Sv: Fiat "sållet" 2007 läckage
Det är ju väldigt bekvämt för husbilsförsäljaren att hänvisa kunden till biltillverkaren när det uppstår problem på den delen av bilen, oftast antagligen därför att dom inte har kunskapen själv för att klara ut problemet.
Men naturligtvis är det den firma du köpt bilen av som har ansvaret för hela bilen. Har dom inte kapacitet och kunskap att klara det själva så får dom ju se till att få bilen till en annan firma som kan. Egentligen skall dom väl också transportera bilen dit och tillbaka. Men det är klart att är det lika lätt att göra det själv så finns det ju ingen anledning att bara av princip sätta sig på tvären, bara dom anvisar vart man skall vända sig och betalar räkningen.
Sedan är det ju beklagligt att inte biltillverkarna kan klara ut det här med garantireparationer genom generalagenten i det land som husbilen befinner sig i. Det kan ju ta en evighet att komma igenom systemet som det nu är.
Det kan t.ex. vara så att en tysk husbilstillverkare köper sina chassi i ett tredje land som inte är samma land som chassiet tillverkas i. Då skall handlaren gå till generalagenten i Sverige som i sin tur går till husbilstillverkaren i Tyskland som i sin tur vänder sig till chassiförsäljaren i det tredje landet som i sin tur skall gå till biltillverkaren i ett fjärde land och så hela proceduren igen i omvänd ordning, verkar det krångligt? Ja, det är det och det tar evigheter att komma igenom systemet. Det är väl också därför som vissa återkallanden tar väldigt lång tid att komma fram till kunden i Sverige om den nu överhuvudtaget gör det.
Den svenska generalagenten får väl inga upplysningar om vilka bilar som kommer hit via 'sidoimport'. Då skall dom själv aktivt söka efter dessa och det är det väl inte många som gör.
En som gör det är svenska Kawasaki, jag får servicebesked för min motorcykel fast den är sidoimporterad och det är jag rätt imponerad av.