MaJe
HBK Medlem
Kring trettonhelgen skulle vi åka med husbilen (årsmodell 2018) men fick avbryta resan och åka hem efter att ha fått upp felkod E25H. Efter lite hjälp per telefon från en servicefirma som hade öppet (Truma/Alde i Färlöv hade jul-stängt) listade jag ut att det troligen var 12V-motorn till värmefläkten som gett upp. Fick igång den med hjälp av några välriktade smällar med handflatan på Trumans högersida enl. serviceteknikerns tips (kolen kan fastna/kärva) men den lät som ett tröskverk och stannade sedan igen efter några minuter.
I förra veckan fick vi fläktmotorn utbytt och de skickade mig en bild på hur den gamla såg ut:

Någon som kan förklara vad som hänt? Kan kolen svarva ner rotorn på detta sättet?
Jag trodde kvaliteten på en sådan kritisk komponent var bättre och skulle hålla mer än 4 år.
Den har i och för sig gått periodvis under två vintrar (totalt någon månad) för att hålla husbilen frostfri mellan resorna men verkligen inte använts som om vi skulle bott i bilen, större delen av vintrarna har husbilen kallställts...
Med tanke på hur komplicerat det är att byta den borde den väl vara en induktionsmotor eller likande istället för en med kol som slits?
Är det fler som behövt byta fläktmotor redan efter 4 år?
I förra veckan fick vi fläktmotorn utbytt och de skickade mig en bild på hur den gamla såg ut:

Någon som kan förklara vad som hänt? Kan kolen svarva ner rotorn på detta sättet?
Jag trodde kvaliteten på en sådan kritisk komponent var bättre och skulle hålla mer än 4 år.
Den har i och för sig gått periodvis under två vintrar (totalt någon månad) för att hålla husbilen frostfri mellan resorna men verkligen inte använts som om vi skulle bott i bilen, större delen av vintrarna har husbilen kallställts...
Med tanke på hur komplicerat det är att byta den borde den väl vara en induktionsmotor eller likande istället för en med kol som slits?
Är det fler som behövt byta fläktmotor redan efter 4 år?