• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford som husbil

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Ford som husbil

Hej.
Har kört en Ford med 140 hk senaste 3 säsongerna 2600 mil.
Inga som helst problem lätt att hitta service värkstäder till rimliga kostnader
personsbilskänsla att köra ända nackdelen som jag vet var att man satt högt om man är lång (186 cm ).
Nu har vi beställt en ny byggd på fiat kommer att sakna den ombonade hytten, växellådan samt att vissa reglage satt mycket bättre på Forden.
Hadegott :)
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Ford som husbil

Vi har ev. tänkt att byta vår husvagn till husbil och har tittat på alla möjliga och omöjliga märken. Några vana husbilsägare har sagt att inte köpa Ford för det är mycket krångel med dom. Låter lite konstigt då det är ett stort bilmärke annars. Tänkte höra om någon har erfarenhet av Ford och hur den fungerat.

Om du nu hört att det skulle vara krångel med Ford så kan du läsa här på
forumet att det är minst så mycket klagomål på Fiat. Tidigar var det växellådan
på den femväxlade versionen. Nu rinner det vatten genom karossen och ned i
motorrummet med påföljd att kamremmen fryser fast vintertid.

Väl ett fordon utam kamrem och med partikelfilter. När vi beställde var det bara
draghuvudet från Vws femcylindriga disel som uppfyllde kraven.
Ett underbart vridmoment på den motorn.
mvh
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Ford som husbil

Hej Dragstar.

Jag är ingen expert på detta med husbil, köpte min husbil förra våren.
Hade innan dess haft husvagn i 10 år när barnen var små.

Jag gjorde som du, kollade in här på husbilsklubben och läste av allt
som erfarna husbilsåkare hade att säga. Lärde mig lite om de olika bilarna.
Nya bilar tycker jag inte har några större fel som behöver varnas för. Äldre bilar
kan ha det, läs om det i forumet (det tar tid) men kan betala sig.
Här på forumet blir det väldigt ofta ett "munhuggande" om allt och inget, som du sett
har det även börjats här med Ford kontra Fiat. Dra nytta av det som är sakligt.
Till slut mitt råd: Välj ut en bil/modell som NI tycker om, kolla på forumet vad ni hittar för åsikter om den bilen/planlösningen mm.
Är det inga stora varningsrop för den, så Köp.
Lyssnar ni bara på andra så kommer ni att få en bil som några tycker om, men kanske inte ni.

Av ert namn så kan man få för sig att ni åker motorcykel, välj husbil på samma sätt som Mc - med hjärtat.

Lycka till. /Leif
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Ford som husbil

Det finns ju 2 helt olika Ford den ena är framhjulsdriven o den andra bak. Ena tillverkas i Turkiet kanske den andra är Tysk, vet inte men båda används i husbilar.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Ford som husbil

En av mina kunder har en ganska stor budbilsfirma med strax över 10 st Ford med 200 hk motorn. Dessa har varit mycket problem med då inte drivlinan hållt för kraften, men då måste man ju ta i beaktande att en budbil går betydligt mycket mer än en husbil samt att den går betydligt hårdare. Dock verkar Ford ha tagit åt sig ordentligt av denna kritiken då han har fått prata om problemen direkt med högsta ledningen i Sverige och nu när han ska byta bilarna har han fått lovat att de har gjort förstärkningar och justeringar för att klara av kraften.
Lycka till.
 
T

terol

Guest
Sv: Ford som husbil

FIAT: Har hatt bredchassis i flere år. Mye mer stabil under kjøring. Har også stor og høy frontrute som gir et godt utsyn.

Ford: Smalchassis med hjulene langt inne i bakre hjulåpninger. Svært utstabil å kjøre. Lav frontrute som gir dårlig utsyn.
 

Anita & Jan

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
3574
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Hej har skälv fiat i husbilen men har ford transit 140hk i firman 15000 mil bara vanlig service fin att köra stark.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

:bye:Hej!
det är härligt att se att vi människor är så snabba till beslut om vad som är gott eller inte gott, bra eller dåligt, acceptabelt eller inte acceptabelt. Alla är olika och det är kryddan i livet! Jag har kört både Fiat (Kabe husbil) och nu Ford (EuraMobil) och kan konstatera att båda fungerat väl men Forden har en skön och mjuk gång och är väsentligt mer personbilslik i sin karaktär. Tystare och mer kraftfull. Stolarna i Ford passar oss mycket bättre. Det är lättare att hitta skön ställning och de tål väsentligt mer mil innan man är utmattad.
Jag tror det är viktigaste är att testa stolarna och inte stirra på vilket fabrikat det är. Tag det märke där stolarna passar din kropp bäst. Känn efter så att du når pedaler utan att sträcka dig och få tryck under låren. Det är i förarstolen du skall tillbringa många timmar för att ta dig ditt du/ni vill.
Gör ett val och ha kul!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ford som husbil

:bye:Hej!
det är härligt att se att vi människor är så snabba till beslut om vad som är gott eller inte gott, bra eller dåligt, acceptabelt eller inte acceptabelt. Alla är olika och det är kryddan i livet! Jag har kört både Fiat (Kabe husbil) och nu Ford (EuraMobil) och kan konstatera att båda fungerat väl men Forden har en skön och mjuk gång och är väsentligt mer personbilslik i sin karaktär. Tystare och mer kraftfull. Stolarna i Ford passar oss mycket bättre. Det är lättare att hitta skön ställning och de tål väsentligt mer mil innan man är utmattad.
Jag tror det är viktigaste är att testa stolarna och inte stirra på vilket fabrikat det är. Tag det märke där stolarna passar din kropp bäst. Känn efter så att du når pedaler utan att sträcka dig och få tryck under låren. Det är i förarstolen du skall tillbringa många timmar för att ta dig ditt du/ni vill.
Gör ett val och ha kul!

