• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Fixar du själv. Hur enkelt som helst. Tror att jag berättade hur jag gjorde. Rota lite i min gamla tråd.
God Jul och Gott Nytt år till norra Europas häftigaste "gör de självare" och till alla i klubben naturligtvis.

:mcride:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Alve,
mycket skall man tydligen tvingas lära sig som husbilsbyggare. Tyg och sömnad är jag dålig på men jag kanske kan limma.
Skall kolla lite på detta men det verkar ju vara en bra ide. Har iof orginal filtliknande gjejer som sitter invändigt mot fönstren men det kan ju kompletteras med en utv isolering.
Tack alla
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har funderat mycket på detta med isolering mot hytten. Rotade runt bland gömmarna och hittade en bit Thermo isolering 5 mm tjock och enkel att använda. Monterade denna i hyttöppningen och kunde konstatera att mycket av det obehagliga golvdraget upphörde men långt ifrån inte allt men det torde bero på att et bara är 10 grader i bilen. Skall försöka hitta ett passande överdrag till denna folie så att det ser OK ut. Överväger att skaffa elfolie till golvet efter helgerna för nu är det inte tid till detta. Skall nog också som Alve försöka tillverka någon sorts fönsterisolering. Alve verkar ju nöjd med sitt så då borde även jag bli det .
Fick i uppdrag av min bättre hälft att skaffa en ny julgransfot så det blev att åka till Vällingby Centrum. Skulle ju som sagt köpa grejer till julgranen men man kan ju inte hjälpa att det drar massvis till Clas O och Kjell o Co. Hos Kjell &co hittade jag en induktionshäll för 499 kr som bara väger 2 kg och som kommer att passa som handen i hansken till husbilen. Enligt min bättre hälft så föredrar hon att vi helst skall stå på campingar med 220 volt och då blir ju denna kokplatta perfekt. Spara på gasolen men vet inte till vad om vi alltid skall vara kopplade till starkström. Kanske en hint om att gasolen skall ut och använda enbart diesel till värmen och rödsprit till käket…. Ahh, hon kanske ändrar sig när vi varit ute lite och inser att de bästa platserna absolut inte behöver vara campingplatser. Man får vara ytterst försiktig och inte påskynda omvälvningen till fricampingens fördel.

Återkommer:santa1::santa1::santa1:
Fortsatt trevlig helg till er alla
Hälsningar Bror

Bilagor

• 18  dec 2010   B.jpg
    18 dec 2010 B.jpg
    520,8 KB · Visningar: 16
F

F.d. 53012

Guest

Rune var så kallad flygplatschef på Barkaby när det byggdes ut till den privata anläggning som skedde för många år sedan när dom blev utmotade från Bromma det var en kul tid med alla exprimentels som buggdes med påskjutande propeller och han är faktiskt Citroen fantast med olika modeller och hade för 10 år sedan en SM Maserati men såld nu.
God Jul följer tråden och är djupt imponerad av folk med denna frenesi som du besitter.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack,
nu vet jag vem Rune är. Var ofta på fältet och kände massor av folk där bl.a min hangargranne Andreas Gumowski. Kommer också ihåg att han åkte Citroen. Bodde inte han i Sundbyberg???
Det byggs fortfarande flygplan i några hangarer trots att vi inte får flyga därifrån.
Ha det så gott
Hälsningar Bror

F

F.d. 53078

Guest

Hej Bror samma tjat hörde jag av min fru när jag byggde mitt kök hemma.
Jag frägade massa människor som har både gas och El kök vilket dom använder. Svaren blen altid GAS. så jag satte in en stor fin gas spis och en liten elspis. Elen använder vi alldrig. och gas till spis räcker i evigheter.
Satsa du på en gas spis den värmer mycket fortare och bättre. Jag skulle aldrig byta bort gas mot el varken induktion eller resistens platta.

