då bli kontaktad för att ge sin version.

– När vi gjorde en sammanställning i lördags, den 25 juli, räknade vi ut att antalet husbilar har minskat från 1 389 i fjol till 332 i år, säger Anne Netterlid.
Hon är övertygad om att det beror på att kommunen erbjuder gratis ställplatser på bland annat Sanden och Fisketorget.

– När vi har åkt förbi till och från jobbet har vi räknat bilarna som står där, och det är cirka 750 stycken.
Anne Netterlid reagerar också på näringslivschef Jill Stors svar och definition på vad en ställplats är, då det enligt Netterlid är en plats som en husbil får parkera på och där man får övernatta, oavsett om det finns tillgång till service som el, toaletter, vatten med mera eller inte.

————————————————————————

Känslig fråga, skall kommunen få konkurrera med samhällsmedel och skapa konkurrensfördelar som omkullkastar affärsmöjligheter för entreprenörer som själva satsar och riskerar sina investeringar?

Ja vad tycker ni.....? För den som är intresserad har jag hittat en liten broschyr från Konkurrensverket som behandla just frågan, Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

Vi vill ju att ställplatserna skall vara gratis, frågan är om det egentligen är optimalt om vi samtidigt hoppas på fortsatt utbyggnad av ställplatser runt om i Sverige?

TommyD
vi kanske skulle uppfinna ett piller mot avundsjuka
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
vi kanske skulle uppfinna ett piller mot avundsjuka
[/QUOTE]
-------------------------------------------------------------
Åter en som tror, eller i alla fall vill inbilla andra som inte vet att varje husbil på en gratis nattparkering är en förlorad betalande ställplatsintresserad.

Men på deras hemsida (utan priser) så står det idag.
Ställplatser Vänersborg stängt tills vidare, vi hänvisar besökare till våra grannkommuner.
De hänvisar i alla fall inte till sin egen kommuns ställplatser.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 58689

Guest
Men på deras hemsida (utan priser) så står det idag.
Ställplatser Vänersborg stängt tills vidare, vi hänvisar besökare till våra grannkommuner.
De hänvisar i alla fall inte till sin egen kommuns ställplatser.

Förtydligar att ovanstående gäller Marinans ställplatser. Kanske de inte fått önskad respons av Konkurrensverket?!
Att bara hänvisa till andra kommuner är verkligen lågt!!!!:msn_sad::msn_thumbdown:
Kommunens egna ställplatser fortsatt OK att använda!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Halloj, är det den här platsen det handlar om?
Kartlänk:
Direktlänk till detaljvyn:

Nån av er kan väl trycka på knappen "Föreslå Ändringar" om det är rätt plats jag skakat fram och skriva att platsen är stängd. :) (antingen gör ingen det, eller alla) ;)

mvh jocke

Tillägg, platsen är borttagen, tack. :) Länkarna ovan kommer inte längre att visa någon plats.
 
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Om man driver en ställplats centralt och med tillgång av dusch/tömmning och tvättmaskin och ändå inte lyckas få den fullbelagd denna sommar i södra delarna av Sverige så är det någonting som är generalfel på platsen! Och istället för att se sina egna fel och brister så skriker man på osund konkurrens!

Femöre fiskehamn i Oxelösund "150kr med el tillkommer 50kr" har 15 platser och både i fredags och lördags så stod det ca 25 husbilar där, så fort någon åkte höggs el-platsen av någon annan! Steviksbadets parkering som ligger innan man åker ut på Femöre har en fantastisk utsikt över vattnet och kanalen, det är gratis, på lördagskvällen fanns det fortfarande fina platser lediga och då var ändå ställplatsen vid fiskehamnen överfull och Jogersö campingen fullbokad
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Fröseke i det inre av Småland, 6 platser (kan nog få plats med nån till). Fullt natt till idag m 6 bilar. Kanske inte så konstigt för 100kr får du tillgång t dusch, wc i nybyggt hus. Vatten både till husbilen och att simma i. Fantastiskt fin utsikt över sjön där man står på strandkanten. El ingår dessutom, samt tillgång till liten dansbana med kulörta lampor. Vad gör det då om man får lufta nivåklotsarna (eller vad de nu heter)
Så ska en ställplats se ut! Det är värt en omväg! Och vissa ställplatsägare borde göra ett studiebesök. Instämmer helt med att det går att få kunder om man vill.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fröseke i det inre av Småland, 6 platser (kan nog få plats med nån till). Fullt natt till idag m 6 bilar. Kanske inte så konstigt för 100kr får du tillgång t dusch, wc i nybyggt hus. Vatten både till husbilen och att simma i. Fantastiskt fin utsikt över sjön där man står på strandkanten. El ingår dessutom, samt tillgång till liten dansbana med kulörta lampor. Vad gör det då om man får lufta nivåklotsarna (eller vad de nu heter)
Så ska en ställplats se ut! Det är värt en omväg! Och vissa ställplatsägare borde göra ett studiebesök. Instämmer helt med att det går att få kunder om man vill.
Låter otroligt fint och har det där som jag tror vi är många som uppskattar och letar, men...... hittar inte den på vår ”husbilsplatser”.

Tror många skulle uppskatta om du la in den.

TommyD
 
Toppen