• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "sållet" 2007 läckage

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Går det att se om man åtgärdat avrinningen vid rutan eller om man tätat skarven på avrinningsrännan? Kåpan över motorn löser ju bara problemet med rosten på spridarna, inte frysrisken av kamdrev och generator.
Curt.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage



Tur då att man har en väliformerad serviceman som visste om att kamdrevskåpan måste tätas även om ovanstående skydd monteras. Konstigt att inte alla FIAT-verkstäder kan ge denna info till sina kunder.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Trevert,
Klara och tydliga bevis ... det ar rent fordj..vligt :mad:
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej!
Jag har nu kört min första sommar med min nya Adria Twin på Fiats nya X250-chassie och 2.3-motorn. Jag är mycket nöjd med bilen och motorn är fantastisk! Synd bara att en konstruktionsmiss skall förmörka helhetsintrycket. Det gäller naturligtvis vattenproblemet!

Under den senaste månaden har det kommit mycket motsägelsefulla besked från Fiat om hur de tänker lösa problemet med vatten över motorn. I UK har en del husbilsföretag själva gjort en del tätningar men med mindre gott resultat. Chefen för Englands största husbils/husvagnsföretag med ca 900 anställda har haft ett möte med toppchefer från Fiat där han krävde ett klargörande.

Här är deras besked som han meddelar i ett inlägg på forumet:
Det kommer att ske ett VOSA-återkallande eftersom alla fordon är drabbade. Återkallandet har att göra med att fastsättningen av styrningen skall kollas och smörjas ( recall nr 5219) och att vindrutetorkarmotorn skall kollas. I samband med detta kommer skarven i mitten och mot vindrutan att tätas, motorn rengöras och behandlas med ”Waxoil”. Han är säker på att delarna finns i lager och anvisningarna för tätningen är utsända till företagen. Skydd över motorn kommer därefter att monteras. Skyddet till 3.0 liters motorn kommer att finnas i mitten av november. All produktion från 16 november kommer att ha tätningen gjord från fabriken och alla produkter i ”pipe-line” kommer att åtgärdas.

Ett VOSA(statliga kontrollorganet)-återkallande kan bara göras när det gäller säkerhet så Fiat löser tydligen detta genom att återkalla p.g.a. styrning och vindrutetorkare så kan man samtidigt åtgärda det som så många har klagat på.

När nu husbilarna har börjat kallas in i UK har det även framkommit att korrosionen på insprutningsmunstyckena skall kollas (recall nr 5221) och ett nytt program installeras för insprutningen (recall nr 5247) Detta p.g.a. de problem en del har haft med motorer som tappar kraft och motorlampor som lyser. Även något rör i servostyrningen skall kollas (recall nr 5251). Det nämns också att diff och växellådhuset (recall 5209) skall kollas för något fel som kan orsaka fel på något lager i 3.0-modellen. Skydd monteras över ABS, startmotor och vindrutetorkarmotor (recall 5222, 5220 och 5223). Inget har nämnts om kamremmen.

Detta verkar mycket, men enligt uppgift är det vanligt att man har en del saker som åtgärdas när man ändå har bilen inne och som allmänheten oftast inte får reda på.
Alla åtgärderna gäller inte alla bilar och enligt en verkstad kollar alltid Fiat-verkstaden mot chassienumret och ser vad som skall göras när en bil kommer in.

Vattenproblemen skall lösas genom att:
Tätningar av gummi monteras för frontpanelen, förstora dräneringshålen på sidorna av panelen, täta mot vindrutan, byta skruvar för servostyrningen och kylaren (beroende på rost), spraya medel på motor och injektorsäten, sätta fast hållare och montera motorskydd över motorn.
Detta med kostnadsfri montering av motorskyddet råder det delade meningar om och Fiat har tydligen inte detta med i åtgärdspaketet ut till verkstäderna, vilket de tidigare lovat. Inte heller verkar de utförda åtgärderna vara till belåtenhet och många har fått åka in om och om igen. Det ryktas nu att en helt ny panel skall tas fram som skulle lösa vattenproblemet. Detta borde naturligtvis varit gjort från början!

Min fråga till Fiat Customer Services hur det blir med Svenska marknaden har bara resulterat i ett ”case-number” och inget svar har kommit ännu.

