• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford som husbil

F

F.d. 53162

Guest
Vi har ev. tänkt att byta vår husvagn till husbil och har tittat på alla möjliga och omöjliga märken. Några vana husbilsägare har sagt att inte köpa Ford för det är mycket krångel med dom. Låter lite konstigt då det är ett stort bilmärke annars. Tänkte höra om någon har erfarenhet av Ford och hur den fungerat.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Hej!

Personligen har vi bara haft Ford i våra 3 husbilar.

De fel jag har haft är nog inte värre än på andra märken.

Dessutom går den tyst och snålt, och är härlig att köra.


"Ingen Ford på min gård" anser jag var en skröna!;)


Lycka till med letande efter husbil.

Ha det gott och välkommen till klubben:)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Vi har ev. tänkt att byta vår husvagn till husbil och har tittat på alla möjliga och omöjliga märken. Några vana husbilsägare har sagt att inte köpa Ford för det är mycket krångel med dom. Låter lite konstigt då det är ett stort bilmärke annars. Tänkte höra om någon har erfarenhet av Ford och hur den fungerat.

Har kört en husbil byggd på Ford nu i två säsonger och inte haft några problem.

/Håkan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Vi har inte haft några som helst problem med vår Ford.
Men, är man lång kan det upplevas att man sitter något högt.
Motorn är kanon, stark och går mjukt (utan effektbox).
Och så slipper man kamrem som kostar en del att byta.
;)
Tyvärr gick inte vår nyinköpta HB att få på fordchassie, så det fick bli stora fiatmotorn (utan kamrem som jag är rabbiat motståndare till).
 
Senast ändrad:

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Ford som husbil

Hej

Ford fordrar inga reparationer varken dagligen eller stundligen och jag har varit mycket nöjd med vår nuvarande ford. Inte ett fel under mina 1300 mil. Som tidigare sagts tyst mjuk och skön vxl låda. Tyvärr kunde inte jag heller få en ford till vår nyköpta husbil.
Köp du en Ford det ångrar du inte.
Kjelle
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ford som husbil

Helt klart en Ford

Vad väntar du på verkar som det inte finns några problem med märket eller är frågan fel ställd vilket är det vanligaste när man frågar så i forumet. Tag kontakt med folk direkt som har märket och hör vad dom säger anonymt samma sak skulle hänt vilket ämne du än hade nämt eller husbilsbygge. Lycka till. PS inga påhopp på FORD med detta inlägg bara vill påvisa att det inte är så enkelt att få ut något relevant som man har nytta av. Vad som kan sagts av flera är att Ford är mer personbilslik än t ex Fiat och växellådan får beröm av många opartiska testare. Vad som framgått är att Ford inte är så vanligt chassi för nya bilar pga att tillverkarna inte kan lita på leveranserna utan väljer Fiat pga av deras inrikting mot husbilsbygge. Däremot tror jag inte att man skall akta sig för Ford som inte är sämre än Fiat och Renault upp till vikter på max 3.5 ton. Kan sägas att i Fiat husbil med 100 hk sitter det en Ford motor där Ford tar ut 140 hk och dom som har Fiat med Ford motor är nöjda enligt vad jag har hört med låg bränsleförbrukning.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Vi kör nu Fiat men längtar av och till tillbaka till vår "gamla" Ford. Mjukare chassi (enbart positivt), mer personbilsliknande köregenskaper och klart lägre bränsleförbrukning står på pluskontot. Dessutom kamkedja!

Lycka till med Forden önskar
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Ford som husbil

Har en Hobby byggd på Ford och är helnöjd efter 4.600mil. En givare gick sönder när den var ny. Inga problem med service.
Under semesterresa genom Kalmar var jag inne på en fordverkstad och fick ny programvara efter att jag klagat på ovanligt mycket svart rök från avgasröret.
Behövde bara vänta en timme.
Helnöjd med Ford men har inte kört Fiat så jag kan inte jämföra.
Efter allt jag läst i detta forum så kommer jag nog helst hålla mig till Ford.

Lycka till med ditt val
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Ford som husbil

Kan inte avgöra vilken som är bäst av Fiat eller Ford. Däremot kan jag bekräfta att vi har idag den andra husbilen av Ford och är mycket nöjda.
Som skrivits innan är den väldigt tyst och bränslesnål. Efter 4 säsonger har jag inte haft något verkstadsbesök förutom service. Tror dock att detta inte innebär att Fiat är en sämre bil.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ford som husbil

Håller med om de positiva synpunkterna på motor, växellåda och köregenskaper hos Forden som "basbil" för en mindre husbil.
Då jag fått byta ut vissa karossdelar, som ej berott på fel från Ford, har jag positiva erfarenheter av en förnämlig reservdelshantering och ett positivt gensvar från min Ford-verkstad.
Uppskattar dessutom ...kanske lite bagatellartat.... även förarmiljön med de tre facken med luckor på instrumentbrädan. Mycket praktiskt.
Det enda negativa är den lite för veka fjädringen bak. Chassit har för svag fjädring och ligger konstant an mot genomslagsgummina bak. Har löst detta genom att komplettera med luftfjädring från Goldschmidt. En helt ny bil att åka i.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
L

linde

Guest
Sv: Ford som husbil

Jag valde bort Ford för att det är så trångt för benen under ratten.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Ford som husbil

:eek:
Det är ju ett gammalt skämt, skratta i stället! :twitcy:

Det är så gammalt att det har blivit skämt. I affären där jag handlar brukar man kasta så´nt som blivit skämt. Tycker ändå inlägget var löjligt./Harry H
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ford som husbil

När man närmar sig servicetiden med Ford tänds en meddelande att det är låg oljenivå och att man skall uppsöka verkstad. Detta skrämmer upp ägarna i onödan och man riskerar att överfylla olja. Vore bättre det stod att det är dags att serva. Annars inga problem. Se till att uppdatera programvaran under garantitiden annars kostar det?
 
Toppen