• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske platser tillgängliga med husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Aake!
"Tillgänglighet" kan t.ex. betyda åtkomlighet för funktionshindrade. Ex svårt att gå etc etc. Jag brukar fiska men har problem att gå längre sträckor, mer finns att läsa om "tillgänglighet!
Bosse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Inte på något sätt självklart att det är "tillgänglighet för funktionshindrade" som trådskaparen avser. Kanske närmare till hands att tänka sig att han vill få tips om ställplatser med fiskemöjlighet? Kanske bäst om trådskaparen själv svarar.

aake
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Hej på er
Jag tror att tråd skaparen menar platser där du med enkelhet kan komma ner till vatten på körbar väg för HB:ar.
Ni vet ju själva om du kommer till en ny okänd plats så åker man inte ner en skogsväg eller kostig med HB:en utan att veta vad som väntar en,i värsta fall backa 5-6 km.
Hur mycket tid lägger du innan linan ligger i vattnet? Det kan ta en hel förmiddag att hitta en bra väg där man vågar köra ner.Kommer du ny till ett område så är det väll
bra att veta vart du kan ta vägen utan att behöva lägga massa tid på att leta.
Det är som att ha en lite större båt med sig ,måste du åxå veta vart du skall ta
vägen för att lägga i den.Då är det kanske bra att ha en sådan tråd där man kan titta eller ta kontakt med någon som vet bättre,om jag får uttrycka mig så.En guide eller en sportfiske förening.
Problemet som jag ser det är att har man hittat ett guldställe så är det ju inte alltid att folk vill dela med sig,utan har det för sig själva så länge som möjligt.
Det är inte bara fisket man är ute efter utan natur upplevelsen,foto å får man något till stekpannan så är det bonus;)
:DNi som vill köra ut på bryggan å fiska från fönstret eller bodelsdörren,ett sådant ställe har jag inte hittat än. Om man står längst kajkanten kanske,men hur kul är det?
Eller kan detta vara något freecamper » Bootsurlaub im eigenen Wohnwagen oder Wohnmobil.
 
H

hianders

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Vi fiskar inte själva (än), men vi har sett flera bra platser där man står nära vattnet med hb i Malingsbo-Kloten området, framförallt Kloten. Senast i somras var vi vid Djurlången - inte långt från Kloten där många fiskade.

Vi var också i somras vid Liens Camping i Riddarhyttan dit många åker och fiskar. Finns visst bra med fisk i sjön där.

fru hianders/Inger
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Anton 53

Sedan mer än trettio år har jag dragit fiskebåt med husbil och om man inte har detaljerade upplysningar om väg och sjösättningsplats så är det klokt att rekognosera med enbart bil. Även om mycket hänger på dragbilen så kan det vara nog så knepigt att vända med ett så långt ekipage och att backa flera km med båtsläp efter husbil låter som en mardröm!

Numera drar jag min fiskebåt på ett 2 ton Bålstasläp med elwinch och annat som den åldrande fiskaren behöver. Någon tur årligen till havet i Nordtröndelag och oftast även någon tur ner till Vänern för laxtrolling. Ingen konst att hitta fiskecamper i Norge och fina sjösättningsramper vid Vänern; på sådana platser klarar man sig bra även utan fyrhjulsdrift och lågväxel (men jag vill ha möjlighet att även kunna sjösätta utan tillgång till regelrätt ramp, särskilt när jag är ute med min lilla fjällfiskebåt).

Här bilder på min nuvarande fiskebåt dels vid brygga i Rörvik (Nordtröndelag) och dels vid brygga i Ekenäs (ute på Värmlandsnäs i Vänern):

IMG_2220 (Large).jpg

IMG_5110-01 (Large).jpg

Och naturligtvis svarar jag gärna på konkreta frågor om dessa mina fiskeplatser. Helst per mail.

aake
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Jag är mer för att sitta vid en bäck eller en göl se hur fisken börjar vaka.
Sedan smyga mig på och lägga ut betet.
Alldeles för meckit att fixa med båtar och båtvagnar.Det räcker med HB den är stor nog för vår del att baxa runt med.
Det är dom här ställen Rollerteam efterlyser,måste finnas mängder i Sverige.
30 min från Kalmar
P1040252_fhdr.jpg
Tror närmare vattnet kan man nog inte komma utan att bli blöt.
P1090166_fhdr.jpg
P1090173_fhdr.jpg
Skogsbäck tillhör detta område
P1090175_fhdr.jpg
Lite Höstbilder
P1090181_fhdr.jpg
P1090183_fhdr.jpg
Här sätter man i fisk var 14 dag på våren Öring och Regnbåge.
Fiskekort kostar 150:- man får ta 2 Fiskar på det.
Mer finns att läsa här Kalmar Sportfiskeklubb | Fiske
Lätt att komma åt med HB är man fler Hb:ar så får man sprida ut sig lite
i områdert. Vi kanske syns någon gång.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

du fiskar fluga anton ser ja,,en härlig känsla med ett lätt spö ock stor fisk,,rollerteam o ja vi var på hyppeln,,då blev de bara kastspö,,men ja vet han hade skaffat ett flugspö,,
ja vet inte om han kommit igång med det,,

hur som helst,,hallsjön på halleberg,,vargön,,
där finns regnbåge-öring-röding,,där kan man också stå med bilen,,men inte alldeles vid vattnet,,

ja tror som du,,finns hur många ställen som helst,,ha de,,
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

"Alldeles för meckit att fixa med båtar och båtvagnar.Det räcker med HB den är stor nog för vår del att baxa runt med." skrev Anton53.

