• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hans,
facken på dörrarna är orginal. Ganska stora fack som rymmer en del...
Om du inte har dessa så tror jag att det finns liknande på Biltema. Eller kanske från någon skrot. Monteras med 4 små skruvar från baksidan.
Lycka till
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hittade i helgen ett par passande högtalare på Clas Olsson i Linköping - av alla ställen. Trodde att jag gjort panel över hålen i dörrklädseln för att passa 4 tums högtalare men räknade inte med att det var elementets storlek och att det sedan kom en sarg och galler runt denna som hade större diameter. Kontentan av detta blev att snabbt såga till ett par nya bitar och borra till rätt diameter och se - då passar högtalarna in ganska bra. Nu återstår det att lacka dessa och för att så hygglig glans på trät. För detta krävs det minst sex-sju sprutningar med klarlack och mellanslipning med mycket fint slippapper. Hann med tre lager lack som nu får torka över natten och mera klarlack i morgon. Får se om jag är tillräckligt vaken för slipning och klarlack före jobbet i morgon bitti. Sparar mycket tid på detta och kan kanske förbereda montering i bilen senare på kvällen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror

Bilagor

• 16 maj 2011 1.jpg
    16 maj 2011 1.jpg
    560,9 KB · Visningar: 11
  • 16 maj 2011 2.jpg
    16 maj 2011 2.jpg
    433,1 KB · Visningar: 9

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

17 maj 2011.
Norges nationaldag, Grattis och må det gå åt mycket öll.
Ingen öl här inte bara tråkigt slipande och sprayande på ett par fåniga träbitar i hopp om att få dessa blanka och fina – slöseri med dyrbar tid kan det tyckas.
Var för frikostig med lack i morse så det var inte torrt till lunchen och därmed försinkning. Slipade ner ytan en del för att få det jämt och fint och sedan två lager klarlack igen. Hoppas kunna spreja ytterligare ett eller ett par skikt i morgon.
Det blev en ordentligt våt kväll dessutom med åska. Inte heller det var planerat då det återstår att montera en del klammer under bilen. Skönt att ha något att skylla på ibland eller hur?
Bilderna föreställer jobbet och vädret.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror.

Bilagor

• 17  maj  2011 002.jpg
    17 maj 2011 002.jpg
    637,3 KB · Visningar: 15
  • 17  maj  2011 003.jpg
    17 maj 2011 003.jpg
    505,7 KB · Visningar: 17
  • 17  maj  2011 005.jpg
    17 maj 2011 005.jpg
    868,6 KB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jaha nu har jag ju stölleprovet och en solcell på 55 watt till att börja med och nu vill jag anlita expertisen på detta forum för att tala om vad som behövs och hur det kopplas in.
Vet att man talar om mttp och andra oförståeliga uttryck. Har ett CBS 200 elblock. Ansluts kablarna från solpanelen till denna eller direkt till batteriet via nämnda Mttp?
Tacksam för snabbt svar
Hälsningar Bror

F

F.d. 53078

Guest

MPPT betyder på ett förenklat språk "plocka ut max effekt ev en solpanel"
Det vill säga att den laddar batterierna även om spänningen ut är lägre än din nominala laddspänning.
Att koppla den till elblocket har den fördelen att du har bättre koll på hur/när den laddar batteriet. Och även startbatteriet. Detta är kanske beroende av vilket elblock du har.

Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Veckslut igen och med detta en massa jobb med husbilen som snart skall ställas på och användas. Påställning sker till den 1 juni och redan den 2 juni far vi ut med stölleprovet. Färden går till Grundsund för träff med båda barnen med respektive och barnbarnen. Härligt.
Dagen har ägnats åt att försöka jaga upp ett passande kylskåp (till ölen) och utbudet är ganska stort. Valet blev ett Isotherm kompressorskåp enbart för 12/24 volt. Hittade detta på Erlandssons Brygga i Solna till kampanjpris. Till detta skulle det till ventilationsgaller till hål i bilen som ännu inte fanns och dessa hittades på Caravanhallen i Upplands Väsby, som för övrigt hade mycket lite reservdelar och tillbehör. Hittade dessutom ett antal onödiga tillbehör som man kanske kan behöva framöver, bl:a toapapper...
Morgondagen ger en massa jobb. Skall ta upp hålen i väggen för ventgaller lista ut var man bäst placerar solcellen, med lite tur får jag hjälp och råd av forumet med vad som är bäst vid denna montering. Regulatorval mm. Har redan kabelgenomföring till taket och tillhörande kablar. Behöver en regulator och någon sorts display som talar om hur laddningen ser ut och gärna med upplysning om total förbrukning. Har än så länge bara ett bodelsbatteri men kan komma att behöva ytterligare ett batteri som iof har sin givna plats under passagerarstolen.
Dörrsidorna är nu klara med monterade c-låsmotorer och högtalare så nu återstår att montera in radion i instrumentpanelen.
Puh det blev mycket nu.............
Bilderna föreställer v och h dörrpanel
kylskåp
Enligt min fru helgerån att ha rödvin i kylen. Håller kanskle med-ville bara stila!!!
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Trevlig Helg
Hälsningar Bror

