• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fon

F

F.d. 4972

Guest
Sv: Fon

Tack ELNAGH för att du ordnade en Foneros till mig. Nu är den installerad och driftsklar vilket medför att det finns ännu en Fon AP i Västerås. Närmare bestämt Norra Gryta Lat: 59,65281 N Long:16,53606 E Välkommen HBK-are.
:twitcy: :wub:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Fon

Finns det någon i klubben som kan svara på om man måste ladda ner en uppdatering på NY Firmware och isåfall vilken version, undrar kurt.b
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
357
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Fon

Hej alla glada husbilsägare!

Fick hem en Fon från Spanien häromdan. När jag skulle instalera den så kom jag inte in i manualen som var med. Har provat med Acrobat Reader 6 och 7. Är det någon som kan hjälpa mig med en manual som fungerar?

Bertil
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Hej Alla som funderar på Fon.
Följande finns att läsa på Fon's hemsidan när det gäller räckvidden.
---
fonsite_12.jpg
Hur lång räckvidd har en FON router?
Räckvidden på en FON-router varierar beroende på hur den är placerad och vad som ligger i siktvägen. Generellt sett skall FON-routern placeras i fönstret så den får fri sikt utåt för bästa täckning.

Skall man göra en riktigt försiktig beräkning så kan man göra som Telia Homerun med flera och inte räkna med mer än 50 meter åt olika håll, något som ger en täckning på 3800 kvm (återigen försiktigt beräknat med halva arean av en cirkel). FON-routern kan dock vid fri sikt komma upp i 150 meters räckvidd.
----
Att ha någon som helst praktisk användning av detta i en husbil eller någon annanstans
är för mig helt obegripligt. Undantaget givetvis om man lyckas med konstycket att
hitta en Fon router inom 50 meter.
Wi-Fi hotspots hittar vi idag t.ex på flygplatser o vissa köpcentra men där är det inte gratis.
Rätta mig gärna om jag har fel
mvh
BerntMgn
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fon

Intressant, BerntMgn

Är det så illa som du säger, så verkar hela grejen lite Fonig.

DS:p
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Räckvidden på routern från FON är varken sämre eller bättre än från andra trådlösa routers, den uteffekt som enheterna ger är reglerad i bestämmelser.
Den enda möjligheten att maximera räckvidden är att placera routern mot yttervägg åt det håll man vill ha bäst räckvidd alternativt komplettera med en yttre antenn.

Ett problem som jag upptäckt är att vissa datorer har problem att "komma in" på en FON trots att man ser den i listan.
Detta verkar bero på att drivrutinerna till de trådlösa korten i datorerna måste vara av senaste version i många fall.
Jag har 4 bärbara datorer och det var bara en av dessa som fungerade från start med FON, efter uppdateringar fungerar alla nu.
/Nisse
 
Toppen