• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Tror detta är ganska enkla förgasare. Hittat motsvarande verkstadshandbok för just denna förgasare på nätet.
Inga kulor men någon viktig oring att se upp med då man blåser med tryckluft.
Kommer att ordna sig, tror jag
//Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    29,5 KB · Visningar: 1.240
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

2003 Triumph Thunderbird Parts, 2003 Triumph Thunderbird OEM Parts - BikeBandit.com


Hej Bror, trist att din Triumph bråkar.
Här har du en länk till din hoj på BikeBandit där alla delar finns att hitta.
Vad det verkligen Kehin på dessa?, jag minns det som att det var Mikuni som tillverkade förgasarna.
Spelar dock ingen roll då de är i princip identiska i sin uppbyggnad.
Tändsystemet verkar ha 3 separata spolar med kabel från tänspole till stiftet, det är nu vanligare med tändspole direkt på stiftet utan kabel.
Det kan givetvis vara fel på en tändspole eller tändstiftskabeln men jag tror att du redan är på rätt spår, jag gissar på "gegga" i förgasarna.
När du renblåser så ta även lös de små pilotskruvarna mot förgasarhalsen och blås rent alla kanaler med massor av tyckluft samt bromsrengörning.
Akta bara de små fjädrarna+brickan och o-ringen som följer med pilotskruven.
Ställ sedan pilotskruvarna på runt 2,0 varv, 1,5 ger mindre bränsle och 2,5 mer.
Det är tomgång och upp mot 1/4 gas som pilotskruvarna har något att säga till om.
Kolla även flottörnivån genom att vända gasarna upp-och-ned och se att flottörventilen stänger lika på alla (flottören paralellt med huset).
Du synkar gasarna själv genom att hålla upp de mot en stark lampa i garaget, när spjällen har samma ljusgenomsläpp (lika lövtunn havmåne under/över spjället) i tomgångsläge är de perfekt synkade.

Sedan är det bara att slå i ny soppa så kommer den att gå fint!
Jag gissar att det är en lågmilare så ventilspel behöver du knappast kolla upp.

Ring mig om du har fler frågor.
// Alf
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.308
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

På min förra båt satt det en Suzuki 100hk med Mikuniförgasare.
På den va det lurigt på dom om jag minns rätt 3st lågfarsmunstycken som va direkt borrade i förgasarhalsen precis under gasspjället. Alltså inga löstagbara munstycken.
När dom blev igensatta eller bara lite igensatta så sköt motorn på tomgång.
Fanns aldrig någon genväg att rensa utan det va bara att demontera bägge förgasarna och ta hem och riva på bänken i garaget så man kunde blåsa ur ordenligt med tryckluft.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Tror att allt skall fungera nu. Tomgångsmunstyckena i alla förgasare var helt täta. Fick använda en tunn tråd från en stålborste, sedan massor an tryckluft.
Monterar ihop allt imorgon
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    682 KB · Visningar: 2

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Nu verkar hojen fungera. Tjhoo. Starade efterhand ganska lungt men med lite misständningar. Går bra på tomgång nu utan choke. Har inte monterat luftrenaren och vet inte om det kan ha betydelse. Svarar snällt på gasen men borde provköra för att veta hur bra. Tycker dock att det är i kallaste laget att hoja, har visserligen kläder för det men det är ju omständigt att hoppa i skinnstället. Får stå och vila sig några dagar, skall provstarta imorgon med kall motor så får vi se....
Har förresten aldrig sett så mycket gegga i en förgasare som dessutom antar formen av cement i kanaler och munstycken. Man kan ju undra vad det är för elände man kör motorer på och som skall kallas bensin.
//Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

2003 Triumph Thunderbird Parts, 2003 Triumph Thunderbird OEM Parts - BikeBandit.com


Hej Bror, trist att din Triumph bråkar.
Här har du en länk till din hoj på BikeBandit där alla delar finns att hitta.
Vad det verkligen Kehin på dessa?, jag minns det som att det var Mikuni som tillverkade förgasarna.
Spelar dock ingen roll då de är i princip identiska i sin uppbyggnad.
Tändsystemet verkar ha 3 separata spolar med kabel från tänspole till stiftet, det är nu vanligare med tändspole direkt på stiftet utan kabel.
Det kan givetvis vara fel på en tändspole eller tändstiftskabeln men jag tror att du redan är på rätt spår, jag gissar på "gegga" i förgasarna.
När du renblåser så ta även lös de små pilotskruvarna mot förgasarhalsen och blås rent alla kanaler med massor av tyckluft samt bromsrengörning.
Akta bara de små fjädrarna+brickan och o-ringen som följer med pilotskruven.
Ställ sedan pilotskruvarna på runt 2,0 varv, 1,5 ger mindre bränsle och 2,5 mer.
Det är tomgång och upp mot 1/4 gas som pilotskruvarna har något att säga till om.
Kolla även flottörnivån genom att vända gasarna upp-och-ned och se att flottörventilen stänger lika på alla (flottören paralellt med huset).
Du synkar gasarna själv genom att hålla upp de mot en stark lampa i garaget, när spjällen har samma ljusgenomsläpp (lika lövtunn havmåne under/över spjället) i tomgångsläge är de perfekt synkade.

