• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

F

F.d. 7220

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,

Jag har legat under bilen i dag och monterat avloppstanken. Klämde fast den med ställningen till reservhjulet och fick den att ligga helt dikt mot underredet. Orubblig!

Nu är jag i färd med att ansluta avloppsslangar och färskvattenslang. Här har jag en fråga som jag hoppas att ngn kan besvara.

Jag har två vattenutkastare. Därför måste jag montera en T-Koppling på färskvattenslangen för att få vatten till både tvättställ och diskho. Var är det lämpligt att placera T-Kopplingen?
1. Mellan färskvattentank och pump
2. eller mellan pump och diskho. Jag har en Whale Smartflo vattenpump.

Teoretiskt tycker jag att det borde funka i båda fallen. Men det skulle inte förvåna mig om jag har fel på den punkten. Ett gott råd skulle avsevärt förbättra mina möjligheter att bli klar med bilskrället den här veckan.

F

F.d. 7220

Guest

Har du tryck på vattnet på båda ställen? Skulle tro det er etter pumpen du skal ha t-en.

Morn morn Knut,

Självklart måste jag tänka på trycket. Det gör ju att allt faller på plats. Tack ! Ni är allt för rara ni norrmän :)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

21 sept 2009
Det blev ju bra väder till slut idag. Den gamla ”bänken” som använts för byggnationen skulle rivas. Användbart virke i en liten hög för sig och resten i högen till tippen. På detta följde en liten städning runt bilen och huva va småspik och skruv som tappats. Hoppas att jag fått med allt. Vill ju inte ha punka utan reservhjul!!!
Fortsatte sedan med arbetet i hytten och dess förhöjning av golvet. Det kommer att bli ett ganska stort förvaringsfack mellan stolsfästena. Kanske några mindre fack även bakom stolarna. Passande för spolarvätska eller annat. Borde vara färdig med detta i morgon. Har också stolsfästena på jobbet för breddning av stolens infästning, skall sedan blästras och målas.
22-23 sept 2009
Tisdagen kom att bli flygmaskinens dag. Skulle få den efterlängtade CAMO besiktningen enligt EU´s nya huvudlösa direktiv. Själva besiktningen gick perfekt men det saknades en sida i flyghandboken och det räckte för att inte få maskinen luftvärdig. Intressant detta att en sida i en handbok gör att man inte får flyga. Tänk om motsvarande skulle drabbade alla bilägare…………………..Länge leve EU och dess jurister och politiker. Fy hundan.

Idag – onsdag - har jag lugnat ner mig och jobbade vidare med husbilen. Fixat mellandelen till golvet och rengjort golvet ordentligt. Därefter på med Thermoisolering. Den är ganska tunn och väger nästan inget. Isoleringen skall motsvara 45 mm gullfiber. Kommer också att fylla ut outnyttjat utrymme med gullfiber. Får nu också ett regält förvaringsutrymme. Måste ju göra locket ganska kraftigt för att hålla för tyngden då man går på locket. Kanske en bit durk aluminium Skall ut och jaga en neutral matta till hyttgolvet. jobbar lite imorgon men skall också packa bilen för resa till Metropolen Murjek och kommer att vara borta från bygget 10 dagar. Bygger carport istället i Härliga Norrland.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 21 - 23 sept 2009 003  A.jpg
    21 - 23 sept 2009 003 A.jpg
    1,9 MB · Visningar: 45
  • 21 - 23 sept 2009 007  B.jpg
    21 - 23 sept 2009 007 B.jpg
    2,1 MB · Visningar: 48
  • 21 - 23 sept 2009 009  C.jpg
    21 - 23 sept 2009 009 C.jpg
    2,7 MB · Visningar: 46
  • 21 - 23 sept 2009 010  D.jpg
    21 - 23 sept 2009 010 D.jpg
    2,8 MB · Visningar: 49

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jajamen följer detta noggrant. Svårt att hitta bra ideer själv och tittar därför på hur andra löser sina problem. Det finns ju många lösningar på en och samma sak beroende på betraktaren. Det är då tacksamt att få uppslag och tips om lösningar och på detta forum finns otrolig kunskap.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

6 okt 2009
Så var man då tillbaka till verkligheten igen efter sköna – men jobbiga tio dagar i Murjek och carports bygge. Kallt var det också, som mest minus 10 grader på morgonen.
Satte på värme i husbilen igår för att kunna jobba utan att frysa.
Dagens begivenhet var att försöka komma ihåg vad som skall göras. Har ju påbörjat med höjning av golvet i hytten och passade idag på att isolera där det gick samt lade en del kablar i s.k. elektrikerrör 20 mm i diameter som ger god plats för ett antal kablar. Ett särskilt rör skall användas för kabeln som skall mata ström till batteriet under förarstolen. Vill vara noga med att skilja på grova och klena kablar.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 6 okt 2009.jpg
    6 okt 2009.jpg
    2,3 MB · Visningar: 28
F

