• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Fiat robotväxelåda

gorols60

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2025
Det skrivs mycket om denna växellåda.
Har en sådan själv och tycker den fungerar bra.
Vad jag förstår så är det 1000-tals i olika fordon. Lastbilar, personbilar,bussar och husbilar mm.
Skulle vara intressant att veta i procent hur många som haft problem.
Har svårt för att se att det ska va så stora problem när den används i så stor omfattning och under så många år!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Taxiägare byter olja i Automatlådorna inte manuella lådor, det behövs inte.
Körde en MB300 med manuell låda, Ägaren bytte aldrig olja i lådan och den rullade som Taxi i nära 65 tusen mil.
Orsaken till att det blev en manuell låda var att undertecknad frontade (biltjuv mot enkelriktat) med en ny 300D
800 mil bara med automat, och någon ny sådan i Taxiversionen fanns inte i Sverige, Taxi hade annan instrumentbräda med separat
uttag för taxametern.
Fiats Robotlåda är en Manuell växellåda som växlas av en robot.
Jämför aldrig en Äkta automat med en Robotlåda, finns ingen gemensam nämnare alls utom att de växlas automatiskt. :)
Att man råkar komma undan med att inte göra service på en personbil kan man ju inte ta som skäl till att inte göra det på en husbil som
normalt väger 3,5ton och uppåt, och därigenom får växellådan ständigt gå med mycket hög belastning!

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Taxiägare byter olja i Automatlådorna inte manuella lådor, det behövs inte.
Körde en MB300 med manuell låda, Ägaren bytte aldrig olja i lådan och den rullade som Taxi i nära 65 tusen mil.
Orsaken till att det blev en manuell låda var att undertecknad frontade (biltjuv mot enkelriktat) med en ny 300D
800 mil bara med automat, och någon ny sådan i Taxiversionen fanns inte i Sverige, Taxi hade annan instrumentbräda med separat
uttag för taxametern.
Fiats Robotlåda är en Manuell växellåda som växlas av en robot.
Jämför aldrig en Äkta automat med en Robotlåda, finns ingen gemensam nämnare alls utom att de växlas automatiskt. :)

Jag är övertygad om, att ingen manuell växellåda mår dåligt av att byta olja vid 8000 mil. Särskilt eftersom husbilen då i normala är över 10 år gammal.
Sen får du ju såklart tycka vad du vill om detta.
Men jag säker på att detta förlänger livslängden, även på en manuell växellåda.

Mvh Per

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Lite info om oljebyte

Växellådsservice - Fabriksrenoverade och begagnade växellådor (automat, DSG, manuell, CVT), fördelningslådor, differentialer och turbos med branschens bästa garanti! | Hellsten Gears AB Växellådsservice - Fabriksrenoverade och begagnade växellådor (automat, DSG, manuell, CVT), fördelningslådor, differentialer och turbos med branschens bästa garanti! | Hellsten Gears AB

Tänka sig, precis vad jag skrev så rekommenderar de byte av olja även på en manuell växellåda vid 8-10 000 mil

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har inte robotlåda. Jag har däremot bokat stor service inkl kamremsbyte hos Champion Auto i Arlöv. Marcus, som driver firman, var noga med att påpeka att vartannat år ska man skölja o byta kopplingsvätska och byta olja till växlingsrobot, om bilen har comfortmatic / halvautomatisk växellåda, vilket inte alltid ingår i serviceförslag.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Jag har inte robotlåda. Jag har däremot bokat stor service inkl kamremsbyte hos Champion Auto i Arlöv. Marcus, som driver firman, var noga med att påpeka att vartannat år ska man skölja o byta kopplingsvätska och byta olja till växlingsrobot, om bilen har comfortmatic / halvautomatisk växellåda, vilket inte alltid ingår i serviceförslag.
Glädjande att det finns åtminstone några verkstäder som har den kunskapen!

Pooldigger

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Trevligt att du valde att göra servicen hos Marcus
Där kommer du att få mycket bra bemötande och super ärlig service

Toppen