• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Bättre gnista idag så på´t igen. Fick ett tips igår på bra medicin som skulle tas i liten dos,hette visst något med singlemalt......===!!!??? Vete katten vad det var.
Egentligen inte mycket att skriva om idag.
Gårdagens limning av en ekplywood på 10 mm vanlig plywood skall ju bli hållare för all el och elcentral i bilen.
Monterat på elblocket och huvudbrytare men insåg att det skulle bli en massa kablar som ju inte är så snyggt så jag skruvade bort allt igen. Fräste ovala hål längs ner och under elblock och brytare för att dra alla kablar mellan skivan och sittbänken ut emot väggen. Litet klurigt utrymme framför främre dinettens sittbänk som egentligen är ett outnyttjat utrymme. Kanske fungerar som ett stuvutrymme men det kommer att bli lite kvar av detta utrymme ändå. Med tanke på hur stort utrymme som det gamla elblocket tog i vänster överskåp så tror jag att denna lösning blir toppen.

20 jan 2010 007  B.jpg

20 jan 2010 005.jpg

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...........
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Da capo av igår. Ganska pigg faktiskt. Den där medicinen med många L var nog inte så dum........
Dagens begivenhet var att fortsätta med den samlande eldelen på vänster sittbänks framsida. Vaxat plywooden och monterat uttag mm. Saknas just nu bara solcellsregulatorn men den kommer snart. Måste ha en distans mellan sittbänken och skivan med el delarna för att där gömma elkablarna,. Skönt detta att merpart av alla kablar ligger dolda. Lättare att städa och mindre risk för att av misstag dra bort någon kabel. Har ju inte behörighet för starkströmsmontage så jag måste få detta kollat av en kunnig person innan jag släpperr på starkströmmen. Har visserligen kopplar efter alla konstens regler men-men. Alla kablar som skall sitta fast är nu också klart
Mätt ut exakt var främre bänken skall skruvas fast och med detta också vattentanken som jag absolut måste förankra i golvet för att i en händelse av stopp framför bilen inte behöva få 70-80 kg i ryggen.j Monterar fast tanken med spännband då borde det hålla.
Tar nu time out över helgen för att besöka barn o barnbarn i Grundsund skall bli härligt. Passar också på att köpa lite onödigt på Husvagnssvenssons i Lidköping .
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror

Senast ändrad:
F

F.d. 53000

Guest

Vad skönt att du är tillbaka så att jag kan läsa om något riktigt roligt och intressant igen ,när din bil blir färdig så undrar jag om du inte blir tvungen att fara runt i landet och visa upp den .Vänligen Yngve:wideeyed:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Vad skönt att du är tillbaka så att jag kan läsa om något riktigt roligt och intressant igen ,när din bil blir färdig så undrar jag om du inte blir tvungen att fara runt i landet och visa upp den .Vänligen Yngve:wideeyed:

Hej Yngve.
jag är alltid på plats någonstans och råkar detta vara hemmavid så jobbas det med husbilen. Kommer att fara land o rike runt men inte kanske för att visa mitt alster utan för att njuta av många timmars arbete och grubblerier.
För mig är kanske inte resan målet utan det som händer under resans gång.Detta gäller troligtvis också detta med husbil. Tror att jag nog tycker att detta med byggnation är och har varit otroligt kul. Kommer att fara runt en massa men kommer också att spana efter ett nytt objekt. Skulle smaka fågel med en mindre buss typ 7,5 till 9 meter och inreda efter eget huvud. Som jag skrivit tidigare så har jag ett par intressenter på denna husbil när det är dags. Om det nu blir dags.
Jobbar och skriver vidare i alla fall och är glad och tacksam för alla glada tillrop. Det sporrar otroligt.
Trevlig Helg till er alla
Hälsning Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det har blivit lite av dagens följetong. Jag läser älgen Helges escapader i tidningen på morgonen och Brors utmaning av ödet senare under dagen:D.