F.d. 2577

Guest

Hej Bror. Följer ditt bygge med stort intresse. Det ger många ideer, har du även tänkt att isolera ytterplåten i dörrarna? Dessa är ju köldbryggor har jag märkt på vår bil. Har någon annan utfört detta? Blev det någon skillnad och var det svårt genom de små hålen som finns innåt?
Leffe

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Fia.t, gillar ditt användarnamn. Borde kanske ändra mitt till Puh-shot Skämtar..........
Tack för att du följer min renovering. Vad gäller dörrana så är det ganska svårt att isolera- det finns inte mycket plats. Dock skall jag klistra ljudisolering samt också en väl täckande plastfilm mellan dörren och klädseln detta för att förhindra drag. Ser man på en modern personbil så är det på samma sätt men klädseln på insidan har en isolerande effekt både för värma och ljud.
Hälsningar Bror

F

F.d. 5898

Guest

Hej Bror
kommer du att stänga av mellan hytt och kupe när du sover ?
Jag har så i min bil och batteriet blir då stående i kalla utrymmet i kupen , vilket borde göra att kapaciteten blir sämre. Jag bytte ut orginalbatteriet som satt i hytten mot 2 st och placerade dem istället i lådan på sätet närms hytten inne i varva bodelen, har nu aldrig haft mina batteri problem.

Mats o Cilla

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Mats,
vet inte riktigt hur det blir med avstängning mellan hytt och bodel. Sannolikt blir det någon typ av förhänge som skall skydda för insyn och värme.
Batterit i min bil sitter under förarstolen och kommer att få ett isolerat skydd över sig av samma typ som sitter i t:ex nyare VW och Audi. Vet inte om det blir tillräckligt men tror detta. Har ju vattenburen värme så det är ju inte omöjligt att dra ut en liten slinga som går runt batterit.
Hälsningar Bror

F

F.d. 3297

Guest

Liten fundering, Bror:

den isoliering du lägger in i förarhytten borde väl vid sidan om temperatur även dämpa
både motorljud och väg-hjulljud.
Men hur mycket? Har du några värden?

Dina bilder på förarutrymmet ger mig ideer på mitt kommande innergolv men har i min
Hymer-Ducato upptäckt att utrymmet mellan "passagerartron" och väggen bakom är
perfekt att stoppa en 10L jeepdunk (med "sugpassning"!).
Bakom "förartronen" har jag stoppat "fordonsportföljen" med alla papper och service-
böcker till bilen (plus en flaska "tjärbrun vätska").
Snabbt och angeläget lättåtkomligt!

I "passagerartronen" har Hymer stoppat bodelsbatteriet, funderar på att i "förartronen"
stoppa ett "radiobatteri" för mina radiosändare. visserligen blir det 3(!) skilda elsystem
men laddnings-och åtskillnadsmässigt ska det inte bli något större problem. Jag har ju
den, av bulleredaktören döpta, "hamuma-kopplingen" att utnyttja.

Vi får väl se hur det blir när jag "fundrat färdigt".

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Hans,
den isolering du ser skall motsvara 45 mm vanlig isolering. Tror dock inte att det blir så stor ljudisolering men tar tacksamt emot varje dämpning av ljudet som detta kan ge. Det dubbla golvet i sig borde ljudisolera men problemet är att merparten av ljudet kommer frammifrån torpeden. Det gäller att klura ut hur man löser detta. Det finns mycket bra ljudisoleringsmaterial men tyvärr så väger det också. Skall ta bórt instrumentbrädan snart och då blir det lättare att se och åtgärda bullret.
Det som förr kunnat stuvas bakom stolsfästena i form av pärmar papper mm kommer nu att få ett eget fack mellan stolsfästena och kommer lätt att rymma fordonshandlingar och kanske ett tjärbrunt flaskinnehåll. Reservdunken kommer i min bil att ta en del av det utrymmet som tidigare reservhjulet hade plus plats för domkraft, verktyg, punkaspray och en liten kompresser. Hoppas också få plats där för elkabeln Det är ju ganska gott om utrymme där och det gäller bara att ta tillvara på detta på bästa sätt.
I mitt passagerarstolsfäste är det tomt och lurar på om man kan göra någon form av värdeskåp där. Skall klura vidare på detta.
Dela gärna med dig av dina ideer då du funderat färdigt. Gärna med bilder.
Hälsningar Bror

