• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "sållet" 2007 läckage

F

F.d. 8167

Guest
Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage

Hej! Skydd över motorn? Är det inte själva tätningslisten mot rutan tro?
/Pär

F

F.d. 55272

Guest

Nej, det är ett plastskydd som monteras över motorn så att ev. vatten leds bort. Det har tidigare funnits som reservdel till 120/130. Även tätningen mot rutan görs numera före leverans.

Evert H

Senast redigerad av en moderator:

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2026

Kanske något på gång.
Enligt uppgift pågår diskusssion om att åtgärda felen på -07an.
Täta listen på vindrutan,plast kåpa över motor,värmeslinga vevhusventilation.

ÅKe;)

F

F.d. 25015

Guest

Varifrån kommer uppgifterna att något är på gång??

F

F.d. 55272

Guest

Hej!
Mina tidigare inlägg 98 och 99 skickade jag vidare till Adria för kännedom för att visa vad som pågår i UK. Jag har inte fått något svar!
Möjligen är det dessa uppgifter de nu använder sig av när de säger "att något är på gång"! Ta det alltså med en nypa salt! Vi vill ha ett officiellt tillkännagivande!

Hlsn
Evert H

F

F.d. 55272

Guest

Mailade detta till Italienska Bil idag:
Hej!
Jag är ägare till en Fiat Ducato 2,3 2007. Jag som alla andra har problem med att vatten forsar in över motorn vid regn och biltvätt. Vatten blir därvid stående på motorn vid spridarna med rostangrepp som följd. Frågan har debatterats på ett flertal forum på internet med mer eller mindre hårda ord. Enligt ett engelsk forum har Fiat, trots att de egentligen inte ser det som tekniskt problem, beslutat åtgärda detta på garantin i UK. Min fråga är: Hur och när kommer en lösning för oss Fiat-ägare i Sverige att ske?

Svar:
Hej och tack för Ditt mail !
Vi har meddelat till fabriken att bilar vi själva importerat drabbas av detta problem, och att husbilskunder med sidoimporterade bilar också framfört klagomål till oss om samma sak. Senaste information från fabriken säger att någon form av åtgärd är under utprovning och kommer att presenteras när den är klar. Vad åtgärden består i eller när den kan komma är dock ingeting vi kan säga något om idag.

Med vänlig hälsning

Roger Carlson
Italienska Bil AB

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Trevert.

Intressant att man fortfarande anser husbilarna "sidoimporterade".

Verkar som att Sv. Fiat har bekymmer med detta faktum, att husbilarna inte importeras via Uppsala.

ds

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Exakt samma svar från samma person fick jag på min förfågan, se #96 i denna tråd.
Verkar som vi får leva på hoppet...

F

F.d. 55272

Guest

Just det! Detta standardsvar verkar gå ut med automatik!

Hlsn

Evert H

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024

Vad jag kan förstå så är väl all import som inte sker genom generalagent/agentur att anses vara en form av sidoimport.

Jag har viss förståelse för att Fiat i Sverige inte tar ansvar för de bilar som är sidoimporterade. Om jag vore generalagent för ett varumärke så skulle inte jag tycka att det vore mitt ansvar att ta hand om reklamationer på varor som andra importerat.

Ansvaret måste ju ligga på respektive husbilshandlare.

Sedan kan man ju tycka att Fiat i Sverige kan hjälpa till med reklamationerna. Under förutsättning att de kan fakturera tillverkaren för kostnader som uppstår.

F

F.d. 55272

Guest

Men när jag köper en husbil av t.ex. Adria har jag inte en susning om att det är "sidoimport". Jag tycker därför att Adria och Fiat får reda ut de fel som uppstår bakom kulisserna. Det skall inte kunden behöva drabbas av!

S

suneAl

Guest

Det är svårt att förstå verkligheten i vår KRÅNGLIGA värld, men så är det ALLA skuller på varandra och ingen tar ansvar.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024

Trevert

Precis vad jag menade. Har du köpt en Adria så bör man väl vända sig till den säljaren sen får han lösa problemen med Fiat.

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024

Eftersom Fiats problemlösning; med vattenintag via luftintaget till motorblockets gropar gör att spridarfästena rostar, tog vi saken i egna händer idag o monterade s k scoop utanpå motorhuven.

Gummilisten i nederkant på framrutan åtgärdades av Bengt i Örkelljungas service tekniker i måndags.
Har lagt bilder i "oboen" fotogalleriet för den som är intresserad o se hur vi löste det.

Tackar "TinaoTony" för tipset!

Lena & Jan
:yes: :)

F

F.d. 8167

Guest

Vad köper man sådana kåpor på huven? Fabrikat?

/Pär

F

F.d. 8167

Guest

Verkar vara något nät också, verkar bra, då kan inte kajjorna bygga bo där:)

H

hianders

Guest

Hej Tarzan!!

Den aktuella vaianten av "luffarturbo" dvs. luftintag finns hos MICRO och Biltema.

Hälsn. Hasse A

F

F.d. 8036

Guest

Det är ju väldigt bekvämt för husbilsförsäljaren att hänvisa kunden till biltillverkaren när det uppstår problem på den delen av bilen, oftast antagligen därför att dom inte har kunskapen själv för att klara ut problemet.

Men naturligtvis är det den firma du köpt bilen av som har ansvaret för hela bilen. Har dom inte kapacitet och kunskap att klara det själva så får dom ju se till att få bilen till en annan firma som kan. Egentligen skall dom väl också transportera bilen dit och tillbaka. Men det är klart att är det lika lätt att göra det själv så finns det ju ingen anledning att bara av princip sätta sig på tvären, bara dom anvisar vart man skall vända sig och betalar räkningen.

Sedan är det ju beklagligt att inte biltillverkarna kan klara ut det här med garantireparationer genom generalagenten i det land som husbilen befinner sig i. Det kan ju ta en evighet att komma igenom systemet som det nu är.
Det kan t.ex. vara så att en tysk husbilstillverkare köper sina chassi i ett tredje land som inte är samma land som chassiet tillverkas i. Då skall handlaren gå till generalagenten i Sverige som i sin tur går till husbilstillverkaren i Tyskland som i sin tur vänder sig till chassiförsäljaren i det tredje landet som i sin tur skall gå till biltillverkaren i ett fjärde land och så hela proceduren igen i omvänd ordning, verkar det krångligt? Ja, det är det och det tar evigheter att komma igenom systemet. Det är väl också därför som vissa återkallanden tar väldigt lång tid att komma fram till kunden i Sverige om den nu överhuvudtaget gör det.
Den svenska generalagenten får väl inga upplysningar om vilka bilar som kommer hit via 'sidoimport'. Då skall dom själv aktivt söka efter dessa och det är det väl inte många som gör.

En som gör det är svenska Kawasaki, jag får servicebesked för min motorcykel fast den är sidoimporterad och det är jag rätt imponerad av.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Latest news...

Frågade Adria i Tenhult vad som var på gång och fick det här svaret:

"Adria håller på och förhandlar med Fiat som hela tiden hävdat att det inte är ett
problem. Nu har det kommit fram att Fiat lovat andra husbilstillverkare ett
åtgärdsprogram så jag förutsätter att det kommer att ske samma sak på
Adriatik-bilarna.

Det här utspelar sig på ett högre plan och det kommer att gå ut ett meddelande till
alla bilägare som är berörda när det är klart hur vi ska hantera problemet.

Med vänlig hälsning / Best regards,

Jon Adolfsson
Teknisk chef / Technical manager
Adria Caravan AB"

Toppen