Hej Esbjörn,
kul att man blir lite av en följetong som kanske roar och berikar sina läsare. Detta var kanske lite av meningen med detta skriveri från början. Att det sedan har varit så otroligt många besök hade jag inte kunnat föreställa mig. Detta gör ju att det kanske är ändå mera skoj att skriva. Tar ju tacksamt emot råd o dåd då dessa overkligen behövs för jag ju är en amatör vad som gäller arbete med trä inredning osv.
Hoppas att du /ni läser vidare om detta mitt stölleprov
Trevlig Helg till er alla
Hälsningar Bror

PS är nú i Grundsund 2400 kronor fattigare pga för tung högerfot och detta händer nog inte med en gammal dieselsmack från 1985 så husbilen kan ju bli en ren sparbössa.........DS

Senast ändrad:
F

F.d. 50005

Guest

Hej bror!
Jag har följt din tråd sedan du startade. Men jag har inte kommenterat eller gjort något inlägg om den tidigare. Men nu känner jag att jag bara måste. Det är ju ett fantastiskt "stölleprov" du gör! Och sedan har du ju en underbar humor! Tack!
Du får gärna fortsätta länge, (men jag naturligtvis önskar att du får fordonet klart).
Med glada tillrop:D
Agne

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Agne,
tack för glada tillrop och roligt att du varit med från början av detta spektakel. Då har du sett att det varit en del struggel under resans gång. Kommer att jobba vidare och målet är att ha klar bilen till sommarsemestern. Som jag ser det så borde det inte vara något problem men man vet ju så lite om vad som komma skall.
Jobbar vidare och hoppas på det bästa.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror

F

F.d. 29892

Guest

Hej,jag tycker du ska få fritt inträde på husbilmässan inför grindarna för uppvisning av ditt mästerverk jag blir verkligen impat på ditt jobb. mvh sepen.

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej Bror

Eftersom jag har smålänskt blod i ådrona så undrar ja om detta med pengar.
Har du någon pejl på vad det har kostat ungefär, när det är färdigt.

Snarken

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Snarken,
ja se peengar ja se peengar är till.............
Började så ordentligt att bokföra såväl arbetstid som utlägg men tyvärr så ordnade en hårddiskskrasch allt för att jag skulle slippa denna evinnerliga påminnelse om slöseri med tid och pengar.
Skulle tro att jag kunnat köpa en mycket nyare bil istället för att renovera denna, men då hade jag kanske inte fått det som vi vill. Vet nu att den har bra isolering, tar inte in vatten ännu!!!!, slipper all besvärande elektronik för motorstyrning, slipper argumentera om vilken effektbox som är bäst plus en massa annat som man läser om här på forumet som händer med nyare bilar, dessutom snart skattebefriad........
Jaja det finns ju en massa nackdelar med en gammal bil också. Trött dieselmotor även med turbomotor - som man trots allt kan få fart på om man jobbar lite med det - kanske inte så miljövänlig, går kanske inte så fort = spar fortkörningsböter mm mm.
Har ingen status i att äga en speciell bil eller ny bil, utan vill att den skall passa de behov som just vi har och det har jag jobbat på. Säkert finns det massor av önskemål om att något skall vara annorlunda eller fungera på ett annat sätt. det får man leva med eller göra något åt,
Om jag kan ha denna bil och den är OK för oss i x antal år så tror jag inte att den kostat mer än jag förlorat i andrahandsvärdet på en ny bil.
Vet alltså inte vad detta kostar och med handen på hjärtat så vill jag nog inte veta det heller. Grubblar nog mera på vad detta elände skall väga och vilken tillsatsvikt jag kan ha.
Hälsningar
Bror

F

F.d. 29925

Guest

Hej Bror

Jag tror nog att för din del så gäller nog devisen "Resan är målet". Dvs din "roligaste tid" är nog själva bygget med alla problemlösningar som dyker upp under tiden och den tillfredsställelse det ger att lyckas.
Missttänker starkt att när du är klar med bilen så finns det nya objekt att "sätta tänderna i", kanske inte direkt, men det kommer.
Men så här långt ett imponerande bygga och initiativt.:)

F

F.d. 50042

Guest

Hej Bror!