Bilagor

• 21  maj  2011 001.jpg
    21 maj 2011 001.jpg
    379,6 KB · Visningar: 27
  • 21  maj  2011 004.jpg
    21 maj 2011 004.jpg
    847,7 KB · Visningar: 27
  • 21  maj  2011 005.jpg
    21 maj 2011 005.jpg
    442,5 KB · Visningar: 27
  • 21  maj  2011 008.jpg
    21 maj 2011 008.jpg
    315,3 KB · Visningar: 35

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Inget fel med rödvin i kylen - så länge kylen är avstängd:cool:.
Conrad.se har bra pris på 20A MPPT och till det kan du ansluta en extern display.
Regulatorn tar hänsyntill andra laddningskällor och slår av solcellsladdning när generator eller 220 används (gäller väl alla moderna tror jag).

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Esbjörn.
skall beställa från Conrad med display. Kopplar man detta lämpligast på CBSen eller direk tpå batteriet?
Hälsn. Bror

F

F.d. 52943

Guest

Din fru har helt rätt - med sådant vin vore det dubbelt helgerån att dra på kylan-!!!!!!!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Man får aldrig tillstå att frun har rätt. Det kan användas emot en. I detta fall så får jag tyvärr krypa till korset och erkänna att detta är ett gott o bra vin.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Calle, om du läste det tidigare inlägget så finner du att kylen köpts för att förvara öl i. Min bättre hälft föredrar dock vin i fina flaskor och med flashiga etiketter. Undrar varför då en rumsvarm bira smakar så mycket bättre. Tur att smaken är olika.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Behöver nu utnyttja forumets kunskapbank.
Skall idag ta upp hål i väggen för ventilation till kylskåpet. En undran infinner sig då och det är detta med fukt som ev, kan komma in genom dessa galler/hål. Har man någon sorts fuktspärr-fuktskydd el.dyl i utrymmet mellan kylskåp o vägg, dräneringshål? Är det lämpligt att montera en kylfläkt i samband med monteringen av skåpet? Nödvändigt?
Tacksam för tips o råd.
Hälsningar
Bror

F

F.d. 55451

Guest

Hej Bror
Fantastisk godt med dette indlæg, som jeg har fulgt meget med i - siden du startede.
Top dollar' - super.

Som selv at være håndværker og trætekniker kan jeg sige - du er dygtig Bror.
En gammel husbil har jeg også ( Ford fra -96 lidt tilbage af Rimor) - jeg forstår dig - helt bestemt.

Dampspærrer har jeg ikke anvendt men en god ventilation 2 styk 12 x 40 cm omtrent, men ingen ventilator.
Overophedning af radiatoren - hvor kølemidlet ((freon)) er flydende - er kun sket 1 gang i Italien ved omkring 38 grader - udendørs.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det viktigste er å tette mellom vegg og rammen for ventilasjonsgalleret, slik at det ikke kommer fuktighet inn i veggen utenfra. Når skapet er på plass så skal det tettes rundt selv om du har et kompressorskap. Om du da i ventilasjonsrommet bak skapet gjør slik at det tåler litt vatn på gulvet skulle du være trygg. Husk at skapet slipper ut en god del kondensvatn spesiellt i fuktig vær, dette er normalt ledet til en kopp på den varmeste delen av baksiden av skapet. Det hender denne skvulper over.

F

F.d. 3297

Guest

Bror,
vad gäller ventilationsgaller för kylskåpet så måste jag nog,
p.g.a. "tidens tand" (Uggleboet är dock 22 år!) funderat på
att "hemsöka" en tygaffär för att hitta lämpligt glest tyg att
sätta mellan ytterväggen och ventilationsgallret för som spärr
för myggor och SMÅ köttätande flugor.

"Tankedrift":
Dessa flugor lär i Murjektrakten kallas för "svier" enligt salig mor,
barnfödd i "randbyn" Porsi av salig distrikssköterskan Ellen Bengtsson.
Jodå, jag har faktiskt kvar en ingift moster uppe i M!

När är man inte barnfödd? Kanske Pallas Athene, sprungen
fullvuxen ur Zeuvs panna efter huvudvärk (baksmälla?).

"Tankedrift upphör".

För "forcerad kylning" av kylskåpets avkylningsflänsar kan jag
rekomendera en "elektriskt neddrevad" 12VDC datorfläkt.
Kör den på på 9V så blir den genast mycket tystare.

"Neddrevningen" sker m.h.a. en PNP serietransistor mellan fläkt
och jord med emitter till fläkt och kollektorn till jord.
Då de flesta små effekttransistorer brukar ha kollektor i kåpan så
borde du kunna skruva fast transistorkroppen direkt i någon lämplig
fordonsplåt för behövlig kylning.
Med ett lämpligt motstånd mellan kollektor och bas så begränsar
du elegant strömmen genom fläkten.

Strömmen genom motståndet blir basström som transistorns
förstärkningsfaktor förstärker till kollektorström genom fläkten.
Du kan faktiskt styra varvtalet med olika motstånd och en omkopplare
mellan transistorns bas och kollektor/jord!
Dax för lite stillsamt bordslaborerande för att hitta rätt strömbegränsning. ;)

För att få bättre ventilation/kylning av kylskåpets baksida kan du leda en
kanal, från kylskåpsutrymmets övre del, direkt upp till taket.
En luftkanal från bodelsgolvbotten (ständig skugga!)
till fläkten bättrar även på kylningens effektivisering.

Keep on fnuling!

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det finns också färdiga termostatreglerade kylskåpsfläktar att köpa, inte särskilt dyra, rekommenderas! :)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Fläkt för att ventilera bort sommarhet varmluft är en bra grej. Jag byggde en termostatreglerad som fungerar bra, men det slutade med endast fläkt och strömbrytare. Så nu är det fullt ös och sen inget:twitcy:. En tyst fläkt från Kjell.com som används i datorer. Passar dessutom plånboken.

Regulatorn från solpanelen har jag koppat direkt på batteriet, men det finns också dom som föredrar anslutning via "ställverket".

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om elblocket är lika gammalt som din "grundbil" skulle jag absolut satsa på en Ctek 250S Dual som regulator, den fixar i princip allt, ladda bodelsbatterierna och startbatteriet med max laddningsspänning oberoende av källa, solceller, generator eller nät, den har temperaturavkännare så att du alltid får rätt laddningsspänning både om det är varmt eller kallt. Sedan vi installerade en sådan har vi inte behövt oroa oss för batteriernas laddning, vi kommer t.o.m. hem med fulla batterier på vintern. Det är nog den enskilt bästa investeringen jag har gjort i vår husbil!:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Söndag igen och åter en härlig arbetsvecka framför oss.
Dagen har ägnats åt att försöka ta upp ett par hål i bodelssidan för kylskåpets ventilation. Det undre hålen gick ganska bra och snabbt med det övre kolliderade med en utvängig aluminiumlist som jag tvingades kapa till mått på plats. Ruskigt enkelt att slipa igenom skalplåten också med denna gång gick det bra. Lyckades stoppa ganska exakt så att det bara behövdes lite rörelse för att listen skulle släpp. Att jag sedan limmat denna gjorde att det blev lite slitigt att få loss den limmade delen men även detta gick ganska bra. Efter det var det ju bara att såga igenom väggen, Nu skulle 30 mm isolering bort runt dessa hål och där skulle en list på 30 x 30 mm limmas in som förstyvning och fäste för skruvarna till luftgallret. Detta är nu limmat med polyuretanlim och sitter med tvingar för att torka. Fortsättning på detta i morgon
Nu blir det lite mat och kanske en välförtjänt öl trots söndagen.Kanske två till o med.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 22  maj  2011 007  A.jpg
    22 maj 2011 007 A.jpg
    508,1 KB · Visningar: 21
  • 22  maj  2011 010  B.jpg
    22 maj 2011 010 B.jpg
    557 KB · Visningar: 18
Toppen