Bra inlägg bättre med erfarenhet än fördom, hade Fiat av 1989 och så lite problem som det var med den bilen i 15000 mil så blev det Fiat igen sen är det givetvis många år mellan dom bilarna och den nya som vi köpte 08. Men vad man hör från ägare av Ford är just det med personbilslikt uppträdande eftersom den motorn är just därifrån.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Jag valde bort Ford för att det är så trångt för benen under ratten.

Nja det är faktiskt lite trångt för benen,framförallt när man tar sig in och ut från förarplatsen, annars är vi helnöjda med "08.an" framförallt sambon,i och med dom personbilsliknande egenskaperna, för en annan gammal lastbilschaffis är det mera egalt.
mvh
KaMa1
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Ford som husbil

Nja det är faktiskt lite trångt för benen,framförallt när man tar sig in och ut från förarplatsen, annars är vi helnöjda med "08.an" framförallt sambon,i och med dom personbilsliknande egenskaperna, för en annan gammal lastbilschaffis är det mera egalt.
mvh
KaMa1

Vi har också en -08,140 Hk Ford med Sunlight/Carado bodel.
Helnöjda.Man åker gött med dom här,o`byta kamrem bör man
inte tänka på.

Forstår icke påstående om vinglig ock ostabil? Dom är byggd
på fabriksramen från Ford,nåt jag tycker är helt OK,då man
läser om bredspårschassin från AL-KO og hjul-lagerproblem
o`skevgånge som iblann innträffar.

Ford börjar nu leverera
egna bredspårschassin til husbilindustrin,så får man se om nån
kommer använda dom.


Ottar
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

...ja just det..glömde kamremmen!..eeh den har jag glömt....:wub:
-och det sparar jag ca 8000 spänn på...:mcride:
mvh
KaMa1
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Hej, Har kört Ford 130hk (Hobby 2007) nu i 3 säsonger/2500mil och är mycket nöjd, upplever att motorn går tyst och bränslesnålt samt är smidig att växla. Nu inför förestående husbilsbyte så blir det Fiat hädanefter, få se vad betyget blir av det märket efter något år. Så mitt råd är köp Ford med gott samvete vad än alla s.k. "experter" säger. Skall man dock vara petig så är det en detalj att tänka på och som påpekats tidigare i Forumet, om man är lång person så kan sikten i överkant på vindrutan begränsas av installerad plissegardin, vet att det förekommit bortmontering av denna för att slippa huka sig tex. för att se trafiksignal vid korsning. Lycka till /Rolf
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Vi har en LMC 708 -08 byggd på Ford!
Den har gått 4000 mil ca! Har aldrig krånglat!
Startade direkt när jag vred på nyckeln , den står ute på tomten hela vintern!
Vi är mycke nöjda!
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Bara ett tips , man kan kolla drivknutarnas damasker ,kanske inte på en helt ny Ford,men senare ,trycka in nytt fett,och dra åt med nya klämmor,så går Forden garanterat än mer problemfritt:yes:

mvh
KaMa1
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Ford som husbil

Vi har ev. tänkt att byta vår husvagn till husbil och har tittat på alla möjliga och omöjliga märken. Några vana husbilsägare har sagt att inte köpa Ford för det är mycket krångel med dom. Låter lite konstigt då det är ett stort bilmärke annars. Tänkte höra om någon har erfarenhet av Ford och hur den fungerat.

Hej!
Jag har en Ford Transit -08 med T.E.C.s "påbygge". Jag är mycket nöjd!
Jag bifogar dig en fil som kanske hjälper dig med ditt val av märke fast du kanske redan har gjort affär.

Mvh. Walle

Ford utsedd till bästa bas för husbilar - Nyheter - Allt om Husvagn & Camping
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Ford som husbil

Ford=Fordrar Ordentlig Reperation Dagligen:D

Hmmm ja brukar sällan kommentera nånting här på forumet.
risken verkar hela tiden vara stor att man "råkar" skriva nåt som inte passar vissa här på forumet :confused:

JAG skrattade iallafall fast skämtet va gammalt :twitcy: mera sånt Cartagofrik

Moberg (som aktar sej för att skriva)
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Joodå, vi tål, hehe den var bra ,(har FORD), lite i stil med: " Köp Skoda, fyra hjul och låda"...:mcride:
mvh
KaMa1
 
F

F.d. 25418

Guest
Sv: Ford som husbil

Jag har aldrig gillat Ford, jag vet inte varför, det var bara en magkänsla! Men nu när jag köpte husbil så slumpade det sig så att det var en Ford (09) och jag måste erkänna att jag har ogillat Ford helt i onödan! Jag är supernöjd med allt, körställning, komfort, pålitlighet!
 

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

jag har en HOBBY med Ford motor , den går väldigt bra STARK MOTOR NÄR MAN VILL KÖRA OM. VET NÅN VARFÖR LAMPAN TÄNDS MED VARNING KONTROLLERA OLJAN , NÄR MANSEN KAN KONSTATERA ATT DET ÄR RÄTT NIVÅ PÅ OLJESTICKAN. HÄLSN. FRANSEN 9222
 
Toppen