Sedan är det bara att slå i ny soppa så kommer den att gå fint!
Jag gissar att det är en lågmilare så ventilspel behöver du knappast kolla upp.

Ring mig om du har fler frågor.
// Alf

Hej Alf,
Allt OK hoppas jag och barnet växer förstår jag.
Ja detta med bråkande hojar är inte min starka sida men skam den som ger sig.
Tack för länken den kan vara bra att ha.
Räckte nog med en riktig rengöring då hojen stått ett tag. Körd enbart 800 mil på alla dessa år. Synd o skam förresten då det är kul att fara fram efter vägarna.
Det är tre tändspolar monterade under tanken och dessa verkar vara ok.
Ha det så gott och tack.
Hälsningar Bror

P.S. Det blir skoteråkning uppe i metropolen under påsken tillsammans med barn o barnbarn. Härligt. . D.S.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jag förstod att du skulle få till det, CV-förgasare (som alla landsvägsmotorcyklar har, de med förgasare alltså) är helt fantastiska i sin funktion men när de "geggar igen" så får man de problem som du beskrev.

Grabben växer som bara den, allt är så bra det kan vara!
Vi kommer att vara i Gullträst bara runt 2 mil från er under påsk, vi får höra av oss då.
Mvh Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Tack för att du trodde på mig för det var knappt jag gjorde själv...
Orsaken till min envishet var att Triumphhandlaren närmast mig - i Sollentuna ville ha mellan 8000 - 11000 för att göra detta jobb. Vet inte var han fick summan ifrån men jag tror att det sparades en liten sant. Få se nu hur den fungerar på väg kanske tar en tur imorgon.
Hör av varandra
Ha det så gott
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Nu verkar hojen vara som den skall. Startar mycket lätt med kall motor och efter ett litet tag svarar helt på gasen.
Med lite arbete och jävlaranamma sparade jag mellan 8-11000 kr isf att lämna in cykeln till en mc verkstad. Det tog mig ca 8 timmar lika med hygglig timförtjänst om man ser det så :twitcy::twitcy: Nu lite puts och tillsyn och sedan besiktning.
Hälsningar Bror
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

När jag ställer av hojen tankar jag alltid upp med 98 oktan. Jag har hört att det ska vara bra mot igenkalkning i förgasarna.

Kör försiktigt och tänk på att det ligger grus kvar på vägarna.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Det är nog en bra ide.
I min instruktionsbok står det att man skall tömma förgasarna vid längre uppställning. Läser ju inte så ofta i den boken så jag har inte uppmärksammat detta. Tyvärr.
Kör inget ännu det är isigt och dant på vår lilla gatstump så det får anstå till efter påsk
Hälsningar
Bror
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.308
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Det här är ett medel som jag häller i sista tanken på båten på hösten.
SI-1 smörjer upp hela det invändiga bränslesystemet så någon annan konservering är inte nödvändig.
Har använt detta på rekomedation från den Suzuki verkstad som jag köper slitgrejer ifrån o det verkar fungera. Bensinen är ju som det sagts tidigare en katastrof att ha stående i förgasarn under en längre tid.

Red Line Oils tillsatser
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Tack Håkan,
det är något att fundera på framöver. Kanske kan användas i gamla bilar också
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Nu har jag tillbringat flera dagar med att putsa på Triumphen och väntar bara på barmark för att sedan gasa iväg och besiktiga hos SBP.
Fritiden går fort åt när man gör något som är roligt. Tid har ochså lagt på flakmopeden med den har tyvärr prio 3.
Husbilen-- motorbyte, montering servo, luftfjädring bak mm mm ojojoj det finns att göra.
Nu struntar jag i detta och tar Saaben och drar till Metropolen Murjek för skoteråkning och samvaro med barn o barnbarn. Tio dagar off, det är härligt.
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:
Hälsningar
Bror
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Jag förstod att du skulle få till det, CV-förgasare (som alla landsvägsmotorcyklar har, de med förgasare alltså) är helt fantastiska i sin funktion men när de "geggar igen" så får man de problem som du beskrev.

Grabben växer som bara den, allt är så bra det kan vara!
Vi kommer att vara i Gullträst bara runt 2 mil från er under påsk, vi får höra av oss då.
Mvh Alf

Alla?! :)
 
F

F.d. 29892

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Nu har jag tillbringat flera dagar med att putsa på Triumphen och väntar bara på barmark för att sedan gasa iväg och besiktiga hos SBP.
Fritiden går fort åt när man gör något som är roligt. Tid har ochså lagt på flakmopeden med den har tyvärr prio 3.
Husbilen-- motorbyte, montering servo, luftfjädring bak mm mm ojojoj det finns att göra.
Nu struntar jag i detta och tar Saaben och drar till Metropolen Murjek för skoteråkning och samvaro med barn o barnbarn. Tio dagar off, det är härligt.
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:
Hälsningar
Bror


Ha en trevlig påsk i Murjek, åk mycke skoter mys där uppe. sepen.
 
Toppen