• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Fiat robotväxelåda

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2025
Det skrivs mycket om denna växellåda.
Har en sådan själv och tycker den fungerar bra.
Vad jag förstår så är det 1000-tals i olika fordon. Lastbilar, personbilar,bussar och husbilar mm.
Skulle vara intressant att veta i procent hur många som haft problem.
Har svårt för att se att det ska va så stora problem när den används i så stor omfattning och under så många år!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nej, det beror oftast på urtrampningslagret som läcker, samma problem på manuell o robot.
Jag har sett rykande koppling på robotlåda vid bökig rangering, kanske det var läckage från lagret då.

Annars hade det varit önskvärt med lägre utväxling på ettan o backen på tunga fiathusbilar, det är ett tufft liv för kopplingen i dessa bilar när underlaget inte är plan asfalt, eller typ många start/stopp på typ trollstigen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.640
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har sett rykande koppling på robotlåda vid bökig rangering, kanske det var läckage från lagret då.

Annars hade det varit önskvärt med lägre utväxling på ettan o backen på tunga fiathusbilar, det är ett tufft liv för kopplingen i dessa bilar när underlaget inte är plan asfalt, eller typ många start/stopp på typ trollstigen.
Inga problem på Trollstigen, det är ju start i utförslöp då fordon uppifrån ska lämna företräde.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Inga problem på Trollstigen, det är ju start i utförslöp då fordon uppifrån ska lämna företräde.
Ok, det visste inte jag, sist mötte vi typ 20st stora turistbussar som var på väg ner, typ japaner från ett par lyxkryssare, tror du de släppte fram oss som var på väg upp, knappast, de tutar o gasar, jag hade 100 grader i motor o låda när vi kom upp så automaten gick över i neutral tills temperaturen sjunkit, då gick det att få i drive igen i vår gamla husbil:swoon:
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Hade en plåtis som hade gått n.19000 mil utan problem!Man måste "lära"sig att köra med robottlådan,lite annorlunda än riktig automat.Om det blir problem,så är det koppling som är sliten.
Kopplingen slits knappt med en robotlåda, finns ducato med 30 tusen på mätaren och lameller som nya, själv fick jag tipset att altid vid trafikljus köer och liknande lägg i friläget.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Detta har jag aldrig hört tidigare, oavsett märke på fordonet, alltså normal krypkörning.
Självklart klarar kopplingar att sliras på det är liksom kopplingens jobb, däremot är det inte många som klarar kopplingsryttare.
Kopplingsryttare :) Nej det är ju omöjligt att slira på kopplingen på en automatväxlad låda, slirningen i den mån den sker sköter roboten om..
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Framför allt undvik krypkörning, detta gör att du slirar på kopplingen hela tiden, detta lär man sig ock känner när kopplingen griper in.
Samma sak start i backe,lite mer hårt på gasen så kopplingen griper in direkt.
Krypkörning sker på 1:ans växel och orsakar knappas slirning på lamellerna, kör Du med manulee låda kan Du kryp köra på 2.an och slira på kopplingen.. Ja.
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2025
Auktoriserad Fiat ”Komponentbytar” verkstad i Södermanland " Inte TUMBO":
Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”.

Kostnadsförslag för åtgärd:
Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul +
arbetskostnad kostar 41 500 kr.

Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”.
Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr.
Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.

Summa besparing:
40 000 kr.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.529
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Krypkörning sker på 1:ans växel och orsakar knappas slirning på lamellerna, kör Du med manulee låda kan Du kryp köra på 2.an och slira på kopplingen.. Ja.
Beror på hur sakta du kör, kökörning i låg hastighet ger slirning, bättre stanna lämna lite lucka till bilen framför och kör fram, när du kör manuell vet om du slirar på kopplingen ,men robot är det inte lika tydligt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
På min mors gamla Mitsubishi Colt med robotlåda var det så, kopplingen alltid ur med motorn igång.
Den lådan fick de aldrig ordning på, att skifta till backen gick oftast bara ifall man stängde av motorn, sen satte på tändningen och valde R så skramla det till i lådan i med N, starta motorn, i med R igen, då kunde man backa med den.
Däremot var det ett bra dragläge på den när man släppte bromsen, drev på då som en riktig automat, så man slapp oftast gasa vid parkering m.m.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Auktoriserad Fiat ”Komponentbytar” verkstad i Södermanland " Inte TUMBO":
Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”.

Kostnadsförslag för åtgärd:
Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul +
arbetskostnad kostar 41 500 kr.

Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”.
Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr.
Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.

Summa besparing:
40 000 kr.
Bra exempel på att dubbelkolla med olika verkstäder, men vilken verkstad utom Fiat´s kan något om Robotens funktion?
Vår har nu rullat 13057 mil utan läckage..
 
Toppen