Enligt min uppfattning är den mest påtagliga fördelen med en husbil jämfört med husvagn att man faktiskt kan dra med sig fiskebåt (eller snöskoter för att nå de avlägsna fjällvattnen)

Visst är det lite pyssel när man drar lite större båt, men mest handlar det för min del om att dra min lilla fjällfiskebåt till fjällsjöarna nära hemmet. Den lilla aluminiumbåten med 10 Hk fyrtakt märkar jag knappt av bakom husbilen. Och det är verkligen trivsamt att sitta utom räckhåll för myggen, vilket man gör en bit ut på sjöarna.

Och vid havsfiske eller andra längre fisketurer så är det själva bilresan som är det tidskrävande, vare sig man har fiskebåten med eller inte.

För den som inte är båtmänniska i grunden kanske det inte känns upplivande att få fiska på havet i Norge, trots intressant navigation och storslagna naturupplevelser?

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Anständigt flugfiske har vi turligt nog på tomten, så till det behövs inte husbil.
Se denna länk, med bilder från Granboforsens fiskevårdsområde i Nyvik, där vi råkar bo: Panoramio - Photo of Fin fÃ¥ngst av harr, i Indalsälven, Granboforsens fvo (Fine catches of grayling, in Indalsälven, Granboforsens fish-conservation area.)
En av de mer givande harrfiskeströmmarna i Jämtland. Öringfisket är inte heller dåligt.

På stranden mitt emot vårt hus finns fiskekortsautomat och rymliga parkeringsplatser. (N 63*19'08.68'' E 14*37'17.81'').
Under sommaren brukar några husvagnar med hängivna flugfiskare vara långtidsparkerade där, men några husbilar har jag inte sett till men där finns gott om plats. Ett par åar mynnar i Indalsälven just här och ett par bäverhyddor finns inom några hundra meter.

Här ett par egna bilder från tomten och en bild från glasverandan, där jag kan hålla uppsikt över harrens vakande.

3520033[1].jpg

IMG_2636 (Large).jpg

IMG_3161 (Large).jpg

aake
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

vetdu aake,, ja har för mej att ja blivit bjuden till dina fiskevatten,,är inte hundra säker men ja tror,,du bor väl i jämtland??
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Visst, Teddi, här finns mängder av vatten. Förvisso hör fiskerätt i vårt hemmavatten till fastigheten, men detta är en personlig rätt och inget som gäller gäster. Men fiskekort finns alltså att köpa i automat och kostar vad jag minns inte mer än 50:- för ett dygn (eller 100:- för tre dygn). Och ställplats finns alltså med de koordinater jag angivit i mitt inlägg ovan.

Ett bra alternativ är att lösa kort för hela sträckan efter "Fiskevägen" från mina hemtrakter och hela sträckan upp mot norska gränsen: Fiskekort i Fiskevägenkortet

I denna broschyr från Länsstyrelsen går det börja botanisera bland övriga vatten i länet: http://www.lansstyrelsen.se/jamtlan.../publikationer/2005/Fiske-i-jamtlands-lan.pdf

Genom Länsstyrelsen går det även att på nätet köpa fiskekort till allehanda fiskevatten inom renbetesområdet.

aake
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

tack aake,,ja hade de på känn:p ja bjöd dej till kungsbacka,,men du skulle till norge o fiska,,ock då bjöd du tillbaka,,
hur i h-ete skulle man få dessa möjligheter om man inte var klubbkompisar??
vi åker till skellefteå nästa säsong till våra bästisar,, då kommer vi till dej aake,, tack,,
ha de gött göbben,,som vi säger i götet:D:D:D
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Hej...ska försöka utrycka mig lite tydligare eftersom aake har efterfrågat ett förtydigande från mig som trådskapare.

1) = är helt enligt mitt första inlägg...läs den, lätttillgänglingt med husbil som en nära bas..har inte på någet vis uttryckt att det skulle vara en strandtomt med att bara kasta ut linan från husbilen eller liknande.

2)= tycker jag det är lite tråkigt att du aake ska ta upp detta som något negativt som jag uppfattar det ...

3) = tog dig 3 år o lämna en kommentar o inte kände jag den vara särskilt positiv i den tanken som jag ville att denna tråden skulle utvecklas...ge o ta ang fiskeplatser

4) = Men var inte orolig aake, om du nu har läst hela tråden så har jag ju avslutat denna tråden från min sida pga våra platser läggs ut direkt på andra sidor här på nätet direkt..o inte som var min andemening att detta skulle bara tillfalla våra medlemmar.
Att andra medlemmar fortfarande vill lägga ut o ge platser kan jag inte o vill inte påverka

5) = De inkomna platserna som jag fått in från medlemmar o intresserade har jag lagt ut på denna sidan efter deras medgivande..om du nu skulle tycka att jag på något vis försökt skapa eller tillhandlahålla egna privata platser på detta vis tycker jag att du är väl patetisk.
Hoppas jag har fel...