F

F.d. 53000

Guest

Hej Hans,
den isolering du ser skall motsvara 45 mm vanlig isolering. Tror dock inte att det blir så stor ljudisolering men tar tacksamt emot varje dämpning av ljudet som detta kan ge. Det dubbla golvet i sig borde ljudisolera men problemet är att merparten av ljudet kommer frammifrån torpeden. Det gäller att klura ut hur man löser detta. Det finns mycket bra ljudisoleringsmaterial men tyvärr så väger det också. Skall ta bórt instrumentbrädan snart och då blir det lättare att se och åtgärda bullret.
Det som förr kunnat stuvas bakom stolsfästena i form av pärmar papper mm kommer nu att få ett eget fack mellan stolsfästena och kommer lätt att rymma fordonshandlingar och kanske ett tjärbrunt flaskinnehåll. Reservdunken kommer i min bil att ta en del av det utrymmet som tidigare reservhjulet hade plus plats för domkraft, verktyg, punkaspray och en liten kompresser. Hoppas också få plats där för elkabeln Det är ju ganska gott om utrymme där och det gäller bara att ta tillvara på detta på bästa sätt.
I mitt passagerarstolsfäste är det tomt och lurar på om man kan göra någon form av värdeskåp där. Skall klura vidare på detta.
Dela gärna med dig av dina ideer då du funderat färdigt. Gärna med bilder.
Hälsningar Bror
Välkommen tillbaka det behövs ibland något riktgt trevligt att läsa ,det tackar vi för

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Knyttet.
Inte mycket att skriva om idag då det har hoppats en del och dessutom sorterat upp de delar som fortfarande skall monteras i bilen
Idag blåser det ordentligt och ville inte jobba med öppna dörrar på och med golvet. Istället blev det fortsatt fundering om hur och var jag skall dra gasolrör och framför allt var kranarna skall placeras. Hittar ett tillräckligt stort utrymme under spisen så det får bli där. Är också ordenligt trångt för vatten och avloppsslangar men tror att jag kan greja det. Måste ju skilja bort kallvattenslangen för att inte alltid få varmt vatten så det blir att försöka isolera denna slang. Det skall fram ett värmerör där också så isoleringen måste göras noggrant.
Inga bilder idag.
Hälsningar Bror

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Bror!

Kul att du är tillbaka!
Forumet är tillbaka när du är på plats.

Ps.... Har du kollat ang. numret till min lumparkompis? Ds

Ha det gött!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Istället blev det fortsatt fundering om hur och var jag skall dra gasolrör och framför allt var kranarna skall placeras. Hittar ett tillräckligt stort utrymme under spisen så det får bli där.

Hej Bror!

Jag placerade mina under diskbänken. Kopparrör ända fram till spis och panna. Endast kyl (som måste kunna dras ut) har en stump slang. Kollar noga både den slangen och slangen vid flaskan årligen.
/Alve

Bilagor

• PA070072.JPG
    PA070072.JPG
    622,8 KB · Visningar: 15

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Alve,
har provat mig fram var jag skall sätta denna kran. Under diskbänken blir det lådor så där finns ingen plats, däremot mellan spisen och kylskåpet finns det en glugg där kranarna passar. Som i ditt fall så blir det kopparrör hela vägen. Skall inte ha gasolkylskåp så ingen gasol dit. Blir enbart till spis och panna och om jag hinner ett utvändigt gasoluttag. Kör vidare med detta imorgon
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

En alldeles strålande dag med 12 grader som mest. Var en passande dag att ligga under bilen för att dra och ansluta gasolröret. Gjorde detta och fortsatte sedan i garaget med köksbänken. Hittade en som jag tror passande plats under spisen och ovanpå kylskåpet. Gjorde samtidigt ett par förstärkningar för kylskåpet för att enkelt klara dess vikt. Monterade också upp anslutning till avlopp från disken och kollade hur jag skulle skilja bort kallvattenröret från resten av rör o slangar för att vara säker på att alltid ha ”kallt” vatten. Fixar nog detta också. Tagit upp hål för gasolrörets genomföring i golvet och använt plastgenomföring som limmats och tätats för att förhindra fukt i golvet och dess isolering. Ett riktigt häcklefjäll att böja röret åt flera håll för att ansluta till gasolskrubbens rörgenomföring men tror att jag lyckades få det tätt. Det kommer ja att visa sig när systemet provtrycks. Ser fram emot ett jobbigt veckoslut.............
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:............................
Hälsningar Bror

Bilagor

• 8 okt 2009 008  A.jpg
    8 okt 2009 008 A.jpg
    2,2 MB · Visningar: 32
  • 8 okt 2009 011  BB.jpg
    8 okt 2009 011 BB.jpg
    1,9 MB · Visningar: 30
Toppen