• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fler som behövt byta fläktmotor i Truma Combi 6E?

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Kring trettonhelgen skulle vi åka med husbilen (årsmodell 2018) men fick avbryta resan och åka hem efter att ha fått upp felkod E25H. Efter lite hjälp per telefon från en servicefirma som hade öppet (Truma/Alde i Färlöv hade jul-stängt) listade jag ut att det troligen var 12V-motorn till värmefläkten som gett upp. Fick igång den med hjälp av några välriktade smällar med handflatan på Trumans högersida enl. serviceteknikerns tips (kolen kan fastna/kärva) men den lät som ett tröskverk och stannade sedan igen efter några minuter.

I förra veckan fick vi fläktmotorn utbytt och de skickade mig en bild på hur den gamla såg ut:

motor.png
Någon som kan förklara vad som hänt? Kan kolen svarva ner rotorn på detta sättet?

Jag trodde kvaliteten på en sådan kritisk komponent var bättre och skulle hålla mer än 4 år.
Den har i och för sig gått periodvis under två vintrar (totalt någon månad) för att hålla husbilen frostfri mellan resorna men verkligen inte använts som om vi skulle bott i bilen, större delen av vintrarna har husbilen kallställts...
Med tanke på hur komplicerat det är att byta den borde den väl vara en induktionsmotor eller likande istället för en med kol som slits?

Är det fler som behövt byta fläktmotor redan efter 4 år?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
485
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Skall man byta motor, då kunde en kullagrad motor vara ett enklare alternativ.
Om det går att få tag på.
Visst den har då kollektor och kol, men vanligtvis håller kollektor och kol avsevärt längre än trådstartarens motor.

Skall man försöka smörja, då gäller att finna axeländarna på motorn.
Bakre axeltappen sticker ofta ut och är lätt att komma åt med en oljedropppe.
Främre axelutgången är dold bakom fläkten, man kan tänka sig en sprayflaska med olja som då har en 15 cm lång pip.
En injektionspruta kanske, förlängd med pipen från en sprayflaska.
En lång tunn tråd med en ögla kan användas för att föra dit en liten oljedroppe.

Samma olja som vi har i motorn är bra. Tunnare olja som sprayoljan från BILTEMA går nog fint oxo.
Symaskinsolja från ICA, är av låg kvalitet och torkar snabbt.

Om man ändå finner fläkten, så är den ofta full av damm.
Det ger sämre luftflöde och systemet drar mer ström. Och belastar motorn mer med kortare livslängd som följd.
Dammsug fläkten, borsta med en lång smal pensel och håll dammsugaren nära.

Att få av fläktrotorn från motoraxeln, kan vara svårt, risk att man förstör plasten som fläkten är gjord av, så bruka inget våld.

Fint att du kunde byta din motor så relativt enkelt Magnus. för mig gäller, släng aldrig en utbytt del, ta in den och och se om den går att laga eller renovera först. eller och inte minst kolla och se hur den är gjord och hur den funkar.

Roysan
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Kring trettonhelgen skulle vi åka med husbilen (årsmodell 2018) men fick avbryta resan och åka hem efter att ha fått upp felkod E25H. Efter lite hjälp per telefon från en servicefirma som hade öppet (Truma/Alde i Färlöv hade jul-stängt) listade jag ut att det troligen var 12V-motorn till värmefläkten som gett upp. Fick igång den med hjälp av några välriktade smällar med handflatan på Trumans högersida enl. serviceteknikerns tips (kolen kan fastna/kärva) men den lät som ett tröskverk och stannade sedan igen efter några minuter.

I förra veckan fick vi fläktmotorn utbytt och de skickade mig en bild på hur den gamla såg ut:

Visa bilaga 221338
Någon som kan förklara vad som hänt? Kan kolen svarva ner rotorn på detta sättet?

Jag trodde kvaliteten på en sådan kritisk komponent var bättre och skulle hålla mer än 4 år.
Den har i och för sig gått periodvis under två vintrar (totalt någon månad) för att hålla husbilen frostfri mellan resorna men verkligen inte använts som om vi skulle bott i bilen, större delen av vintrarna har husbilen kallställts...
Med tanke på hur komplicerat det är att byta den borde den väl vara en induktionsmotor eller likande istället för en med kol som slits?