6) = Som avslut...jag försökte men det var tydligen inte tillräckligt bra efter ditt tycke o smak ....men varsågod, skapa vidare själv efter ditt tycke...självklart hjälper jag till allt vad jag bemästrar så länge det handlar om våra medlemmar.

mvh
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

pekka---aake,,vi feskar tillsammans,,hela tiden,,som kompisar,,
såna här grejer får mej att förundra,,varför ska man vara med här om man inte kan vara kompisar,,

pekka,,nu kommer du o annette ner,,så drar vi de sista hummerdraget,,ock stöter på lite stortorsk,,

fan,,ja gillar dej dej mannen:D:D
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

ja....lovar att vi kommer ner igen bara du inte har den räliga rosa badhanduken på dig

:twitcy:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Rollerteam

Jag har verkligen inte velat klanka på ditt initiativ och jag har inte tittat på denna tråd förrän sista veckan och inte heller förrän nu läst början på den. Ett lovvärt initiativ av dig! Naturligtvis borde jag ha läst ditt första inlägg innan jag frågade om avsikten med tråden, men trådar får ju ett eget liv efter så lång tid.! Förlåt mig detta slarv.
Och att tråden inte tidigare väckt mitt intresse beror på att jag anser att det finns ett nästan oräkneligt antal fiskeplatser varför jag inte känt något behov av att läsa om ännu fler. I vilket fall fler fiskeplatser än jag har ambition att besöka under min förmodade återstående tid.
I min privata önskelista finns ändå några dussin platser som jag gärna vill besöka men vilket ännu inte blivit av! Tjeggelvas, Arjeplogströmmarna, återbesök i Hanöbukten och havet utanför Bornholm (15 år sedan sist och fisket lär ha blivit mycket bättre) för att nämna några.

Punkt 5 i ditt inlägg i går förstår jag inte ens riktigt vad det handlar om och är alltså inget som jag medvetet framfört några synpunkter på.

aake
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

Först vill jag tacka aake för sina inlägg.
aake visst har vi det bra,som får bo som vi gör.
Jag har visserligen läst i denna tråd men den utvecklade sig aldrig
till det jag sökte.Har sökt på "fiskeplatser",det var inte den sammanställningen
som jag vill ha.Tittar jag under Husbilsplatser hittar jag ingen klickbar länk med "Fiske"
Tanken borde väll vara att är man på väg någonstans så skall vi kunna hitta något som är av intresse på vägen till målet så att säga.Ni som är intresserade av fiske kan då hitta den här platsen som t.e.x.jag har lagt i denna tråd med bilder så att man ser hur det ser ut,vart man kan köpa fiskekort ev.en länk där du kan läsa dig till det mesta.
Ni som kommer norr ifrån kan lägga en övernattning här på väg till Öland t.e.x.
I denna tråd hittar jag 16 förslag till fiskeplatser.Problemet blir sammanställningen,det skall vara lätt att hitta,du skall inte behöva läsa hela tråden varje gång man letar efter något.
Mitt förslag är att trådskaparen lägger ihop länkarna i första inlägget t.e.x.
Jämtland
http://www.husbilsklubben.se/forums/t38178-3/#post497851
Indalsälven (N 63*19'08.68'' E 14*37'17.81'').

Småland

http://www.husbilsklubben.se/forums/t38178-3/#post497812
Snärjebäcken

Södermanland
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/265122
Nävsjön

Fiskrestaurang Göteborg
http://www.husbilsklubben.se/forums/t38178-3/#post497816 :D:D:D

Sedan fyller man bara på med så mycket information som möjligt.
Tror att vi skulle kunna göra så här i många trådar,är lite jobb men skulle av lasta webbarna lite.
Om detta redan finns så ber jag om ursäkt redan nu.

Sedan måste jag säga till Rollerteam stänger man en tråd så gör det ordentligt.Jag hade uppfattningen att den fortfarande är aktuell.Sedan att du bara går på restaurang visste jag inte,det var väll den enda intressanta platsen du fick sista dagarna ?
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Fiske platser tillgängliga med husbilen

ja....lovar att vi kommer ner igen bara du inte har den räliga rosa badhanduken på dig

:twitcy:

ojoj,,den va inte dålig mannen:p den har ja slängt,,den använde vi ju när vi rensa 18 kg öring på hyppeln,:p,den var väl lite pinkfärgad?

numer kör ja med filttofflor,,med högt skaft,,bra ifall de skvätter,,ock då tillsammans med nätstrumpor--nätkalsonger,,de måste ju gå ihop med trådens innehåll,,eller min egen verklighet:D:D

nåväl älskling,,ja har inte tid mer nu,,georg kommer o tittar på mina tavlor,,måste göra mej iordning:twitcy:

välkommen på fiske,,:D:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen