bror.axelson
HBK Medlem
Sv: Fortsatt renovering
Tack Hans,
då förstår jag lite bättre hur det hänger ihop.
Tack Hans,
då förstår jag lite bättre hur det hänger ihop.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Förundras lite över slitaget på denna motor. Syns knappt på ventilerna att de jobbat och detsamma gällde ju för cylinderfodren. Inget nämnvärt slitage.
Rengjort ventiler från lite sot och koksrester, mätt ventilernas skaftdiameter och konstaterar att .....
------------------------------------------------------------------------
Hejsan Bror, nej man blir lite fundersam på vart slitaget på äldre motorer har tagit vägen nu för tiden.
Förr när man plockade sönder en gammal Volvo-motor så skramlade ventilerna i styrningarna, tallrikarna var nernötta så det var dags för byte och i cylinderloppen så var det vändkanter så man kunde skära sig i fingertopparna när man kände efter.
Förra sommaren så tog jag bort topplocket på en BMW-sexa som gått 28.000mil och honingsreporna var fortfarande kvar i loppen.
Är det bättre matrial i motorerna eller är det bättre oljor som gör skillnaden ???
M.v.h. JANKRO.
Både och tror jag. Mera precition vid tillverkning.
Många oroas för 20 30 tusen mil på sin bil, tror att man idag kan tala om 40-50 tusen mil innan man behöver fundera på slitage förutsatt att man sköter service med oljebyten-filter etc.