Detta är en sammanställning av vad jag har kommit fram till hittills med mina begränsade språk- och tekniska kunskaper och jag tar inget ansvar för att allt är riktigt. Detta underlag kan kanske användas vid kontakter med de svenska Fiat verkstäderna. Recall-numrena skall var de samma.
Jag tar nu en paus i bevakningen och hoppas att det mesta har löst sig när jag är tillbaka i januari.

Hälsningar
Evert H
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag läste på ett tyskt husbilsforum att Fiat i Tyskland nu sänt ut brev, där de kallar in bilar av årsmodell 2007. Detta för att åtgärda de problem som skrivs i ett av ovanstående inlägg. Det handlar om 4 -5 st olika åtgärder som skall fixas. Lite beroende på modell o tillverkningsmånad.
Undrar när svenska Fiat skall ta sitt ansvar? Eller de fortsätter med att anse att samtliga Fiat med husbil är sidoimporterade och att de därför inte har något ansvar.

Eftersom jag om några veckor skall hämta min begagnade -07:a i Tyskland, så kontaktade jag handlaren och frågade om han kände till detta.
Svaret jag fick var att han hade fått brevet från Fiat och att allt skulle vara fixat till jag kom dit o hämtade den.
Det kallar jag bra service.

// Roland
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Mycket intressant! Det visar att hela UK-konceptet troligen går ut till hela EU och därmed även Sverige. Även i fransk press har det talats om återkallande. Detta gör att vi "bakvägen" vet vad vi har rätt att kräva! Lycka till med din nya husbil!

Hälsningar
Evert H
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

En stark intresseorganisation - som t ex HBK - med många medlemmar med likartade intressen och problem kan vara mycket effektiv och kan vid t ex en tvist få en stark motpart att böja sig och ta sitt ansvar, på ett helt annat sätt än då denne bara har enskilda tvister med en konsument i taget.

Det var bl a därför jag nyligen gjorde ett försök att få "intresserade" att bli medlemmar, men det spårade ju tyvärr litet snett, om man säger så.

Jag är en av dem (hur många är vi???) som har en husbil på Fiats DuCato chassi av -07 årsmodell och som har problemen med vatten in i motorrummet mm, och vilka inte ska underskattas och som Fiat måste ta ansvar för. En hel del medlemmar med dessa problem har gjort berömvärda insatser och berättat om möjliga lösningar och hur de, en och en, försökt få rätsida på problemen.
Kanske och förhoppningsvis kommer något slags "recall" och vi blir alla väl behandlade, eller så kommer det ingenting alls. Jag menar, att det nu har gått tillräckligt lång tid för att vi borde kunna begära ett besked, antingen direkt från Fiat centralt eller Fiat Sverige och / eller från den husbilsfirma vi köpt våra bilar av, om vad vi har att räkna med. Tar man sitt ansvar och står för åtgärdande eller gör man det inte?

Jag föreslår därför, att vi - dvs konkret drabbade medlemmar - och med HBK:support i lämplig form - före årsslutet gör en gemensam skrivelse till ovan nämnda företag och kräver ett entydigt svar under januari månad.

Om detta förslag stöds av tillräckligt många medlemmar, så skulle första steget bli att anmäla sig under denna tråd med erforderliga uppgifter om namn mm, bilens regnr och inköpsdatum samt leverantör. Andra konstruktiva förslag och idéer är naturligtvis också välkomna om hur vi bör agera för bästa resultat.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Nytt bränsle på brasan. Skickade mail till Svenska Fiat och frågade om ev kampanjer. Läs svaret:

"Hej och tack för ditt mail !

Denna kampanj kommer att genomföras så snart som möjligt. Vi har redan fått
information om detta från fabriken, men vi är inte riktigt överens om utförandet.
Det åtgärd som fabriken anser skall genomföras innefattar inte någon montering av
kåpa ovanpå motorn, utan enbart rengöring från eventuell rost och applicering av
rostskydd av detaljerna. Dessutom tillkommer montering av kåpa för ABS-enhet. Någon
åtgärd för att för att förhindra att vattnet tar sig in i mototutrymmet är inget som
finns med i Fiats kampanjbeskrivning.
Det avvaktas också på den sista delen av detta som är en lösning (i fom av en
speciell plugg) på att vattnet tar sig in till kamremmen på 2.3-motorn och kan
frysa. Detta är väl kanske inte så aktuellt i England varför de inte funderat över
saken skulle jag tro.

