• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fon

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fon

Elnagh, kanske är det enklast att du skaffar en trådlös anslutning till din vanliga dator. :cool:
Du får då ett eget trådlöst nätverk hemma och kan även använda en bärbar dator var du vill i bostaden. Kostnad ca 350 kr.
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Fon

Tack för svaret.
Bara till att gräva i börsen
Mvh Uno i Vollsjö:confused:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Fon

Testade min fon anslutning idag. Räckvidden är ca 75m så det vill till att komma nära om man ska utnyttja den anslutningen. Då stod ändå burken i fönstret mot den sida jag var på.
Ove.G:swoon:
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Låter som jag antog "Ove G" !

75 meter under gynsamma förhållanden alltså! Om man stannar till på gatan utanför någon Fon:are och har hans husvägg och sin egen husbilsvägg emellan så gäller det att Fon:en är placerad i största tänkbara lämpligheteläget om det ska fungera. Står Fon:en i ogynsamt läge eller avståndet mellan Fon:en och den egna parkeringen är längre än 5o meter så får man väl knacka på och be att få sitta i farstun om det ska fungera!
:wink: :wink: Largu:wink: :wink:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fon

Det fungerar bra hos mig att stå på gatan ca ± 50 meter från huset. När jag testade lite längre ifrån huset kunde jag även koppla upp mig på någon grannes oskyddade uppkoppling.

Det här kommer säkert att bli bra när många har gått med i systemet. :spinny:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Det blir inte någon vidare räckvidd med de låga effekter som dessa apparater får ha enligt regelverket.
Dessutom ligger frekvenserna i ett s.k. fritt band där bl.a. de ganska populära trådlösa videoöverföringarna ligger.
Ett sätt att öka räckvidden är att använda bättre antennen.
I mitt tidigare liv satte jag upp en överföring över 7 km med denna standard, men då använde jag paraboler.
Solen skiner!
/Nisse
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Låter viktigt att öka räckvidden genom antenn som du skriver "Herr Nilsson"! Var får man tag i en sådan?

Largu
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Antenner säljs lite överallt. Dustin, Kjell&Co, Clas Ohlson etc. WLAN-antenn kallas dom.
Men den lilla effekt som accesspunkten( AP ) ger, är det viktigt med placeringen. Skall man ha god täckning framför huset skall alltså AP sitta på den ytterväggen.
Är ytterväggen av betong dämpar det, då är placering i fönster bättre.
En del AP, som Fon t.ex., är försedda med antenner som går att ta loss och ersätta.
Genom att använda antenner som koncentrerar strålningen åt ett håll kan man öka räckvidden.
Tänk på vattenslangen med strålmunstycke, ju smalare stråle desto längre når den.
Antennernas förstärkning räknas i dB som är en logaritmisk enhet.
Vill man ha dubblerad räckvidd så måste effekten ökas med 4 gånger i den önskade riktningen. Det motsvarar 6 dB. Fyra gånger så lång räckvidd blir 16 gånger = 12 dB.
Man får inte glömma bort att effekten minskas i de riktningar som inte antennen täcker, alltså kan det bli lite problem på "baksidan" av antennen.
Antennen som sitter på Fon som standard har en förstärkning på ca 2 dB, skall man öka räckridden till det dubbla måste alltså den nya antennen ha 2 + 6 dB förstärkning, 8 dB.
Den kontakt som skall sitta på antennsladden heter SMA hona eller RSMA, eller Reversed SMA. Det är samma beteckning för samma sak.

Låter det komplicerat?
/Nisse
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Det låter glasklart "Her Nilsson"! Kanske kan man sätta antenn på sin laptop för att fång upp signalen bättre när man är ute och "kryssar"? Samma antenn??
Largu
 
H

hianders

Guest
Sv: Fon

Hej Nisse!

Var/hur ansluter man en antenn på en laptop? Var och frågade på en datafirma och dom sa att det inte finns några anslutningsmöjligheter för en antenn på en lap. Hoppas dom har fel.