Är det fler som behövt byta fläktmotor redan efter 4 år?
Min höll i 16 år!!
Hittade efter en månads letande en ny i Bayern. SEK 5300:- (€ 500:). Inte billigt. Men alternativet är en ny panna för 30-40tusen pistoleros!!

Jack43
 

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2024
Kring trettonhelgen skulle vi åka med husbilen (årsmodell 2018) men fick avbryta resan och åka hem efter att ha fått upp felkod E25H. Efter lite hjälp per telefon från en servicefirma som hade öppet (Truma/Alde i Färlöv hade jul-stängt) listade jag ut att det troligen var 12V-motorn till värmefläkten som gett upp. Fick igång den med hjälp av några välriktade smällar med handflatan på Trumans högersida enl. serviceteknikerns tips (kolen kan fastna/kärva) men den lät som ett tröskverk och stannade sedan igen efter några minuter.

I förra veckan fick vi fläktmotorn utbytt och de skickade mig en bild på hur den gamla såg ut:

Visa bilaga 221338
Någon som kan förklara vad som hänt? Kan kolen svarva ner rotorn på detta sättet?

Jag trodde kvaliteten på en sådan kritisk komponent var bättre och skulle hålla mer än 4 år.
Den har i och för sig gått periodvis under två vintrar (totalt någon månad) för att hålla husbilen frostfri mellan resorna men verkligen inte använts som om vi skulle bott i bilen, större delen av vintrarna har husbilen kallställts...
Med tanke på hur komplicerat det är att byta den borde den väl vara en induktionsmotor eller likande istället för en med kol som slits?

Är det fler som behövt byta fläktmotor redan efter 4 år?
Min fläktmotor höll i fyra år.köpte en ny motor (original) i Tyskland på en camping firma för 90 euro. Pris i Sverige 3000 kr
 

pipers

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västervik
HBK-Nr
18347
Medlemskap
2024
Kring trettonhelgen skulle vi åka med husbilen (årsmodell 2018) men fick avbryta resan och åka hem efter att ha fått upp felkod E25H. Efter lite hjälp per telefon från en servicefirma som hade öppet (Truma/Alde i Färlöv hade jul-stängt) listade jag ut att det troligen var 12V-motorn till värmefläkten som gett upp. Fick igång den med hjälp av några välriktade smällar med handflatan på Trumans högersida enl. serviceteknikerns tips (kolen kan fastna/kärva) men den lät som ett tröskverk och stannade sedan igen efter några minuter.

I förra veckan fick vi fläktmotorn utbytt och de skickade mig en bild på hur den gamla såg ut:

Visa bilaga 221338
Någon som kan förklara vad som hänt? Kan kolen svarva ner rotorn på detta sättet?

Jag trodde kvaliteten på en sådan kritisk komponent var bättre och skulle hålla mer än 4 år.
Den har i och för sig gått periodvis under två vintrar (totalt någon månad) för att hålla husbilen frostfri mellan resorna men verkligen inte använts som om vi skulle bott i bilen, större delen av vintrarna har husbilen kallställts...
Med tanke på hur komplicerat det är att byta den borde den väl vara en induktionsmotor eller likande istället för en med kol som slits?

Är det fler som behövt byta fläktmotor redan efter 4 år?
Jag har just precis bytt på vår truma 6e årsmodell - 19, den gnisslande till och från så det absolut inte gick att sova.
Tycker att det är ynkligt att fläktmotorn inte håller ens 3 år, kostade 5600 att byta på verkstad.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
När kollektorn bräns ner på det viset är motorn inte rätt kalibrerad (belastning, varv). Fel temperatur på kolen ger detta fel.
Sonen tävlade med batteridrivna rc-bilar på toppnivå där man höll koll på kolektorns färg o anpassade kolen till detta. Felet uppstod vid feldrevningar bla.
Tur man inte har Truma när tekniken inte är bättre.
 
Toppen