Vi jobbar dock fortfarande på att få fabriken att acceptera att montering av
skyddskåpa över motorn är en åtgärd som också skall inkluderas i kampanjen och
ersättas av dem. Så med tanke på detta och det faktum att de flesta husbilar i
Sverige nog börjat ställas av så har vi valt att avvakta något med detta utskick.
Men om vi inte inom kort fått något nytt besked från fabriken så kommer vi att gå ut
med kampanjen som den är (och då sammordna de övriga åtgärderna).

Det är dock inte så att vi kommer att skicka ut några brev till bilägare av bilar
som vi inte importerat (utan alltså enbart husbilsägare med Kabe husbilar och till
övriga Ducato transportbilar) då fabriken inte meddelar oss om annat än de bilar som
vi köpt. Övriga bilar meddelas respektive husbilstillverkare som skall föra saken
vidare genom sin organisation till slutkund.


Med vänlig hälsning

Roger Carlson
Italienska Bil AB"
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej kollegor

Som innehavare av bilföretag och rallykompis till Fiatförsäljare i England, hade jag förhoppning av att få ett svar från Svenska Fiat angående läckageproblematiken.

Till min förvåning fick jag ett snabbt svar enligt följande:


Hej och tack för ditt mail !
Denna kampanj kommer att genomföras så snart som möjligt. Vi har redan fått information om detta från fabriken, men vi är inte riktigt överens om utförandet. Det åtgärd som fabriken anser skall genomföras innefattar inte någon montering av kåpa ovanpå motorn, utan enbart rengöring från eventuell rost och applicering av rostskydd av detaljerna. Dessutom tillkommer montering av kåpa för ABS-enhet. Någon åtgärd för att för att förhindra att vattnet tar sig in i mototutrymmet är inget som finns med i Fiats kampanjbeskrivning. Det avvaktas också på den sista delen av detta som är en lösning (i fom av en speciell plugg) på att vattnet tar sig in till kamremmen på 2.3-motorn och kan frysa. Detta är väl kanske inte så aktuellt i England varför de inte funderat över saken skulle jag tro.
Vi jobbar dock fortfarande på att få fabriken att acceptera att montering av skyddskåpa över motorn är en åtgärd som också skall inkluderas i kampanjen och ersättas av dem. Så med tanke på detta och det faktum att de flesta husbilar i Sverige nog börjat ställas av så har vi valt att avvakta något med detta utskick. Men om vi inte inom kort fått något nytt besked från fabriken så kommer vi att gå ut med kampanjen som den är (och då sammordna de övriga åtgärderna).
Det är dock inte så att vi kommer att skicka ut några brev till bilägare av bilar som vi inte importerat (utan alltså enbart husbilsägare med Kabe husbilar och till övriga Ducato transportbilar) då fabriken inte meddelar oss om annat än de bilar som vi köpt. Övriga bilar meddelas respektive husbilstillverkare som skall föra saken vidare genom sin organisation till slutkund.

Med vänlig hälsning
Roger Carlson
Italienska Bil AB
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hmmmm...

Samma svar exakt som jag fick. Kan det var ett standardsvar tro :mad:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Ja, men bästa klububbmedlemmar - curtax - trevert - angan - melle - tommy F med flera drabbade!
Är det inte dags att lämna stadiet "problemen med alla problemen" och ta ytterligare ett steg framåt - som t ex vad jag föreslog med mitt inlägg och förslag om en gemensam skrivelse till Fiat respektive husbilsleverantör - se inlägget 19.11 ??????????????