Hasse A
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fon

Man får se upp lite om man använder antenner med mer än 2,2db. Uteffekten på 2.4GHz fria bandet är maximerad till 100mW. Sätter man en antenn på 8dB måste man minska sändareffekten till 50mW annars så kommer man att överskrida 100mW vid antennen. Dessutom finns det speciella regler i tex. Frankrike där kanaler 12,13 används av militären och är begränsad till 50mW.
I USA tex. är kanal 12,13 förbjudna. Rotar man mera i detta finns ett antal länder som har diverse egna hyss och begränsningar. Inom Eu är dock reglerna lika förutom Frankrike.

Det finns kort för extern antenn tex Intel 2200 PCMCIA men de blir allt mer sällsynta. På Laptop med inbyggd antenn finns inga anslutningar.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fon

:wink: Hej fonare har ni provat med två konservburkar och en lång Björntråd?

Det funkade i barndomen.
Ps: hoppas ni förstår skoj?.
:swoon:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fon

För att få bra mottagningen kan det vara idé att köpa en extern trådlös adapter som man kan placera högt i husbilen. Pris ca:kr 350,-
wireless.jpg
Det följer med en bordshållare men jag har satt fast min adapter i änden på en vanlig USB-kabel uppe vid taket i husbilen. Laptopen har jag som vanligt mellan framstolarna under färd.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fon

Här finns ytterligare ett litet bra program som scannar efter trådlösa nätverk.
http://wifi.spray.se/client/download
I detta kan man ange platsen man står på och spara till annat tillfälle. Men egentligen räcker det med programmet som medföljer den trådlösa adaptern.

Det lär finnas ett program som man kör samtidigt med en GPS, karta och laptop och som då lägger in platserna med "hotspot" automatiskt på kartan. Jag skall försöka ta reda på närmare uppgifter om programmet och återkommer.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Fon

Vill också ha tag i en Fon. Om man letar efter Wi-Fi spots poi på nätet så får man fram Foneros access points där man kanske kan koppla upp sig.
http://www.gps-data-team.com/poi/germany/wifi_hotspots/
http://www.gps-data-team.com/poi/france/wifi_hotspots/
Här finns det Foneros poi för flera länder, även Sverige, bara att ladda ned.
Beträffande antenn och Laptop så använder jag Proxim wireless Ornico 11b/g PC-Card Gold (pmcia kort) med en 8db rundstrålande antenn monterat uppe på biltaket. Den ger mycket bra räckvidd. onödigt dyr kanske, ca 1500:- plus antenn :cool: men effektiv. http://www.proxim.com/products/wifi_mesh/index.html
Exempel: Om jag får in en AP med laptopens interna trådlösa så får jag oftast en 7-8 st AP med Proxim, så teoretiskt bör jag ha chansen att nå fram till en och annan Foneros.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Fon

Någon som vill övertaga en Fon.'
Maila mig så skickar jag den till dig mot portokostnad.
Uno i Vollsjö:eek:
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Nu finns det La Fonera-KuMaNi i Tingsryd på Växjövägen.
D-Link Wireless VPN Router säljes billigt.

Kurt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Fon

Har varit inne Karlstad idag och tänkte prova 5 st olika fon acesspunkter för att se om det funkade.Inte en gick att få fatt i, tänkte att det var ju bra att man inte betalat för den men när jag kom och satte igång datorn här hemma funkade det inte där heller, hade stängt av brytare till fjärranslutningen,hur klantig får man bli?
:mad:Ove.G
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Fon

:D Då var min fon igång i Halmstad den heter AP HBK 99 om ni har vägarna förbi,
den finns vid norra infarten vid sporthallen( spoathallen på halmstad dialekt). Jag har inte kollat räckvidden ännu får förmodligen sätta på en bättre antenn.

Ha det bra


Thomas och Frances
 
Toppen