Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage
En stark intresseorganisation - som t ex HBK - med många medlemmar med likartade intressen och problem kan vara mycket effektiv och kan vid t ex en tvist få en stark motpart att böja sig och ta sitt ansvar, på ett helt annat sätt än då denne bara har enskilda tvister med en konsument i taget.
Det var bl a därför jag nyligen gjorde ett försök att få "intresserade" att bli medlemmar, men det spårade ju tyvärr litet snett, om man säger så.
Jag är en av dem (hur många är vi???) som har en husbil på Fiats DuCato chassi av -07 årsmodell och som har problemen med vatten in i motorrummet mm, och vilka inte ska underskattas och som Fiat måste ta ansvar för. En hel del medlemmar med dessa problem har gjort berömvärda insatser och berättat om möjliga lösningar och hur de, en och en, försökt få rätsida på problemen.
Kanske och förhoppningsvis kommer något slags "recall" och vi blir alla väl behandlade, eller så kommer det ingenting alls. Jag menar, att det nu har gått tillräckligt lång tid för att vi borde kunna begära ett besked, antingen direkt från Fiat centralt eller Fiat Sverige och / eller från den husbilsfirma vi köpt våra bilar av, om vad vi har att räkna med. Tar man sitt ansvar och står för åtgärdande eller gör man det inte?
Jag föreslår därför, att vi - dvs konkret drabbade medlemmar - och med HBK:support i lämplig form - före årsslutet gör en gemensam skrivelse till ovan nämnda företag och kräver ett entydigt svar under januari månad.
Om detta förslag stöds av tillräckligt många medlemmar, så skulle första steget bli att anmäla sig under denna tråd med erforderliga uppgifter om namn mm, bilens regnr och inköpsdatum samt leverantör. Andra konstruktiva förslag och idéer är naturligtvis också välkomna om hur vi bör agera för bästa resultat.