Bilagor

• CIMG0920.JPG
    CIMG0920.JPG
    962,1 KB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Juan,
har från början installerat ett trelågigt gaskök som fungerar perfekt. Har dock stor respekt för gas och ev läckagen. Detta med elplattan jag köpte igår var enbart för bruk då man står på 220 volt och det verkar det ju bli mycket av tills min bättre hälft tycker att vi tryggt kan fricampa. Kan ju bli fortare än man tror..........
Lycka till med din buss den kommer att bli fantastiskt.
Hälsningar
Bror

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Tack Alve,
mycket skall man tydligen tvingas lära sig som husbilsbyggare. Tyg och sömnad är jag dålig på men jag kanske kan limma.
Skall kolla lite på detta men det verkar ju vara en bra ide. Har iof orginal filtliknande gjejer som sitter invändigt mot fönstren men det kan ju kompletteras med en utv isolering.
Tack alla
Hälsningar Bror

Här finns det tuk om du behöver!Tyg till buss, husbil, husvagn mm | Kronoberg | Blocket

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Juan,
har från början installerat ett trelågigt gaskök som fungerar perfekt. Har dock stor respekt för gas och ev läckagen. Detta med elplattan jag köpte igår var enbart för bruk då man står på 220 volt och det verkar det ju bli mycket av tills min bättre hälft tycker att vi tryggt kan fricampa. Kan ju bli fortare än man tror..........
Lycka till med din buss den kommer att bli fantastiskt.
Hälsningar
Bror

Vi har en perfekt fungerande gasspis men vid långkok, potatis t.ex., slänger jag upp en elplatta. Vi står alltid vid elstolpe och betalar naturligtvis åt he för mycket om vi bara laddar batterierna. Ett sätt att spara gas och att få valuta för elpriset.
:mcride:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jaha mina vänner,
nu får det räcka med husbilsjobb för i år. Tröttnat på att skotta fram till bilen och ändå dra in en massa snö vilket gör att en matta som ligger innanför dörren nästan alltid är blöt. Kallt är det ju också så det räcker.
Det är nu mellan 9 och 10 grader i bodelen och skall så få förbli. Är ju hemmavid över julen och far till Murjek på torsdag nästa vecka för nyårsfirande. Skall också besikta bilen vi har där - till vilken nytta har vi den kan man fråga sig. Körs mellan 60 och 100 mil per år och det första som besiktningsmannen gör är att konstatera körsträcka. Bilen är från 1988 och nu körd 5600 mil. Nära nyskick alltså.
Ser man så tillbaka lite på året som gått med husbilen så har det varit en rolig resa. Vid årets början så tyckte jag att den nästan var klar men oh vad fel jag hade. Massor återstod att fixa till och bilen skulle vara fullt beboelig till semestern. Det gick ju bra även om jag måste tillstå att det saknades en massa detaljer och ett antal av dessa har ordnats nu men lite återstår. Drivlinan till exempel........... Bra för då har jag jobb med detta på senvintern-våren att få iordning på maskinerit och få det monterat i bilen,tillsammans med den nyinköpta luftfjädringen till bakaxeln. Kanske kan man se fram emot en lite starkare- snabbare bil som inte ideligen blir omkörd av 60 ton tunga långtradare. Irritetrande.
Under tiden då jag inte vill vara i husbilen så skall jag försöka städa lite i garaget och byta ut snickarverktygen mot momentnyckel hylsor skruvmejslar mm som behövs för motorjobb. Skall försöka hinna med flakmoppen ochså.
Återkommer:santa1::santa-3-icon: :santa1: ..........

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
TILL ER ALLA VAR NI ÄN FINNS OCH GÖR.

Var rädda om varandra. Hoppas vi ser efter vägarna framledes.

Hälsningar
Marita - Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

God Fortsättning på det nya året

16 jan 2011
Så har vi då redan hunnit avverkat halva januari med dess vedermödor i form av mycket snö och kyla.
I husbilen är det ca 10 grader varmt, torrt och luktar friskt och det är komfortabelt för arbete i bilen.
Har idag skottat av taket på husbilen och inser att det är dags att sluta lata sig och fortsätta med de saker som återstår. Bl:a luftledaren för värmen i den högra bakre delen. Den som monterades i dinetten verkar fungera som beräknat och då skall det monteras även bak. Detta skulle egentligen redan varit gjort……..
Det blev en tur till Bauhaus och inhandlade U-plofil till detta , som det nu skall borras en massa hål i för luften att passera igenom och blir så en kopia av motsvarande i dinetten. Morgondagens jobb.
Det blir en liten mjukstart
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag såg du ville ha lite bättre isolering i fram bla. vid framrutan och jag isolerade dörrarna på min Pilote och tog då en självhäftande isolerskiva på dörrbladet tror det var 30 mm som jag köpte på Biltema , vet inte hur bra värme isolering det var men det blev mindre oljud under färd .

Samt vid rattstången och växelföraren är det ju bara en gummidammask .

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jaha dags för den stora latoxen att ut och jobba husbil. Har haft en del annat jox att pyssla med.
Har nu på förmiddagen plöjt igenom Reimo's katalog för att få tips om avloppsrör mm då det visat sig att avloppet fuinkar mindre bra. Det rinner alldeles för långsamt och kanske beror på att jag har valt slang i stället för rör. Skall beställa 28 mm rör med tillbehör och montera tillsammans med vattenlås.
Måste också fylla på ca en halv liter glykolblandning då nivån sjunkit till min. Är nog en bra ide att efterdra alla slangklämmor igen för att förvissa sig om att det inte läcker ut någonstans.
Återkommer
Hälsningar med Trevlig Helg
Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det gick att få fart på latmasken trots allt. Underens tid är kanske inte förbi tydligen.
Härligt att tillbringa några timmar i husbilen. Ca 10 grader varmt. Torrt och fint med frisk luft. Ser verkligen fram emot att få ställa på eländet och fara ut på utflykter. Ett aber med detta blir ju att upptäcka hur mycket regimen behagat höja skatten. Surprice, surprice säkert.
Har kollat alla slangklämmor och det verkar tätt så det verkar lite mystiskt att det försvunnit lite vätska. Skall hålla koll på detta en tid framåt.
Tillverkat och bockat plåt till den bakre sittgruppens luftstyrning och limmat ihop detta för torkning under natten.
Har också köpte en ny stereo s.k. 1 din då jag från början hade tänkt mig och köpt en dubbel-din. Denna har motoriserad disply och har en massa goa finesser som t:ex GPS backkamera blåtand mm. Det blir en massa tåtar att dra åt alla håll men det kan ju vara bra med de hjälpmedel som finns i denna mackapär.
Behöver man verkligen dessa hjälpmedel? Har jag så bråttom att jag inte hinner läsa en vanlig karta. Om jag bommar en avfart vad händer då. Kanske får uppleva och se något nytt om jag inte räknat med. Tycker ibland att livet är lite för inrutat med en massa måsten och krav hi och dit. Varför kan man fråga sig.
Livet är för kort för att bara jaga omkring i spenaten bara för att hinna se så mycket som möjligt. För mig verkar det som att jag vill se mycket men vill också komma ihåg var jag varit och vad jag sett.
Till allt detta så har även modellen av mitt flygplan återfått sin ursprungliga plats i matrummets tak.
Har nu avnjutit en härligt god middag med tillbehör.
Lyssnar på Spotify och just nu på Frida Snell och Lucky Day. Härligt härligt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Fortsatt trevlig helg
Hälsningar Bror

Bilagor

• 20 jan  2010 001.jpg
    20 jan 2010 001.jpg
    305,6 KB · Visningar: 30
  • 20 jan  2010 003.jpg
    20 jan 2010 003.jpg
    512,6 KB · Visningar: 35
  • 20 jan  2010 007.jpg
    20 jan 2010 007.jpg
    398,5 KB · Visningar: 26
  • 18  dec 2010  Comanchen 001.jpg
    18 dec 2010 Comanchen 001.jpg
    442,6 KB · Visningar: 29

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Inte bra med för mycket elektronik. Man ska titta ut när man sitter bakom ratten/spaken, inte ha ögonen på alla nya prylar:). Läser i "facktidningen" att det inträffar onödiga kollissioner:(

Toppen