Fastnade Du i fartkamrorna mellan Rotviksbro och Skårsfärjan? Det är ju alltid tråkigt och en onödig utgift. Hoppas att Du fick en trevlig helg ändå.

Hälsningar från en fd. Gåsöbo.

Bosse

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bosse,
nej inte någon kamera för dessa vet jag var de står, utan direkt söder om Laxå vid en korsning till bensinstation/ind.område. Skylten med 70 översnöad och nära nog oläslig så det blev 90 km på 70 sträcka. Klantigt och som sagt en onödig utgift.
Livet får gå vidare och det blev en trevlig helg i alla fall.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror

Jag tror nog att för din del så gäller nog devisen "Resan är målet". Dvs din "roligaste tid" är nog själva bygget med alla problemlösningar som dyker upp under tiden och den tillfredsställelse det ger att lyckas.
Missttänker starkt att när du är klar med bilen så finns det nya objekt att "sätta tänderna i", kanske inte direkt, men det kommer.
Men så här långt ett imponerande bygga och initiativt.:)

Tackar, tackar och som du skriver så är det nog så............
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Perrovski,
tack för bilderna. Så har jag tänkt mig att det skall se ut i min bil också. Strävar efter att få så mycket varm kluft som möjligt utefter väggarna och fönstren för att slippa kallras.
Elblocket är en kombinerad säkringscentral/kopplingscentral dit man kopplar, via kontakter, in olika förbrukare. T:ex nivåmätaren för både färskvatten och gråvatten, 12 volt till kylskåp, voltmätare, eltrapp, huvudbrytare för hela systemet, brytare för belysninmg på höger och vänster sida, pumpbrytare, in och utv tempmätare mm. Min är en CBE 200 som jag köpt via Reimo i Tyskland och om jag inte minns fel kostade den runt 300 Euro med kablage givare mm. Tror att det finns en del att läsa om detta elblock här i forumet och ävenså kopplingschema också på www.reimo.com
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej igen.
I 1986 när jag byggde min HB fanns inte så mycket prylar som idag ,så jag kompletterar
min elektronisk utrusning. Dessa två bilder bekräftar ;..
min standard och senaste komp...
Den senaste är baterrimätare och displayen " Duo " till solpanelen.Det som jag saknar ,är en säkringsdosa (profs..) men den kommer.

Mvh

Perrovski

Zdjecia w Amandzie 012.jpg

Zdjecia w Amandzie 013.jpg

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Toppen detta Perrovski.
Modernisera gamla bilar är ju roligt och man kanske får ut mera av bilen också.
Keep up the good work
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Måndag igen. Jobbar med främre dinettbänken som påbörjades förra veckan. Skruvat fast panelen som håller elgrejorna . Dragit fram de kablar som varit möjligt med bänken på bordet i garaget. Vattentanken provats på plats för att se hur mycket det finns för spännband som skall hålla fast tanken i händelse av det som sannolikt inte kan hända ändå händer…. Skulle vilja kapa överflödig kabel för nivåmätaren till vattentanken men drar mig för det. Kommer att finnas plats för en snyggt upprullad kabel utom synhåll.
Detta med spännband till fasthållningen kommer att bli trångt på en sida då jag vill ha en vinkelprofil av aluminium med genomgående bultar i golvet och med förstärkning på undersidan. Känns iof inte tilltalande att ligga under bilen och montera dessa järn och bultar men vi får se. Skall ju också montera fästen för säkerhetsbältena och detta skall också ske underifrån. Fy hundan för detta just nu.
Det är också dags att montera hållare för batterierna under stolarna. Kommer nog bara att använda ett batteri till att börja med men allt skall vara förberett för två batterier. Då skall jag också under bilen och dra fast dessa batterihållare…….

22 jan 2010  053  A.jpg

Kollade just på yttertempen vilken visar 12,2 grader. Ligger nog inte under bilen imorgon.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Toppen