mvh
Ted
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag välkomnar ditt förslag att lista samtliga märken och ägare som har problemet.
Som vi förstår av de svar vi fått från Svenska Fiat så får vi ingen hjälp därfifrån utan brevet borde gå till Italien om vi har någon som kan sätta ihop det på italienska. Dessutom skicka ett brev till samtliga märken/genralagenter/ombud som är representerade.
Jag har i dagarna skickat en förfrågan till Dungens husbil om dom tagit upp problemet med McLouis och sedan har jag skickat en påminnelse till Svenska Fiat, Aftonbladet samt Bildoktorn.
Mitt märke: McLouis 464 2007 Köpt hos Dungens husbil Örebro, Curt Axelsson.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag tänkte köpa mig en husbil ala Fiat 2007 men jag har avaktat just med tanke på de kända problem som finns.
Så kan det gå.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Bra, men förslaget är att skriva ett likalydande brev - på svenska - någon italiensk version behövs inte alls - till Fiat i Turin, till Svenska Fiat och till de svenska företag, som levererat någon av de nu aktuella bilarna. HBK:s styrelse ska helst ge sitt stöd i den skrivelsen.

Visst, jag vet också, att Svenska Fiat hittills avvisat varje form av ansvar, men det betyder ju inte, att vi bara ska säga jaså, förlåt då, då vet vi osv. Vi ska naturligtvis gå på dom igen och med denna gemensamma satsning. Jag är i alla fall övertygad om, att det är det effektivaste sättet att agera på. Därmed inte sagt att det ger helt önskat resultat. En förutsättning är dock, att vi är tillräckligt många som sluter upp.

Ted
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Har hackat ihop en liten websida där vi kan registrera våra läckande fordon för att få en uppfattning om hur många det är. Logga in med användare/user=hbk och lösen/password=fiat på http://hbk.angstrom.pp.se/

Är det några mer fält som borde vara med? Lätt fixat i så fall
icon7.gif


Får vi koll på hur många på HBK som är intresserade av att driva detta så kan vi gå vidare med ett eventuellt brev sedan

Funkar det dåligt så skicka mig ett email.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

En reflektion av en icke drabbad,

Det har delats ut mycket hugg o slag mot Svenska Fiat i den här debatten.
Något onyanserat tycker jag.

Man kan väl inte begära att generalagenten tar ansvar och kostnader för bilar som dom inte importerat utan att dom får klartecken och klart med kostnadstäckning från tillverkaren, dvs FIAT i Italien. Det skulle ju bli helt orimligt med tanke på att det är ett mycket litet antal husbilar som Svenska Fiat importerat och sålt i Sverige. Det är väl i princip bara Kabe's

För övrigt, som jag har förstått det ligger inte stoppklossen i Uppsala utan i Turin.

Igen är det ju säljaren, dvs husbilsfirman, som skall åtgärda ev. problem med bilen. Vi som har svensktillverkade bilar är ju generellt lite bättre ställda då vi kan ringa direkt till fabriken och få hjälp om det behövs. Det är ju svårare när fabriken ligger i Tyskland, Frankrike, Italien eller var annars det måtte vara.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag har fått den uppfattningen att Svenska Fiat kommer att åtgärda fordonen och får betalt för detta av Fiat i Italien. Fordon som inte distribuerats av Sv Fiat 'vet man inte om' så man kommer därför att kalla fordon man själva sålt , KABE och egna transportfordon. För att övriga ska kallas måste ägarna informeras via sin husbilsleverantör. Eller är jag ute och cyklar?

Sen är det en annan diskussion vad åtgärderna omfattar.

Kanske dax att starta en ny tråd som gäller hur vi ska komma vidare. Den här börjar bli väldigt lång.... Problemet känner vi ju till.
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Jag har tolkat det på samma sätt som Angan. Jag håller också delvis med Skipper. Varför kan inte andra husbilsmärken låta sina bilar gå genom generalagenten? Min husbil är sidoimporterad men jag tror Svenska Fiat har lika lite koll på den som på de direktimporterade. Jag har ju åtgärdat problemet så i mitt fall rör det sig om återbetalning av utlagda medel som jag hoppas få igen då italienarna gett svenska FIAT i uppdrag att åtgärda alla bilar! .........Jag tycker dock att Svenska FIAT kunde låtit mej köpa en servicebok på svenska! Nog borde man veta vilka åtaganden man har för att uppfylla kraven för skötsel av bilen så garantier m.m. gäller. Detta utan att kunna italienska !
 
Senast ändrad:
Toppen